Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Trze czy nie trze, czyli zależności między obniżeniem B5, a osadzeniem felgi(ET)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wątek tyczy sie tylko A4 B5

Jako że duzo osób pyta sie jakie są własciwe parametry dla B5 przy obnizonym zawieszeniu postanowiłem zrobić galerie z opisem co i jak.

Tak wiec schemat jest prosty, robimy zdjecia i właściwie opisujemy.

1. Parametry felgi i opony P/T (szerokosć,wielkosć i ET)

2. Wysokosc mierzona w centymetrach od podłoża do rantu błotnika

3. Rodzaj zawieszenia

4. Podsumowanie dobrze wykonanym zdjeciem:wink:

Najważniejsze: Bez zbędnego piertolenia, schemacik i fotki a nie komentarze:whistling: bo załatwie przygode na profilu:decayed:

Także zaczynam

1. 18"/8,5" Et45/et30 4x 215/40/18

2. 61cm P+T

3. Gwint

4. Zdjecia

Tył

th_dd.jpgth_cc.jpgth_ee.jpg

Przód

th_Bb-1.jpgth_Aa.jpgth_DSC01436k.jpg

1. 18"/8,5" Et45/et30 4x 215/40/18

2. 64cm P+T

3. 30/30

4. Zdjecia

Przód

th_fela2.jpgth_fela.jpg

Tył

th_fela4.jpg

Przy tej glebie nie ma prawa nic trzeć, oczywiscie w przypadku Q wymagany dystans z tyłu, dla 8,5" i et45 felga zaciera od wewnatrz o amortyzator:whistling:

[h=1]Szerokość felgi i odsadzenie ET (offset)[/h]Teoretycznie szerokość felgi najczęściej jest minimalnie mniejsza od szerokości opony (dla dobrego dopasowania). Zatem opona o szerokości 185mm zazwyczaj jest montowana na feldze o szerokości 6 cali. Co prawda 185mm jest bliższe 7 calom, jednak dobierając felgę musimy brać pod uwagę szerokość opony w miejscu jej styku z obręczą.

Z szerokością felgi powiązane jest jej odsadzenie, zwane inaczej ET (z języka niemieckiego: Einpress Tiefe) lub offsetem (z języka angielskiego). Jest to nic innego jak wyrażona w milimetrach odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi (osi symetrii). Gdy wartość ET się zmniejsza – alufelgi wystają bardziej na zewnątrz. Zwiększenie ET powoduje natomiast umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola

Odsadzenie nie jest jednak jedynym czynnikiem odpowiedzialnym za umiejscowienie kół względem błotników. Pomimo tego samego odsadzenia (np. ET30) felga o szerokości 9 cali będzie bardziej wystawać niż felga sześciocalowa. Dlaczego? Spójrzmy na poniższy rysunek.

rysunek3a_JMB-0.jpg

Prawdy i mity związane z szerokością i ET felg

Istnieje wiele niepoprawnych stwierdzeń dotyczących zmiany felg. Często przekazywanych jako zasłyszane prawdy. Postaramy się kilka z nich zweryfikować, odpowiadając na typowe pytania pojawiające się podczas wymiany felg:

„Czy można bez problemu zmienić ET felgi w zakresie +/- 15?”

Nie wolno generalizować i należy do sprawy zmiany odsadzenia zawsze podchodzić indywidualnie. Faktycznie producenci samochodów dopuszczają zmianę rozstawu kół w zakresie około 2%. Co oznacza że np. przy rozstawie kół 160cm dopuszczalna zmiana będzie wynosiła 3,2cm(32mm). Daje nam to dopuszczalną zmianę odsadzenia ET 16mm na stronę. Oczywiście powinno się dodatkowo założyć, że szerokość felgi i rozmiar opon nie ulegną zmianie. Należy też brać pod uwagę indywidualne przypadki, gdzie producent samochodu pozostawił bardzo mało miejsca w nadkolach i jakakolwiek zmiana ET lub szerokości felgi może, zwłaszcza przy dużym obciążeniu pojazdu, spowodować obcieranie kół o błotniki.

Przy zwiększeniu ET problemem może być natomiast niebezpieczeństwo tarcia felgi o zacisk hamulcowy. Dlatego też, przy planowanych zmianach odsadzenia koła należy bacznie przyjrzeć się odległości felgi fabrycznej od newralgicznych punktów pojazdu (krawędzie nadkoli, zaciski hamulcowe, kolumny McPhersonów). Nie zapominajmy również, iż według polskich przepisów koło nie może wystawać poza obrys błotnika.

„Podobno przy felgach aluminiowych można pozwolić sobie na mniejsze ET?”

Nie ma znaczenia, czy to felga stalowa czy aluminiowa – koło musi być położone w tym samym miejscu. Przy zmianie felg ze stalowych na aluminiowe, należy zwrócić uwagę iż zazwyczaj felgi stalowe są węższe od aluminiowych, co powoduje obowiązek korekty odsadzenia w przypadku szerszych felg (najczęściej trzeba je zwiększyć).

Poniższa tabela przedstawia dopuszczalne wartości szerokości felg i opon (według niemieckiego TÜV).

tabela1_Z4E-0.jpg

Oczywiście na polskim rynku nie obowiązują nas ściśle wytyczne niemieckich organizacji. Powszechną praktyką w tuningu są modyfikacje w stylu „german style” czyli nisko i szeroko. Montaż sportowych zawieszeń obniżających pojazd o 40-120mm wymusza stosowanie opon dużo węższych niż alufelgi. Obszerna galeria nietypowych kombinacji montażowych felg i opon znajduje się pod adresem Tyrestretch.com.

Opublikowano

1. 17"/8J ET35 4x 205/50/17

2. 64cm P, 66cm T

3. 30/30 (przód amory 1be, tył ori)

4. Foty nienajlepsze, ale rozeznanie jest:

dscf0482f.th.jpg 20120727195457.th.jpg 20120727195653.th.jpg 20120704160224.th.jpg

Przy takim zestawieniu nie ma mowy żeby coś tarło. Jutro wrzucę 18" ET43 przód 215/40, ET33 tył 225/40 na tym zestawieniu, a pod koniec tygodnia na gwincie.

Opublikowano

1. 8,5Jx18 ET 35 225/40/18 P+T

2. P - 61,5cm T- 62cm

3. Gwint

4. Zdjęcia

Przód:

dsc0428kopiowanie.jpg

dsc0431kopiowanie.jpg

dsc0435kopiowanie.jpg

dsc0437kopiowanie.jpg

dsc0446kopiowanie.jpg

Kluczyk wciśnięty na siłę...

dsc0426kopiowanie.jpg

Tył:

dsc0440kopiowanie.jpg

dsc0441kopiowanie.jpg

dsc0445kopiowanie.jpg

20120808121246kopiowani.jpg

20120808122041kopiowani.jpg

Przód lekko przytrze czasami na większym dołku... Tył przy 2 pasażerach nic nie trze, co do pasażerów z tyłu to nie mam takiej informacji bo nie wożę nikogo :wink:

Opublikowano

1. 18"/8J ET43 przód + opony 215/40, tył 8J ET33 + opony 225/40

2. 64cm P, 66cm T

3. 30/30 (przód amory 1be, tył ori)

4. Foty na razie tylko takie, jutro mogę dodać lepsze:

Przód:

2012_09_19_20_17_50.jpg

2012_09_19_20_17_56.jpg

2012_09_19_20_18_10.jpg

2012_09_19_20_18_25.jpg

2012_09_19_20_18_31.jpg

2012_09_19_20_18_40.jpg

Tył:

2012_09_19_20_19_20.jpg

2012_09_19_20_19_35.jpg

2012_09_19_20_19_41.jpg

2012_09_19_20_19_50.jpg

2012_09_19_20_20_14.jpg

2012_09_19_20_20_27.jpg

2012_09_19_20_19_10.jpg

Nic nie trze przy takim zestawieniu. Do końca tygodnia założę gwint i zdam relację z porządnymi fotami. Czekam na dobrą pogodę.

Opublikowano

1. przód 8J ET42 tył 9J ET45 4x215/40 :decayed:

2. nie wiem

3. gwint

nic nie zacierało :grin:

P9238244.jpg

Opublikowano

1. 17"/8" Et35/Et33 4x 225/45/17

2. Przód: 62,5cm; tył: 63,5cm

3. amory 1be + sprężyny Weitec -35mm :eusathink:

Przód:

etprzod2.th.jpgetprzod1.th.jpg

Tył:

ettyl1.th.jpgettyl2.th.jpg

Nic nie trze.

Przy tym samym zestawieniu, ale z ET48 lekko przycierał tył i przód na nierównościach

Opublikowano

1. 8Jx17 et35 P+T 205x50

2.62cm-P 60,5 -T

3.Gwint

4.Przod na skreconych przyciera co widac na foto co sie podzialo z przednim blotnikem:kwasny: tyl wchodzi na styk z tym ze na nadkolu od srodka zebrala mi sie opona od dobijania i taka struktura grubosci z 2-3mm z opony

5. Foty

20120920_195251_zps8cbf14bd.jpg20120920_195329_zpsa2e55aeb.jpg20120920_195145_zpsfef8bb95.jpg20120920_195215_zps3b147712.jpg

a tak sie ugina gwint SS jak na tyle mialem zioma 60kg i drugiego 105kg plus w bagazniku z jakie 30kg max

20120920_103937_zps6c5ecdff.jpg

Opublikowano

1. 17" 8J ET30 , opony 205/45

2. przód 58,5 tył 59cm

3. gwint

Przód:

3e5e4a73e4153.jpg

d186358734e53.jpg

e08140e722611.jpg

Tył:

234911556a523.jpg

5c8781f1f5793.jpg

Przy takim secie nic nie trze, można sie nawet pokusić o dystansiki :wink:

Opublikowano

1. 18"/8,5" Et35 4x 215/40/18 - przód i tył

2. Przód i tył ok 60 cm

2. Gwint MTS

87.jpg

91.jpg

37.jpg

Przód potrafi przytrzeć podczas skręcania na nierównościach. Tył zero, nawet przy komplecie w aucie.

tak się tył ugina przy komplecie i paru gratach w bagażniku.

78.jpg

Opublikowano

Nikt nic nie wkleja:facepalm:

1. 18 "x8.5 ET35 235/40 P+T

2. -40

3. ?

picture.php?albumid=4094&pictureid=12042

picture.php?albumid=4094&pictureid=12043

picture.php?albumid=4094&pictureid=12046

---------- Post dopisany at 12:25 ---------- Poprzedni post napisany at 12:13 ----------

1. 19x8" et 19 215x35/r19

2744372830077551452S600x600Q85.jpg

---------- Post dopisany at 12:28 ---------- Poprzedni post napisany at 12:25 ----------

-18x9 Kyowa 628 ET35 przód i tył

-Nitto Neo Gens 225/40

car1r.jpg

car2jr.jpg

---------- Post dopisany at 13:13 ---------- Poprzedni post napisany at 12:28 ----------

H & R Zawieszenie gwintowane

18x9 TSW Holstens (Et.35 Front / Et.15 tył)

215/40 Falken 512'S

newwheels3.jpg

---------- Post dopisany at 15:42 ---------- Poprzedni post napisany at 13:13 ----------

18x8 et30 245/40

DSC00291.jpg

DSC00288.jpg

Opublikowano

RH ZW3 17'

Przód 9j et 42 + dystans 20mm, opona 205/40/17

Tył 10j et35 + dystans 5mm, opona 225/35/17

Wysokość przód 57, tył 58cm

Gwint Supersport

Tył lubiał przytrzeć, z kompletem pasażerów tarło non stop:kox:

dsc00172kopia.jpg

foto13wdc.jpg

Rotiform Nue r19

Przód 8,5j et35, opona 215/35/19

Tył 8,5j et45 + dystans 15mm, opona 215/35/19

Wysokość przód 59, tył 59cm

Gwint Supersport

Przód wyklepany rant + wycięte plastikowe nadkole, tył posadzony na odbojach brak tarcia:naughty:

2kopiaue.jpg

6kopiav.jpg

OZ MITO III 18'

Przód 8,5j et 35, opona 215/35/18

Tył 10j et20, opona 225/35/18

Wysokość przód 58cm, tył 61:facepalm:

Przód po wcześniejszych zabiegach siedzi idealnie, tył posadzony na odbojach i czasami coś przytarło:kox:

k1mp3_m8.jpg

Opublikowano

Koledzy potrzebuje pilnej porady.

B5 sedan - Weitec -35 (63,5 przód i 65 cm tył) amor przód 1BE tył 1BA.

Koło RH AE TECNIC 17cali, szer 8 lub 8,5 cala ET 55 + dystans 20mm

Opona 225/50 balon wiem, ale na razie takie musiałyby być...

Co myslicie ma to rację bytu?

Co wogóle o tym kole sądzicie?

dsc05278_9487.jpg

Tutaj jedno pogladowe małe foto ale to na 18 "

imagesrh.jpg

Chyba pasuje to koło do B5?

Opublikowano

ET35 z przodu może przytrzeć :wink:

Opublikowano

Z uwagi na ET czy z uwagi na potężną oponę? Co z tyłem?

Pamietajcie że oponka 225/50 teraz ten zestaw hula w B5 na 1BA.... ale przy tej kozie to średnio wygląda

Opublikowano

Z uwagi na ET. Ja bym dał 15mm dystans. Profil jest dość duży, więc przy większym wyboju może Ci dobić. Zobacz parę postów wyżej ET35 8J z oponą 205/50 :wink: No i jeszcze pytanie czy 8J czy 8,5, bo to też ma wpływ. Tył na luzie :decayed:

---------- Post dopisany at 17:49 ---------- Poprzedni post napisany at 17:41 ----------

Tak w ogóle to miałem dać sprawozdanie z jazdy na gwincie. Więc:

1. 18"/8J ET43 przód + opony 215/40, tył 8J ET43 (wyjąłem dystans póki co) + opony 225/40

2. 61,5cm P, 62,5cm T

3. Gwint JOM

4. Foty na razie tylko takie:

MG_1438.jpg

MG_1448.jpg

2012_10_07_16_00_20.jpg

DSC01039.jpg

Z racji tego, że gwint jest dość miękki to przód sporadycznie przyciera, ale tylko w koleinach (wygięło mi nawet błotnik). Tył nie ma mowy o żadnym tarciu, po założeniu dystansu 10mm może być lipa (dwie ostatnie foty tył siedzi nawet niżej niż te 61,5cm, bo załadowane auto na maxa i nic nie tarło - odboje z golfa)

Opublikowano

No szkoda. Szerokość 8 cali na bank sprawdzone.

Na felgach sa pikene DUNLOPY SP SPORT i facet chce fifty fifty za moje latówki, ale jak ma trzeć........... :kwasny:

Opublikowano

z taka glebą(-35) nic nie bedzie tarło, no chyba ze wysrane amory:whistling:

Opublikowano
No szkoda. Szerokość 8 cali na bank sprawdzone.

Na felgach sa pikene DUNLOPY SP SPORT i facet chce fifty fifty za moje latówki, ale jak ma trzeć........... :kwasny:

Znaczy będzie ok, bo to nie jest jakaś gleba tylko może się zdarzyć, że przytrze :wink: Najwyżej zmienisz dystans :wink:

---------- Post dopisany at 18:10 ---------- Poprzedni post napisany at 18:09 ----------

z taka glebą(-35) nic nie bedzie tarło, no chyba ze wysrane amory:whistling:

otóż to:kox:

Opublikowano

ale opona nie jest za wielka??????????????????????

Opublikowano

troche balon, ale ta gleba to na 2 palce jest:wink:

---------- Post dopisany 05-12-2012 at 13:20 ---------- Poprzedni post napisany 16-11-2012 at 18:18 ----------

[TABLE=width: 100%]

  • Wheel make/name : BBS CH
    Wheel size : 18x8/5
    Offset : 35
    Tire size : 234/40 18 Falken Ziex 912
    Suspension : Weitec springs 30mm

[/TABLE]

a2-5.jpg

a1-4.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • Wheels: OEM A8 "flat fives"
    Wheel size: 18x8.5
    Offset: 45
    Tire size: 225/40/18 Hankook Ventus V12
    Suspension: ST coilovers ~ 25" gtf
    Other: 10mm spacer in front. 15mm in back

[/TABLE]

PICT1563.jpg

PICT1565.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • VMR VB3 (BMW Fitment) 5x120
    18x9.5 45ET front and back with 5x120>5x112 custom adapters (20f,25r)
    225/40/18
    Falken 501's 215/40/18
    Fronts rolled 1/4"
    23ftg in the front, 23.5ftg in the rear. Ending offsets are 25f and 20r.

[/TABLE]

brs2.jpg

brs7.jpg

---------- Post dopisany at 15:21 ---------- Poprzedni post napisany at 13:20 ----------

[TABLE=width: 100%]

  • Work Emotion kai CR 5x112 redrilled
    18x9 30ET front and back with 10mm spacers in rear
    BFG Gforce kdw2 235/40/18
    Front fenders rolled

[/TABLE]

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26665&g2_serialNumber=6

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=14657&g2_serialNumber=5

[TABLE=width: 100%]

  • Wheel make/name (Harmann Rs6 reps)
    Wheel size (19x8)
    Offset (30ET)
    Tire size (235/35/19)
    Suspension (Stasis SS coilovers)
    Modifications if needed (front fenders rolled/ slightly pulled)

[/TABLE]

DSC_0095.jpg

DSC05410.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • Fikse FM5
    18x8.5 ET38 front and back with Spacers (15mm in the rear/10mm in the front)
    245/35/18
    Hankook ventus v12 evos
    Stasis Ohlins Motor Sport Coilovers 24"FTG front and back
    Front fenders have been rolled/pulled with the liners trimmed, rear fenders untouched

[/TABLE]

5610475565_973d48d19f_b.jpg

6247714190_d858e45709_b.jpg

---------- Post dopisany at 15:25 ---------- Poprzedni post napisany at 15:21 ----------

[TABLE=width: 100%]

  • Rial Daytona Race 2 splits - 5x112
    18x9.5 30ET front and back - no spacers
    215/35/18
    Nankang NS2
    KW inox v2 front and back
    Fronts are rolled about 0,5cm, rear is untouched

[/TABLE]

dsc9365.jpg

dsc2600.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • Rim Rotiform blq
    Size 19X8.5
    Front ET +30
    Rear ER +25
    Tire Dunlop Direzza Sport DZ101
    Tire Size 225/35/19

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

  • IMG_5008.jpg
    Rear
    IMG_5033.jpg
    IMG_5034.jpg
    Front
    IMG_5035.jpg
    IMG_5036.jpg

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

  • Rim BBS LM
    Size 18X9.5
    Front ET +18
    Rear ER +20
    Tire Nankang Ultra Sports
    Tire Size 215/40/18

[/TABLE]

IMG_5064.jpg

IMG_5062.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • Work Emotion CR Kai (5x114.3) using wobble bolts
    18x9.5 ET20 front and Rear
    235/40/18 Hankook Evo V12's
    Front and Rear fenders rolled and pulled

[/TABLE]

DSC_0157-4.jpg

DSC_0277.jpg

---------- Post dopisany at 15:37 ---------- Poprzedni post napisany at 15:29 ----------

[TABLE=width: 100%]

  • Rota 18x9.5 et 20
    225/40/18 Nankang ns2s
    01.5 stock body s4 (fronts are rolled out just a tad as you can see)

[/TABLE]

4924358305_bc29cb26a6_z.jpg

4924956572_39cab8b45b_z.jpg

4925254596_c21e9d0f11_z.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • vmr 19in 710 et35 25mm spacers out back 10mm up front 225 35 19 falken bilstien pss9's

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

  • 303239_521263489578_294700267_516342_1389586667_n.jpg
    311848_521263479598_294700267_516341_111659646_n.jpg
    321631_521263449658_294700267_516338_921474908_n.jpg
    300750_521263459638_294700267_516339_539711210_n.jpg
    314951_521263499558_294700267_516343_1147502178_n.jpg
    305886_521263469618_294700267_516340_599074639_n.jpg

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

  • BBS RGR 18x8 +35 plus 10mm front spacer and 15mm rear spacer.
    Tires 225/40-18 Continue DWs.

[/TABLE]

18b618ae-8d08-05ad.jpg

18b618ae-8d1e-d72a.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • 18x8.5 22 offset front 18x9.5 27offset 225/40/18 all around

[/TABLE]

15751109_large.jpg?v=1

15751115_large.jpg?v=1

[TABLE=width: 100%]

  • work emotion cr kai 18x9.5 +20
    235/40 michelin pilot super sport
    acs hardened steel studs and nuts
    [TABLE=class: ncode_imageresizer_warning, width: 800]

    [TD=class: td1, width: 20]wol_error.gif
    [TD=class: td2]Click this bar to view the full image.[/TD]

    [/TABLE]
    2ed36ab8.jpg

[/TD]

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

  • 18x8.5 et30
    215/40's all around
    8mm spacers all around
    Fenders in the front are rolled flat and the rears are untouched....the reason foe the 215/40 is so i can be slammed since before i had 225/40
    20120603_154018.jpg
    20120603_154110.jpg
    stance2.jpg

[/TABLE]

---------- Post dopisany at 15:54 ---------- Poprzedni post napisany at 15:45 ----------

[TABLE=width: 100%]

  • 18x9.5 bbs lm reps
    et 35 all around with
    10mm spacer all around
    final et 25 all around
    nankang tires
    215/40/18

[/TABLE]

616978_472912482726705_390559141_o.jpg

219914_472912516060035_1065248560_o.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • 19x10.5 +5
    19x11 +2
    235/35 front falken fk452
    265/30 rear
    I'm cheating a bit though with a pulled rs4 widebody.

[/TABLE]

IMG_7690.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • 18x9.5 +25 front
    18x9.5 +30 rear (will be +25 asap)
    225/40 in each corner

[/TABLE]

071.jpg

Jaskiewicz22012.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • VMR V710 18x9.5
    et33? (If I remember right)
    225/40 & 235/40 (staggered)
    GTF ~24.5
    Fenders are stock
    No rub
    Stasis Coilovers
    H&R Stud Conversion
  • IMAG0675.jpg
  • IMAG0679.jpg
    IMAG0997.jpg

[/TABLE]

---------- Post dopisany at 16:00 ---------- Poprzedni post napisany at 15:54 ----------

IMAG0801.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • 18x8.5 et18 215/40 front and 18x9.5 et19 225/40 rear

[/TABLE]

8173145234_7f2e816d17_c.jpg

[TABLE=width: 100%]

  • 18x8.5 ET35 tsw nurburgring w/ 235-40s.

[/TABLE]

IMG_0392.jpg

IMG_0300.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...