Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Uwalona pompa wtryskowa vp37??


arek982

Rekomendowane odpowiedzi

Jesli uwazasz, ze regulacja kata wyprzedzenia wtrysku ma tylko wplyw na:

opoznienia i straty wynikajace z zagiec w przewodach cisnieniowych, porowata strukture wewnetrznej czesci przewodow, zawirowania paliwa w przewodach, efekt falowy tloczonego paliwa i kilka czynnikow................... bo wraz ze wzrostem obrotow paliwo przez pompe musi byc podawane wczesniej, aby zkompensowac pewne stale straty wynikajace z bezwladnosci cieczy i narastajacych cisnien.

to bez urazy, ale niewiele wiesz na temat mechaniki plynow, termodynamiki i zjawisk zachodzacych w komorze spalania silnika wysokpręznego. Na potwierdzenie moge przytoczyc twoje stwierdzenie: porowata strukture wewnetrznej czesci przewodow. co potwierdza, ze nie wiesz jaka metoda wykonuje sie przewody ukladu wtryskowego i jaki parametr chropowatosci sie w tej metodzie uzyskuje.

Zawirowania powietrza sa wymuszane glownie przez odpowiedni ksztalt tloka. Jak duze zaburzenia na te zawirowania wprowadza samo wtryskniecie paliwa, sa to zaburzenia rzedu ilu, 5-10%? A wiec bardzo male.

Ameryki tutaj nie odkryles. Ja od kliku postow pisze o tym, ze wtrysk musi nastapic wczesniej, zeby paliwo moglo dobrze wymieszac sie z powietrzem w warunkach panujacych w zimnej komorze spalania. Wiec nie za bardzo rozumiem po co piszesz nt zaburzen pochodzacych od wtrysku paliwa, bo to nie jest tematem moich postow. Pisze o odpowiednim wymieszaniu paliwa z powietrzem. Poza tym struga wtryskiwanego paliwa (jej kształt, kat pod jakim jest wtryskiwana ), wrecz przeciwnie, pomaga w odpowiedni sposob rozpylic paliwo w przeplywajacym, wirujacym powietrzu w komorze spalania. Radze przeczytac klika ksiazek o charakterze akademickim nt silnikow wysokopreznych ( Wajand, Janiszewski), niz tylko Auto Świat, zeby zdobyc troche podstaw teoretycznych.

Pewnie i masz racje, ksiazek nie czytalem ani studiow nie robilem z tego zakresu. To co wiem, to moje hobby jest :-) Wiedza moja opiera sie na doswiadczeniu jakie zdobylem w pracy przy silnikach. Masz racje, nie znam sie na chropowatosci wewnetrznej przewodow wtryskowych i nie wiem dokladnie, czy wspolczynnik ten wynosi 0.1 czy 0.05. Pewnie i wiele roznych rzeczy mi brakuje w wiedzy ale podstawy jakies takie mam:wink: Ale przynajmniej babola nie strzele, ze w TDI kat wtrysku rozni sie przy rozruchu zimny/cieply bo zanim N108 wplynie na cisnienie odpowiadajace za przestawienie koszyczka z rolkami to silnik dawno juz odpali:kox: Chyba, ze z 15s krecimy.

Ale o tym w zadnej ksiazce nie przeczytasz ani tym bardziej w auto swiecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze nie do konca zlapales o co mi chodzi.

Analogia miedzy starym kilblem z pompa sterowana mechanicznie, a pompa sterowana elektronicznie jest taka, ze w nowszej pompie ten kat de facto N108 sam sobie doregulowuje dynamicznie, a w starym kiblu musiales to zrobic recznie. Co wcale nie oznacza, ze w TDI kąt nie jest po rozruchu przyspieszany, bo tak z Twojego posta wynikalo. Porownaj sobie BS i MB po odapleniu na cieplym i zimnym silniku. Wyraznie widac roznice. Na zimnym silniku ECU przyspiesza kat wtrysku i miare pracy silnika opoznia go. Czyli robi to samo, co robi sie wyciagajac i wciskajac dzwignie w starym typie pompy sterowanej mechanicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W starych kiblach, sprzed 30-40 lat na pompach rozdzielaczowych VE37, rowniez istniala dynamiczna regulacja kata wtrysku, rowniez miales zaworek cisnieniowy identyczny z tym od TDI, rowniez miales przestawiacz kata wtrysku (inny niz ten reczny/termoregulacyjny bo defakto dwa byly w pompie) bazujacy na cisnieniu wewnetrznym. Rowniez byly te same kanaly cisnieniowe w korpusie pompy (oprocz tego idacego do N108) i pompa tez sobie doregulowywala sama kat wtrysku.

Stare kible byly pod tym wzgledem lepsze, ze mogles wymusic na pompie przestawienie koszyczka z rolkami przed odpaleniem silnika, czego w TDI juz nie ma.

I w TDI na dwusprezynowych wtryskiwaczach masz kat wtrysku opozniony wzgledem pierwszych TDI na jednosprezynowych wtryskiwaczach (70-75) i wzgledem wtrysku posredniego (90-100). Pompa doregulowuje kat przyspieszacaj go a nie opozniajac. Pompa nie ma fizycznej mozliwosci aby opoznic kat statyczny ustawiony w BS (lub czujnikiem zegarowym). Moze na termodynamice i spalaniu w cylindrze znasz sie dobrze ale w pompach mieszasz okrotnie i swiadomie badz nie, wprowadzasz w blad czytajacych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ze w pompach VE 4, ( bo chyba o taka Ci chodzilo), jest rowniez przestawiacz kata wyprzedzenia wtrysku, w ktorym cala robote robi sprezyna, ktora ugina sie pod naporem wzrastajacego cisnienia w pompie wraz ze zmiana obortow to dobrze wiem. Nie musisz mi takich rzeczy tlumaczyc. I nie napisalem, ze N108 opoznia wartosc kata. Poza tym opieram sie na faktycznych wartosciach kata w stopniach, w odniesieniu do obrotow walu korbowego, a nie operuje tylko cyferkami z VAG'a, taki jak Ty. Wszyscy wiedza ze wartosc kata statycznego powinna wynosic 49-51, a nie kazdy wie ile wynosi faktyczna wartosc w stopniach. Poza tym w kazdym programie cyferki znacza co innego, wiec jak sie podchodzi do tematu, to trzeba tez troche teorii lyknac, niz tylko klepac caly czas magiczne 49-51.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ze w pompach VE 4, ( bo chyba o taka Ci chodzilo), jest rowniez przestawiacz kata wyprzedzenia wtrysku, w ktorym cala robote robi sprezyna, ktora ugina sie pod naporem wzrastajacego cisnienia w pompie wraz ze zmiana obortow to dobrze wiem. Nie musisz mi takich rzeczy tlumaczyc. I nie napisalem, ze N108 opoznia wartosc kata. Poza tym opieram sie na faktycznych wartosciach kata w stopniach, w odniesieniu do obrotow walu korbowego, a nie operuje tylko cyferkami z VAG'a, taki jak Ty. Wszyscy wiedza ze wartosc kata statycznego powinna wynosic 49-51, a nie kazdy wie ile wynosi faktyczna wartosc w stopniach. Poza tym w kazdym programie cyferki znacza co innego, wiec jak sie podchodzi do tematu, to trzeba tez troche teorii lyknac, niz tylko klepac caly czas magiczne 49-51.

Nie o VE 4 ale o VE37, bardzo podobną pompę konstrukcyjnie do VP37. I w VP37 masz dokładnie taką samą sprężynę (oczywiście o innym współczynniku sprężystości, długości etc), której pomaga N108.

Napisałeś "jest juz przyspieszony (ksiazkowe 49-51), a N108 potem sam sobie doregulowuej go dynamicznie," więc jak jest przyśpieszony a N108 ma go doregulować to go opóźnia, aby był dobry. Tak wynika z Twoich słów.

"Poza tym opieram sie na faktycznych wartosciach kata w stopniach, w odniesieniu do obrotow walu korbowego, a nie operuje tylko cyferkami z VAG'a"

Te "cyferki" z VAGa to są mierzalne wartości odpowiadające wychyłowi czujnika zegarowego w GMP przy ustawianiu kąta wtrysku na zegar. Dla każdej pompy rozdzielaczowej dla każdego producenta są podane odpowiednie wartości, nie zależnie czy to VAG, FIAT czy PSA. Dziwie się, że nie zorientowałeś się, jak podałem wartości dla diesli z wtryskiem pośrednim o co chodzi. Bo tam VAGa nie masz.

Cytując: "wiec jak sie podchodzi do tematu, to trzeba tez troche teorii lyknac,".

Polecam jeszcze praktykę :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W starych kiblach, sprzed 30-40 lat na pompach rozdzielaczowych VE37,

Cos chyba nie halo z tymi datami???

Piszac doregulowuje mialem na mysli to, ze ECU po rozruchu przyspiesza kata wtrysku a potem go opoznia, co jest analogia do wyciagania i wciskania ciegna w starym typie pompy.

Polecam czytac ze zrozumieniem swoje posty, to bardzo cenna i rzadka umiejetnosc.

Wzgledem jakiego GMP mierzysz wychył czujnika zegarowego?

Zeby cos robic to trzeba wiedziec cos sie robi, ale niektorzy z tego co widac maja tylko praktyke bardzo dobrze opanowana, nie poparta zadna wiedza teortetczyna tzn. jak tam w 2 okienku pojawi sie 49 to jest dobrze i nie ma sie co zastanawiac. Niestety wiekszosc naszych domoroslych garazowych mechanikow podchodzi do tematów w ten sposob. Znalezc mechnika, ktory zacznie od porzadnej diagnostyli graniczy z cudem. Ale nie ma sie co dziwic, bo zeby byc dobrym diagnosta trzeba posiadc oprocz praktyki rowniez wiedze teoretyczna, ktorej w garazu przed blokiem sie nie zdobedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cos chyba nie halo z tymi datami???

Absolutnie nie. Pierwsze 1.5D pojawiło się w koncernie VAG w połowie lat 70'tych i było oparte na pompie VE37. Brak wiedzy teoretycznej u kolegi.

Piszac doregulowuje mialem na mysli to, ze ECU po rozruchu przyspiesza kata wtrysku a potem go opoznia, co jest analogia do wyciagania i wciskania ciegna w starym typie pompy.

Nie jest analogią, bo w pompach sterowanych przez ECU przyśpieszenie następowało co najwyżej w trakcie długotrwałego rozruchu a w starych kiblach na linkę przed.

Wzgledem jakiego GMP mierzysz wychył czujnika zegarowego?

Tego na zamachu. Tak jak to książki podają. 1 cylinder.

Zeby cos robic to trzeba wiedziec cos sie robi, ale niektorzy z tego co widac maja tylko praktyke bardzo dobrze opanowana, nie poparta zadna wiedza teortetczyna tzn. jak tam w 2 okienku pojawi sie 49 to jest dobrze i nie ma sie co zastanawiac. Niestety wiekszosc naszych domoroslych garazowych mechanikow podchodzi do tematów w ten sposob. Znalezc mechnika, ktory zacznie od porzadnej diagnostyli graniczy z cudem. Ale nie ma sie co dziwic, bo zeby byc dobrym diagnosta trzeba posiadc oprocz praktyki rowniez wiedze teoretyczna, ktorej w garazu przed blokiem sie nie zdobedzie.

Na szczęście swoją wiedzę zdobyłem rozbierając i składając pompy, podpierając się dokumentacją techniczną Boscha oraz różnych producentów samochodowych.

Nie pisałbym takich słów jak kolega a mianowicie: jak tam w 2 okienku pojawi sie 49 to jest dobrze i nie ma sie co zastanawiac bo sam sobie bicz na plecy kręcisz. Wydaje mi się, że dopóki nie napisałem co te wartości znaczą, tak nie wiedziałeś o co chodzi z nimi.

I ostatnia rzecz:

Poza tym opieram sie na faktycznych wartosciach kata w stopniach

Powodzenia w ustawianiu kąta wtrysku na tej podstawie w dieslach bez ECu. Czym i jakim przyrządem chcesz to ustawiać? Ach, ta wiedza akademicka, a później się dziwić, że tylu magistrów na kasie w biedronce :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia w ustawianiu kąta wtrysku na tej podstawie w dieslach bez ECu. Czym i jakim przyrządem chcesz to ustawiać? Ach, ta wiedza akademicka, a później się dziwić, że tylu magistrów na kasie w biedronce :grin:

Wystarczy troche pomyslec i policzyc, ale matematyki kolego w garazu pod blokiem ani w biedronce nie ucza niestety.

A w golfie 1.5 D CK siedzi pompa VE 4/9. Bosch troche inaczej oznacza swoje mechaniczne pompy rozdielaczowe, wiec nie wciskaj tutaj tekstow o braku wiedzy.

Sunt altae stirpes stultitiae.....:facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...