Skocz do zawartości
IGNOROWANY

VAT i procedura eksportu towarów poza granice UE.


Reggi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Czy może mi ktoś pomóc w temacie procedur jakie należy wykonać w momencie gdy chcemy ( pośrednio - wysyłka ) sprzedać dany przedmiot poza granicę naszego pięknego kraju oraz UE ? Interesują mnie wszelkie formalności krok po kroku związane z eksportem towaru przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą . No i jak to jest z tym VAT-em .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podziele się trochę swoim doświadczeniem jeżeli chodzi o sprzedaż do krajów UE. Przede wszystkim powinieneś załatwić sobie NIP UE, US może Ci go nadać, jeżeli prowadzisz już trochę swoją działalność nie powinno być z tym problemu i może to potrwać do kilku tygodni.

Następnie, jeśli sprzedajesz towar do firmy za granicą, możesz tej firmie sprzedać towar w cenie netto. W tym przypadku ważne jest, żeby ta firma miała również NIP UE. Firma ta w momencie sprzedaży towaru klientowi finalnemu zobowiązana jest do opłacenia VATu na terenie swojego kraju, tzn. na terenie kraju klienta ostatecznego.

Podstawądo opuszczenia towaru z Polski za granicę w ramach UE mogą być listy przewozowe, tzw. CMR lub też w przypadku Niemiec, bo tam najwięcej sprzedajemy - Lieferscheiny podpisane przez odbiorcę.

Jeżeli masz ambitnych urzędników w swojej skarbówce to mogą w początkowych kilku miesiącach Cię często odwiedzać, ale pamiętaj, żeby na wszystko mieć papiery - brak jednej faktury czy Lieferscheinu może położyć dobrze prosperujący biznes.

Na przykładzie naszej firmy działającej w Niemczech, mogę powiedzieć, że na początku warto zainwestować tam w dobrego księgowego, to naprawdę połowa sukcesu, ich przepisy nieco różnią się od naszych i ogarnięty księgowy może Ci pomóc.

Powodzenia w sprzedaży za granicą. Jeśli chodzi o Niemcy to super rynek, duży popyt, ale ogromne wymagania stawiane sprzedawcom, klient jest chroniony na każdym etapie aż do momentu ustania gwarancji, co powinno mieć przełożenie w marży na sprzedawany towar.

Gdybyś miał jeszcze jakieś pytania to zapraszam na PW.

Pozdro dla Wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak..Tylko ja chcę sprzedawać przedmioty poza rynek Unii Europejskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to sprzedajesz bez vatu , odbierasz wcześniej wszystkie dokumenty od firmy która to bierze. Sprawdzasz albo nie i gdy towar jest gotowy podjeżdza ktoś ze spedycji(najkorzystniej z karnetem tir) zabiera i wiezie do kraju docelowego do składu celnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj na temat numeru EORI :) Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (ang. Economic Operators' Registration and Identification - EORI), zwany systemem EORI

http://www.mf.gov.pl/web/wp/clo-informacje-dla-przedsiebiorcow/eori/informacje-podstawowe;jsessionid=651555C26B7EF24B9851210FF0FCDA14

Ułatwia sprawę w eksporcie towarów poza UE :) Wiem bo sam go ostatnio sam załatwiałem :)

Pogadaj z jaką kolwiek Agencją Celną :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, zacznij oczywiście od załatwienia sobie NIPu EU oraz nr EORI. To podstawa.

Przy handlu w UE do każdej transakcji należy wystawić dokument INTRASTAT, może wystawić go pracownik firmy lub Agencja Celna. Poza tym, do każdej wysyłki dołączaj dokument "potwierdzenie dostarczenia towaru", czyli taki liefershein, nie ma jakiegoś oficjalnego wzoru tego dokumentu, każdy robi własny arkusz. Podaje się w nim takie informacje jak: nazwa sprzedawcy i odbiorcy, nr faktury, data sprzedaży/wysyłki i na końcu informację: "potwierdzam odebranie towaru", Klient musi Ci się podpisać i przybić stempel i odesłać dokument w oryginale, bo dla naszych urzędników faktura nie jest dostatecznym dowodem dostarczenia towaru do klienta. Schenker jako przewoźnik wystawia podobny dokument, jako potwierdzenie, że dostarczyli taki i taki towar danemu odbiorcy.

Przy wysyłkach poza UE takie potwierdzenie nie jest wymagane, gdyż otrzymujesz dokumenty SAD i potwierdzenie opuszczenia terenu Unii Europejskiej wygenerowanego przez program Celina. Przed rozpoczęciem eksportu należy nawiązać współpracę z Agencją Celną, gdyż to ona będzie Ci załatwiać wszystkie formalności celne i to ona występuje w Twoim imieniu z każdą sprawą do Urzędu Celnego. Przedsiębiorca nie ma możliwości bezpośredniego załatwiania spraw z Urzędem Celnym. Robi to Agencja Celna. Poza tym Agencja Celna pomoże Ci w dopasowaniu odpowiedniego numeru taryfy celnej do towaru, który będziesz wysyłał, wskaże jakie dokumenty są wymagane przy wysyłkach do danego kraju (co kraj to inna bajka) oraz wystawi Świadectwo Pochodzenia Towaru.

Odpowiednio wcześniej skonsultuj się z Agencją Celną jak wygląda procedura eksportu danego towaru do danego kraju, bo może okazać się, że załatwianie dokumentów zajmie sporo czasu, np konieczność dołączenia świadectwa fitosanitarnego, itp. Po załadowaniu towaru kierowca musi się udać do Agencji Celnej, gdzie otrzyma dokumenty celne wywozowe i zostanie zaplombowany.

Tak jak koledzy wspominali, przygotuj się na częste kontrole z US i UC, pilnuj, żeby mieć wszystkie potwierdzenia. Eksporterzy dla urzędników są zawsze podejrzani i zawsze będą im siedzieć na tyłku. Kary bywają astronomiczne.

O ile handel wewnątrz unijny jest w zasadzie bezproblemowy, to poza UE już tak łatwo nie bywa. Ja kilka ładnych lat zajmuję się handlem zagranicznym, robiłem eksporty do wielu krajów w Azji, Amerykach i nie raz zdarzały się problemy, zwłaszcza w krajach arabskich.

W razie pytań, pisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, ale 90 % moich klientów w UE to osoby prywatne, a nie podmioty gospodarcze w związku z tym muszę wystawiać INTRASTAT i inne świstki o których wspomniałeś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Te dokumenty dotyczą wyłącznie sprzedaży dla firm ,na fakturę. Przy sprzedaży detalicznej, dla osób prywatnych wystawiasz normalny paragon, sprzedajesz w cenach brutto tak jak przy sprzedaży krajowej. Klienci prywatni spoza UE mają możliwość odzyskania podatku VAT, jednak przy sprzedaży trzeba im dodatkowo wystawić dokument TAX FREE. Przy wyjeździe z UE taki dokument musi zostać podstemplowany przez Służby Graniczne i z nim mogą zwrócić się do Ciebie o zwrot VATu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...