Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Czyszczenie zmiennej geometrii KKK BV 39 - jak zdjąc vnt ?!


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Udało mi się rozebrac, wyczyścic geometrie w turbinie BV39 , nie znalazłem nigdzie żadnej foto porady.
Więc postanowiłem sam zrobic taką drobną foto poradę dotyczącą " jak zdjąc vnt - BV 39 ". Turbo KKK .
Nie będę opisywał jak wymontowac cały kolektor z turbiną, bo taka relacja już jest na forum, przedstawię tylko sposób w jaki ja sobie z tym poradziłem.
Mając turbo na stole musimy rozdzielic muszlę gorącą od zimnej, odkręcamy gruszkę( 2 śruby) i 4 śruby dociskające muszle do siebie, spryskujemy np wd40 (ja lałem obficie odrdzewiaczem i wd40 i zostawiłem na całą noc i nie miałem później najmniejszego problemu z rozpołowieniem).
snb11066l.jpg
A tutaj już mam rozdzieloną:
snb11069.jpg
snb11070.jpg
I widzimy wszystko zafajdane sadzą:
snb11075.jpg
Demontujemy pierścień:
snb11078.jpg
Następnie wyciągamy tulejki po których porusza się pierścień i "podkładkę" w której są umieszczone te właśnie tulejki:
snb11251.jpg
snb11203.jpg
Zostaje nam kolektor, a w nim geometria
snb11091.jpg
Geometria jest wykręcana poprzez tulejkę z trzema ząbkami, nacięciami. I właśnie cały dowcip polega na dorobieniu jakiegoś przyrządu,klucza spasowanego idealnie pod wymiary danej tulejki. Można również udac się do warsztatu, gdzie np. regenerują turbosprężarki i zapytac czy byłaby możliwośc wykręcenia za drobną opłatą tej nie szczęsnej tuleji(mi gośc powiedział za wykręcenie 50zl, za wkręcenie też 50zl i dodał, że będę musiał wymienic tą tuleje na nową(oczywiście najlepiej ją kupic u niego - 120zl,bo bardzo często się zniekształcają i przy wkręcaniu mógłby uszkodzic korpus... Podziękowałem za usługę w takim pakiecie. Jeżeli decydujemy się walczyc samemu z naszym dorobionym kluczem to montujemy całośc solidnie w imadle i za pomocą dorobionego przyrządu, klucza wykręcamy tulejkę, która trzyma nam vnt (tulejka posiada PRAWY GWINT)
Mój klucz do BV39 wygląda tak, zakończony sześciokątem na klucz 17, co by ułatwiło chwyt przy odkręcaniu i dokręcaniu :lol: :
snb11234.jpg
snb11230.jpg
snb11232.jpg
snb11238z.jpg
Wcześniej dobrze zapsikac na dłuższy czas wszystko np wd lub odrdzewiaczem. W moim przypadku do odkręcenia potrzeba było trochę siły, ale bez większej walki tulejka poddałą się i na stole już miałem to
snb11129.jpg
i to
snb11138.jpg
snb11141.jpg
W tym dniu mój czas na garażowe działania się skończył, więc profilaktycznie wrzuciłem całośc standardowo do odrdzewiacza na noc 8)
Następnie odkręcamy 3 śrubki torx T20(śrubki nie stawiły żadnego oporu, chyba dzięki całonocnej kąpieli w odrdzewiaczu) ;)
snb11142.jpg
i tak wygląda rozebrana na części:
snb11160.jpg
snb11164.jpg
Gdy mamy wszystko rozebrane bierzemy się za czyszczenie, w zależności od tego czym dysponujemy, bierzemy sprzęt, narzędzia i czyścimy czyścimy iiiii czyścimy, "tu się nie ziewa, tu się napier****ala " ;) ;)
U mnie wszystko po wyczyszczeniu wyglądało tak:
Na bieżni widac zadziory, które pod palcem były praktycznie nie wyczuwalne.
snb11197.jpg
snb11211.jpg
snb11216.jpg
snb11225.jpg
snb11219.jpg
snb11240.jpg
snb11243.jpg
snb11247.jpg
snb11248.jpg
snb11257.jpg
Przez cały czas "pilnujemy" trzpienia ustalającego położenie geometrii w kolektorze, co by nam się gdzieś nie zapodział. ;)
snb11262.jpg
Następnie skręcamy wsio do kupy i składamy w odwrotnej kolejności.
Tutaj już geometria wkręcona razem z tulejką w kolektor
snb11264.jpg
następnie wkładamy podkładkę i na nią tulejki po których śmiga pierścień poruszający łopatkami
snb11265.jpg
pierścień
snb11267.jpg
snb11272.jpg
I na koniec zakładamy muszlę zimną, montujemy gruszkę i dociągamy wszystko ładnie śrubami dookoła
snb11275.jpg
snb11278.jpg
snb11277.jpg

No i teraz suszarka jest gotowa na montaż. :mrgreen: Mam nadzieję, że przedstawiłem to w miare czytelnie i myślę, że kiedyś komuś może się przydac. :lol:

Opublikowano

Świetna robota. Super, że są na tym forum osoby które dokumentują swoją pracę. Na pewno niejeden skorzysta z tej relacji :) Ja na pewno :) dzięki i pozdrawiam

Opublikowano

Sam sie sporo naszukalem, ale nie znalazlem kompletnie nic, wiec mowie sam cos sprobuje zrobic, zeby inni mieli. ;)

Opublikowano

Tyle że zadne foto nie działa :)

Opublikowano (edytowane)

Jak się ma piaskarkę czas jest o wiele krótszy i nie trzeba rozbierać VNT w przypadku gdy zdarzy się że tuleja nie chce nam się dać wykręcić...

Edytowane przez SotoM
Opublikowano

Z mojego doswiadczenia wynika ze po piaskowaniu powierzchnia jest bardzo porowata, wlasnie dlatego wymyslono szkielkowanie. Powierzchnia porowata szybciej lapie brud i wlasnie dlatego mowi sie ze po recznym czyszczeniu VNT szybciej sie zabrudza.

Nie wiem jak przy uzyciu piaskarki chcial bys wyczyscic geometrie bez sciagania turba.

Opublikowano

Moze przez wydech. :D

Opublikowano

Przez wydech niektórzy panewki zmieniają mówią...

Piaskarke...ale chodzi mi o szkiełkowanie...owszem turbo na stół, rozplowienie i do szkła...Naprawdę można to zrobić w krótkim czasie a efekt będzie ten sam unikając ryzyka uszkodzenia tej tuleji czy też gwintu... I uwierz nie jest to robota fajnsiarska... Naprawdę pięknie to wychodzi i jeszcze żadne auto nie wróciło... Pierwsze takie turbo robiliśmy z 4lata temu...

Opublikowano

Nie zebym cie wysmiewal ale czyscilem to pare razy i nie wiem jak chcial bys wyczyscic lopatki bez rozkrecania calosci, malo tego raz bylem na profesjonalnym czyszczeniu w specjalistycznym zakladzie i co nieco podpytale na ten temat. Twierdzisz ze wlotem spalin podpinasz piaskarke i turbo sie czysci ??? Przeciez po takiej operacji rozlecialo by sie po 50km.

Opublikowano (edytowane)

główny korpus oddzielam od strony gorącej ( jak przy garecie) (foto 2) w przykładowym linku poniżej

http://vwdiesel.net/forum/index.php/topic,27605.0.html

i na tym etapie zakańczam rozbieranie, nie ruszam tej tulei , wrzucam cały kolektor z VNT do maszyny i szkiełkuje... na koniec porządne dmuchanie / mycie / dmchanie - 10ber cisnienia i nie ma sie czego obawiec...

Edytowane przez SotoM
Opublikowano

po rozpołowieniu dalej nie widać najważniejszej częsci czyli samych kierownic, skoro trudzisz sie z wyciągnięciem turba a potem z jego rozpołowieniem to aby zrobić to profesjonalnie dzieli cie 3 śruby. Jednym słowem o kant d*py taka robota zreszta i tak nie jestes w stanie potem usunąć kulek szkła ze wszystkich zakątków.

Opublikowano

Małe sprostowanie - bo nie wiem jak matusz czyscił (fotki nie działają) domyslam sie ze szczoty,a ja piaskarką (szkiełkując) i nie każde turbo robię jak napisałem wyzej, nie, nie :) tą metodę stosuje gdy jest problem z ruszeniem tej cholernej tuleji którą nie udaje sie ruszyc (a trafia mi sie taka zadko ale sie trafia) - jesli tuleja sie wykręci to oczywiscie ze VNT rozbieram na części pierwsze i wszystko wylizuje na cacy.

mam nadzieje ze juz wszystko jasne...

Opublikowano

Tam gdzies chyba napisalem, ze tez wlasnie na piaskarce to robilem. ;) i w sumie wszystkim co czyscilem dmuchawki to robilem to na piaskarce, lacznie z kolektorami itd.

Opublikowano

dopiero teraz oznajmiasz ze na piaskarce to robiłes... zebys o tym wspomniał nie wyskakiwał bymm z postem ze piaskarka bedzie szybciej...i łukasz zaczął dym...z czego powstały niedomówienia...

napisze taka rzecz jeszcze ze gdy pierscien nie chciał puscic to go w dwuch miejscach rezałem frezikiem z ostroznoscia aby gwintu nie uszkodzic i wtedy sie cholerstwo poddawało...

Opublikowano

Nie ma sie co sponac Panowie. ;) kazdy czysci tym co ma dostepne, a ze akurat w robo jest piaskarka to glupio bylo nie skorzystac. :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...