Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL] Ile olej napędowy ma oktanów ?


michu93

Rekomendowane odpowiedzi

cetany? a jak to się ma do oktanów? jest porównywalne? chodzi o paliwo oczywiście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku olejów napędowych nie stosuje sie wskaźnika liczby oktanowej lecz używa sie liczby cetanowej (LC).Jest ona miarą zdolności do samozapłonu.Obowiązujące w Polsce regulacje wymagają,by oleje napędowe miały LC na poziomie co najmniej 48.W praktyce jednak wszystkie standardowe oleje napędowe mają liczbę cetanową równą 51.Oleje podwyższonej jakości (np."Verva","V-Power","Ultimate" itp.)mają LC podniesioną do 55.Wyższa LC nie przekłada sie zwykle na podniesienie mocy silnika,ale ułatwia rozruch i sprzyja lepszej kulturze pracy i niższej emisji hałasu.(szczególnie w starszych jednostkach) :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku olejów napędowych nie stosuje sie wskaźnika liczby oktanowej lecz używa sie liczby cetanowej (LC).Jest ona miarą zdolności do samozapłonu.Obowiązujące w Polsce regulacje wymagają,by oleje napędowe miały LC na poziomie co najmniej 48.W praktyce jednak wszystkie standardowe oleje napędowe mają liczbę cetanową równą 51.Oleje podwyższonej jakości (np."Verva","V-Power","Ultimate" itp.)mają LC podniesioną do 55.Wyższa LC nie przekłada sie zwykle na podniesienie mocy silnika,ale ułatwia rozruch i sprzyja lepszej kulturze pracy i niższej emisji hałasu.(szczególnie w starszych jednostkach) :cool1:

:hi: Pracujesz w orlenie czy co?? :hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku olejów napędowych nie stosuje sie wskaźnika liczby oktanowej lecz używa sie liczby cetanowej (LC).Jest ona miarą zdolności do samozapłonu.Obowiązujące w Polsce regulacje wymagają,by oleje napędowe miały LC na poziomie co najmniej 48.W praktyce jednak wszystkie standardowe oleje napędowe mają liczbę cetanową równą 51.Oleje podwyższonej jakości (np."Verva","V-Power","Ultimate" itp.)mają LC podniesioną do 55.Wyższa LC nie przekłada sie zwykle na podniesienie mocy silnika,ale ułatwia rozruch i sprzyja lepszej kulturze pracy i niższej emisji hałasu.(szczególnie w starszych jednostkach) :cool1:

Do serii faktycznie zwiększona liczba cetanowa nie ma znaczenia lecz strojąc auto na lepszym paliwie mozna dużo szybciej uzyskac samozapłon w komorze a co za tym idzie większa moc. Zagrożeniem też jest że musi być czy ostudzić komorę bo zwiększa się temp. Dla przykładu czołki leopard jeżdzą na paliwie 100 cetanów. Zastosowanie takiego plaiwa do samochodu mogłoby spowodowac spalenie się tłoków bo wzrasta dramatycznie temp w cylindrach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja A4 na Vervie pracuje zauważalnie lepiej niż na zwykłym ekodieslu. Na obrotach jałowych pracuje regularniej.

Nie wiem czy ma to znaczenie, auto po chiptuningu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie liczna cetanowa opisuje jakby odwrotność liczby oktanowej (RON lub MON) Liczba oktanowa opisuje odporność benzyny na samozapłon, a liczba cetanowa zdolność do samozapłonu. Generalnie wzorcem do jej wyznaczania jest cetan. Liczba cetanowa danego paliwa równa się takiej procentowej zawartości cetanu, C16H34 (n-heksadekan, LC = 100), w mieszaninie z α-metylonaftalenem, C10H7CH3 (LC = 0), przy której zdolność do samozapłonu tej mieszaniny jest taka sama jak badanego paliwa.

Ważne jest uśwaidomienie sobie jak przebiega spalanie w silniku ZS (oczywiście z wtryskiem jednofazowym, w TDI proces spalania zmienia przedwtrysk - zasadnicza dawka wtryskiwana jest w palącą się już mieszankę co polepsza płynność spalania i nie powoduje gwałtownej detonacji całej mieszanki palnej) - najpierw wtrysk, poźniej odparowanie paliwa, po tym początek spalania, dopalanie mieszanki palnej, rozprężanie. Im szybciej paliwo się spali tym więcej czasu ma na rozprężenie i ochłodzenie gazów (przemiany gazowe się kłaniją, głównie adiabatyczna). Rośnie w ten sposób średnie ciśnienie pracy nad tłokiem (większa jest całka dP po dAlfa czyli moc :decayed:) i mniejsze jest EGT po otwarciu zaworów.

Na podstawie liczby cetanowej możemy oszacować opóźnienia zapłonu – okresu pomiędzy początkiem wtrysku paliwa, a rozpoczęciem spalania. Dobra jakość spalania występuje przy szybkim zapłonie i następującym po nim, równomiernym całkowitym spaleniu paliwa: im wyższa liczba cetanowa, tym występuje krótsze opóźnienie zapłonu i lepsza jakość spalania.

Odwrotnie, paliwa o niskiej liczbie cetanowej wolniej ulegają zapłonowi i potem palą się zbyt gwałtownie (całe paliwo na raz), co prowadzi do szybkiego wzrostu ciśnienia. Te słabe właściwości spalania mogą wywoływać nadmierny hałas silnika, zwiększoną emisję spalin i zmniejszenie osiągów pojazdu z jednoczesnym zwiększeniem naprężeń w układzie tłokowo-korbowym.

Bardzo ważnym, a pomijanym w informacjach producentów jest wartość kaloryczna (Kcal/kg) paliwa. To ona powoduje, że jednego paliwa spalamy 6, a z innego tankowania 7 l, przy takiej samej trasie i takim samym sposobie jazdy. Rozbieżności w wartości kalotycznej potrafią sięgać nawet 15% w zalezności od sposobu jej uzyskania, ropy bazowej, składu frakcyjnego, ...

Dla przykładu czołki leopard jeżdzą na paliwie 100 cetanów. Zastosowanie takiego plaiwa do samochodu mogłoby spowodowac spalenie się tłoków bo wzrasta dramatycznie temp w cylindrach.

Patrox nasłuchałeś się troszkę niepotwierdzonych informacji i piszesz nieprawdę. :cool1: W Bundeswerze Leopardy II jeżdżą na paliwie czołgowym, które jest czymś pośrednim pomiędzy ON a kerozyną (paliwem lotniczym, naftą lotniczą). Silnik Leoparda II typu MTU-873 Ka-501 jest wielopaliwowy i może chodzić na ON, kerozynie i nawet na mieszance benzyny z olejem (jak dwusuwy typu WSK :naughty:). W Polsce stosowany jest ON IZ-40 (temperatura zamarzania -40oC, blokada zimnego fitru - 32oC) z pakietem dodatków. Na pewno nie ma 100 cetanów :wink4: Na kradzionym z WP paliwie jeżdżą miejscowe samochody ZS i mają się całkiem nieźle. Ich właściele gorzej jak dorwie ich ŻW :polew:

Poza tym paliwo 100 cetanowe powodowałoby bardzo szybkie spalanie a następnie długie rozprężanie gazów spalinowych w cylindrze. Przy optymalnym składzie mieszanki palnej moc byłaby wysoka, ale szczytowa temperatura byłaby krótkotrwała. Na pewno jest to lepszy wariant jak lejący długo wtrysk i proces spalania trwający aż do otwarcia zaworów wylotowych. Zobacz sobie tylko silnik ZI zasialny benzyną i gazem. Gaz spala się wolniej i wysoka temperatura w cylindrze trwa znacznie dłużej. Dlatego szlag trafia zawory, głowice, cylindry w silnikach słabszych konstrukcyjnie. Więc lepsza jest wysoka liczba cetanowa jak za niska :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku olejów napędowych nie stosuje sie wskaźnika liczby oktanowej lecz używa sie liczby cetanowej (LC).Jest ona miarą zdolności do samozapłonu.Obowiązujące w Polsce regulacje wymagają,by oleje napędowe miały LC na poziomie co najmniej 48.W praktyce jednak wszystkie standardowe oleje napędowe mają liczbę cetanową równą 51.Oleje podwyższonej jakości (np."Verva","V-Power","Ultimate" itp.)mają LC podniesioną do 55.Wyższa LC nie przekłada sie zwykle na podniesienie mocy silnika,ale ułatwia rozruch i sprzyja lepszej kulturze pracy i niższej emisji hałasu.(szczególnie w starszych jednostkach) :cool1:

:hi: Pracujesz w orlenie czy co?? :hi:

Pracowałem w tej branży 10lat :sick3: i właśnie mam zamiar zmienić.Pozdrawiam :decayed:

Myślę ze wszystko to co istotne zostało wyjaśnione-Wiec proponuje zakończyć ten temat :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku olejów napędowych nie stosuje sie wskaźnika liczby oktanowej lecz używa sie liczby cetanowej (LC).Jest ona miarą zdolności do samozapłonu.Obowiązujące w Polsce regulacje wymagają,by oleje napędowe miały LC na poziomie co najmniej 48.W praktyce jednak wszystkie standardowe oleje napędowe mają liczbę cetanową równą 51.Oleje podwyższonej jakości (np."Verva","V-Power","Ultimate" itp.)mają LC podniesioną do 55.Wyższa LC nie przekłada sie zwykle na podniesienie mocy silnika,ale ułatwia rozruch i sprzyja lepszej kulturze pracy i niższej emisji hałasu.(szczególnie w starszych jednostkach) :cool1:

:hi: Pracujesz w orlenie czy co?? :hi:

Pracowałem w tej branży 10lat :sick3: i właśnie mam zamiar zmienić.Pozdrawiam :decayed:

Myślę ze wszystko to co istotne zostało wyjaśnione-Wiec proponuje zakończyć ten temat :cool1:

chriss mogłeś napisać, że polecasz ostatni numer tygodnika "MOTOR", ale generalnie ładnie przepisane słowo w słowo :polew:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2/22/2009 at 1:36 PM, michu93 said:

Nie oktanow ale raczej cetanow.  Jest roznica w tym ze oleje napedowe testuje sie ze wzgledu ma inny rodzaj " wywolywania zaplonu" (nazywajac to lopatologocznie) zupelnie inaczej niz bezyne.  W oleju napedowym mierzy sie czas jaki potrzebuje on w warunkach laboratoryjnych na dokonanie samozaplonu czyli jego opor zaplonowy a nastepnie porownuje z paliwem wzorcowym (cetanem), czym jest mieszanka heksadeksanu i metylonaftalenu. Jesli testowany olej detonuje w tym samym czasie jak mieszanka wzorcowa w proporcji 51-49 (hek-mtn) to jego liczba cetanowa wynosi 51.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...