Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana napędu rozrządu + pasek wielorowkowy - zrób to sam


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć wszystkim, z racji, ze nie widziałem podobnego tematu, a może akurat kogoś to zainteresuje, to zrobię małe DIY dla wymiany rozrządu +  napędu paska wielorowkowego. Wbrew pozorom nie jest to jakaś czarna magia, można to zrobić samemu i zaoszczędzić parę pln-ów, bądź tj ja, gdy chce się samemu robić przy swoim autku, trzeba tylko robić na spokojnie i zwracać uwagę na momenty i dobrze blokować rozrząd. Więc na początek przód autka idzie w pozycję serwisową, w manualu w tej pozycji mamy tyle miejsca, że głowa mała, można zrobić wszystko.

gKKuc5S.jpg

W automacie gorzej bo troszkę nas przewody od chłodnicy oleju ograniczają, ale też bez tragedii. No i jak już to mamy to zdejmujemy pasek wielorowkowy, luzujemy napinacz kluczem 16mm i zdejmujemy pasek, potem zdejmujemy osłony rozrządu.

qqRuO6Y.jpg

Górna na zatrzaski, a ta dolna na śruby 10mm x5szt.

Potem odkręcamy koło pasowe 4x spline m10

X0q67bs.jpg

 

No I potem mamy już idealny dostęp do rozrządu.

!!!Przed zdjęciem paska!!! - nie mam dokładnych fotek krok po kroku wiec posiłkuję się tym co mam, ale to zdecydowanie wystarczy,

Kręcimy wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, żeby znaleźć miejsca blokad i blokujemy,

biZIMSf.jpg

luzujemy po 3 śruby na kole wałka 13mm i na pompie spline m10 (bzdura, że te śruby mają być po środku w otworach przy końcowym ustawieniu, śruby służą synchronizacji faz, a dokładniej tylko 3 śruby wałka, śruby w pompie są po to tylko, żeby dostosować się do wałka, jeśli pompa nam się nie zgrywa możemy obrócić kołem pompy osobno aż się da zablokować choć i po tym, po obróceniu wałem może się okazać, że ma ten minimalny odchył)

9v0GxB0.jpg

Zdejmujemy pasek, potem rolki i napinacz, zakładamy nowe i dociągamy w palcach. Wymieniamy też pompę wody. 3x śruba spline i po zruszeniu wyciągamy, ja zrobiłem to na zasadzie wyjąć starą, włożyć nową bez spuszczania płynu, bo wymieniałem niedawno, oczywiście po wyciągnięciu pompy płyn zacznie się wylewać, więc robimy to szybko, albo spuszczamy cały płyn jeśli planujemy go wymienić.

to6Oitn.jpg

 

Gumowy oring smarujemy płynem przed założeniem, wkładamy pompę i zakręcamy. Teraz zostaje nam założenie paska. Zaczynamy od wału przez lewą rolkę, napinacz, koło wałka rozrządu, górną rolkę, koło pompy, i dużą rolkę i kończymy na pompie wody. Teraz naciągamy napinacz, dzióbek napinacza proponuję nie naciągać równo na środek gdyż, po dokręceniu napinacza dociągnie się on jeszcze trochę,

dfK6lIm.jpg

 

I teraz jak już mamy wszystko na palce dociągnięte poza napinaczem, który ma być dokręcony na 20Nm+45stopni i założony pasek, dokręcamy po 3 śruby na kole wałka i pompy - wstępne dociągnięcie 20Nm

 

Robimy minimum 2obroty wałem i koło wałka ma się nam zgrywać z wałem, koło pompy najprawdopodobniej nie wpadnie w blokadę, ale delikatna różnica  w odchyle jest dopuszczalna (taka, że widzimy oczko koła pompy w otworze blokady praktycznie idealnie ale jest ta różnica ok 3mm). jak się nam wał nie zgrywa z wałkiem zdejmujemy blokadę z wału i kręcimy, aż wałek się da zablokować, teraz znowu popuszczamy 3x śruby na wałku, na wał wsuwamy blokadę i delikatnie kręcimy, aż dzióbek blokady wału wpadnie w otwór blokujący (teraz jeśli dzióbek blokady jest po lewej stronie otworu czyli przed nim to po prostu kręcimy wałem w prawo aż wpadnie w otwór blokujący ( i teraz jeśli po zablokowaniu wałka blokada wału jest po prawej stronie otworu blokującego to w tym wypadku dozwolone jest kręcić wałem w lewą stronę i tak robimy , aż znakiem na wale wyjdziemy delikatnie poza GMP, wtedy zakładamy blokadę na wał i powoli znowu wracamy wałem w prawą stronę, aż dzióbek blokady nie wpadnie w otwór blokujący, jeśli jest po lewej stronie to kręcimy normalnie, aż wał da się zablokować)

q0ogKW6.jpg

I teraz wstępnie 20Nm dokręcamy śruby na kole wałka i takim sposobem mamy ustawiony poprawnie rozrząd, pompa tj. mówiłem może się nie zgrywać idealnie, ale delikatny odchył jest  dozwolony.Zakręcamy wszystko na cacy momentami, kręcimy wałem min. 2razy i sprawdzamy blokady, wał i wałek ma się pokrywać, pompa z delikatnym odchyłem dozwolone.

I teraz zakładamy osłony i koło pasowe, potem pasek wielorowkowy. Jak planujemy wymienić przy okazji jego napęd to rolka zchodzi normalnie, do sprzęgła alternatora potrzebujemy klucza z blokadą 33 zęby, a do napinacza mamy dostęp po zdjęciu węża powietrza z dolotu, a śruba jest na wysokości pompy wspomagania pod alternatorem, nie trzeba go wcale wyciągać,

 

F9MTt43.jpg

 

W tym miejscu pod alternatorem, trzeba płaską 13mm z grzechotką i trochę cierpliwości, bo nie ma tam za dużo miejsca i obracanie śrubą i idzie mozolnie. Po wykręceniu wkładamy nowy i zakręcamy, zakładamy pasek i gotowe, teraz tylko odpalić i sprawdzić czy wszystko jest ok no i cieszymy się wymienionym napędem rozrządu i zestawem paska wielorowkowego. Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem :)

 

Momenty dokręcenia:

Napęd paska wielorowkowego:

-sprzęgło alternatora 85Nm

-napinacz 20Nm +180stopni -ja robiłem na oko, bo nie da się zrobić idealnie bez dostępu na klucz dynamo.

-rolka 20Nm +90stopni

-koło pasowe 4x 10Nm +90stopni

 

Napęd rozrządu:

 

-2x mała rolka 20Nm

-duża rolka obok koła pompy 50Nm + 90stopni

-napinacz 20Nm +45stopni

-3x śruby w kole wałka 20Nm + 45stopni

-3x śruba na pompie 20Nm

-pompa wody 3x 15Nm

 


 

 

 

 

Edytowane przez pimpam
  • Pomoc techniczna 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...