Walker86 Opublikowano 6 Sierpnia 2020 Opublikowano 6 Sierpnia 2020 (edytowane) Witam wszystkich, Budowa napinacza łańcucha rozrządu PN 058109088D - opis dotyczy tylko tego typu gdyż tylko takowym dysponowałem. Oryginał z przebiegiem wg licznika 273 400km - raczej rzeczywisty gdyż sprawdzałem z książką serwisową i po latach, ale wiadomo jak jest. Budowa napinacza po demontażu W temacie chciałbym wam przedstawić moją historię związaną z porannym terkotaniem tego nieznośnego urządzenia. Zaczęło się od tego, że po zakupie autka w 2017 i jego późniejszej eksploatacji mniej więcej 2 lata temu zaczął się poranny grzechot trwający ok 2s. Po pewnym czasie zdarzało się również dłuższe terkotanie trwające nawet i po 10s. Już nie tylko przy porannym rozruchu, ale i po chwili od wyłączenia silnika np. po zakupie fajek w przydrożnym kiosku. Warkot traktora był okrutny i zwracał uwagę nie tylko pięknych kobiet. Po pewnym krótkim czasie klekot silnika ustawał i wracał on do swojego normalnego trybu pracy. Generalnie przekopałem przez ten okres czasu nasze forum jak i inne fora, YT i generalnie Internet w poszukiwaniu odpowiedzi i środków zaradczych. Więc po długim czasie i sytuacji epidemiologicznej pozwoliłem sobie na rozwiązanie tego tematu raz na zawsze. Wyszedłem z założenia, że jeżeli uda się go naprawić domowymi sposobami to sukces a jak nie, to pogodzę się z klęską i będę dalej chwilami klekotał na drodze. Bądź wymienię go na bez wtyczkowy w ostateczności wg epopei o napinaczu w dziale 1.8t. Ja zacząłem swoją przygodę od: Napinacz, łańcuch rozrządu BEX AVJ - Za przebrnięcie przez ten temat należy się order wytrwałego forumowicza! Remont napinacza wg kolegi ze wschodu - najcenniejsze źródło, jakim dysponowałem, jedyna różnica względem mojego napinacza, to brak tego zabezpieczenia kontrującego główne tłoczysko 5:30s filmu. Opiszę jak wg mnie po kolei teraz bym się zabrał za diagnozę tego zjawiska, gdyż nie jest to miejsce na krew, pot i zły w mieszaninie gniewu i nienawiści. 1. Olej - najważniejsza jest oliwa. Te silniki są wrażliwe na olej i powinien być lany wg specyfikacji producenta. Ja do pewnego czasu lałem na Mobil 10W40 i pewnego razu przy wymianie zdziwiła mnie jego barwa. Kupowałem w sklepie i w poj. 5l a nie z beczki. Od tego czasu wg mnie pojawił się problem. Obecnie leję Motula 10W40 i silnik przestał nagarować. Uważam, że przy mojej jednostce by przejść na 5W40 należałoby cały silnik zdemontować z wozu i generalnie go wymyć oraz wymienić wszelkie uszczelnienia. A to byłaby kolejna epopeja. Wiem i się zgadzam, że ma być, 5W40 ale tylko i wyłącznie po wykonaniu powyższych działań, obecnie mogłoby to być zabójstwo dla silnika (nagar). 2. Płukanka silnika - zrobiłem, nie zauważyłem poprawy, silnik zaczął później pobierać nieznacznie większe ilości oleju. Dym z wydechu lekko siwy, biały, więc nie spala zbyt dużej ilości oleju. 3. Zdemontować solenoid z napinacza, wyjąć tłoczek ze sprężynką i wyczyścić, sprawdzić drożność kanałów olejowych. Ja miałem problem z tłoczkiem i siłowo go wyrwałem z obudowy, w środku znalazłem pozostałości po uszczelnieniach (o-ringi były pokruszone). Da się to wykonać na silniku z bólem, bo jest kłopotliwy dostęp. Ale to nic przy demontażu wszystkiego by wyjąć napinacz. 4. Sprawdzić ciśnienie pompy oleju, czujnik ciśnienia znajduje się pod przepustnicą na podstawie filtra oleju. Dostęp jest słaby, ale da się zamontować czujnik i zmierzyć. 5. Zrzucić miskę olejową i wyczyścić smoka olejowego, ja miałem zasyfiony smok i pokłady nagaru w misce. Demontaż miski na silniku zabudowanym w samochodzie to dramat, połamałem odmę przy okazji. Jeżeli pompa oleju w pkt. 4 nie wskazywała parametrów pracy (odpowiedniego cieśnina) bezwzględnie wymienić. Chociażby ze względu na to, że ilość włożonej pracy w demontaż miski nie jest warty tylko paru set zł za pompę, ja bym nie ryzykował, że to przez zabrudzonego smoka pompy. Szkoda czasu a co za tym idzie, pieniędzy. Kiedy ponieśliśmy klęskę w pkt powyżej pozostaje nam. 6. Demontaż pokrywy zaworów - wyciągamy plastiki od dolotu do przepustnicy, można zostawić filtr powietrza silnika gdyż nie przeszkadza. Odpiąć akumulator, ustawić rozrząd na znaki (life hack, wrzuć 5 bieg i przetocz autko by ustawić znaki, opis wg instrukcji sam naprawiam Audi). Można, ale nie trzeba, wykręcić świece zapłonowe, będzie łatwiej przetoczyć autko z braku kompresji na cylindrach. Odpinamy i zdejmujemy kopułkę przewodów zapłonowych |(oznaczyć wtyczki, które idą, do których świec), zdemontować czujnik Halla. Odkręcić nakrętki z pokrywy zaworów i ją delikatnie zdjąć. Zdemontować uszczelki pokrywy i świec zapłonowych. Przed demontażem wałka ssącego zalecam sprawdzenie hydro popychaczy czy nie są już wyeksploatowane. Ja wymieniłem wszystkie z wałka ssącego gdyż były słabe, wydechowe były o dziwo twarde bez luzów. Jeżeli wymieniamy hydro popychacze wydechowe to trzeba zdjąć pas rowkowy rozrządu. Zaczynamy od wkręcenia w napinacz przyrządu specjalnego nr 3366 w napinacz by go ścisnąć. W odpowiedniej kolejności demontujemy pokrywy łożysk wałka ssącego i uwalniamy wałek ssący, polecam wymontować pokrywy łożysk nr 1 obu wałków będzie łatwiej nam wyciągnąć ściśnięty napinacz. Podobno da się wymontować napinacz bez jego ściśnięcia, ale to jest niepotrzebne ryzyko zranienia i uszkodzenia elementów silnika, więc odpowiadam, że się nie da! Jak już mamy napinacz w ręce to pozostają nam wybory: 1. Wywalić go do śmieci, 2. Kupić nowy z ASO i go zamontować, 3. Kupić nowy z ASO bez solenoidu z wtyczką i go zamontować. Wyłączyć komputerem przez jakiegoś modera błąd silnika i cieszyć się życiem w glorii i chwale pozbywając się problemu do końca życia wozu, 4. Kupić Chińczyka i go zamontować oraz liczyć na cud w postaci braku jego awarii - loteria z naciskiem na klęskę, 5. Zregenerować oryginalny napinacz i liczyć na to, że odniesiemy sukces. Jak zregenerować napinacz: Najważniejsze w całym procederze jest zaopatrzenie się w odpowiednie ilości uszczelnień. Polecam Viton FPM/FKM wg rozpiski kolegi Romana ze wschodu z drobną różnicą: 1. 35x38x1,5 - 2 szt (kolega Roman napisał, że powinny być 38x40x2,5, te uszczelki przychodzą do nieruchomej tulei, w której pracuje tłok. Ja przy próbie montażu ścinałem te uszczelki o krawędź obudowy) 2. 33x37x2,5 - 1 szt 3. 23x27x2,5 - 1 szt 4. 21x27x3,6 - 1 szt 5. 9x14x2,5 - 1 szt Rozłożony napinacz Złożenie napinacza Uwaga: Sitko, które zabudowane jest na wlocie oleju do napinacza uległo całkowitemu uszkodzeniu w trakcie eksploatacji, więc je wyrzuciłem i zamontowałem bez, zbędny opór dla oleju. Oczywiście w mojej skromnej ocenie. Ja te uszczelki nabyłem przez Internet gdyż sklep w o-ringami u mnie w mieście zwlekał z dostawą. Allegro i za 3 dni miałem w in poście. Wyczyścić dokładnie cały napinacz i jego elementy w benzynie ekstrakcyjnej lub środkach do usunięcia nagarów. Montaż dokładnie taki sam jak w przypadku kolegi Romana z wyjątkiem tego małego tłoczka, który kontruje tłok pracy, ja go po prostu w moim modelu nie posiadam. Ryzyka największe, jakie miałem to ponowne zakucie skrzydełek górnej krawędzi tulejki, w której pracuje tłok główny na c-ring stalowy (kontrówka) - trzeba to wykonać gdyż w przeciwnym razie tłok zacznie pracować z tuleją i będzie się obijać o sprężynę powodując okrutny odgłos. Dodatkowo należy uważać na prowadnice obudowy (te dwa palce na obudowie) by ich nie połamać. Pamiętajcie te napinacze mają po kilkanaście lat i są już zmęczone pracą, więc w sumie robota chirurgiczna. Przed montażem wszelkie ostre krawędzie stępić i zeszlifować papierem ściernym by nie ranić uszczelnień. Nie szczędzić oliwy, lać po wszystkim i wszędzie. Nabyć nowe uszczelnienia pod napinacz, pokrywy zaworów oraz świec zapłonowych - polecam firma Victor Reinz Jeżeli nie wiemy kiedy był wymieniony łańcuch rozrządu zalecam jego wymianę (lubi się rozciągnąć). Jego resurs do wymiany to 200000 km. Montaż przeprowadzić w odwrotnej kolejności - Polecam mieć w pobliżu kompa, robić zdjęcia i książkę sam naprawiam samochód Audi A4 bądź pochodne z grupy, w której występuje model tego napinacza. Powodzenia! Edytowane 13 Sierpnia 2020 przez Walker86
Jaco3soN Opublikowano 10 Marca 2021 Opublikowano 10 Marca 2021 @Walker86No i jakie efekty twojej pracy z tym nieszczęsnym napinaczem; działa?
kijaszi Opublikowano 2 Kwietnia 2022 Opublikowano 2 Kwietnia 2022 Trochę wiekowe ale zawsze na czasie dla 1.8/1.8T . Nie to żebym się czepiał ale wymiary o-rinów trochę z du... 38x40x1.5, 33x37x2.5, 21x27x3,5 jak? Nie wiem czym mierzyłeś ale mi wyszło ze większość jest luźna. Na tłoku wymiar o-ringa od strony ślizgu górnego 20x4 lub 3.5 od dołu 22x2, z prowadzeniem tłoka tu jest lipa trzeba kombinować 37x1,5 lub 36x1,5 tak samo na tłoku pod teflon dobry 32x2.65 ale takich nie ma jest 31,5x2.65. Poradnik fajny ale dla czepliwych mało dokładne wymiary
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się