Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana sterownika ABS w A4 B6 1.8T


Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez koper26,

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, 

A4 B6 1.8t AVJ 2002r.

 

Od jakiegoś czasu wywala mi kontrolki od ABS/ESP, oczytałem błędy: 0290 usterka czujnika ABS LEWY TYŁ.

Wymieniłem czujnik na nowy, Delphi założony, koronka wyczyszczona ustawiona przerwa (próbowałem i na '0' i na 0,7mm) problem pozostał. ABS nie działa losowo, czasem po odpaleniu nie świecą się kontrolki czasem od razu się świecą, błąd czasem da się skasować czasem nie, w dłuższej trasie ABS czasem w jeździe zaczyna działać albo przestaje. Sprawdziłem opór po pinach kostka przy pompie - czujniki ABS wszystkie czujniki w okolicy 1,7 nowy ma nieco mniejszy opór 1,69.

Z racji tego że wiązka wygląda okej, a błąd pojawia się lub znika na postoju postawiłem na sterownik.

 

Kupiłem na szrocie całą pompę podpiąłem tylko wtyczkę i zakodowałem go. Kodowanie przeszło pomyślnie zapisało się itd. ale od razu pojawił się błąd 0283 czyli to samo co na starym sterowniku tylko dla koła lewy przód. Stwierdziłem że poprostu sterownik jest uwalony tak samo jak mój bo nigdy wcześniej nie miałem błędu dla tego czujnika. Wymieniłem pompę na kolejną i tu zaskoczenie: kodowanie itd wszystko bez problemu a błąd ponownie ten sam 0283.

 

Nie chcę mi się wierzyć że dwie pompy ze szrotu mają tę samą usterkę, i pytanie czy ten błąd może wynikać w jakiś sposób z tego, że sterownik po prostu nie jest jeszcze zamontowany do auta i być może zniknie w trakcie jazdy?

 

Nie montuje go od razu ponieważ na szrocie jest zasada że mogę pompę zwrócić do póki nie będę od niej odkręcał sterownika.

Czy załóżmy padający stary sterownik mógł wskazać nieprawidłowo usterkę tylnego czujnika a faktycznie do wymiany jest przedni.

Zakładać sterownik na auto wymieniać przedni czujnik i liczyć że tym razem zadziała? 😅

Opublikowano

Podłącz sterownik na luźno i zobacz czy zniknie, czemu tego od razu nie zrobiłeś?

Opublikowano
16 minut temu, Langista napisał(a):

Podłącz sterownik na luźno i zobacz czy zniknie, czemu tego od razu nie zrobiłeś?

Co znaczy podłącz na luźno? Podłączyłem całe pompy bez ich montażu i znika błąd 0290 a pojawia się błąd 0283 na dwóch różnych pompach (na tej zamontowanej na samochodzie nie ma tego błędu jest 0290). 

 

Opublikowano (edytowane)

Sprawdziłeś przejście na przewodzie idącym od sterownika ABS do czujnika?

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

Tak jak pisałem w pierwszej wiadomości, sprawdzałem we wtyczce przy pompie ABS opory na przewodach do czujników, przede wszystkim ten który wymieniłem na nowy i tak jak czujnik w kostce pod siedzeniem ma 1690 Ohm to taki sam odczyt jest na wtyczce przy pompie ABS dob tego czujnika. Dla porównania mierzyłem również trzy pozostałe czujniki (stare) i wszystkie miały równo po około 1700-1730 Ohm. Pomiary wykonywałem we wtyczce przy ABS więc i przewody w ten sposób zostały sprawdzone.

 

Rozważam wymianę kolejnego czujnika czyli przód mimo, ze stary sterownik który znajduje się w samochodzie nie wskazuje na jego usterkę (wskazują dwa inne sterowniki podłączone na krótko).

Edytowane przez koper26
Opublikowano (edytowane)

Robiłeś pomiary co wskazują czujniki podczas jazdy?

 

Błąd mógł się zmienić z 00290 na 00283, ale i tak oznacza ten sam problem.

 

Moduł ABS brałeś 1:1 czy różni się rocznikiem?

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)
35 minut temu, P.Wiśnia napisał(a):

Robiłeś pomiary co wskazują czujniki podczas jazdy?

 

Błąd mógł się zmienić z 00290 na 00283, ale i tak oznacza ten sam problem.

 

Moduł ABS brałeś 1:1 czy różni się rocznikiem?

Przed wymianą czujnika sprawdzałem wskazania, ale miałem taki problem, że po kilku sekundach traciłem połączenie z kontrolerem, jednak czasem się udało sprawdzić i były jednakowe na każdym kole. Trudno mi powiedzieć z czego wynikała utrata połączenia, wielokrotnie robiłem logo dynamiczne i nie spotkałem się z takim problemem w swoim vcds.

0290 dotyczy tylnego koła a 0283 przedniego dlatego ciężko mi znaleźć ten "wspólny pierwiastek" zwłaszcza że stary sterownik wpinam ponownie i wraca razem z nim błąd 0290, wpinam "na krótko" inny i pojawia się z automatu 0283. 

 

Pierwsza pompa którą wziąłem była 1:1 oddałem ją i wziąłem kolejną, różni się końcówka numeru, ale daje się bez problemu kodować.

Edytowane przez koper26
Opublikowano

Tylko? "różni się końcówka numeru" aż końcówka numeru.

 

Nowy sterownik pewnie jeszcze z nowszego rocznika i ma inny schemat pinów.

 

Czyli teoretycznie przewód od tylnego lewego koła, wchodzi do pinu od przedniego lewego koła.

 

Czyli dalej jakiś problem z komunikacją z czujnikiem.

 

Sprawdziłeś przejście obu przewodów?

 

Pomiar rezystancji jest mniej precyzyjny.

Opublikowano

Tak jak pisałem wyżej na pompie o identycznych numerach było to samo więc nie rozumiem dlaczego akurat w tej miałyby być odwrócone piny a w tej poprzedniej o identycznych numerach było co? 😅

 

No jest to dla mnie nowość że pomiar rezystancji jest mniej precyzyjny niż pomiar ciągłości przewodu, powiedziałbym wręcz że korzystając z multimetru jest to to samo z tą różnicą że w pomiarze rezystancji odczutuje wartość rezystancji a w pomiarze ciągłości 0-1. Chyba że mówimy o sprawdzeniu ciągłości przewodu z obciążeniem jakaś żarówka H4? 

Opublikowano (edytowane)

A miałeś problem z wodą w aucie? Pierwsza kostka co dostaje wilgoć to właściwie kostka z przewodami od czujników ABS, to ta czarna kostka pod wspólnym punktem masy, pod gniazdem z bezpiecznikami. Mogło Ci tam coś się zastać, pojawić się śniedź. Opór chyba źle opisałeś, sama wiązka nie powinna mieć 1,7kOhm rezystancji, tam prędzej powinno być 17 Ohm i mniej.

 

Ciągłość przewodu z żarówką je spali, to przewody sygnałowe 0,25/30 mm/kw. Wystarczy tak właściwie sprawdzić czy jest przejście z każdej wtyczki czujnika, do wtyczki obok podstopnicy w aucie. Widać że czujniki mają dobrą rezystancję, więc wychodzi uszkodzenie wiązki albo koronki.

Edytowane przez Langista
Opublikowano
12 godzin temu, Langista napisał(a):

A miałeś problem z wodą w aucie? Pierwsza kostka co dostaje wilgoć to właściwie kostka z przewodami od czujników ABS, to ta czarna kostka pod wspólnym punktem masy, pod gniazdem z bezpiecznikami. Mogło Ci tam coś się zastać, pojawić się śniedź. Opór chyba źle opisałeś, sama wiązka nie powinna mieć 1,7kOhm rezystancji, tam prędzej powinno być 17 Ohm i mniej.

 

Ciągłość przewodu z żarówką je spali, to przewody sygnałowe 0,25/30 mm/kw. Wystarczy tak właściwie sprawdzić czy jest przejście z każdej wtyczki czujnika, do wtyczki obok podstopnicy w aucie. Widać że czujniki mają dobrą rezystancję, więc wychodzi uszkodzenie wiązki albo koronki.

Miałem problem z wodą pod wycieraczką kierowcy, już rozwiązany jakieś czas temu.  Możesz powiedzieć która to kostka? Pod bezpiecznikami tymi w środku na boku kokpitu? Ta wtyczka jest gdzieś w okolicy modułu komfortu?

Opublikowano

T17 - czarna 17 pinowa kostka na dole słupka A.

piny 3,4 to tylny lewy czujnik

Opublikowano

IMG_20240826_144009.thumb.jpg.59d1779a5f1998ab684fb6a166f9316c.jpg

 

 

Cały stelarz obok podstopnicy.

  • Rozwiązanie
Opublikowano (edytowane)

Witam Panowie, temat rozwiązany: 

Najważniejsza informacja: 

Jeśli po wymianie sterownika lub podpięciu go na próbę (da się to zrobić bez problemu dopinając tylko wtyczkę) pojawia się od razu błąd czujnika lewego przedniego koła - czujnik G47 to znaczy, że próbujecie włożyć do auta z napędem na przód sterownik z quattro lub odwrotnie, ponieważ w tych wersjach jeden pin od tego czujnika znajduje się w innym miejscu. Nie jest to zamiana kół jak pisał kolega wyżej a jeden pin znajduje się w innym miejscu (w kostce puste miejsce)

Pierwsza pompa którą przywiozłem ze szrotu posiadała numer taki jak moja stara pompa do ośki czyli 8e0 614 517 i teoretycznie wszystko powinno pasować jednak pojawił się błąd czujnika G47 i teraz nie jestem w stanie stwierdzić czy ona była uszkodzona czy jej sterownik był inny ponieważ już ją oddałem, a że sprawdziłem ją na szybko "w bramie" to nie mam nawet zdjęcia numeru sterownika. 

 

 

Tutaj mamy to ładnie opisane - grafika pożyczona z innego tematu na forum. Na samym dole ** wszystko wyjaśniają.

IMG_20240911_214837.thumb.jpg.935583d444e8869c3467ca69c932eab7.jpg

A tu po chłopsku z innego forum:

Rozkład pinów czujników w kostce abs dla quatro:

12,28-lewy przod

14,29-prawy przod

30-31-prawy tyl

15-16-lewy tyl

 

Rozkład pinów czujników w kostce dla oski:

13,28 lewy przod

14,29-prawy przod

30,31-prawy tyl

15,16-lewy tyl

Druga pompa jaka sprawdzałem miała numer inny niż mój i miałem tego świadomość: 8e0 614 517A i była to pompa od quattro (pomijam kwestie zapewnień sprzedawcy że one wszystkie są zamienne).

I tak pompa 8e0 614 517 posiada sterownik o numerze 0265 950 011 i taki zestaw jest w ośce.

Pompa do quattro  8e0 614 517A i posiada sterownik o numerze 0265 950 012. 

Obie wyglądają identycznie i obie da się podłączyć i bez problemu zakodować ale od razu wywali błąd lewego przedniego czujnika ze względu na powyższe. 

 

Dlatego jeśli ktoś ma problem z błędami czujnika ABS ( szczególnie takie jak u mnie gdzie ABS dział czasami kilkadziesiąt km a innym razem nie działał od razu po odpaleniu nawet nie ruszając z miejsca, błędu czasem nie dało się skasować na postoju a czasem kasował się od razu) polecam następującą ścieżkę naprawy:

1. Sprawdzić błędy

2. Odpinamy wtyczkę od pompy i sprawdzamy rezystancję czujników wg schematu jak wyżej. Jeśli wszystkie czujniki mają jednakowy odczyt około 1,7 kOhm (tyle mniej więcej podają producenci nowych czujników w danych) to z dużym prawdopodobieństwem czujniki są dobre i padł sterownik pompy.

3. Czujnik nie kosztuje dużo, można spróbować wymienić, ale jeśli to jeszcze oryginały to i czujnik i śruba mocująca są już zaspawane więc trzeba wiercić. Ja od razu zdjąłem z tyłu całą piastę z łożyskiem żeby łatwiej rozwiercić śrubę i wyczyścić pierścień ABS. Żeby go oglądnąć czy nie jest zniszczony nie trzeba od razu ściągać piasty, można go zobaczyć z kanału.

4. Jeśli błąd pochodzi z tylnych kół można też sprawdzić kostki czujników, kostki są schowane pod kanapą z tyłu tuż przy drzwiach- między oparciem a kanapa. Kanapę można wyciągnąć mocniejszym szarpnięciem do góry, z przodu są dwa zatrzaski i wtedy już widać kable.

5. Jeśli już jesteśmy pewni, że czujniki są git (u mnie np gdy nie było błędu mogłem zrobić loga na kanale jak dobrze pamiętam 001 gdzie wszystkie pokazywały prawidłowe prędkości do 20km/h) to zabieramy się za sterownik. 

6. Wywalamy górna część zbiornika na płyn do spryskiwaczy odpinamy kostkę od sterownika i w ciszy i spokoju bez przekleństw wykręcamy sterownik. Nic się tam nie wyleje ani nie odpadnie, bez obaw. Miejsca jest mało i ciężko odkręcić dolne śruby na torxa ale da się bez ruszania całej pompy.

7. Gdy już mamy sterownik w łapach to kupujemy taki sam o identycznych numerach i będzie git.

Zakładamy robimy kodowanie wg instrukcji na:

 

8. Pamiętać, że kalibracja G85 ma być zrobiona od razu po kodowaniu. Nie wychodzimy ze sterownika nie kasujemy błędów wcześniej ani nic tylko od razu kalibracja wg instrukcji.  Ważny jest ten kierownica w lewo i prawo w odpowiednim momencie, bez tego po wejściu w Basic setting 001 w trzecim okienku nie pojawi się OK i wszystko od nowa. 

9. Jeśli wszystko się uda błędy znikają lub pojawi się tylko jeden 01486.

10. Jedziemy na test wciskamy mocno pedał hamulca przed ruszeniem, jedziemy 20km/h i skręcamy w lewo lub prawo wtedy ten błąd zniknie. To jakiś test też opisany w linku powyżej - jest tam też film. 

11. No i po temacie, minus tego jest taki że do tych naszych złomków już ciężko o dobre części zamienne bo te wszystkie części używane też mają po 20 lat. Jeśli chodzi o regenerację to dostałem wycenę na 600zl. Jednak studiowałem przypadek na forum gdzie sterownik był u dwóch firm, każda podała diagnozę że sterownik sprawny a problem udało się rozwiązać dopiero po wymianie na inny.

Ogólnie to przy odrobinie wprawy w vcds można na parkingu pod szrotem podłączyć sterownik do samochodu i sprawdzić czy z grubsza działa. Koszt sterownika 160-250zl używany. 

 

A teraz lifehack: czytałem po forach o przypadkach gdzie ludzie po przeróbkach ośki na quattro jeździli z pompą absu od ośki i jakoś to działało. Dlatego zastanawiałem się czy w drugą stronę też zadziała. Dlatego w kostce przy sterowniku zamieniłem miejscami kabel od czujnika lewego przedniego koła z pinu 13 na 12. No i sterownik z quattro działa bez zarzutu w ośce. Poniżej zdjęcie numerów zastąpionych sterowników: 

Screenshot_2024-09-11-21-24-00-480_com_miui.gallery.thumb.jpg.a607b04b78e26475c2fa1977f3ff41cd.jpg

 

Zdjęcie wnętrza:

IMG_20240911_180535.thumb.jpg.abca6ac1ec6c7ca291b5a9cb113dbd45.jpg

 

Nie wiem jaka jest różnica pomiędzy tymi sterownikami jeśli chodzi o ich funkcjonowanie. ABS/ESP działają normalnie podczas testowania na szutrowej drodze. Czy pojawia się później jakieś problemy, nie wiem. Planuje rozglądać się za prawidłowym sterownikiem do tego samochodu. Ze względu na fakt że taki miałem, za małe pieniądze to "cudowałem" i założyłem. Z kodowaniem nie było żadnych problemów. Jedynie wchodząc w vcds w sterownik w jednym okienku nie ma tak jak na starym sterowniku nazwy "ABS/ESP front 1726" tylko "ABS/ESP allrad 3429"

 

Może się komuś przyda ten wątek. Pamiętajcie, że jeśli wali się sterownik to błędy czujników wskakują czasem od razu po przekręceniu kluczyka bez ruszenia z miejsca. U mnie tak było. W innym przypadku warto sprawdzić te koronki na piastach/przegubach i odległości pomiędzy czujnikiem a koronką. Jedni piszą że czujnik wkładamy do oporu i jak nie trze o koronkę to git a inni że ma być 0,6-08mm. Nie ma tam żadnej regulacji.

 

Dziękuję za wskazówki co do kostki T17, kostka była okej jednak dodam jeszcze że w przypadku obszerniejszych problemów ze sterownikiem warto wymienić bezpiecznik od ABS w puszcze z boku kokpitu. U mnie nie był to problem ale sprawdzałem to i tam akurat tam warto zaglądnąć. Bezpiecznik już skorodowany ze starości.

Edytowane przez koper26
Opublikowano

Witam. Panowie a jeżeli w trakcie jazdy VCDS gubi połączenie ze sterownikiem ABS\ESP  to na 100%  jest do wymiany ?? Normalnie łączy się z kompem ale po przejechaniu kilku metrów rozłącza się z VCDSem i nie ma z nim kontaktu. Po wyjściu ze sterownika ABS-u i ponownym podłączeniu łączy się ale za chwile znowu się rozłącza.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...