Czyszczenie parownika
6 6

    56 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    [b8] Pany, jak wyczyścić parownik klimy? Mam 5L isopropanolu+1,5L destylowanej i kompresor. Następnie preparat od Würtha, i na koniec ozonator. Tylko od której strony "temat ugryźć"? Gdzie znajduje się parownik? Przed, czy za nagrzewnicą(patrząc w kierunku wlotu powietrza?) Jakiś screenshot z Elsy może... Nic nie śmierdzi, czysta profilaktyka. :wink:

    Edytowane przez wrclaguna

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Czyszczenie parownika

    Niezbędne narzędzia specjalne, testery i urządzenia pomiarowe oraz wyposażenie

    t Ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji -.

    t Płyn do czyszczenia

    Prace wstępne

    – Przełączając z trybu świeżego powietrza na tryb zamkniętego obiegu powietrza sprawdzić, czy zapach rzeczywiście powstaje w parowniku klimatyzatora.

    WskazówkaTylko wtedy, gdy zapach powstaje w parowniku, można go usunąć czyszcząc parownik za pomocą ultradźwiękowego przyrządu do czyszczenia układu klimatyzacji -VAS 6189-.

    – Podszybie i zamontowane tam zawory odpływu wody sprawdzić pod kątem zabrudzenia i w razie potrzeby oczyścić → Rozdział.

    – Wymontować filtr przeciwpyłkowy i sprawdzić, czy nie jest on zabrudzony i czy nie wydobywa się z niego żaden zapach → Rozdział.

    WskazówkaW tym samochodzie filtr przeciwpyłkowy jest zamontowany międzydmuchawą świeżego powietrza -V2- a parownikiem, dlatego też do czyszczenia trzeba go wymontować.

    – Oczyścić wnękę na filtr przeciwpyłkowy klimatyzatora (usunąć liście, kurz i inne zabrudzenia) → Rozdział.

    – Z powrotem zamknąć otwór na klimatyzatorze, przez który wymontowany został filtr przeciwpyłkowy.

    – Uruchomić silnik.

    – Na jednostce obsługi i wskazań układu klimatyzacji, sterowniku układu Climatronic -J255- ustawić „tryb zamkniętego obiegu powietrza“ i wyłączyć sprężarkę układu klimatyzacji (lampka kontrolna w przycisku AC nie świeci się).

    – Otworzyć nawiewy w tablicy przyrządów i ustawić na jednostce obsługi i wskazań układu klimatyzacji, sterowniku układu Climatronic -J255- najniższą możliwą temperaturę (temperatura ustawiona na „zimno“).

    – Zamknąć okna i dach odsuwany samochodu.

    – Na jednostce obsługi i wskazań układu klimatyzacji, sterowniku układu Climatronic -J255- ustawić najniższy stopień pracy dmuchawy świeżego powietrza i jako kierunek nawiewu powietrza wybrać „nawiewy w tablicy przyrządów“.

    Czyszczenie

    – Potrząsnąć butelką z płynem do czyszczenia i wlać jej zawartość do ultradźwiękowego przyrządu do czyszczenia układu klimatyzacji (zwrócić przy tym uwagę na instrukcję obsługi ultradźwiękowego przyrządu do czyszczenia układu klimatyzacji ).

    – Postawić ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji w przestrzeni na nogi przedniego pasażera.

    – Uruchomić ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji (zgodnie z odpowiednią instrukcją obsługi) i ułożyć jego wąż wyjściowy w taki sposób, aby wydostająca się para była zasysana przez dmuchawę świeżego powietrza -V2- poprzez otwór zamkniętego obiegu powietrza klimatyzatora (w przestrzeni na nogi przedniego pasażera za podręcznym schowkiem).

    – Zamknąć drzwi samochodu.

    WskazówkaProces czyszczenia trwa około 15 - 20 minut; jeśli z węża wyjściowego nie wydostaje się już para, jest on zakończony.

    Prace końcowe

    – Wyłączyć ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji

    – Otworzyć drzwi samochodu i wietrzyć wnętrze samochodu co najmniej 10 minut.

    – Wyjąć ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji z samochodu i oczyścić go zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia.

    – Wyłączyć zapłon.

    – Zamontować filtr przeciwpyłkowy

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    VAS6189:
    41012600000.jpg
    Ten ultradźwięk służy do rozpylania środka dezynfekcyjnego:
    344496.jpg

    Ten opis zawiera czynności związane z unieszkodliwieniem grzybów i bakterii odpowiedzialnych za przykry zapach.
    Nie usuwa mechanicznie nagromadzonego na parowniku "kożucha" stanowiącego doskonały podkład dla kolejnych kultur w/w. ZJ_Klima_Verdampfer_Schmutz.jpg

    Innymi słowy trochę d*pa:kwasny: Przekrój klimy by się przydał :wink:

    Tak robią to w ASO(procedura z ELSA'y opisana przez @WRC):

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6p3ZsunfZJg

    Fotki od @johnny'ego z posta niżej:hi:
    0g13.jpg
    74ri.jpg
    kq3h.jpg

    Edytowane przez griga-st

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Koledzy jak się dostać sie do parownika klimy w a4b8, chciałbym spryskać parownik środkiem do odgrzybiania. Rozebrałem schowek,zdemontowałem wentylator i filtr p-p,ale nic tam nie widzę. Mam taki środek do odgrzybiania z rurką, o konsystencji pianki, ale nie chcę tego robić przez nawiewy. Dzieki

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam,

    Dołączam się do pytania. Gdzie parownik i jak się do niego dostać aby kompletnie przeczyścić klimę. Jak najlepiej się do tego zabrać.

    Czy ktoś mógłby wrzucić jakies screene z etki ?

    Czy w b8 jest gdzieś rownież filtr osuszacz ?

    Jakie preparaty polecacie aby nie zostawiały długo utrzymującego się zapachu i były jak najbardziej obojętne np dla dzieci ?

    I jeszcze jedno pytanie. Gdzie jest wlot powietrza zaciąganego do kabiny ?

    Z góry dzięki za odpowiedzi.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    jeżeli masz smród w kabinie, który nie ginie po zwykłym ozonowaniu, to oznacza że masz zawalony grzybem parownik. A takie pryskanie po zagrzybionym parowniku pianką o zapach pomarańczy nic nie da. Tylko izopropanol. I to czysty.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    A jak ten izopropanol stosować ?

    Trzeba rozbierać schowek itp ?

    Właśnie o to mi chodzi jak się do tego zabrać. Swoją drogą ozonowanie jeszcze nie próbowałem. Chciałem od razu porządnie wszystko poczyścić.

    No i ciągle aktualne pytanie to gdzie jest ten wlot powietrza. Ma ktoś jakieś dokładnie schematy jak to jest poprowadzone ?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    A jak ten izopropanol stosować ?

    Trzeba rozbierać schowek itp ?

    Właśnie o to mi chodzi jak się do tego zabrać. Swoją drogą ozonowanie jeszcze nie próbowałem. Chciałem od razu porządnie wszystko poczyścić.

    No i ciągle aktualne pytanie to gdzie jest ten wlot powietrza. Ma ktoś jakieś dokładnie schematy jak to jest poprowadzone ?

    nie wiem jak to jest dokładnie w B8, ale jak zdemontowałeś schowek i miałeś dostęp do wentylatora to możesz włączyć silnik, ustawić nawiew na max w pozycji zamkniętej i podawać rozpylaczem izopropanol bezpośrednio na wentylator. Powinien przerzucić pędem powietrza na parownik. Izopropanol jest bezpieczny dla elektoniki także bez obaw. To właśnie pianki i inne wynalazki oparte na wodzie mogą zaszkodzić. Jak zdemontowałeś schowek to w bocznej ścianie z lewej strony, przy panelu środkowym spróbuj znaleźć jakiś otwór który jest zaślepiony korkiem. Tak jest w B6 i B7 i nie sądzę żeby coś tu się diametralnie zmieniło. Co do skuteczności dezynfekcyjnej izopropanolu...jest porażająca. Większość płynów p/wirusowych, p/bakteryjnych i p/grzybiczych stosowanych do odkażania powierzchni w szpitalach opiera się na tym właśnie alkoholu. Cena za litr na stronach poświęconych elektronice to ok. 30złotych. Stosujesz, wietrzysz auto przez 5-10 minut i śladu nie ma. A nie jak te pianki, które zostawiają zapach podobny do tego w toalecie w pociągu.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    czyli kolege przec ten korek trzeba wlac ten srodek czy jak bo ja tez mam problem z przydkim zapachem w aucie

    powiedz jeszcze w jakich sklepach mozna to kopic

    ---------- Post dopisany 24-02-2014 at 02:43 ---------- Poprzedni post napisany 21-02-2014 at 11:46 ----------

    Gdzie można kupić ten środek

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    czyli kolege przec ten korek trzeba wlac ten srodek czy jak bo ja tez mam problem z przydkim zapachem w aucie

    powiedz jeszcze w jakich sklepach mozna to kopic

    ---------- Post dopisany 24-02-2014 at 02:43 ---------- Poprzedni post napisany 21-02-2014 at 11:46 ----------

    Gdzie można kupić ten środek

    Preparaty chemiczne - Alkohol izopropylowy 1 L izopropanol CZDA -

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Udało się. Jako że bez instrukcji to trochę zajęło (2-3h) żeby nic nie uszkodzić.

    W sumie to robiłem to bardziej profilaktycznie bo zapach nie był chyba taki straszny.

    Po wymontowaniu schowka wg instrukcji wrclaguny trzeba:

    - wykręcić kanał wentylacji na nogi i kanał prowadzący do kratki na górze (po jednej śrubce).

    - wykręcić regulator wentylatora (dwie śrubki + odpiąć wcześniej dwie wtyczki)

    - wykręcić wentylator (jest jedna zapadka i następnie trzebe okręcić go wokół własnej osi, a wcześniej wyciąnąć oczywiście wygłuszenie). Przed wykręceniem wentylatora trzeba jeszcze wyciągnąć sterownik świateł chyba - taka niebieska wtyczka pod wentylatorem, bo inaczej ciezko wyjąc cały tunel.

    - wyciągnąć cały kanał prowadzący od wlotu na podszybiu do konsoli środkowej (najlepiej wykręcić kawałek blachy po prawej stronie na ktorej się trzyma - dwie śrubki klucz 10mm chyba + jedna do kanału. Aby go wyjąc na górze po lewej stronie jest taki zatrzask który działa jak ten który trzyma filtr kabinowy - trzeba go podnieść do góry i przesunąć.Ttrzeba odpiąć też dwie wtyczki od zamykania doplywu powietrza z zewnątrz)

    Mam nadzieję że niczego nie zapomniałem bo pisane z pamięci.

    Po wymontowaniu widać chłodniczkę którą potraktowałem IPĄ. Do spryskiwania można użyć zwykłego spryskiwacza do okien.

    Wszystko ładnie odparowało i wygląda na to że powietrze jest świeższe bez żadnych dodatkowych zapachów (pianek).

    Ogólnie prosty zabiego i chyba skuteczny - polecam.

    Poniżej zdjecia z ostatniego etapu.

    http://imageshack.com/a/img841/6108/0g13.jpg

    http://imageshack.com/a/img31/2917/74ri.jpg

    http://imageshack.com/a/img823/2717/kq3h.jpg

    Przy okazji czy ktoś testował generatory ozonu? Np taki bardzo popularny model:

    OZONATOR DO KLIMATYZACJI GENERATOR OZONU 500mg/h (3931633747) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

    Czy wrzucanie takiego generatora do wlotu powietrza na podszybiu co jakiś czas byłoby wystarczającą dezynfekcją klimy ?

    Koszt takiego urządzenia nie jest duży tylko pytanie czy to będzie skuteczne rozwiązanie ?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Co to jest ipą i gdzie to kupić poza internetem

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    IPA to alkohol izopropylowy jak wyżej.

    ---------- Post dopisany at 07:27 ---------- Poprzedni post napisany at 07:22 ----------

    No i mam jeszcze pytanie czy w b8 jest gdzieś ten filtr osuszacz ?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    osuszacz powinien być w każdym układzie klimatyzacji, zazwyczaj w autach od VW/Audi w okolicach przedniego prawego nadkola. Wg zaleceń należy go wymieniać co 2-3 lata...chociaż u mnie siedzi dużo dłużej i nic się nie dzieje. Ale w przypadku zatkania siada sprężarka.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    OK, a co z tymi generatorami ozonu ? Używa ktoś ?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Generator ozonu jest skuteczny w zabijaniu bakteri grzybów i innych żyjątek. to są fakty. Ozonem nie zabijemy bloba który najczęściej siedzi na parowniku (to znaczy zabijemy bakterie ale nie smród). Ozon jest dobry do profilaktyki choć nie do końca, częste stosowanie ozonu postarza wnętrze naszego auta częste stosowanie ozonu prowadzi do nieprawidłowego działania układu klimatronika tzn klapy nie mogą znaleść odpowiedniego położenia potencjometry w tych siłowniczkach nie pracują poprawnie. potencjometr od radia też szwankuje, czyż nie? ozonu nie polecam!!!

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Marson, a skad masz takie informacje nt ozonu.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    To proste. Ozon to odmiana tlenu(O3), czyli wszystko w jego atmosferze się utlenia(koroduje). :wink:

    Jest tylko taki myk ze ozonator pracujący we wnętrzu samochodu wytworzy tylko tyle ozonu ile jest tlenu :decayed:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witajcie, jak miałem ozonowane przed zimą ale wciąż mam jakiś dziwny zapach zwłaszcza na poczatku jak uruchomie klimę, poźniej juz tego nie czuć (po ponownym uruchomieniu efekt sie powtarza)

    Wina to prawdopododbnie parownik - czy jak się do niego dostanę to powinno byc widac na nim jakis osad? na ostatnim zdjęciu od johnny2002 widac powierzchnie parownika rozumiem ze ją czyścimy?

    Mam izopropanol więc spróbuje czy da to jakis efekt, dodatkowo czy mozna kupic jakąś dostępną pianke by był jakis fajny zapach - jak ją zaaplikować? W Golfie IV, wyciągało się filtr w komorze silnika i psikało na włączony wentylator - w B8 filtr jest pod schowkiem jak dobrze pamietam - jak to zrobić?

    Czy ktoś z Was ma coś takiego i czy warto kupić Generator ozonu ozonator GL-3188 400 mg/h PROMOCJA (4116403747) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. ? Czy do tego generatora kupuję się jakis płyn. Jełśi chodzi o koszty to chyba w porządku bo srednio ozonowanie 50zł wiec po dwóch urzadzenie spłacone - a chyba można z niego korzystać wielokrotnie?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    peszko ,wszystko opisane wczesniej jak to zrobic w b8 przez johnny2002.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Wurth(ten z aukcji) = IPA+zapach+10bar w puszce

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Panowie pomóżcie bo utknąłem i nie wiem ja dostać się do parownika,

    nie bardzo wiem o co z tym chodzi:

    "- wyciągnąć cały kanał prowadzący od wlotu na podszybiu do konsoli środkowej (najlepiej wykręcić kawałek blachy po prawej stronie na ktorej się trzyma - dwie śrubki klucz 10mm chyba + jedna do kanału. Aby go wyjąc na górze po lewej stronie jest taki zatrzask który działa jak ten który trzyma filtr kabinowy - trzeba go podnieść do góry i przesunąć.Ttrzeba odpiąć też dwie wtyczki od zamykania doplywu powietrza z zewnątrz)"

    A4 B8 wentylator IMG-20140412-00212.j...jpg | | Fotki, Zdjcia, Obrazki Fotosik.pl

    Pozostałe elementy wykercone jak wskazał Johny, ale teraz nie wiem jak to wyjąć.

    Chwila przerwy i wszystko wyszło jak trzeba, wszystko wyczyszczone z kurzu i spryskane izopropanolem.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jest jakas szansa żeby przez otwór po wyjetym filtrze pylkowym, włożyć tam rurke i dostać się do parownika?

    Wysłane z mojego Xperia Ray przy użyciu Tapatalka

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Kolego dzisiaj czyściłem i po dokładnych oględzinach wydaje mi sie ze dałoby rade.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    to teraz coś ode mnie :-D Filmiki powiedzą co potrzeba.

    1. Z grubej rury (nie ma bata żeby przetrwało coś organicznego)

    https://www.facebook.com/photo.php?v=1412372592366232&set=vb.100007805135081&type=2&theater

    2. Onanizator (znaczy ozonator ;-) ) jako dopełnienie całej zabawy. :beer:

    https://www.facebook.com/photo.php?v=1412372932366198&set=vb.100007805135081&type=2&theater

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Kolego dzisiaj czyściłem i po dokładnych oględzinach wydaje mi sie ze dałoby rade.

    Jakbyś mógł napisać na jaką mniej więcej wysokość wpuścić rurkę - bo po zdjęciach trudno wywnioskować.

    Przy okazji Wesołych Świąt forumowiczom :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Około 15 -20 cm w górę i w lewo w stronę konsoli środkowej jest dość duzy otwór prowadzący do parownika.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki po świętach będę próbował :-)

    Wysłane z mojego Xperia Ray przy użyciu Tapatalka

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Pany, wpadł mi do głowy iście szatański pomysł. Czy zamiast ustrojstwa pod nazwą "ultradźwiękowy przyrząd do czyszczenia układu klimatyzacji -VAS 6189-" za grubo ponad 1k zł, można by użyć zwykłego ultradźwiękowego nawilżacza do powietrza, jakie można każdej zimy kupić w OBI za 30 zł? Chodzi mi o coś takiego jak na obrazku poniżej. Zasada działania chyba jest identyczna, nie? Jakby tam zalać trochę izopropanolu, to moim zdaniem powinno chyba zrobić robotę.

    Co o tym myślicie? :naughty:

    i-bionaire-humy-3-nawilzacz-powietrza.jpg

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
    6 6

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

    • Nowi użytkownicy