soulmaster3m Opublikowano 14 Sierpnia 2013 Opublikowano 14 Sierpnia 2013 Kolejny poradnik z serii "Napraw to sam" lub ".... for dummies." Problem: Na zimnym po odpaleniu falowały obroty od 700 do nawet 1500. Czasem po przejechaniu kilku km przestawało. Na rozgrzanym silniku problem wracał ze zdwojoną mocą. Rozwiązanie: Pierwszą i najłatwiejszą operacją jest sprawdzenie stanu przepustnicy. Tematów o falujących obrotach i czyszczeniu przepustnicy już trochę jest, ale co do ANB to były tylko pytania pozostawione bez odpowiedzi a operacja jest tutaj jeszcze łatwiejsza. Pojawiły się też głosy, że można ją wyczyścić bez wyjmowania lub preparatami do tego przeznaczonymi, ale jak dla mnie to nijak się to da zrobić dokładnie po drugiej strony klapki, więc lepiej wykręcić i zrobić to bez cyrkowych manewrów czy użycia specjalnych preparatów poza wypisanymi poniżej. Potrzebne narzędzia itp: Śrubokręt płaski - do odkręcenia opaski rury dolotu od intercoolera i odłączenia wtyczki jeśli siedzi za mocno, Śrubokręt krzyżakowy - do odkręcenia opaski rury dolotu od intercoolera jeśli śruba nie jest na płaski, Klucz nasadowy metryczny 6 lub 7 w zależności jaka śruba jest na opasce, do odkręcenia opaski zaciskowej rury dolotu od intercoolera co uważam za lepsze narzędzie do tej pracy niż w/w śrubokręty, Klucz imbusowy 5 lub 6 - w zależności jakie śruby zastosowano, do odkręcenia 4 śrub trzymających przepustnicę, Mały pędzelek o miękkim włosiu, jakiś 10-20mm wystarczy, NITRO - benzyna, rozpuszczalnik, rozcieńczalnik czy jak kto co nazywa. Wszystkie raczej będą zawierać TOLUEN, który poza rozcieńczaniem idealnie nadaje się do czyszczenia części metalowych ze smarów, olejów i innych tłustych zabrudzeń. Cena to jakieś 5-10zł za 500ml. Czynności: 1. Otworzyć maskę. 2. Zlokalizować przepustnicę. Stojąc przodem do silnika jest po prawej stronie przy kolektorze dolotu powietrza. 3. Odłączyć wtyczkę. Wchodzi w przepustnicę zaraz obok węża dolotu. Widoczna od góry. Blokuje ją skobel taki sam jak w większości wtyczek, więc wystarczy blokadę nacisnąć palcem chociaż czasem trzeba sobie pomóc płaskim śrubokrętem. Sama wtyczka też może mocno siedzieć, więc można sobie dopomóc delikatnie podważając wtyczkę. 4. Poluzować metalową opaskę zaciskową i ściągnąć gumową rurę dolotu powietrza idącą od intercoolera. 5. Odkręcić 4 śruby imbusowe. Dwie będą widoczne od góry, dwie pozostałe są od dołu, ale bez większego problemu można do nich dojść ręką. 6. To już wszystko co trzyma przepustnicę. Sterowana jest elektronicznie, więc nie ma tutaj żadnych linek. Należy ją teraz delikatnie wyjąć uważając aby nie zniszczyć uszczelki chociaż i ta kosztuje tylko kilka złotych, więc jakby co to mała strata. Nie pocieknie żaden płyn, może poza kilkoma kroplami oleju z kolektora. 7. Zabieramy przepustnicę do czyszczenia. 8. Po wyjęciu okazało się, że nie jest tak brudna jakby się wydawało, ale jak już mamy ją wyjętą to należy dokończyć dzieła. 9. Jeśli kupiliśmy płyn w butelce to lepiej wlać troszeczkę do jakiegoś słoiczka ponieważ sam w sobie bardzo szybko paruje. Lepiej nie używać pojemników plastikowych ponieważ mogą się stopić. 10. Bierzemy pędzelek i delikatnie zwilżamy całe wnętrze płynem delikatnie rozsmarowując go. Wszelkie zabrudzenia powinny po chwili same się rozpuszczać. Jeśli włosie w pędzelku zamontowane jest metalową obejmą należy uważać aby nie porysować nią ścianek przepustnicy. 11. Czyścimy tak długo aż całość będzie na błysk czyściutka. Słyszałem, że klapki nie powinno się odchylać, ale bez tego ciężko było wyczyścić dokładnie wszystkie szczeliny. Zdjęcia postępów w trakcie czyszczenia, po skończonej operacji wszystko było czyste na błysk. 12. Co mnie niedoświadczonego, mającego znikomą wiedzę w dziedzinie mechaniki zdziwiło to szczelina jaka pozostała pomiędzy ścianką przepustnicy a klapką, ale tak ma być. 13. Pozostaje wszystko zamontować jak było i dokładnie skręcić. Styki we wtyczce można psiknąć jakimś preparatem zabezpieczającym jak np. Isol itp. 14. Pozostaje adaptacja. Można to zrobić przy użyciu VAG'a i jest to na forum opisane, ale wykonuje się to gdy obroty są inne niż na luzie być powinny. Ogólnie wystarczy wkręcić przepustnicę, włączyć zapłon (NIE ODPALAĆ SILNIKA!), odczekać nawet minutę na włączonym zapłonie a przepustnica sama się odpowiednio ustawi. Dla pewności zrobiłem tak trzy razy po czym odpaliłem silnik i jak ręką odjął.
A4Audi Opublikowano 1 Kwietnia 2017 Opublikowano 1 Kwietnia 2017 Jestem Nowym uzytkownikiem forum i pierwszy temat ktory przeczytalem jest Twoj wszystko elegancko opisne dzis wykonalem czyszczenie przepustnicy ladnie pracuje a na koniec zrobilem tak jak Ty napisales 3 razy zaplon i pieknie odpalil takze dzieki za wskazowki i pozdrawiam
reganajax Opublikowano 2 Kwietnia 2017 Opublikowano 2 Kwietnia 2017 Do kolegi wyżej, popraw rocznik auta bo pewnie swój wpisałeś Ciężko jest z b5 z 86r
FabianB Opublikowano 9 Stycznia 2023 Opublikowano 9 Stycznia 2023 Ciekawy temat szkoda że już zdjęcia nie aktualne, sam bym w swoim B7 wyczyścił bo jeszcze tego nie robiłem aczkolwiek nie mam narazie żadnych problemów wskazujących na przepustnicę, ale tak profilaktycznie myślałem zajrzeć czy lepiej narazie nie ruszać? Z tego opisu wygląda że ten zabieg nie jest tak bardzo skomplikowany więc da rady to samemu ogarnąć ?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się