Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jaki olej do skrzyni biegów w Audi? Zasady doboru i przykłady w pierwszym poście


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Koledzy tak jak w tytule, pozdro :hi:

 

kamil-vag napisał:

Wielu użytkowników żali się, że po zmianie oleju na zamiennik ciężko wchodzą biegi, są duże zależności od temperatury itp.

Dlaczego ?

Mi się wydaje, że po prostu źle dobierane są oleje do danej skrzyni biegów. Jak go poprawnie dobrać ? Po pierwsze przyda się wiedza jaki mamy kod skrzyni biegów u siebie. Można to zobaczyć na wlepce w książce serwisowej lub w bagażniku.

vw-wlepka-1-a-800.jpg

Kod skrzyni zawsze jest po prawej obok kodu silnika.

Mając dany kod skrzyni możemy skorzystać z katalogu ETKA i zobaczyć jaki typ oleju zaleca producent do naszej skrzyni biegów.

Podam na swoim przykładzie. Posiadam skrzynie o kodzie GBA i producent zaleca do niej olej o nr: G 052911 A2/A1 (A2/A1 to pojemność butelki 0,5 / 1 litr).

Wchodzimy sobie na stronę VW na temat charakterystyki danego oleju: http://www.vw-group.pl/cms/att/ekologia/charakterystyka/G++052911.pdf

Tu macie wszystkie karty charakterystyki produktów VW Group: https://www.vw-group.pl/pl/pl/karty-charakterystykiNajważniejsze parametry, które nas interesują to:

  • Lepkość kinematyczna : w 40 °C
  • Lepkość kinematyczna : w 100 °C
  • Gęstość : w 15/20 °C

Olej przekładniowy G 052 911 posiada takie parametry:

  • Lepkość kinematyczna: 76,6 mm2/s w 40ºC
  • Lepkość kinematyczna: 14,6 mm2/s w 100ºC
  • Gęstość: 0,866 g/cm3 w 20ºC

Po krótkich poszukiwaniach danych o olejach przekładniowych, jako zamiennik tego oleju można by zastosować:

Mobil Gearlube VS 200
•Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 74,6
•Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,5
•Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0.865

Castrol TAF-X 75W90, inna nazwa Syntrans Transaxle
•Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 78
•Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,8
•Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0.86

Texaco Geartex S4 75W90
•Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 75
•Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,1
•Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0,853

Ravenol TSG SAE 75W90 
•Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 76,3
•Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,2
•Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0,876

 

W 2012r grupa VAG wprowadziła do skrzyń nowy typ oleju: G 052 532, o następujących parametrach:

Gęstość : 0,87 g/cm3 w 15 °C
Lepkość kinematyczna : 40 mm2/s w 40 °C
Lepkość kinematyczna : 8,0 mm2/s w 100 °C

Tu pasują takie zamienniki:

Ravenol MTF-2 SAE 75W-80:

•Gęstość: 0,854 g/cm3 w 15°C
•Lepkość kinematyczna: 36,1 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna: ? mm2/s w 100°C

Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W80:
•Gęstość: 0,882 g/cm3 w 15°C
•Lepkość kinematyczna: 49,8 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna: 9,4 mm2/s w 100°C

Millers TRX SYNTH 75W80
•Gęstość : 0,857 g/cm3 w 15 °C
•Lepkość kinematyczna : 46 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna : 8.7 mm2/s w 100 °C

Tranself NFJ 75W80

•Gęstość : 0.884 g/cm3 w 15 °C
•Lepkość kinematyczna : 47 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna : 8.5 mm2/s w 100 °C

Shell Spirax S4

•Gęstość : 0.891 g/cm3 w 15 °C
•Lepkość kinematyczna : 47 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna : 8.1 mm2/s w 100 °C

Castrol Syntrans V FE 75W80
•Gęstość : 0,86 g/cm3 w 15 °C
•Lepkość kinematyczna : 40 mm2/s w 40 °C
•Lepkość kinematyczna : 8.0 mm2/s w 100 °C

Czyli Castrol identyko co w ORI i pewnie to ten sam olej...

Zobaczcie sobie jaka jest rozbieżność parametrów olejów G 052 532 i G 052 911:

Gęstość _____________:      0,87 g/cm3 w 15°C -------0,86 g/cm3 w 20°C
Lepkość kinematyczna :      40 mm2/s w 40°C ------- 76,6 mm2/s w 40ºC
Lepkość kinematyczna :      8,0 mm2/s w 100°C ----- 14,6 mm2/s w 100ºC

Ja osobiście zalałem po swapie na skrzynię JEM olej Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W80 i jest OK, nic się ze skrzynią złego nie dzieje ;)

A tu macie link do mojej rozmowy z Panem z BCS skrzynie na temat moich rozważań: http://www.forum.skrzynie.com.pl/viewtopic.php?f=24&t=702

 

Do niektórych skrzyń stosowany jest też olej G 055 532

Olej przekładniowy G 055 532 posiada takie parametry:

  • Lepkość kinematyczna: 40 mm2/s w 40ºC
  • Lepkość kinematyczna: 8 mm2/s w 100ºC
  • Gęstość: 0,87 g/cm3 w 20ºC

Jak widać, to są te same parametry co w oleju G 052 532

Kolega  @Dev podrzucił ostatnio prawdopodobnie uniwersalny olej, który spełnia normy zarówno G 052 532 G 052 911 i G 055 532:

Ravenol MTF-2 SAE 75W80

Jest to pełny syntetyk

Niestety  nie mam wglądu jakie ma parametry, ale ma rekomendacje dla wszystkich wymienionych wyżej olei:

Bez tytułu.png

Karta charakterystyki Ravenolu: Ravenol MTF-2 SAE 75W80.pdf

Edytowane przez kamil-vag
Opublikowano

Jeśli chcesz tylko wymienić a nic się nie dzieje to najlepszy oryginalny ASO, jeśli chcesz coś uleczyć to loteria ale wymiana oleju to nie lekarstwo.

Opublikowano

CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE nadaje sie?????

Opublikowano

Bardzo dobrze

Opublikowano

Witam

Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

Opublikowano

zalej ten CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE75w90

Opublikowano

ale chciałbym jakiś naprawdę bardzo dobry olej zalać, może pomoże w co wątpię ale na początku spróbuje wymienić ten olej

Opublikowano

Najlepiej oryginalny, każdy inny to metodą wlewam testuję i oceniam, może być lepiej, gorzej lub bez różnicy, wróżenie z fusów.

Opublikowano

Adi55 ma dobrą propozycje.. Ja zebym wiedzial czy ten olej pasuje do mojej sk. To takze bym go wymienil. Ale 400zl dac za 3L oleju...to w moim przypadku...model b7.

Opublikowano

no tak zeby ten olej kosztował połowe ceny a nie 100-130 zł za 1l to tak ;(

Opublikowano

Macie do wyboru albo ori albo CASTROL SYNTRANS

Nie dać sie namówić na Mobila czy coś innego...

Opublikowano

zastanawiam sie nad FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90 lub CASTROL SYNTRANS co polecacie?

Opublikowano

Z tego co wyczytałem w necie

Bo sam szukałem opini o dobrym oleju i sporo ludzi poleca Castrola

Opublikowano

Ja lałem castrola i jest ok.

Opublikowano
Witam

Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

Sprzęgło może i się nie ślizga ale najpewniej też i nie rozłącza do końca lecz lekko "ciągnie" i stąd problemy z wrzuceniem I i R. Wymiana oleju tu raczej nie pomoże. Pomogłoby na krótki czas lekkie przypalenie okładzin poprzez np ruszenie z III biegu ale tu jest dwumasa więc raczej nie polecam:wink:. Przyczyn może być wiele od zaolejonej tarczy sprzęgła przez nienasmarowany smarem MoS wielowypust na wałku zdawczym skrzyni po uszkodzoną sprężynę docisku.

Opublikowano
Witam

Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

Sprzęgło może i się nie ślizga ale najpewniej też i nie rozłącza do końca lecz lekko "ciągnie" i stąd problemy z wrzuceniem I i R. Wymiana oleju tu raczej nie pomoże. Pomogłoby na krótki czas lekkie przypalenie okładzin poprzez np ruszenie z III biegu ale tu jest dwumasa więc raczej nie polecam:wink:. Przyczyn może być wiele od zaolejonej tarczy sprzęgła przez nienasmarowany smarem MoS wielowypust na wałku zdawczym skrzyni po uszkodzoną sprężynę docisku.

co polecasz darkle? czyli raczej oleju nie ma co wymieniać Twoim zdaniem?

Opublikowano

Myślę że oleju na razie nie masz co wymieniać. Sprawdź wpierw to sprzęgło.

Podnieś auto i spróbuj wtedy włączyć I bieg. jeśli przy wciśniętym sprzęgle koło będzie się kręcić to sprawa jest jasna. W większości aut wsteczny by zgrzytał, w audi bieg wsteczny jest synchronizowany więc nie zgrzyta a po prostu ciężko wchodzi,

Jeśli sprzęgło ciągnie to pozostaje albo się z tym pogodzić albo rozbiórka sprzęgła. Jeśli docisk będzie dobry czyli sprężyny niewytarte, niepopękane i proste, nity nie pozrywane to można wymienić samą tarczę. Oczywiście nie zapominając o nasmarowaniu wielowypustu na wałku.

Opublikowano

Rozwiazales ten problem? Wymieniłeś olej? Mam ten sam problem ze źle wchodząca jedynka.

Opublikowano
Rozwiazales ten problem? Wymieniłeś olej? Mam ten sam problem ze źle wchodząca jedynka.

narazie nie mam czasu stawiać auta, ale na dniach mam zamiar, jak zrobię dam znać

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...