Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AHU] FOTOSTORY - rozrząd, popychacze, pompa wody, termostat


banshee

Rekomendowane odpowiedzi

Jak obiecałem!!! :tongue4:

Przedstawiam fotostory, jak wymienić rozrząd, pompę wody, termostat oraz popychacze hydrauliczne w silniku AHU

Nie zagłębiałem się w szczegóły rozbierania auta na samym początku, gdyż uważam, że każdy sobie poradzi. :naughty:

Zdjęcia w większym formacie można obejrzeć klikając dodatkowy link pod wyświetlonym zdjęciem.

Aby mieć dobre dojście do całego przodu silnika proponuję zdemontować pas przedni.

W pierwszej kolejności ściągamy zderzak z auta - tego nie będę ilustrował :)

ca38fc837ed5a9c2med.jpg

http://img242.imageshack.us/my.php?image=obraz041ow5.jpg

1.Odkręcamy zderzaki czołowe oraz tym samym pas przedni.

2.Tam znajduje się boczna śruba pasa przedniego

3. Górne śruby odkręcamy na samym końcu po spuszczeniu płynu chłodzącego oraz odczepieniu linki zamka maski oraz wszelkich przewodów biegnących do lamp przednich.

4.odłączamy linkę od wewnętrznej strony pasa przdniego

5.rurę oraz wszelkie wężyki i wtyczki możemy odłączyć w dalszym etapie - będzie to koniecznie do ustawienia rozrządu oraz ułatwi pracę przy wymianie popychaczy hydraulicznych

e9f0efaa24bda584med.jpg

http://img515.imageshack.us/my.php?image=obraz046pg9.jpg

6.Odłączamy rurę od intercoolera (można to zrobić po zdjęciu pasa przedniego.

7.Zdejmujemy sprężynowy drut z połączenia węża z chłodnicą i spuszczamy płyn (przygotować jakąś większą miskę)

f6af13dbd1cf93f4med.jpg

http://img242.imageshack.us/my.php?image=obraz047gi9.jpg

Po zdemontowaniu pasa przedniego ukazuje się nam widok przodu silnika.

8. Odkręcamy śrubę osłony, odpinamy spinki

9. Odkręcamy śmigło wiatraka

10. Po odkręceniu ostatniej śruby od podłużnic i rur gumowych zdejmujemy rurę dolną wraz z gumowym grzybkiem poduszki przedniej.

d8f126154e357a50med.jpg

http://img518.imageshack.us/my.php?image=obraz048kj8.jpg

11. Koło pasowe wału rozrządu

12.Koło wałka rozrządu

13.Koło pompy wtryskowej

14.Napinacz

15.sprzęgło wiskotyczne wiatraka

16.pompa wodna wraz z kołem

17.pompa wspomagania wraz z kołem

9980a37a09258cbamed.jpg

http://img242.imageshack.us/my.php?image=obraz057iu3.jpg

Przy okazji należy poddać ocenie napinacz paska wielorowkowego.

97a6579bad7c0a34med.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz060mc5.jpg

Zabierając się za wymianę termostatu odkręcamy 2 śrubki M6 i delikatnie odchylamy (poleci jeszcze sporo płynu chłodzącego)

c28ae5acdec9f259med.jpg

http://img411.imageshack.us/my.php?image=obraz062hq2.jpg

Demontujemy z auta pompę wodną (w głębi widać zamontowany nowy termostat), czyścimy dokładnie powierzchnie uszczelniającą.

a9dad694ad2df02fmed.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz063nv3.jpg

Przykręcamy nową pompę. Teraz musimy zamontować koło pasowe i sprawdzić, czy nie występuje bicie koła, co jest bardzo ważne.

7034b68a66a16260med.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz064iy4.jpg

Można wykorzystać najprostszy przyrząd - młotek. Opieramy go trzonkiem o sąsiednie koło tak, aby czoło stykało się ze sprawdzanym kołem pompy wodnej, a następnie umosliwiając obrót koła obracamy je i wzrokowo oceniamy szczelinę pomiędzy młotkiem a kołem. U mnie wynosiła ona po zmierzeniu szczelinomierzem 0,1 więc zostawiłem tak i zabrałem się do dalszych czynności...

ba1a06bd51fb28c5med.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz066kr8.jpg

Ustawiamy koło zamachowe zgodnie ze znakiem (okno znajduje się po prawej stronie silnika patrząc od przodu pojazdu na początku obudowy skrzyni biegów).

f6c7d4389120fd91med.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz077wg3.jpg

Znak (otwory) koła pompy atryskowej powinien się pokrywać.

Ściągamy stary pasek, napinacz i wszystko dokładnie myjemy benzyną ekstrakcyjną.

01be024fc94a5abfmed.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz067cs5.jpg

Możemy zabrać się teraz za górę silnika (zdjęcie robione przez demontarzem rozrządu)

18. Zdejmujemy odmę

19.Odkręcamy śruby pokrywy

20. Odkręcamy śruby osłony - będziemy musieli ją później odchylić do wyciągnięcia wałka rozrządu.

adfaecad9076843bmed.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz068da0.jpg

Odkręcamy śruby mostków wałka rozrządu. Proponuje taką koleność jak na powyższym zdjęciu. Nie należy odkręcać od razu każdej śruby do końca tylko etapami, aby wałek mógł powoli unosić się do góry.

5042370550372cf4med.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz070uc9.jpg

Naszym oczom ukazują się popychacze.

97cc41e4ab94de81med.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz073pz9.jpg

Wiciągamy je za pomocą magnesu.

95b975ceb8647ademed.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz074ag1.jpg

Nowe popychacze INA

decef15dbb1d43f5med.jpg

http://img521.imageshack.us/my.php?image=obraz075sy7.jpg

Wkładamy nowe popychacze, naolejamy je od góry. Wszystkie mostki ułożyskowania wałka starannie czyścimy i również smarujemy świeżym olejem. Ja uzyłem tego samego, który został wlany do silnika przy ostatniej wymianie.

76ee66a41503100bmed.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz081bx7.jpg

Montujemy wałek zwracając uwagę na takie samo obrócenie. Ogólnie krzywki 1 cylindra muszą być skierowane ku górze, a nacięcie na końcu (z tyłu) wałka musi być równoległe do płaszczyzny głowicy (tam również należy włożyć specjalny przyrząd podczas ustawiania rozrządu). Ja użyłem "większej" suwmiarki, której liniał wsunąłem w rowek wałka i dzięki temu ustawiłem go równolegle do krawędzi płaszczyzny głowicy.

3b571fb5b1d567b1med.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz079ws4.jpg

Rozrząd należy ustawić w następujący sposób:

1.Założyć nowy pasek, napinacz kontrolując znak "0" na kole zamachowym oraz pokrycie otworu kontrolnego koła pompy wtryskowej.

1.Napiąć pasek napinaczem zgodnie z rysunkiem (pokazałem celowo prosty przyrząd jak można go napiąć nie stosując specjalnego przyrządu)

1.Ostawić koło zamachowe na znak "O" jeżeli zmieniło położenie.

2.Poluzować śrubę koła pasa zębatego wałka rozrządu i zluzować koło uderzając delikatnie je przez otwór od strony głowicy.

3.Ustawić wałek rozrządu wykorzystując przyrząd do jego zabezpieczenia (np. suwmiarka)

4.Dokręcić koło

5.Wkręcić z tyłu pompy (wykręcając uprzednio centralną śrubę - klucz 12) czujnik zegarowy.

6.Sprawdzić znak na kole "0"

7.Obracając wał korbowy w przeciwną stronę do jego ruchy odczytać wartość z czujnika do momentu, aż wartośc przestanie się zmieniać. Powinna wynosić 0,65mm. Jeżeli jest inna skorygować poprzez obrót pompą lub jeżeli czujnik nie pokazuje żadnej wartości sprawdzić czy wszystkie kontrolne znaki rozrządu pokrywają się.

Po uruchomieniu auta i jego nagrzaniu sprawdzić za pomocą VAGa kąt wtrysku i ewentualnie skorygować. Wartość powinna wynosić 49.

Jak to zrobić? kieruje do działu --> Diagnostyka VAG

ad886943aa6642a1med.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?image=obraz080jc7.jpg

Krawędzie głowicy oraz pokrywę umyć i odtłuścić. Założyć nową uszczelkę pod pokrywę.

5bba3a30f00e9025med.jpg

http://img179.imageshack.us/my.php?image=obraz082lu4.jpg

Śrubki przykręcać z wyczuciem. Można pokusić się o wymianę gumek uszczelniających śruby (ja sobie to podarowałem, gdyż nie miałem powodów do ich wymiany). Zamontować odmę i zmontować układ dolotowy powietrza do kolektora ssącego.

Montujemy całą resztę w odwrotnej kolejności, belkę dolną (rurę), pas przedni, zalewamy nowym płynem chłodzącym i odpalamy auto.

Należy pamiętać, żeby po wymianie popychaczy nie odpalać samochodu wcześniej niż po około 2h. Zazwyczaj jest to czas potrzebny na ustawienie rozrządu, całej góry i zamontowanie pasa przedniego :>

Odpalić auto, nagrzać, sprawdzić temperaturę i cieszyć się spokojem i kulturką.

Nowe popychacze mogą po odpaleniu być głośne - u mnie wyciszyły się po około 15 minutach pracy na wolnych obrotach. :>

Mam nadzieje, że materiałem tym pomogę wszystkim zainteresowanym!! :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam a czy w 1,8 ADR jest podobnie bo przymierzam sie do wymiany pompy bo cieknie. Czy trzeba wymontowywać alternator bo książkowo piszą że tak. I na koniec czy wymontowanie samej chłodnicy wystarczy żeby pompę wymienić (widziałem jak mechanior wymieniał rozrząd bez demontowania przodu, tylko zderzak i chłodnice).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi machanik wymienil bez sciagania pasa przedniego powiedzial ze ma dorabiane klucze :notworthy: 200 zl za wymiane . Dobry opis :good:

to myślę good price :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Dziś taka ładna była pogoda to zabrałem się za wymianę paska, napinacza i rolki prowadzącej pasek rozrządu oczywiście z pomocą FORUM.

Dołączam jeszcze coś takiego :)

Zalecane okresy wymiany

·Kod silnika AFN/AHU:

·Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić stan i szerokość (szerokość minimalna 22 mm).

·Co 90 000 km - wymienić.

·Kod silnika AHH:

·Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić szerokość (szerokość minimalna 22 mm).

·Co 30 000 km - sprawdzić stan i naciąg.

·Co 90 000 km - wymienić.

·Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.

Uszkodzenia silnika

UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.

Czasy pracy - godz.

Wymontowanie i zamontowanie

3,30

Narzędzia specjalne

·Tuleje pomocnicze - nr 3369.

·Liniał nastawczy wałka rozrządu - nr 2065A .

·Trzpień blokujący pompy wtryskowej - nr 3359.

·Uchwyt koła zębatego - nr 3036.

·Klucz widełkowy - Matra V.159.

Zapamiętać

·Odłączyć akumulator.

·NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.

·Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał.

·Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.

·Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.

·Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.

·Po wymianie paska zębatego sprawdzić początek podawania pompy wtryskowej.

Zdejmowanie

·Wymontować następujące elementy:

·Przedni zderzak.

·Przewód zasysania powietrza pomiędzy przednią blachą i filtrem powietrza.

·Śruby przedniego pasa [1] i [2] .

·Założyć tuleje pomocnicze nr 3369 na przedni pas [3] .

·Przesunąć przednią blachę do przodu.

·Zdjąć pasek napędowy dodatkowych podzespołów.

·Obrócić w lewo rolkę napinającą paska napędu dodatkowych podzespołów.

·Wymontować następujące elementy:

·Górna osłona paska zębatego [4] .

·Pokrywa głowicy cylindrów.

·Obracać wałem korbowym w GMP pierwszego cylindra. Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

·Liniał nastawczy nr 2065A umieścić w tylnej części wałka rozrządu [6] . Wałek rozrządu ustawić przy użyciu szczelinomierza.

·W koło pompy wtryskowej wsunąć trzpień blokujący [7] . Przyrząd nr 3359.

·Poluzować śruby blokujące koła pompy wtryskowej [8] .

·Wymontować następujące elementy:

·Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .

·Koło pasowe wału korbowego [10] .

·Dolna osłona paska zębatego [11] .

·Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] . Odsunąć rolkę napinającą w lewo od paska. Nakrętkę lekko dokręcić.

·Wymontować następujące elementy:

·Śruba rolki prowadzącej [13] .

·Rolka prowadząca [14] .

·Pasek zębaty.

WSKAZÓWKA: Jeżeli pasek ma zostać ponownie użyty, zaznaczyć kredą kierunek jego ruchu.

Zakładanie

·Wazne: Stary pasek nie może być użyty ponownie, jeżeli jest węższy niż 22 mm.

·Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

·Sprawdzić, czy liniał nastawczy wałka rozrządu został prawidłowo użyty [6] .

·Sprawdzić, czy trzpień blokujący został prawidłowo umieszczony w pompie wtryskowej [7] .

·Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 3036.

·Śrubę koła rozrządu poluzować o 1/2 obrotu [15] .

·Poluzować koło zębate na piaście, uderzając w piastę pobijakiem, który wsunąć przez otwór w tylnej osłonie paska zębatego.

·Wymontować następujące elementy:

·Śruba koła rozrządu [15] .

·Koło rozrządu.

·Wyjąć śrubę blokującą z koła pompy wtryskowej [8] . Wkręcić nowe śruby.

·Koło pompy wtryskowej ustawić śrubami w środku podłużnych otworów.

·Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:

·Koło wału korbowego.

·Koło wałka pośredniego.

·Koło pompy wtryskowej.

·Rolka napinająca.

WSKAZÓWKA: Obrócić nieco kołem pasowym pompy wtryskowej, aby ułożyć je zgodnie z paskiem zębatym.

·Zwrócić uwagę, aby pasek między kołami zębatymi był naprężony.

·Nałożyć koło rozrządu na pasek, następnie założyć koło rozrządu razem z paskiem na koniec wałka rozrządu.

·Wkręcić śrubę koła rozrządu [15] .

·Lekko dokręcić śrubę koła rozrządu [15] . Koło zębate musi się swobodnie obracać, bez przechylania się i nadmiernych obrotów.

·Zamontować rolkę prowadzącą [14] . Dokręcić śrubę momentem 25 Nm [13] .

·Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] .

·Automatyczną rolkę napinającą obracać w prawo, aż nacięcie i występ na rolce będą się pokrywały [16] . Użyć klucza Matra V.159 [17] .

·Jeżeli rolka napinająca zostanie obrócona zbyt daleko: obrócić całkowicie w lewo i powtórzyć napinanie.

·Nakrętkę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [12] .

·Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

·Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 3036.

·Dokręcić śrubę koła rozrządu momentem 45 Nm [15] .

·Śruby blokujące koła pompy wtryskowej dokręcić prowizorycznie momentem 20 Nm [8] .

WSKAZÓWKA: NIE obracać o kolejne 90°.

·Wymontować następujące elementy:

·Liniał nastawczy wałka rozrządu [6] .

·Trzpień blokujący pompy wtryskowej [7] .

·Obrócić wałem korbowym dwa obroty w prawo, aż znaki odniesienia będą się pokrywały [5] .

·Sprawdzić, czy liniał nastawczy wałka rozrządu może zostać wsunięty [6] .

·Sprawdzić, czy trzpień blokujący może zostać wsunięty w koło pompy wtryskowej [7] .

·Jeżeli tak nie jest: Poluzować śruby blokujące koła pompy wtryskowej [8] . Obrócić piastę koła zębatego, aż będzie można wsunąć trzpień [7] .

·Dokręcić śruby momentem 20 Nm + 90° [8] .

·Nacięcie i występ na rolce napinającej muszą się pokrywać [16] .

·Jeżeli tak nie jest: Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] . Automatyczną rolkę napinającą obracać w prawo, aż nacięcie i występ na rolce będą się pokrywały [16] . Nakrętkę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [12] .

·Zamontować następujące elementy:

·Dolna osłona paska zębatego [11] .

·Koło pasowe wału korbowego [10] .

·Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .

·Śruby koła pasowego wału korbowego dokręcić momentem 25 Nm [9] .

·Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.

instrukcjao.jpg

Przy okazji zamieszczam jeszcze taki schemacik jak powinny lecieć paski klinowe :)

paskiklinowe.jpg

wszystko zadziałało u mnie pozostało tylko do VAG-a podłączyć i ustawić kąty wtrysków ( Tego sam nie umiem zrobić ) Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę cię wprowadzać w błąd, ale kojarzę że drukują strzałkę na nim, ale pomimo czy jest czy jej nie ma zakładam napisami zgodnie z kierunkiem obrotów wału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak zakładałeś niedawno to obróć. Tylko dużo pracy cię czeka... :confused4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No kilka godzinek trzeba poświęcić, żeby zdjąć, obrócić i zamontować wszystko do kupy... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nakrętki i śruby na mostki wałka rozrządu muszą być nowe za każdym razem??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śruby najlepiej mierzyć suwmiarką elektroniczną. Bywa tak, że w połowie długości gwintu przeciągają się, czyli wydłużają w wyniku poprzedniego dokręcenia odpowiednim momentem. Wówczas skok gwintu jest ciut większy, a średnica mniejsza o około 0,2mm (dla M6). Taka śruba nie nadaje się do ponownego założenia, gdyż przy ponownym dokręceniu może się zerwać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój przypadek jest taki, wymieniłem rozrząd + wymiana popychaczy , problem był z ustawieniem na znaki, ponieważ na kole zamachowym nie było ani zera, ani kreski, zablokowałem pompe, zablokowałem wałek rozrządu i wcześniej zaznaczyłem pozycję koła wału korbowego. Wcześniej silnik normalnie odpalał, moc była, więc nie kombinowałem, ale to nie o to chodzi musi coś być do ustawienia? Jest tylko okrągłe wyciecie na kole pasowym, ale nie wiadomo z czym je zgrać i czy w ogóle ono do czegoś służy. Chciałbym mieć pewność, że rozrząd jest dobrze ustawiony, mimo tego, że silnik odpala normalnie i równo pracuje, choć jak dla mnie za głośno pracuje. Moje pytanie jest takie czy w tych silnikach były jeszcze jakieś inne znaki do jakich się ustawiało wał korbowy oprócz zera na kole zamachowym??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O innych znakach nic mi nie wiadomo.

Zawsze na zamachowym powinien być znak. Kreska lub "0". CZasami trudno go zauważyć, zależy jak mocno jest zabrudzone koło i jak mocno został wybity znak.

Jeśli jednak na VAGu masz kąt wtrysku w normie i auto odpala dobrze to powinno być OK.

Na rynku dostępna jest jeszcze bokada wału korbowego, którą zakładasz na małe koło rozrządu właśnie tego wału z przodu i nim blokujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie sytuacja wygląda tak, że nie ma żadnej kreski, ani "0", szukałem i znalazłem, jest takie wycięcie w kole zamachowym na szerokość oczka, ustawiłem do tego wycięcia i od razu ciszej zaczął pracować :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...