Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Nierówna praca na benzynie, gaz o.k. brak błędów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Panowie, nie wiem jak sobie z tym poradzić, jakiś czas temu zdarzało się to bardzo sporadycznie a od tygodnia jest tak że na benzynie silnik pracuje jak by nie palił na jednym garze, czy to na wolnych czy na wysokich obrotach, pod obciązeniem ciężko ruszyć bo prycha i brak mocy, zaś na gazie wszystko o.k, moc jest równo pracuje. Błędów brak, nic nie wyskakuje. Próbowałem coś poszukać w blokach pomiarowych na VCDSie ale nie moge znaleźć żadnej rozpiski bloków do ACK, to co w necie jest od innych sterowników i podane bloki i kolumny pokazują zupełnie inne pomiary co za tym idzie nie wiem co jest dobrze a co źle. Podpowiedzcie co posprawdzać, porobie screeny i powrzucam może ktoś zdiagnozuje lub nakieruje gdzie szukać przyczyny

Opublikowano

a wiec sondy były obydwie padniete, dziś wymienione na nowe ori lecz problem nadal jest jak był, chodzi jak by nie palił na jednym cylindrze a na gazie wszytko smiga ok. Mam sugestie co do wtrysków od benzyny, czy jest możliwość sprawdzenia VCDSem czy wtryski nie leją? lub czy w ogóle są sprawne? jesli tak to która grupa i które pole dokładnie? Czy jest również mozliwość sprawdzenia ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej celem wyeliminowania słabej kondycyjnie pompy?

Opublikowano

Zagląda tu ktoś ? 

Opublikowano

Rzeczywiście wygląda to na padnięty wtryskiwacz, albo jego wiązkę. Jeżeli na gazie idzie dobrze, to musi to być układ paliwowy.

Ja bym to sprawdził w prosty sposób. Na pracującym silniku odłącz jeden z przewodów od cewki (uwaga, wysokie napięcie, rób to w porządnych gumowych rękawicach) i obserwuj efekt: a) jest gorzej - to nie ten cylinder; b) jest bez zmian - gratulacje, znalazłeś ten cylinder, który nie pali.

Później zamieniłbym miejscami wtryskiwacze, sprawny z niesprawnym i powtórzył test. W ten sposób sprawdzisz, czy to wtryskiwacz, czy jego wiązka.

Opublikowano

Dziś się wziąłem za sprawdzanie. Wychodzi na to że problem ma się na 5tym cylindrze. Na pracującym siniku na benzynie odpinałem pokolei fajki od świec, na każdym cyl po odpięciu sinik pracował bardziej kulawo, tylko na piątym nie było żadnej różnicy. Wyciągnąłem fajkę ze świecy i do masy, iskra przeskakuje. Wykręciłem świece z piątego włożyłem do fajki, gwint świecy do masy, iskra na świecy ładnie skacze czyli ogólnie iskra jest. Spowrotem świeca na miejsce w gniazdo, podłączony przewód do świecy, zaczynam odpinać od pierwszego cylindra zasianie wtryskiwacza, i tak wszystkie jeden po drugim. Znowu a kazdym przy odpiętym zasilaniu sinik pracuję bardziej nierówno ale na piątym nie ma różnicy, czyli myśle pewnie uwalony wtrysk. Zabrałem się za wyciąganie. Wyjąłem wszystkie podpisując każdy gdzie siedzial i sprawdzam. Podpinam do wtrysku wężyk z pojemniczkiem  z benzyną i zasilam go ciśnieniem ok. 5bar., na zasilanie wtrysku daje ok. 9V, ładnie słychać cyk i rozpyla dwa widoczne strumienie mgiełki, a dwa dlatego że kazdy wtrysk ma jakby dwa małe punkciki z których rozpyla paliwo. I byłem przekonany że na piątym wtrysku będę miał jakieś zacięcie że wtrysk się nie otworzy albo chociaż bedzie lał ale d*pa, wtrysk pięknie daje mgiełką... :/ Pomyślałem że pewnie na zasilaniu przy listwie nie ma napięcia na ten wtrysk i dlatego tylko ten piąty nie reaguje jak się odepnie kostkę podczas pracy wiec skłądam wszystko do kupy i biore sie tym razem za pomiary napięcia na kostkach i w wyniku testów na każdej z nich na biegu jałowym napięcie wskazuje jakieś 8.2-8.5V, przy podniesieniu obrotów przepustnicą pewnie gdzieś do 3-4tyś napięcie podnosi się do 9.2-9.5V tak mniej wiecej, i na piątym jest dokładnie tak samo. Rece opadły i brak pomysłu dlaczego tak się dzieje że iskra jest, paliwo jest, napięcie dochodzi, wtrysk działa a na tym garze dalej silnik kuleje, a jak przełącze na gaz to wszystko jest o.k. Wyciągając fajkę od swiecy na piątym na silniku pracującym na gazie zaczyna pracować tak samo kulawo jak na benzynie gdy jest wszystko podlączone jak nalezy. Ma ktoś jakiś pomysł???

Opublikowano

Zamień wtryski np 5 z 4 to że rozpyla nie znaczy ze robi to prawidłowo.i powtórz test z wypinaniem..

Jeśli to nie określi stanu wtrysku to jeszcze przydało by się sprawdzić listwę paliwową może na 5 wtrysku nie ma odpowiedniego ciśnienia może się coś przepchało po drodze ..

Opublikowano
3 godziny temu, Robero321 napisał:

Zamień wtryski np 5 z 4 to że rozpyla nie znaczy ze robi to prawidłowo.i powtórz test z wypinaniem..

Jeśli to nie określi stanu wtrysku to jeszcze przydało by się sprawdzić listwę paliwową może na 5 wtrysku nie ma odpowiedniego ciśnienia może się coś przepchało po drodze ..

testując wtryski dosłownie żaden nie rozpylał inaczej, kazdy tak samo takim samym kątem strumienia mgiełki. Co prawda nie przedmuchiwałem listwy wtryskowej ale zaglądałem w nią i średnica wewnętrzna jest na tyle duża że wrecz niemozliwe by było żeby coś tak dużego mogło zablokować wylot na 5 wtrysk, rozumiem jak by to miało być ziarnko piasku ale tam średnica rurek w listwie ma chyba z 5-6mm wiec przeleciałoby i zatkało końcowo sam wtryskiwacz. Podmienie wtryski i sprawdze

Opublikowano

Zamień zamień jak nic to nie zmieni to znaczy że sterowanie tym wtryskiem siadło.

Opublikowano (edytowane)

a wiec po kolejnych testach jest tak:

wtryski zamienione miejscami miedzy 5 a 6 cylindrem i bez zmian, nadal na 5 kuleje czyli nie wina wtrysku. Odłaczając kostkę zasilającą od wtryku 5 bez zmian, odpinając kostkę od wtrysku 6 znowu kuleje bardziej i teraz tak, na chwile zamieniłem kostki czyli kotką z wtryku 6 zasiliłem wtryskiwacz na cylindrze 5 a kostką z wtrysku 5 zasiliłem wtrysk na cylindrze 6 i teraz jak odpinam wtrysk na cyl 5 kuleje bardziej a jak odpinam na cyl 6 jest bez zmian czyli wychodzi na to że coś jest ze sterowaniem od strony elektrycznej wtrysku. Wróciłem do pierwotnej konfiguracji i zrobiłem pomiary miernikiem na kostkach. Na kostce z wtrysku 5 czyli tej która rzekomo szwankuje pomiędzy dwoma pinami jest napięcie ok. 8.9V , miedzy pinem 1 a masą jest 14V, między pinem 2 a masą jest ok. 5.1V. Dokladnie to samo jest na kostce z wtrysku nr 6 który teoretycznie działa normalnie. Dalej nic z tego nie rozumiem, jak by było coś nie tak z zasilaniem to powinna być jakaś róznica w pomiarach miedzy kostką 5 a 6 a tu dokłądnie tak samo, o co tu chodzi???

Edytowane przez morenos
Opublikowano (edytowane)

Popełniasz tutaj pewien błąd metody pomiaru wynikający z istniejącej sytuacji.

Multimetr ma bardzo dużą rezystancję wewnętrzną (rzędu milionów Ohm), natomiast wtryskiwacz 13-15 Ohm (rozgrzany 4-5 Ohm) między pinami. To sprawia, że mierząc napięcie na wtyczce przy odpiętym wtryskiwaczu, a mając gdzieś w instalacji problem z nawet niewielką rezystancją szeregową, nie zmierzysz rzeczywistego napięcia na wtryskiwaczu. To tak zwane straty na przewodzie. Jeżeli wszystkie pomiary przeprowadzone przez Ciebie wychodzą dobrze, a mimo to nie działa, prawie na pewno gdzieś jest słaby kontakt. To łagodna diagnoza, czasami jest gorzej, ale o tym później.

Zrób jeszcze jeden test, tym razem odwzorowując realne warunki. Poskładaj wszystko w całość, wszystkie wtyczki na miejscach, itd. Weź multimetr i szpilkę. Na pracującym silniku, w momencie kiedy silnik kuleje, wbij się szpilką w ten cienki, czarno-czerwony przewód od pinu 2 przy wtyczce felernego wtryskiwacza i zmierz napięcie względem masy. Zapamiętaj wynik i taki sam pomiar dla wtryskiwacza numer 6 (lub któregokolwiek innego). Jeżeli napięcie na wtryskiwaczu 5 będzie mierzalnie wyższe (nawet o jakieś dziesiąte wolta, chociaż tutaj zakładam dużą różnicę), niż na którymkolwiek innym wtryskiwaczu, to właśnie znalazłeś problem i potwierdziłeś, że to nie będzie działać. 

Jeżeli ten test wypadnie pomyślnie, to powody mogą być dwa:

a) opcja łagodna - słaby kontakt pomiędzy wtryskiwaczem a ECU.

Na pinach numer 1 wtryskiwaczy jest zawsze stałe napięcie zasilania, natomiast piny numer 2 są połączone z ECU i są sterowane masą. Dorwij się do sterownika silnika (siedzi w plastikowej skrzynce na podszybiu, trzeba zdjąć wycieraczki i plastikowe podszybie żeby się tam dostać), przestaw multimetr na pomiar rezystancji na najmniejszy zakres i sprawdź opór połączenia między pinem 113 na ECU i pinem numer 2. we wtryskiwaczu numer 5. (dla porównania pin 2. wtryskiwacza 6 odpowiada pinowi 89 w ECU). W obydwu przypadkach rezystancja powinna się kształtować na poziomie 0.1 Ohm. Jeżeli miernik wskazuje więcej - jest problem z połączniem. Sprawdź też same styki, czy nie są zaśniedziałe. 

EDIT: masz LPG - sprawdź koniecznie czy gazownik zakładając instalację gazową nie odjebał czegoś rzeźnickiego z tymi przewodami. Instalacje IV generacji wyłączają wtryskiwacze benzynowe kiedy zaczynają podawać LPG. Być może u Ciebie zwalona instalacja, albo jej montaż wyłącza skutecznie benzynę nawet jak nie trzeba.

b) opcja hardcorowa - uszkodzenie wyjścia w ECU

Niestety może się tak zdarzyć, że jakimś cudem upaliło się wyjście w samym ECU, a to już jest dość poważna naprawa, zadanie dla elektronika, o ile w ogóle da się to naprawić. O co chodzi? Hipotetycznie mogło się coś stać ze sterownikiem, że na sucho działa dobrze, a pod obciążeniem już nie. No ale to już jest ostateczność. Trzymam kciuki żeby to jednak był jakiś problem z kablami. 

Edytowane przez matmac
Opublikowano (edytowane)

matmac możesz mieć rację często gazownicy nakłuwają przewody w dziwnych miejscach potem to zaczyna się utleniać, korodować i na koniec różne kwiatki.

Posprawdzaj dokładnie kable elektryczne czy gdzieś po drodze nie ma jakiegoś dziwnie wyglądającego miejsca z "korozją"..

Edytowane przez Robero321
Opublikowano
3 godziny temu, matmac napisał:

opcja hardcorowa - uszkodzenie wyjścia w ECU

Gdyby ecu było uszkodzone to na lpg również źle by pracował. To ecu podaje sygnał otwarcia wtryskiwacza który przechwytuje sterownik lpg i przekazuje go na wtryskiwacz lpg uwzględniając korekty na temp. i ciśnienie gazu.

Podczas pracy na Pb przez sterownik lpg idą sygnały poprzez przekazniki do wtryskiwaczy pb i możliwe że na kanale 5 wtryskiwacza coś się dziele z przekaźnikiem. Dobrą opcja była by podmiana sterownika lpg na taki sam jaki masz i sprawdzenie.

Opublikowano

Panowi dziękuje za nakierowanie i podpowiedzi, jestem bardzo wdzięczny :) Sprawdze jutro opory miedzy stykami kostek a ECU i dam znać co wyszło. 

Co do podmiany sterownika też można spróbować ale bedzie raczej niemozliwe znalezienie takiego samego sterownika a tym bardziej możliwość podmiany. Jest to instalacja EcoTech robiona z 8 lat temu, było to malo popularne wtedy a teraz pewnie wogóle niespotykane już :( 

Opublikowano

ale tu nie chodziło po podmianę sterownika gazowego EcoTech a  bo na tym mówisz jest ok .. tylko w  razie komiczności ECU 

Opublikowano (edytowane)

Racja, z tym uszkodzeniem w ECU to trochę poleciałem, ale to zboczenie zawodowe, nie takie cuda się widziało xD

Natomiast chyba jeszcze nie widziałem, żeby ktoś w miejscach "lutować" cokolwiek lutował. Szybkozłączki dają radę, ale chyba większość tańszych gazowników skręca te kable w paluchach i potem są problemy.

image.png

Edytowane przez matmac
Opublikowano (edytowane)

Zrobiłem dziś pomiary na wtryskach. Stałe zasilanie na każdym wtrysku podczas pracy na benzynie na biegu jałowym wychodzi 14.06V Jeśli chodzi o piny nr 2 to  wtryski 1, 2, 3, 4, 6 falują napięciem  13.64 - 13.98V natomiast wtrysk 5 stoi cały czas z napięciem 13.94V  

Nie byłem w stanie sprawdzić opornosci mniedzy pinami na wtrysku a ECU ponieważ mój ECU nie ma takiej ilości pinów, jest ich wszystkich 80 wiec pinu z numerem 89 i 113 nawet nie ma gdzie szukać. Zrobiłem natomiast taki szybki test omijając instalację elektryczną  gazu. Oryginalna kostka audi która była kiedyś podłączona bezpośrednio do wtrysku 5, teraz jest wpięta do kostki od instalacji gazowej i dopiero z wiązki el gazu jest kostka wpięta do wtrysku, czyli jakby miedzy ECU Audi a wtryskiem 5 benzyny gazownicy wpieli instalacje elektyczną i wygląda to tak jak któryś kolega wspomniał że nawet jak silnik pracuje na benzynie to sygnał do wtrysków przechodzi przez ECU od gazu i dopiero trafia do wtrysku benzynowego. Wracając to testu, odłączyłem instalacje gazową i wpiąłem się oryginalną kostką z ECU Audi prosto do wtrysku i co, silnik pracuje równiutko :dance2: czyli wychodzi na to że coś padło w sterowniku od gazu bo po ponownym wpięciu się przez instaacje gazu znowu kuleje... Wkońcu udało się dojść z czym jest problem :) tylko teraz nie wiem czy wchodzić w to dłubanie dalej z gazem czy podjechać tam gdzie mi gaz zakładali i powiedzieć o co chodzi a oni pewnie podmienią sterownik na początek i jesli przyniesie skutek to zaproponują wymiane na nowy ?

Edytowane przez morenos
Opublikowano
7 godzin temu, morenos napisał:

Wkońcu udało się dojść z czym jest problem :) tylko teraz nie wiem czy wchodzić w to dłubanie dalej z gazem czy podjechać tam gdzie mi gaz zakładali i powiedzieć o co chodzi a oni pewnie podmienią sterownik na początek i jesli przyniesie skutek to zaproponują wymiane na nowy ?

Możesz poszukać używki sterownika lpg,tak jak pisałem coś się z 5 kanałem w sterowniku lpg (ewentualnie gdzieś po drodze jakaś usterka elektryczna pomiędzy ecu-ster lpg-wtryskiwacz)

Opublikowano

Problem rozwiązany. Uszkodzony był 5-ty kanał w sterowniku od gazu, a dokładnie przekaźnik, to powodowało zakłucenia w pracy 5 wtryskiwacza benzynowego podczas pracy silnika na benzynie. Sterownik naprawiony i w końcu auto odżyło a i sondy które na początku wymieniłem też bardzo się przydały bo auto i na benzynie i na gazie chodzi o wiele lepiej :) Dziekuje kolegom za pomoc w rozwiązaniu problemu :) :drinks:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...