Elberoth Opublikowano 28 Września 2009 Autor Opublikowano 28 Września 2009 Znaczy się nie znasz. Gdybyś znał to bys wiedział, że nie wolno porównywać Nm diesla i benzyny, ponieważ silniki te wyposażone są w skrzynie biegów o innych przełożeniach ! Diesel kręci się (średnio) do 4,5k obr, a benzyna do 6,5k obr. Skrzynia biegów jest oczywiście odpowiednio do tego dopasowana. Po uwzględnieniu tego "drobiazgu", auta dysponują na kołach zbliżonym momentem obrotowym. Innymi słowy - odpychają się od asfaltu ze zbliżoną siłą ! W praktyce więc, np. 270Nm z benzyny i 400Nm z diesla to to samo ! Aby umożliwić porównywanie aut wyposażone w skrzynie o różnych przełożeniach, wprowadzono do równania momentu zmienną obrotów, po czym otrzymano jednostkę zwaną - koniem mechanicznym ! Moc, to w pewnym uproszczeniu, nic innego jak moment obrotowy w funkcji obrotów. Jedno wynika z drugiego, a całość jest określona prostym równaniem matematycznym.
Maciek80 Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Cooooo? No to teraz zawalił mi się świat Zawsze gasiłem kolegów z pracy, którzy twierdzili że moc TDI jest za mała, stwierdzeniem: "więcej nie trzeba bo nadrabia momentem" ;(
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Znaczy się nie znasz. Gdybyś znał to bys wiedział, że nie wolno porównywać Nm diesla i benzyny, ponieważ silniki te wyposażone są w skrzynie biegów o innych przełożeniach ! Diesel kręci się (średnio) do 4,5k obr, a benzyna do 6,5k obr. Skrzynia biegów jest oczywiście odpowiednio do tego dopasowana. Po uwzględnieniu tego "drobiazgu", auta dysponują na kołach zbliżonym momentem obrotowym. Innymi słowy - odpychają się od asfaltu ze zbliżoną siłą ! W praktyce więc, np. 270Nm z benzyny i 400Nm z diesla to to samo ! Aby umożliwić porównywanie aut wyposażone w skrzynie o różnych przełożeniach, wprowadzono do równania momentu zmienną obrotów, po czym otrzymano jednostkę zwaną - koniem mechanicznym ! Moc, to w pewnym uproszczeniu, nic innego jak moment obrotowy w funkcji obrotów. Jedno wynika z drugiego, a całość jest określona prostym równaniem matematycznym. Ciekawe, nawet bardzo ciekawe. To dlaczego w autach które mają ciągać ciągniki siodłowe, wywrotki jakieś auta dostawcze, itp stosuje się diesle o mocy ok 400-500KM. W sumie skoro moc silnika to jest to "odpychanie się od jezdni" to w sumie można by było zastosować silnik od mercedesa który ma 6L pojemośi i dysponuje mocą 500KM. Odpychają się tak samo.
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Tak jasne, ten silnik pali ok 15 litrów, a ciężarówka 30-40. Przy czym wiadomo jest to bez obciążenia, niech spali nawet 2 razy tyle to by wychodziło miejwięcej to samo.
Elberoth Opublikowano 28 Września 2009 Autor Opublikowano 28 Września 2009 Miły weź się ogarnij, zajrzyj do googla i wtedy zobaczysz jak wygląda wzór na moc. Dla ułatwienia dodam, że jedynymi zmiennymi które trzeba podstawić jest Nm i obroty :-) Jak go przyswoisz, to wtedy stanie się jasność i wszystko zrozumiesz :>
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Moment i moc to są różne wielkości. Nie mogą być połączone skrzynią ponieważ przebiegi tych dwóch wielkości fizycznych byłyby względem siebie proporcjonalne. Jak wiesz moment na początku jest duży później wraz z prędkościa obrotową znika, a moc odwrotnie im większe obroty tym większa moc.
Bieniek Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Widziales kiedys wykres z hamownii?
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Widziałes widziałes i nie masz racji. Ważny jest moment obrotowy (to jest ta sila odpychania się kół od asfaltu) a nie moc, która jest pochodną momentu, ale wpływ na moc wyliczeniową nie tylko ma wpływ skrzynia, ale także obroty i takie tam ja kończe bo ide do domku. 3m sie
Elberoth Opublikowano 28 Września 2009 Autor Opublikowano 28 Września 2009 Moment i moc to są różne wielkości. :polew: :polew: Jeszcze raz: Moc = Nm * obroty (w skrócie, bo trzeba jeszcze przemnożyć przez stałą) Edukujcie się trochę, bo aż wstyd takie bzdury wypisywać na forum (nawet pod nickiem): http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a_moment_obrotowy.html
letallec Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Widziales kiedys wykres z hamownii? Na wykresie biorą się z wzoru a nie z wartości zmierzonych [br]Dopisany: 28 Wrzesień 2009, 16:14_________________________________________________ Moment i moc to są różne wielkości. Nie mogą być połączone skrzynią ponieważ przebiegi tych dwóch wielkości fizycznych byłyby względem siebie proporcjonalne. Jak wiesz moment na początku jest duży później wraz z prędkościa obrotową znika, a moc odwrotnie im większe obroty tym większa moc. tak jak przełożenia w skrzyni
wustyle Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 zapowiada sie jedna z lepszych dyskusji na forum a i dobrze, bo w koncu ludziki dowiedza sie o co z ta moca i momentem chodzi
Nowak_zg Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 taka ciekawostka 3.0tdi + chip w a5 jest szybsze niz s5 4.2 na torze ( tak czytalem.... nie jezdzilem ) co do diesli to przy butowaniu pala sporo mniej niz benzyny takie jest moje zdanie a kultura pracy... wiadomo ze bedzie gorsza niz w benie... ale nie przesadzajmy.
Elberoth Opublikowano 28 Września 2009 Autor Opublikowano 28 Września 2009 co do diesli to przy butowaniu pala sporo mniej niz benzyny Nie porównuj starych benzyn do nowoczesnych FSI. Inna bajka. Również pod względem spalania. Co szybszego A5 3.0TDI po chipie od S5 to aż trudno uwierzyć. Jechałem z chipowanym A4 3.0TDI, i różnica w osiągach była spora, a waga A4 i A5 podobna.
OLO_GDA Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 a ja gdzies taki ladny post nt momentu dawalem ;] faktycznie zal dyskutowac z kims kto twierdzi ze nie moga byc zalezne bo by proporcjonalnie rosły po prostu brak znajomosci podstawowych zaleznosci fizycznych ludzie staraja sie zastapic krzykiem i blednymi informacjami. otoz wartosci te sa scisle powiazane. i nie mozna mowic ze jedno jest wazniejsz a drugie bo najwazniejszy jest wykres tych wartosci a nie ich maksymalne wartosci.... a co to za dyskusja o terenowkach ma do porownania mercedesa 2,5 cdi do kompressora to chyba nie pojme w tym zyciu... boziu...
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Moment i moc to są różne wielkości. :polew: :polew: Jeszcze raz: Moc = Nm * obroty (w skrócie, bo trzeba jeszcze przemnożyć przez stałą) Edukujcie się trochę, bo aż wstyd takie bzdury wypisywać na forum (nawet pod nickiem): http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a_moment_obrotowy.html Sam sobie odpowiedziałeś chyba że nie rozumiesz wrozu który napisałeś. Co jest daną a co szukaną, moim zdaniem daną jest moment (który bierzesz z hamowni, czyli siła odpychania się kół od jezdni), pomnożyłeś przez obroty, ale tam jest jeszcze stała wyliczana przez firmy, bo po drodze masz koła (wielkość), skrzynię itd. Czyli moc silnika liczymy, ale o czym ona nam mówi?? Moim zdaniem jeżeli moment jest 400Nm to nie ma znaczenia czy to jest diesel czy benzyna (odpycha się tak samo), a jak jest moc 100KM to oznacza że odpycha się tak samo? Odpowiedzcie sobie sami czy diesel tak samo przyśpiesza co benzyna 100KM. Problem jest tylko w tym że benzyna jest wykonana z lżejszych materiałów i szybciej wpada w obroty, a diesel jest cięższy i wolniej się wkręca w obroty (chociaż przy dzisiejszych wpomagaczach to już nie ma znaczenia i dlatego silniki diesla zaczęły dorównywać mocami do benzyniaków)
wustyle Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 Co szybszego A5 3.0TDI po chipie od S5 to aż trudno uwierzyć. Jechałem z chipowanym A4 3.0TDI, i różnica w osiągach była spora, a waga A4 i A5 podobna mi tez sie nie chce wierzyc
mily Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 a ja gdzies taki ladny post nt momentu dawalem ;] faktycznie zal dyskutowac z kims kto twierdzi ze nie moga byc zalezne bo by proporcjonalnie rosły po prostu brak znajomosci podstawowych zaleznosci fizycznych ludzie staraja sie zastapic krzykiem i blednymi informacjami. otoz wartosci te sa scisle powiazane. i nie mozna mowic ze jedno jest wazniejsz a drugie bo najwazniejszy jest wykres tych wartosci a nie ich maksymalne wartosci.... a co to za dyskusja o terenowkach ma do porownania mercedesa 2,5 cdi do kompressora to chyba nie pojme w tym zyciu... boziu... Ja powiedziałem że nie może to być uzależnione tylko od skrzyni, ponieważ masz stałą przekładnię, skoro moc jest zależna od momentu i skrzyni to wówczas wykresy były by takie same jak (pomnożone przez przekładnie skrzyni), a wykresy są różne. Narazie
wustyle Opublikowano 28 Września 2009 Opublikowano 28 Września 2009 mily wez usun telefon z profilu, bo zaraz ktos do Ciebie zadzwoni i zrobi Ci wyklad o: 1. mocy i momencie obrotowym 2. ortografii 3. mieszaniu w zeznaniach
Elberoth Opublikowano 28 Września 2009 Autor Opublikowano 28 Września 2009 Co jest daną a co szukaną, moim zdaniem daną jest moment (który bierzesz z hamowni, czyli siła odpychania się kół od jezdni), pomnożyłeś przez obroty, ale tam jest jeszcze stała wyliczana przez firmy, bo po drodze masz koła (wielkość), skrzynię itd. Miły, weź już proszę nie brnij dalej w temat :> Stała, to stała, żadna firma jej nie wylicza Tak samo jak żadna firma produkująca koła, nie wylicza stałej Pi (która przypomnę wynosi 3,14) :polew: Teraz mieszasz stałą potrzebną do wyliczenia strat na hamowni, aby z mocy na kołach obliczyć moc na silniku. Normalnie jaja jak berety :>
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się