Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AHU] Wymiana Automatu na manual


arasxxx

Rekomendowane odpowiedzi

A więc tak : w końcu po wielkich męczarniach i zjedzeniu nerwów na swoim automacie postanowiłem wymienić ją na zwykły manual . Myślę że przyda się to nie jednemu . Z góry sorki za brak zdjęć . Jakby ktoś więcej info potrzebował albo pomoc to służę pisać na maila [email protected] lub dzwonić 605434165

A to cała moja historia :

Zaczęło się od tego , że zaczął zimą coś mi automat szarpać i zaduszać auto . Wymieniłem olej , przeprowadziłem kontrole na kompie i nic w sumie poszło 700 zł i jak było tak zostało i tylko każdy mechanik miał inną tezę . W końcu miara się przebrała .

Zakupiłem najpierw niezbędne części jakie były potrzebne do wymiany - dzięki chłopakom z forum :

- skrzynie kompletną razem z łapami i wysprzęglikiem od passata b5 - 400 zl - z anglika

- sprzęgło kompletne z 1z jednomas SACHS - 400 razem z śrubami mocującymi do wału i skręcającymi

- półosie 2 szt 100 zł też z anglika

- pedały kompletne z podstawą z europejczyka 250 - ale moim zdaniem wystarczy kupić dwa pedały sprzęgło i hamulec i pompkę bo podstawa jest ta sama

wystarczy tylko dać dłuższy bolczyk czyli z anglika też powinno pasować tylko nie zapomnieć o bolczyku

- kasetę zmiany biegów 50 zł z anglika

- i wężyk od pompki sprzęgła do wysprzęglika z europejczyka - gratis :>

Potrzebne klucze torx imbus i zwykłe

To zaczynamy :

ETAP PIERWSZY DEMONTAŻ AUTOMATU I MONTAŻ MANUALA :

- pierwsze najważniejsze bo ja zapomniałem i mialem potem trochę zabawy to poluzować śruby mocujące półosie przy kołach najlepiej założyć zwykłą felgę ,

wziąć porządny imbus i jakąś rurkę ,

-Potem zabrałem się za robienie miejsca i dojścia do skrzyni :

- wyciągamy filtr powietrza z całą obudową i odłączamy zbędne rury

- odkręcamy zaraz za turbo rurę z katem i pod autem łącznik rur dzięki temu można śmiało z małymi kombinacjami wyciągnąć ten odcinek w dół (

można przy okazji pozbyć się kata - ja już miałem wywalonego )

- teraz śmiało można odkręcać półosie - ja robiłem to tak że podstawiłem sobie pod daną stronę lewarek - nie ściągałem jeszcze koła - podniosłem trochę do

góry , obróciłem kołem tak żeby mieć dobre dojście do śruby i wtedy opuszczałem i luzowałem śrubę i tak aż do końca po wszystkim ściągnąłem już koło i

zostawiłem auto na klockach . druga strona tak samo . Półosie podwiesiłem na sznurkach żeby nie przeszkadzały .

- następnie zabrałem się za odczepienie i odsunięcie na bok wszystkich kabli i linki dźwigni automatu .

- teraz można odkręcić rozrusznik nie zapominając wcześniej o odłączeniu klemy . ja go nie wyjmowałem tylko tak trochę go cofnąłem w sumie straszne

dojście żeby go wyciągnąć może gdyby nie sprężarka klimy było by lepiej o

- odkręcamy śruby od przewodów olejowych - naszykować wiaderko i szmatki do zatkania rurek

- przyszedł czas na śruby od skrzyni sprawdzić dwa razy czy wszystkie odkręcone i nie zapomnieć o jednej bezpośrednio pod rozrusznikiem , odkręcamy

oczywiście też poduszki skrzyni . ja poluzowałem też trochę sanki z tyłu i podniosłem na lewarku tył skrzyni dzięki czemu miałem dojście do śrub tych zaraz

nad sankami

- po odkręceniu wszystkich śrub wołamy kogoś do pomocy chyba że mamy specjalny przyrząd jak to ładnie w książce opisali do wyciągania skrzyni ja do tego

zaangażowałem tatę koszt 2 piwa . My dodatkowo podłożyliśmy sobie w kanale deskę tak żeby skrzynie opuścić najpierw na deskę potem dopiero niżej bo

waży ona jakieś 50 kg w kanale zbyt dużej swobody ruchu nie ma .

- po odciągnięciu skrzyni pokapie trochę nam z sprzęgła hydrokinetycznego można też otwór zatkać szmatką .

- odkręcamy gruchę od koła zębatego - 3 śruby

- odkręcamy koło zębate i już po automacie .

- teraz wygodnie jest powyciągać półosie i pozakładać już te od manuala i z powrotem podwiesić coby nie przeszkadzały

- montujemy jednomas/ dwumas zależnie kto co ma

- tarcze

- sprzęgło

Już jest na forum wątek o wymianie sprzęgła z dwumasu na zwykłe ja z niego skorzystałem przy demontażu i montażu bo to prawie to samo

- wrzucamy skrzynię znowu pomoc taty i numer z deseczką 5 min zabawy i celowania i skrzynia na miejscu aż sam się dziwiłem że tak fajnie się udało

- potem na tejże deseczce podłożyłem pod skrzynie lewarek dzięki czemu mialem możliwość unoszenia i opuszczania skrzyni tak żeby miał jak najlepsze dojście

do śrub

- skręcamy skrzynie z silnikiem w jednym miejscu zostaje śruba i w manualu nie ma gniazda do wkręcenia wystarczy dorzucić nakrętkę i cacy .

- przykręcamy rozrusznik

- montujemy poduchy - prawa idealnie pasuje , do lewej musiałem dołożyć taki mały kątownik w kształcie L

- łapiemy półosie i skrzynia już wrzucona .

- wpinamy czujnik prędkości ja zostawiłem ten sam co był w automacie są takie same ale tak dla pewności żeby nie było błedów

ETAP II ZABAWA z PEDAŁAMI : :kox:

na początku myślałem że trzeba będzie wymienić całe pedały razem z podstawą i odkręcać srewo jednak nie jest to konieczne

- odkręcamy wszystkie plastiki od dołu i widzimy naszą podstawę .

- Wyciągamy czujnik stop żeby go nie uszkodzić

- ściągamy zawleczki z końców bolca i odkręcamy mały imbus który go dociska żeby się nie przemieszczał

- wyciągamy bolec i pedał hamulca

- bierzemy śrubokręt i wypychamy gumki zasłaniające otwory na wężyki

- teraz największa zabawa ale do zrobienia tylko spokojnie i bez nerwów : demontujemy gumę pod serwem i tamtędy pod kątem musimy przeprowadzić wężyk

tak aby spasował zaraz obok dołu serwa w otwór po gumce zaślepiającej mi zajęło to ok 1 h ale się udało

- teraz przykładamy pompkę do podstawy i mocujemy wężyk doprowadzający płyn do pąki ja miałem pompkę od razu z tym przewodem

- no i zostało się wciśnięcie przewodu podciśnieniowego do pompki w tym celu przyda się druga osoba i kawałek drewienka która od strony komory dociśnie

wężyk a my w tym czasie nasadzimy pompkę na niego , charakterystyczny pstryk upewni nas że wskoczyło na swoje miejsce

- wciskamy drugi koniec przewodu do wysprzęglika w skrzyni

- przykręcamy pompę i montujemy pedały i czujnik hamulca

- teraz zabawa w odpowietrzanie , w książce jest to fajnie opisane ale ja zrobiłem to trochę prostszym sposobem :

a więc zaopatrujemy się w strzykawkę i płyn hamulcowy taki jaki mamy w układzie jeżeli nie wiemy to w uniwersalny , odkręcamy odpowietrznik w

wysprzęgliku i pompujemy strzykawką płyn w wężyk doprowadzający , który później na łożymy na wyjście w zbiorniczku płynu hamulcowego . Gdy już zacznie lecieć nam płyn przez odpowietrznik zakręcamy lekko robimy podciśnienie w strzykawce i delikatnie odkręcamy dzięki temu wypchniemy resztki powietrza , po czym napełniamy do pełna wężyk . Ucinamy końcówkę wychodzącą z zbiorniczka noże , zatykamy palcem żeby płyn nam nie wyleciał i szybkim ruche zabieramy palec i nakładamy wężyk i wualla sprzęgło gotowe .

ETAP III KASETA ZMIANY BIEGÓW

- Odkręcamy cały panel środkowy na forum też jest to opisane

- odkręcamy cztery śruby mocujące kasetę i pa pa już jest w kanale

- montujemy nową kasetę śruby pasują bez problemu , w między czasie przed całkowitym przykręceniem kasety mocujemy drążek od wybieraka do skrzyni ,

skręcamy i gotowe .

- składamy wszystko ładnie do kupy zakładamy mieszek i gałkę i mamy już super dźwigienkę

ETAP IV POZBYWANIE SIĘ KOMPA AUTOMATU I PODŁĄCZANIE WSTECZNEGO .

I tutaj wbrew opiniom wszystkich nie jest tak strasznie a wystarczy trochę pogłówkować . Ja potrzebowałem auto na szybko i zrobiłem jak na forum wyczytałem i wykręciłem pozycjoner z skrzyni i wpiąłem . Jednak gdy chciałem już zrobić wsteczny miałem mały problem właśnie przez uw pozycjoner i postanowiłem się pozbyć pozostałości doszczętnie .

Wywaliłem komputer od skrzyni który jest pod siedzeniem wypiąłem z kabli i pa pa ale auto w tedy nie pali i co ?? wyczytałem że trzeba poprowadzić od stacyjki do rozrusznika kabel . Nie ma sensu ta zabawa .

WYSTARCZY TYLKO WYPIĄĆ PRZEKAŹNIK NR 13 KTÓRYM STERUJE SKRZYNIA I TAM WIDAĆ JAK CAŁKIEM WYSUNIEMY GNIAZDO ŻE WCHODZĄ DWA GRUBE KABLE CZARNY Z CZERWONYM PASKIEM WYSTARCZY JE TYLKO ZMOSTKOWAĆ I GOTOWE AUTO PALI NA DOTYK I NIE ŚWIECĄ GŁUPIE WSKAŹNIKI OD POŁOŻENIA BIEGU . ZOSTAJE JESZCZE TYLKO ZABAWA ZE WSTECZNYM . NAJWYGODNIEJ JEST POCIĄGNĄĆ OD CZUJNIKA BEZPOŚREDNIO DO TEJ KOSTKI NOWY KABEL . W TEJ KOSTCE NIEBIESKI Z CZERWONYM PASKIEM TO WSTECZNY A PLUSY PO STACYJCE SĄ DWA ŁATWO SPRAWDZIĆ PROBÓWKĄ WPINAMY I MAMY WSTECZNY I ZERO POZOSTAŁOŚCI PO AUTOMACIE .

PODSUMOWANIE :

KOSZT CZĘŚCI 1200 ZL

SKRZYNIE JUŻ SPRZEDAŁEM RAZEM ZE SPRZĘGŁEM I KOMPEM ZA 600 ZŁ JESZCZE MAM PÓŁOSIE I POZOSTAŁE BAJERY NIECH BĘDZIE 200 ZŁ CZYLI RAZEM 800

SUMARYCZNIE KOSZT 400 ZL + 3 DNI SPOKOJNEJ PRACY ŚREDNIO PO 6 GODZ

WRAŻENIA SUPER PRZEJECHAŁEM JUŻ Z 700 KM BEZ PROBLEMU DUŻO LEPSZA PRZYŚPIECHA I MNIEJSZE SPALANIE WCZEŚNIEJ NA AUTOMACIE ZA 50 ZŁ JAKIEŚ 150 KM MAX PRZY DELIKATNEJ JEŹDZIE TERAZ ZA TE KWOTĘ PRZY UMIARKOWANEJ 200 CZYLI KOLEJNY PLUS TAK JAKBYM ZAMONTOWAŁ INSTALACJĘ GAZOWĄ CZYLI TE 400 ZŁ ZWRÓCI MI SIĘ BEZ PROBLEMU W 4 MIESIĄCE A MYŚLĘ ŻE NAWET I SZYBCIEJ .

POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH I PRZEPRASZAM ZA OPIS MOŻE TROCHĘ NIE ZROZUMIAŁY ALE MYŚLĘ ŻE KOMUŚ POMORZE . JAKBY KTOŚ POTRZEBOWAŁ DOKŁADNIEJSZE INFO TO MOJE DANE MACIE :hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No proszę jakie to proste :decayed: kawał dobrej roboty i na pewno ten opis się przyda. Dość sporo osób ma dosyć awaryjnych automatów a wrażenia z jazdy manualem - BEZCENNE :naughty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po stresie z rozwolonym automatem w końcu wziąłem sie w garść i.... włożyłem manuala :) dzięki pomocy "arasxxx" poszło jak po maśle jedyny problem pojawił się z przełożeniem wężyka łączącego wysprzęglik z pompką sprzęgła umocowaną przy pedale.

koszt operacji to 1400zł - to co dostanę za części które mi zostały z automata.

jesli ma ktoś pytania techniczne to proszę dzwonić: 0-509-306-957

AHA WIELKIE PODZIĘKOWANIA DO ARKA :notworthy:

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podejdzie Ci np. od 1.8T ale do B5 albo od passata B5. a co do wymianki to jak będziesz ciągnąć wężyk od pedału sprzęgła do wystprzęglika to musisz go przełożyć za serwem hamulcowym i z doświadczenia wiem że (to może dziwnie zabrzmi) ale przekładaj go od strony akumulatora a nie ecu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

życzę tylko cierpliwości przy wężyku od sprzęgła do wysprzęglika reszta jest naprawdę prosta, sam zobaczysz :good:

myślę że nie będzie problemu :) póki co jestem na etapie rozbierania i diagnozowania automata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

życzę tylko cierpliwości przy wężyku od sprzęgła do wysprzęglika reszta jest naprawdę prosta, sam zobaczysz :good:

myślę że nie będzie problemu :) póki co jestem na etapie rozbierania i diagnozowania automata

no to miłej pracy. mi koleś który zajmuje sie naprawą skrzyń automatycznych powiedział że koszt naprawy to minimum 3000zł max 4000zł. używana skrzynia bez gwarancji kosztowała 1600zł, z gwarancją ponad 2000zł. manuala kupiłem za 1400zł z pełnym osprzętem przemiankę zrobiłem sam, a starą skrzynie i pozostałe części (oprócz jednej półośki którą nadal mam na sprzedaż) sprzedałem za 900zł. czyli wymianka wyniosła mnie 500zł :cool1: więc broń boże nie baw sie za bardzo z tym automatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to miłej pracy. mi koleś który zajmuje sie naprawą skrzyń automatycznych powiedział że koszt naprawy to minimum 3000zł max 4000zł. używana skrzynia bez gwarancji kosztowała 1600zł, z gwarancją ponad 2000zł. manuala kupiłem za 1400zł z pełnym osprzętem przemiankę zrobiłem sam, a starą skrzynie i pozostałe części (oprócz jednej półośki którą nadal mam na sprzedaż) sprzedałem za 900zł. czyli wymianka wyniosła mnie 500zł :cool1: więc broń boże nie baw sie za bardzo z tym automatem.

u mnie tylko problem tego typu że w NL to takie tanie nie będzie :wink4:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...