Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL] HID-kwestie prawne


Lukaszxxx

Rekomendowane odpowiedzi

Domjenick, ten dokument akurat nic nie mówi o lampach ksenonowych bo tyczy się świateł dziennych, bocznych obrysowych i stopu.

otóż to-nie ma konkretnych regulacji dotyczących wyglądu i budowy świateł drogowych na Europę-więc ponawiam swoje pytanie-jeśli cos jest dopuszczone do ruchu w innych krajach-na jakiej podstawie jest zabronione w PL?

http://www.swiatelka.pl/printview.php?t=109 pkt 10-przeczytałem i poszukałem w Dziennikach Ustaw-

załącznik dotyczący oświetlenia- http://www.stacja.com.pl/prawo/2003/2250/2250_1_3.htm

ale,żeby nie było,że to przestarzałe-to mamy nowszy Dziennik Ustaw- http://lex.pl/serwis/du/2005/0908.htm ,który też nic nie mówi o tym jednoznacznie...mowa jest o utracie homologacji,ale w przypadku zmian konstrukcyjnych,a taką zmianą nie jest wyjęcie żarówki H7 i włożenie palnika też H7 w tym przypadku...

zmianę konstrukcyjną lampy,może powodować dorobienie/przerobienie istniejących już elementów lampy,a nie wymiany zródła światła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domjenick, to że w pierwszym lepszym dokumencie UE, który wyrzuciło google i który nie reguluje kwestii tego rodzaju oświetlenia oraz w kodeksie drogowym nie ma regulacji dotyczących lamp wyładowczych nie znaczy że takich regulacji nie ma bo są. W Polsce nie wolno jeździć z niehomologowanym do danej lampy źródłem światła, tj. takim, którego producent samochodu nie przewidział i nie zatwierdził na etapie projektowania samochodu. Co do zmian konstrukcyjnych lampy to jesteś w stanie autorytatywnie wypowiedzieć się czy zmiana elementu świetlnego w lampie nie jest zmianą konstrukcyjną? Ja bym polemizował. Wkładając źródło światła o innym znaku homologacji niż posiada lampa, np żarówkę wyładowczą w lampę halogenową powoduje utratę tej homologacji dla lampy. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego.

Polecam przejrzeć ten dokument Regulamin 98 Europejskiej Komisji Gospodarczej: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:164:0092:0150:PL:PDF zwłaszcza punkt C, pozostałe przepisy administracyjne. Do tego polecam zajrzeć do Regulaminu 48 EKG, który w punkcie 6.2.9 mówi, że źródła światła o mocy świetlnej ponad 2000 lumenów muszą być stosowanie łącznie z instalacją urządzeń oczyszczania reflektora ze względu na możliwość nadmiernego olśnienia brudnego reflektora. Punktu 6.2.6.2.2 w przypadku takich świateł nie stosuje się, ręczna regulacja nie jest wystarczająca. Producenci aut o tym wiedzą dlatego fabryczny ksenon jest wyposażony w układ samopoziomowania reflektorów.

Polska jest zobowiązana przestrzegać ustaleń zawartych w tych regulaminach na mocy Porozumienia z roku 1958, do którego przystąpiła w 1978 roku. Art. 66 ust.4 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym zabrania instalowania w pojeździe elementów wyposażenia i częśći nieodpowiadających wymogom określonym w przepisach szczegółowych, w tym regulaminach EKG. Zatem z tych dokumentów jasno wynika, że zestawy HID montowane w lampie halogenowej, nieważne jaka by ona była, są używane w Polsce nielegalnie. Co do innych państw np. GB trzeba by sięgnąć do ich prawa.[br]Dopisany: 16 Listopad 2010, 09:07_________________________________________________Na stronie angielskiego departamentu ds. transportu używanie hid w UK w nieprzeznaczonej do tego lampie również jest nielegalne: http://www.dft.gov.uk/pgr/roadsafety/drs/hidheadlamps Tak będzie w każdym kraju europejskim należącym do EKG czy też z angielska ECE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tak będą ludzie jeździć na hid-ach i na pewno ta dyskusja tego nie zmieni,nawet jak ktoś jedzie z przeciwka i ślepi to mi to nie przeszkadza po prostu wystarczy nie patrzeć w źródło światła,pozdrawiam wszystkich szczęśliwych posiadaczy hidów

:good:

Ja tam nie widze żadnej róznicy w autach z soczewką i zamontowanymi HIDami :gwizdanie: i czy ma to homologacje czy nie nie obchodzi mnie, według prawa światło ma być białe ma mieć układ mycia, a samopoziom to pic na wode przy naszych wertepach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tak będą ludzie jeździć na hid-ach i na pewno ta dyskusja tego nie zmieni,nawet jak ktoś jedzie z przeciwka i ślepi to mi to nie przeszkadza po prostu wystarczy nie patrzeć w źródło światła,pozdrawiam wszystkich szczęśliwych posiadaczy hidów

:good:

Ja tam nie widze żadnej róznicy w autach z soczewką i zamontowanymi HIDami :gwizdanie: i czy ma to homologacje czy nie nie obchodzi mnie, według prawa światło ma być białe ma mieć układ mycia, a samopoziom to pic na wode przy naszych wertepach

Dalej nie rozumiesz podstawowej rzeczy, jeżdżąc z ksenonem w lampie halogen masz nielegalne lampy i według prawa nie wolno z tym jeździć po drogach publicznych. Według prawa masz mieć na pokładzie lampy z homologacją europejską. Ale ty nie widzisz różnicy i pewnie nie będziesz widział do czasu aż dostaniesz mandat i zabiorą ci dowód, albo spowodujesz wypadek i ktoś dociekliwy wykaże, że twój samochód miał na pokładzie niehomologowane elementy, tj. właśnie hid :gwizdanie: to czy na stacji podbiją ci przegląd albo zachowasz dowód przy kontroli zależy tylko od humoru, wiedzy i czepliwości policjanta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co z tego???

Ja dokładnie rozumiem o czym mówisz, jestem świadomy że mam nielegalny xenon ale co z tego??

Według prawa to na 90tce jeżdzi sie 90 :gwizdanie:

A Ty widzisz róznice pomiędzy HIDem 4300 zamontowanym w valeo poliftowym(A4B5FL) H7 a D2S 4300k zamontowanym w valeo D2S(A4B5FL) ?? bo ja nie widze poza tym że jeden jest nielegalny a drugi legalny tylko dlatego ze wyszedł z tym z fabryki :gwizdanie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kowi, ja widzę różnicę między jedną, a drugą lampą bo fabryczny ksenon świeci jasno, ale nie po moich oczach a hid tylko jasno. Ale zostawmy to kogo oślepia, a kogo nie, sęk w tym, że wiele osób się napina, twierdzi że hid w soczewce jest ok, poprawia im to widoczność, bezpieczeństwo, żarówek nie muszą zmieniać itp. podobne pieprzenie, diagności wiedzą czasem więcej czasem mniej, policjanci też, ogólnie obycie z prawem leży więc różni różną ciemnotę wciskają dla świętego spokoju. Ja nie walczę z wiatrakami bo kto chce i tak będzie z tym jeździł, ale czytając tutaj niektóre wypowiedzi po prostu pusty śmiech bierze jakie argumenty można wysunąć przeciwko obowiązującym regulacjom prawnym.

A legalny i działający jak Pan Bóg i konstruktor przykazał można założyć do używanego auta, tylko wymaga to nieco więcej wysiłku i pieniędzy niż wsadzenie chińskiego chłamu w reflektory. Tylko po co się trudzić i wydawać pieniądze skoro można kupić hida za 199 zł, będzie wypas i nikt (podobno) nie widzi różnicy :gwizdanie:

Kolego bulk_1986 sprawdź jakie oznaczenia wybite są na szybie lampy, dla halogenu mijania masz HC, dla ksenonu mijania masz DC. Jeżeli jakimś cudem homologacja jest na oba źródłą światła to do pełni szczęścia potrzebne ci jeszcze samopoziomowanie i instalacja zmywania szyb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale czytając tutaj niektóre wypowiedzi po prostu pusty śmiech bierze

dlaczego? Uważasz,że znasz lepiej realia za granicami lepiej od tych,którzy tam są na codzień,uważasz że UK(w moim przypadku) świadomie łamią przepisy?Czy po prostu gdy nie ma jednoznacznego nakazu/zakazu-inaczej/łatwiej to interpretują,niż w Polsce?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kowi, ja widzę różnicę między jedną, a drugą lampą bo fabryczny ksenon świeci jasno, ale nie po moich oczach a hid tylko jasno. Ale zostawmy to kogo oślepia, a kogo nie, sęk w tym, że wiele osób się napina, twierdzi że hid w soczewce jest ok, poprawia im to widoczność, bezpieczeństwo, żarówek nie muszą zmieniać itp. podobne pieprzenie, diagności wiedzą czasem więcej czasem mniej, policjanci też, ogólnie obycie z prawem leży więc różni różną ciemnotę wciskają dla świętego spokoju. Ja nie walczę z wiatrakami bo kto chce i tak będzie z tym jeździł, ale czytając tutaj niektóre wypowiedzi po prostu pusty śmiech bierze jakie argumenty można wysunąć przeciwko obowiązującym regulacjom prawnym.

A legalny i działający jak Pan Bóg i konstruktor przykazał można założyć do używanego auta, tylko wymaga to nieco więcej wysiłku i pieniędzy niż wsadzenie chińskiego chłamu w reflektory. Tylko po co się trudzić i wydawać pieniądze skoro można kupić hida za 199 zł, będzie wypas i nikt (podobno) nie widzi różnicy :gwizdanie:

Kolego bulk_1986 sprawdź jakie oznaczenia wybite są na szybie lampy, dla halogenu mijania masz HC, dla ksenonu mijania masz DC. Jeżeli jakimś cudem homologacja jest na oba źródłą światła to do pełni szczęścia potrzebne ci jeszcze samopoziomowanie i instalacja zmywania szyb.

To co powoduje, że hid oślepia a oryginalny ksenon nie?

Na pewno nie układ samopoziomowania. Homologacja na lampie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prawo tego nie reguluje i w UK np

The Road Vehicle Lighting Regulations 1989 regulate the situation in the UK.

Under these Regulations, HID/Gas Discharge/Xenon headlamps are not mentioned and therefore they are not permitted according to the strict letter of the law.However new vehicles have HID headlamps. This is because they comply to European type approval Regulations. The UK cannot refuse to register a vehicle with a European type approval. These are to ECE Regulation 98 (for the HID headlamps which are tested on a rig in a laboratory) and ECE Regulation 48 (Lighting Installation on the vehicle).masz cytat z artykułu ,który podał majkel_majki- poczytaj troszkę i przemyśl swoją wypowiedz jeszcze raz...w 89 roku-czyli 21 lat temu...lampy z hidami nie było na nie pozwolenia,bo ich jeszcze nie stosowano w autach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zamknąć ten wątek bo nic nowego sie tu nie dowiemy wzgledem poprzedniego wątku z tym tematem :gwizdanie:

Powiedziałbym inaczej, chcecie zamknąć temat bo nie macie już żadnych merytorycznych argumentów :gwizdanie:

A regulujące kwestię ksenonów przepisy proponuję podkleić w odpowiednim dziale, może ktoś wahający się czy założyć sobie hidy, czy nie zamiast czytać bajki z forów i stron typu ksenonowe.pl czy inny ksenon.com.pl zajrzą w przepisy regulujące tą kwestię i wtedy podejmie decyzję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty za to masz argumenty :cool1:

Kowi, ja widzę różnicę między jedną, a drugą lampą bo fabryczny ksenon świeci jasno, ale nie po moich oczach a hid tylko jasno. Ale zostawmy to kogo oślepia, a kogo nie, sęk w tym, że wiele osób się napina, twierdzi że hid w soczewce jest ok, poprawia im to widoczność, bezpieczeństwo, żarówek nie muszą zmieniać itp. podobne pieprzenie, diagności wiedzą czasem więcej czasem mniej, policjanci też, ogólnie obycie z prawem leży więc różni różną ciemnotę wciskają dla świętego spokoju. Ja nie walczę z wiatrakami bo kto chce i tak będzie z tym jeździł, ale czytając tutaj niektóre wypowiedzi po prostu pusty śmiech bierze jakie argumenty można wysunąć przeciwko obowiązującym regulacjom prawnym.

A legalny i działający jak Pan Bóg i konstruktor przykazał można założyć do używanego auta, tylko wymaga to nieco więcej wysiłku i pieniędzy niż wsadzenie chińskiego chłamu w reflektory. Tylko po co się trudzić i wydawać pieniądze skoro można kupić hida za 199 zł, będzie wypas i nikt (podobno) nie widzi różnicy :gwizdanie:

To co powoduje, że hid oślepia a oryginalny ksenon nie?

Na pewno nie układ samopoziomowania. Homologacja na lampie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zamknąć ten wątek bo nic nowego sie tu nie dowiemy wzgledem poprzedniego wątku z tym tematem :gwizdanie:

Powiedziałbym inaczej, chcecie zamknąć temat bo nie macie już żadnych merytorycznych argumentów :gwizdanie:

A regulujące kwestię ksenonów przepisy proponuję podkleić w odpowiednim dziale, może ktoś wahający się czy założyć sobie hidy, czy nie zamiast czytać bajki z forów i stron typu ksenonowe.pl czy inny ksenon.com.pl zajrzą w przepisy regulujące tą kwestię i wtedy podejmie decyzję.

Ale nikt tu sie nie spiera że HID jest legalny itp itd tylko o to że sam zarnik nie rózni sie niczym od takiego z homologacją :gwizdanie: to ze tamten drugi ma homologacje to tylko dlatego że jest montowany fabrycznie z samochodem, to tyle róznic pomiedzy nimi, bo barwą napewno sie nie rózni i tak samo będzie oślepiał D2S jak go zamontujesz w lampie nie przystosowanej do takiego typu oświetlenia :gwizdanie:

A gadanie typu że jak nie ma samopoziomu i homologacji to odrazu oślepia jest doprawdy śmieszne :gwizdanie: bo na normalnej trasie przy poprawnie ustawionym Hidzie(pomijam kwestie ilosci takich samochodów) nie jesteś w stanie rozróźnić czy to ori czy HID :gwizdanie: na progach zwalniających taki ori xenon też błyśnie po oczach tak samo jak HID i ten system jak ktos wczesniej powiedział nie jest na tyle szybki zeby zniwelować tak szybka róznice poziomów przynajmniej w autach starej daty z montowanym fabrycznie xenonem, druga sprawa ten system też trzeba ustawiac co niektórzy nawet niewiedzą :gwizdanie:

i trzeci sprawa, bo zaraz pewnie poleci temat że lampy są nieprzystosowane, kupując ori reflektory pod xenon nie myslcie że macie juz homologacje na tą lampe jako xenon :decayed:

Co do zamkniecia napisałem to tylko dlatego że był juz taki temat i kręcił sie bodjaże do 30 stron w koło to samo :gwizdanie: temu wróze ta sama przyszłość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tutaj jest pies pogrzebany, większość aut jeżdżących z hidem ma te światła ustawione za wysoko, widzę to jeżdżąc po naszych drogach kto mnie oślepia, a kto nie i są to auta z dokładanym ksenonem, nie fabryczną instalacją.

Z homologacją nie obraź się, ale mieszasz. Żeby mieć homologowaną instalację auto nie musi wyjechać z nią z fabryki, przy dokładaniu kompletnej instalacji ksenonu do używanego auta obowiązują te same wymogi co w przypadku auta nowego i jeżeli te wymogi spełnisz to od strony formalnej jesteś w porządku. Chińskie żarniki nie mają żadnego atestu, to co podają sprzedawcy takich zestawów tyczy się przetwornic. Lampa homologowana do palnika ksenonowego z palnikiem ksenonowym wewnątrz ma swoją homologację, ale wsadzona w auto bez instalacji zmywania i samopoziomowania już jest tam nielegalnie, ot taki bełkot :wink4:

Ten temat jest lepszy, tutaj na 5 stronach zostały przedstawione oba punkty widzenia wraz z podstawami prawnymi, temat robi się długi wtedy kiedy ktoś wchodzi, czyta ostatnie posty bez zagłębiania się w istotę problemu i dodaje ni z gruchy, ni z pietruchy swoje przemyślenia.

Fajnie gdyby któryś z modó zadał sobie trud, wydzielił z tego tematu obowiązujące regulacje i przykleił temat typu "hid, a kwestie prawne" w dziale Układ Elektryczny. Podejrzewam, że wtedy skończyłoby się polemizowanie czy wolno czy nie, bo jak widać z życia nie wolno ale można :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lampa homologowana do palnika ksenonowego z palnikiem ksenonowym wewnątrz ma swoją homologację, ale wsadzona w auto bez instalacji zmywania i samopoziomowania już jest tam nielegalnie, ot taki bełkot

oto to, a niektórzy myślą własnie że jak kupią takie ori lampy bez reszty osprzętu to już mówia że maja homologacje :gwizdanie: i o tym pisałem wyzej :wink4:

Ale jeśli ustawisz lampy soczewkowe z HIDem odpowiednio na drodze przy ori xenonie nie rozpoznasz który jest dokładany, no chyba ze droga będzie jednym wielkim wertepem(ale takich coraz mniej, nie wliczam lokalnych)

a co do zarników mozesz kupić ori D2S(kwestia przejsciówki) i zamontować bez wiekszych problemów pod przetwornice z zestawu HID w lampie z soczewką, co nie zmienia faktu ze taki zestaw też nie będzie miał homologacji z w/w przyczyn :naughty: ale przy zamontowaniu ori sprysków będzie z zewnatrz nie do rozpoznania :gwizdanie: a problem oslepiania w takiej lampie przy dobrym ustawieniu i regulacji silniczkami w przypadku załadunku auta nie wystąpi, tylko trzeba o tym pamietać :gwizdanie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten temat jest lepszy, tutaj na 5 stronach zostały przedstawione oba punkty widzenia wraz z podstawami prawnymi, temat robi się długi wtedy kiedy ktoś wchodzi, czyta ostatnie posty bez zagłębiania się w istotę problemu i dodaje ni z gruchy, ni z pietruchy swoje przemyślenia.

Fajnie gdyby któryś z modó zadał sobie trud, wydzielił z tego tematu obowiązujące regulacje i przykleił temat typu "hid, a kwestie prawne" w dziale Układ Elektryczny.

Michał-cieszy mnie fakt,że pomimo różnic poglądów-można dojść do porozumienia,bo będzie to służyć innym-zajmę sie tym,nie będę nic wydzielał,po prostu zmienie tytuł i dodamy do Działu,ale jedna rzecz jeszcze-po dokładniejszym przeczytaniu artykułu,który podałeś,dotyczących "legalności/nielegalności" HIDów w UK- to jest ten artykuł- http://www.dft.gov.uk/pgr/roadsafety/drs/hidheadlamps

jest tam napisane,że HID w roku 89 był zakazany prawnie,ale potem zezwolili na jego montaż,ale w połączeniu z samopoziomem i spryskami,dlatego,że nowe auta takie systemy posiadają,to ten cytat "HID is banned in the after market" would not be reasonable. Instead we should make analogies with new vehicles. It would be reasonable to require HID in the after market to meet the same safety standards as on new vehicles" i tu jest chyba szczegół,o który toczył się spór-jest legalny,ale tylko ze spryskami i samopoziomem...tak,czy inaczej-rozmowa na pewno da pogląd dla obecnych posiadaczy HIDów,jak i potencjalnych przyszłych :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro ktoś się zajmie tym tematem i zbierze wszystko jeżeli chodzi o podstawy prawne.

A ode mnie tylko tyle - wszystkim, co mają HiD'y powinni pozabierać dowody rejestracyjne i walić porządne mandaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...