Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Sprawdzanie poziomu oleju w skrzyniach multitronic oraz automatycznych


Musashi

Rekomendowane odpowiedzi

Uwaga. przy wszelkich pracach nalezy zachowac bezwzgledna czystosc. skrzynie automatyczne oraz szczegolnie multitronic, to urzadzenia o precyzji szwajcarskiego zegarka, które pracuja pod ogromnym (w stosunku do zlozonosci ich budowy) obciazeniem. samochód z pasazerami i bagazem wazy blisko 2 tony.
- jedno male ziarenko piasku, lub kropla wody moga skrócic jej zywotnosc o tysiace kilometrów i narazic na bardzo kosztowna naprawe


Poluzowac zamkniecia szybkomocujace -2- i -3- i zdjac tylna oslone tlumiaca halas - pod skrzynia biegow.
a101320cq3.jpg

Warunki sprawdzania
- Skrzynia biegów nie moze znajdowac sie w trybie awaryjnym.
- Samochód na podnosniku warsztatowym lub na kanale, zeby stal calkowicie poziomo.
- Silnik pracuje na biegu jalowym.
- Uklad klimatyzacji i ogrzewanie musza byc wylaczone.


przy wlaczonym silniku, i wcisnietym hamulcu przelaczyc dzwignie zmiany biegów przez wszystkie polozenia („P“, „R“, „N“, „D“, „S“) i pozostawiamy ja w kazdym polozeniu na biegu jalowym przez ok. 2 sekundy.
- podlaczamy VAG wchodzimy do modulu 02>> odczyt wartosci mierzonych 08>>wchodzimy w grupe 010 odczytujemy temperature skrzyni ( ew. temperatura moze wystepowac w grupie 002, 004, 005.)
- gdy osiagnie ok. 35C odkrecamy srube kontrolna B ( srubę 1 w skrzyniach automatycznych i srubę 2 w tiptronic - patrz rysunki) - UWAGA nie pomylic ze srube A( multitronic ) lub 1 ( tiptronic) - to korek spustowy!!!! ( otwory znajdują sie na spodzie skrzyni)


pomiar w skrzyni multitronic - do pomiaru odkrecamy srubę B / olej ATF CVT uzupelniamy przyrzadem VAS 5162 podlaczanym w miejsce sruby B
a370412cl0.jpga370420as5.jpg
olejmultxc5.jpg


skrzynia automatyczna - do pomiaru odkrecamy srubę 1 / olej uzupelniamy wlewem 3
tip2iu7.jpgauto1gd9.jpg


skrzynia tiptronic - do pomiaru odkręcamy subę 2 / olej uzupelniamy zagieta rurka - normalnie to przyrzad VAG 1924
tip3vf0.jpgtip1xp6.jpg

Podczas otwierania sruby, zawsze wycieka najpierw ok. 5 cl plynu ATF.
Jesli z otworu kontrolnego plynu ATF w dalszym ciagu wycieka plyn ATF, zanim zostanie osiagnieta temperatura 45 °C plynu ATF, poziom plynu ATF jest prawidlowy. przy czym sugerowalbym przeprowadzanie poczatku kontroli przy 35C i jezeli plyn sobie wycieka, zamknac otwor kontrolny przy 37C.
Jezeli do temperatury 45 °C na srubie kontrolnej plynu ATF nie wycieka plyn ATF nalezy go uzupelnic
jezeli stan jest prawidlowy – wymienic i dokrecic srube kontrolna plynu ATF. Moment dokrecenia: 20 Nm.



uwaga:
- olej w trakcie rozgrzewania zwieksza swoja objetosc ( zasady fizyki). 45C jest bezwzglednie najwyzsza temperatura przy której zostnie zakrecona sruba kontrolna, jezeli temperatura zostanie przekroczona oleju wyplynie zbyt duzo i jego stan bedzie zbyt niski, co nie jest zdrowe dla skrzyni biegów.
- do uzupelniania uzywac tylko oryginalnego, przeznaczonego do danej skrzyni typu oleju ATF ( w skrzyniach automatycznych olej jest inny niz w multitronic)
- zbyt wysoki poziom jest równiez szkodliwy, nie nalezy wiec kontrolowac poziomu przy temperaturze oleju ATF nizszej niz 35C

W przypadku decyzji o wymianie, oleju, nalezy bezwzglednie wymieniac wraz oryginalnym olejem ATF ( do multitronic specjalny olej ATF CVT do skrzyni multitronic) równiez filtr oleju ATF, oraz dokonac plukania ukladu chlodzenia plynu ATF.



  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, a ma ktos taki schemat do 6 biegowego TIPTRONICA?

tak jak w 3.0 tdi?

u mnie jest jedna duza sruba na imbus i raczej wyglada na spust oleju niz kontrolke.

nie wiem jak sprawdzic czy jest okey, a ze chlodnicy nie bylo to zapewne ubytek oleju jest spory...

wspomozcie jakas instrukcją...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy wie ktoś jak to sie odbywa w a4 b5 tiptronic czy tak samo.a może komputer coś pokaże gdy oleju będzie mało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

komputer nie pokazuje stanu oleju kolego, po to Musashi przedstawił instrukcje jak to sie robi, jeszcze mam pytanko, przy wymontowanej skrzyni tiptronic chciałbym wymienić cały olej, kiedy odkręce miske, to wystarczy przewracać ją na boki żeby cały olej zleciał? i czy dobrze by było ją wypłukać jeśli tak to czym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku 4 do 5L w przypadku wymiany statycznej. Niecałe 8L w przypadku dynamicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś z nudów postanowiłem porównać oleje do CTV, bo ostatnio w dobrej cenie kupiłem 10L oleju Febi...

sam0830rozdzielczopulpi.jpg

Z tego co widać Febi jest jaśniejszy niż ori z Audi, a Pepsi to olej po przebiegu ~30kkm zalany w Sserwis (podobno Castrol). Różnica jest również w zapachu, Febi ma intensywniejszy zapach ale bardzo podobny do ori. Nie wiem jeszcze dokładnie kiedy będę wymieniać olej ale na pewno zdam relację :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tomku za relację :good:

BTW - Sserwis zalewał do Multi Castrola CTF-A. Z tego co wiem, teraz już leją ori :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej wymieniony i od razu lepiej auto zapiernicza :decayed:

A o to metoda napełniania skrzyni olejem, na kroplówkę :naughty:

sam09351280x768.jpg

Weszło 4,7L a spuściłem ok 3L bo mi olej uciekał przez uszkodzony przewód filtra zewnętrznego... :kwasny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, a ma ktos taki schemat do 6 biegowego TIPTRONICA?

tak jak w 3.0 tdi?

u mnie jest jedna duza sruba na imbus i raczej wyglada na spust oleju niz kontrolke.

nie wiem jak sprawdzic czy jest okey, a ze chlodnicy nie bylo to zapewne ubytek oleju jest spory...

wspomozcie jakas instrukcją...

Ty masz TIPa 6HP19A

http://www.apra-europe.org/dateien/downloads/APRA_Birmingham_Hans-Peter_Bach_ZF_Transmissions_with_Mechatronics.pdf

:wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jam wkoncu sprawdzic poziom przy 35 stopniach odkrecic srube i czekac az nadmiar zleci czy jak zobaczyć ze jest nadmiar oleju w skrzyni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 35 stopniach oleju skrzyni na odpalonym silniku odkrecasz korek i sprawdzasz czy olej się sączy - wtedy masz prawidłowy stan.

Jeśli leci duzo oleju to nadmiar trzeba spuscić.

Natomiast jak nic nie leci a dawno lub nigdy nie uzupełniałeś oleju to lepiej zrobić dolewkę, bo może się okazać ze jest dużo za niski.

Wysłane z mojego GT-I9100

Edytowane przez Hezen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli z otworu kontrolnego plynu ATF w dalszym ciagu wycieka plyn ATF, zanim zostanie osiagnieta temperatura 45 °C plynu ATF, poziom plynu ATF jest prawidlowy. przy czym sugerowalbym przeprowadzanie poczatku kontroli przy 35C i jezeli plyn sobie wycieka, zamknac otwor kontrolny przy 37C.

Jezeli do temperatury 45 °C na srubie kontrolnej plynu ATF nie wycieka plyn ATF nalezy go uzupelnic

jezeli stan jest prawidlowy – wymienic i dokrecic srube kontrolna plynu ATF. Moment dokrecenia: 20 Nm.

Przy 35 stopniach oleju skrzyni na odpalonym silniku odkrecasz korek i sprawdzasz czy olej się sączy - wtedy masz prawidłowy stan.

Jeśli leci duzo oleju to nadmiar trzeba spuscić.

Natomiast jak nic nie leci a dawno lub nigdy nie uzupełniałeś oleju to lepiej zrobić dolewkę, bo może się okazać ze jest dużo za niski.

Wysłane z mojego GT-I9100

Panowie od niedawna jestm posiadaczem A4 B6 ze skrzynią 01J Multitronic GGS

Interesuje mnie kwestia poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów Multitronic. Wszyscy na forum raczej jednomyślnie piszą, że poziom jest właściwy gdy olej delikatnie wycieka / sączy się z otworu wlewowego usytuowanego z lewej strony przy temperaturze oleju w przedziale od 35 do 45 st C. Tymczasem moją wątpliwość budzi to co wyczytałem w książce H.R. Etzold Sam Naprawiam Samochód Audi A4 B6 i B7. Na stronie 38 czytam, ze cyt. "Poziom oleju jest właściwy, jeśli znajduje się 8,5 mm poniżej otworu wlewowego, patrz rysunek ...." Poniżej załączam skan z książki. http://fotowrzut.pl/1I9ZCJO7OE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie z tego manuala to ustalenie poziomu w skrzynce przekładniowej czyli dyferencjale.

A olej w skrzyni biegów to inna para kaloszy (dwa różne układy i oleje)

Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można wrzucić nowe zdjęcia z opisem  gdzie sprawdzić poziom oleju w skrzyni??? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.07.2017 o 15:31, sudriego napisał:

można wrzucić nowe zdjęcia z opisem  gdzie sprawdzić poziom oleju w skrzyni??? 

Dokładnie, czy można wrzucić zdjęcia ponownie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...