Młody_drog Opublikowano 19 Maja 2012 Opublikowano 19 Maja 2012 Jako, że jestem świeżo po instalacji takiego zawieszenia i robiłem to sam, postanowiłem przedstawić jak działa takie zawieszenie i z czego się składa.Klik... Są różne warianty zawieszeń pneumatycznych:- Zawieszenie wolne (porównywalne prędkością do zawieszeń NIVO w autach standardowych)- Zawieszenie 1-way (całe auto podnosi się na raz)- Zawieszenie 2-way (sterowanie przód/tył)- Zawieszenie 4-way (sterowane każdym kołem z osobnaOgólnie zasada jest prosta, mamy kompresor który nabija butle, jest on sterowany guzikiem w kabinie i wyłącznikiem ciśnieniowym (dla bezpieczeństwa) który wyłącza kompresor kiedy ciśnienie w butli dojdzie do danej wartości (w większości przypadków jest to ok. 10 bar). Z butli idą 2 (lub 4, zależnie od zestawu) przewody do zaworów sterujących przepływem ciśnienia, zawory te są sterowane również z kabiny (przyciskami 3 pozycyjnymi) czyli góra/0/dół. Podczas naciśnięcia danego przycisku, zawór otwiera się i wpuszcza powietrze do poduszek(podnosi auto) lub wypuszcza na zewnątrz(opuszcza).Czyli cały zestaw składa się z:- okuć przednich (zamienniki amortyzatorów z poduszką zamiast sprężyny- okuć tylnych (zamienniki sprężyn - poduszki)- kompresora- butli- zaworów- przewodów- manometrów- wyłącznika ciśnieniowegoi przełączników w kabinieU mnie wyglądało to tak:Okucia przód + tył:Butla i kompresor:Manometry:Jak już mówiłem, zasada jest bardzo prosta i podejrzewam, że każdy kto ma znikome pojęcie o elektryce i umie się ogarnąć z dużą ilością przewodów da sobie radę. Przy montażu mojego zawieszenia, mechanik pozakładał mi okucia (od razu wymienił wahacze i końcówki) a ja zająłem się ciągnięciem kabli, podłączaniem wszystkiego i testowaniem.Zestaw jaki wylądował w moim aucie jest następujący:- Kompresor Air Zenith ob2 chrome- Butla Air Zenith ok. 20l- Okucia przód + tył robione przez Algrundo- Zawory płytkowe ASCO 551- przewody do poduszek 10mm- przewody do manometrów 6mm- Złączki 1/4 cala do poduszek (kupione na www.waiss.pl)- Złączki 1/8 cala do manometrów (kupione na www.waiss.pl)KompresoryNa rynku istnieje dużo różnych modeli kompresorów, kupujący kierują się opiniami, renomą firm, szybkością a niektórzy nawet wyglądem.Jedną z najbardziej znanych firm jest firma VIAIR która od lat sprzedaje kompresory o różnej wydajności, słyną one z bezproblemowej obsługi i szerokiej gamy.Firma VIAIR oznacza swoje kompresory oznaczeniem xxxCC gdzie xxx oznacza pojemność kompresora, cec**ją się one różnymi prędkościami, więcej info na ten temat na stronie http://www.viaircorp.com/products.htmlKompresor powinno się dobierać do wielkości butli, oczywiście im większa butla tym szybszy kompresor, nie chcemy przecież czekać 15 minut na napełnienie butli do zabawy zawieszeniem.Inne firmy produkujące kompresory to:Air Zenith http://www.air-zenith.com/FireStoneZbiornikiWybór zbiornika raczej ogranicza się tylko do jego rozmiaru, zależne od samochodu i celu zawieszenia, większy zbiornik - więcej powietrza czyli większe pole do manewru jeśli chodzi o show, jeśli ktoś montuje zawieszenie pneumatyczne do ułatwienia codziennej jazdy to raczej nie ma sensu kupować duży zbiornik, mały 10-15l starczy na podniesienie auta od zera do wysokości przy której możemy bezproblemowo się poruszać.Oczywiście zbiornik musi mieć atest i wytrzymałość do 10-15 barów, zależne od kompresora, wyłącznika ciśnieniowego i zaworów.ZaworyTutaj wybór jest ogromny, różnią się marką, szybkością, wyglądem i bezawaryjnością.Najbardziej popularnym producentem zaworów jest firma ASCO, cieszą się one długą żywotnością i bezproblemowym użytkowaniem.Są dwa typy zaworów:1. Płytkowe:I zawory membranowe:OkuciaTutaj też zdania są podzielone, jedni kupują okucia bazowane na zawieszeniu gwintowanym, inni na seryjnym, jeszcze inni na sportowym, Różnią się one wszystkie przede wszystkim twardością. Oprócz tego, że zawieszenie pneumatyczne daje nam samo w sobie już jakiś zakres regulacji twardości (im więcej powietrza tym twardziej) to dużo zależy od samych amortyzatorów. Mając zestaw zbudowany na zawieszeniu seryjnym (miękkim) musimy dosyć wysoko podnieść auto (napuścić dużo powietrza) żeby dało się trochę szybciej pojeździć w zakrętach, to oczywiście się przekłada też na wygląd (allroad ) czego nie chcemy.Moim zdaniem dobrą alternatywą jest zawieszenie zbudowane na amortyzatorach od wersji 1bE albo 1BV, utwardzonej, obniżonej, taki setup gości u mnie i jestem bardzo zadowolony. Na codzień jeżdżę nisko a twardość jest porównywalna do zawieszenia s line.Oczywiście dla ludzi ze sportowym charakterem polecam zawieszenie zrobione na gwincie, jest jeszcze twardziej niż na s line, a dodatkowa regulacja twardości (w niektórych wariantach) da nam jeszcze lepszy zakres.Tak wygląda okucie zamontowane z przodu (na moim samochodzie):PrzewodyTutaj polecam zwrócić uwagę na promień gięcia wybranych przewodów, ja niestety tego nie zrobiłem i podczas montażu poleciało dużo niecenzuralnych słów związanych z trudnością ułożenia przewodów pod podwoziem, polecam przewody z poliuretanu które są dosyć giętkie a zarazem wytrzymałe.Oczywiście szybkość działania zawieszenia jest zależna od wewnętrznej średnicy przewodu, dla mnie przewody 10/8 (10mm zew. 8mm wew.) są optymalne, chodzi to tak: MontażSam montaż jest prosty lecz pracochłonny, w moim przypadku "jednostka sterująca" czyli zawory, butla i kompresor znajdowały się we wnęce koła zapasowego i też tamtędy postanowiłem przeprowadzić przewody, wywierciłem 3 otwory, jeden po lewej stronie, i 2 po prawej, zewnętrznymi szły przewody do tylnych poduszek (lewo/prawo) a wewnętrznym szedł 1 przewód do przodu.Przed wywierceniem otworu zalecam pomierzyć od spodu auta gdzie najłatwiej będzie go wyprowadzić żeby nie trzeba było go mocno zginać gdyż może to uszkodzić/przetrzeć przewód a pamiętajmy, że jak przewód nam strzeli podczas jazdy to auto nam siada na nadkolach i narobi sporego bałaganu...Wracając do przewodów, do przodu idzie tylko jeden przewód i dopiero na przodzie dzieli się go za pomocą trójnika na lewą/prawą stronę, ja puściłem przewody z przewodami hamulcowymi (jest pod spodem taki a'la tunel który ładnie zabezpiecza przewody) Wszędzie gdzie przewody są widoczne (narażone na kamienie, wodę i inne nieprzyjemne warunki) zabezpieczyłem je opancerzonym wężem o średnicy wew. 12mm, może nie wygląda to jak ori ale chociaż wiem, że jest bezpiecznie i że przewód się nie przetrze Na dniach jak znajdę chwilkę to rozrysuję wszystko dokładnie jak wygląda schemat połączenia przewodów powietrznych i elektryki.P.STo mój pierwszy taki "poradnik" więc proszę o wyrozumiałość i ew. poprawe błędów. Myślę, że się przyda bo dużo ludzi nie wie "z czym to się je"Poświęćmy ten temat rozmowach o zawieszeniu pneumatycznym Modów proszę o ewentualne podwieszenie jeśli temat się nadaje
MarianekZg Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 temat w/g mnie jak najbardziej tylko, że koszta chyba, że by zrobić grupowe rezanie Air-a
domjenick Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 właśnie Młody-napisz ile to kosztuje:wink: 1
ryba85 Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 no dokładnie.sam jestem ciekaw jakie sa całe koszta tego zawieszenia do b5.
H4mm3R Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 W granicach 4k można już mieć przyzwoitego aira
domjenick Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 ciekawe, czy z A6 allroad by mógł coś pokombinować...
djtatra Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 Kolego mlody_drog pytanie:) jak szczeli wąż (przetarł się) to auto jak nisko się położy?? Uszkodzi coś w zawieszeniu??? Ciekawi mnie jak nisko jest autko bez powietrza :]
Młody_drog Opublikowano 20 Maja 2012 Autor Opublikowano 20 Maja 2012 U mnie bez powietrza auto siada na nadkolach czyli jak peknie przewod przy duzej predkosci to bedzie niezly balagan...
domjenick Opublikowano 20 Maja 2012 Opublikowano 20 Maja 2012 a nie można jakiegoś ogranicznika zamontować?
Młody_drog Opublikowano 20 Maja 2012 Autor Opublikowano 20 Maja 2012 Okej sorry Panowie, w robocie byłem i poprzednia wiadomość była z telefonu. Dominik - ogranicznik można zamontować i Rdzewek chyba nawet tak ma, muszę się z nim skontaktować i poprosić o zdjęcia co bym zobaczył jak to wygląda Koszta? Wszystko zależy od zestawu, czy chcemy podnosić całe auto na raz, czy oś z osobna, czy każde koło (liczba zaworów) prędkość podnoszenia/opuszczania, zależy nam na szybkości (szybsze zawory) lub nie prędkość ładowania butli (szybszy kompresor) no i rozmiar butli Podejrzewam, że przeciętnemu kowalskiemu który nie jeździ na zloty i zawieszenie nie jest potrzebne do szpanu i robienia show wystarczy wariant przód/tył na zaworach membranowych, jeśli zależy nam na bezawaryjności to nie kupujemy najtańszych zaworów bo jak by nie patrząc to one też decydują o naszym bezpieczeństwie, jeśli zawór puści - tracimy powietrze w poduchach i jest 'gleba' czy tego chcemy czy nie... Więc zawory liczmy po 500zł/sztuka, przy 2-wayu potrzebne 2 = 1000zł butla, tutaj też zależy czy chcemy robić show (chrom = bling bling) czy chcemy ją schować i nikomu nie pokazywać, najtańsza butla 20l dostoswana do aira to koszt około 250zł, nie wygląda ale robi robotę butle w wykończeniu chrom wiadomo są droższe, koszt może sięgać 500-600zł kompresor, wszystko zależy od modelu i szybkości napełniania, mój kompresor jest ściągany ze stanów, jest to model Air Zenith OB2 w wersji chrom, koszt takiego kompresora jak patrzę na ebayu teraz to około 350 euro i z tego co czytam to jest to podobno najszybszy kompresor samochodowy. Są oczywiście tańsze opcje, jak na przykład bardzo popularny kompresor Viair 380c który często widuję na zlotach, jest on na pewno wolniejszy, może trochę głośniejszy ale do kupienia już za 200-250 euro. No i okucia, tutaj ceny są bardzo rozległe, wszystko zależne od tego na jakich amorach są bazowane, wiadomo, im lepsza baza tym droższe okucie, sklep Mapet tuning oferuje okucia już za 2500zł bazowane na gwincie FK AK wariant Street. Nie brałem od nich nic, nie słyszałem opini więc ciężko powiedzieć, moje okucia robione przez Algrundo to koszt również około 2500zł Suma sumarum się nazbiera trochę pieniędzy: -Kompresor 380C ok. 1000zł -Butla 20l stalowa ok. 200zł -Okucia na gwincie FK około 2500zł -2x Zawory = 1000zł -Manometry = oczywiście zależne od upodobań ale około 300zł to minimum -Wszelkiego rodzaju złączki + przewody to następne 500zł -Wyłącznik ciśnienia, przekaźnik, guziki i reszta elektryki około 200zł No i wychodzi ponad 5500 jak by nie patrzeć, na pewno da się złożyć tańszy zestaw, bynajmniej zastępując zawory tańszymi a kompresor używanymi ale chyba lepiej zrobić raz a porządnie. Można oczywiście też kupić gotowy zestaw, chociażby z tej strony: http://www.airride-system.pl/ Jak już mówiłem, nie znam opini więc nie jest to reklama aczkolwiek sugestia, Znalazłem tutaj zestaw do A6, podejrzewam, że do A4ek będzie podobny ew. z lekko innymi okuciami (dolne mocowanie) http://www.airride-system.pl/zestaw-przodtyl-vw-passat-b5-b5fl-audi-a6-4b-c5-p-135.html Cena: 4500zł Nie wiem tylko co to za okucia "Marco Garage" i jakiej firmy zawory, reszta wygląda OK. Jak by ktoś był zainteresowany złożeniem własnego zestawu to chętnie pomogę
jarek_ns Opublikowano 21 Maja 2012 Opublikowano 21 Maja 2012 A ja mam pytanie i innej beczki. Jak to się prowadzi względem gwintu, ewentualnie zawiasu 1BV?
H4mm3R Opublikowano 21 Maja 2012 Opublikowano 21 Maja 2012 A ja mam pytanie i innej beczki. Jak to się prowadzi względem gwintu, ewentualnie zawiasu 1BV? Poczytaj opis to się dowiesz
kris_91 Opublikowano 3 Lipca 2012 Opublikowano 3 Lipca 2012 Weze do amortyzatorow pusciles pod autem. A jak poprowadziles weze do manometrow i kable do wlacznikow? A kiedy kupiles okucia od Allgrundo bo teraz cos ich strona niedziala
Młody_drog Opublikowano 3 Lipca 2012 Autor Opublikowano 3 Lipca 2012 węże do okuć pod podwoziem a do węże manometrów i kable do guzików pod dywanem Algrundo narazie ma przerwę w robocie niestety
kris_91 Opublikowano 3 Lipca 2012 Opublikowano 3 Lipca 2012 Zastanawiam sie nad zestawem od Airride-system.pl. Całosc wyglada dosyc solidnie. Tylko martwi mnie jedna rzecz: elektrozawory: Zawór rozdzielający elektromagnetyczny - 1szt. - Zawory i Odwadniacze - mapet-TUNING airRIDE-System Pisze ze temp pracy od -5 do 80st celsjusza. Wiec co jesli zima sypnie mrozem? A mowie odrazu ze auto zima tez musi jezdzic, to co wtedy?
Młody_drog Opublikowano 3 Lipca 2012 Autor Opublikowano 3 Lipca 2012 No właśnie w tym problem niestety, zawory te, robią oni chyba sami, nie jestem w stanie nic o nich powiedzieć bo nie znam nikogo kto na nich jeździ.
michalrsr Opublikowano 4 Lipca 2012 Opublikowano 4 Lipca 2012 Podłączam się od poniedziałku biorę się za składanie mojego zestawu air ride, podzespoły jakie używam to 2x camozzi 5/2 w miarę szybkie zawory zobaczymy jak w praktyce, kompresor viair 480c chrom, okucia robione na wzór allgrundo też aluminiowe amorki seria. Postaram się na bierząco wrzuciać tu foty z postępami
Młody_drog Opublikowano 4 Lipca 2012 Autor Opublikowano 4 Lipca 2012 Super, a w jakie auto to ładujesz? Powodzenia
michalrsr Opublikowano 4 Lipca 2012 Opublikowano 4 Lipca 2012 b6 1.8t 4wd ---------- Post dopisany at 00:21 ---------- Poprzedni post napisany at 00:17 ---------- Już jedno auto z airem za mną więc nie bedzie może tak żle
Młody_drog Opublikowano 4 Lipca 2012 Autor Opublikowano 4 Lipca 2012 Pewnie, że nie będzie:wink: Nie jest to aż takie trudne. Ja planuję małą przebudowę i uporządkowanie wszystkiego bo narazie to jest zrobione tak byle by działało i było bezpiecznie ale mało estetycznie:decayed:
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się