Jump to content
0
lukaszooo

Patroszenie Katalizatora

Recommended Posts

Witam od dłuższego czasu myslałem nad wywaleniem katalizatora, po rozmowach z kolegami z forum i rożnymi historiami z czepiającymi sie diagnostami, stwierdziłem ze zostawię ori puszkę od kata i jedynie usunę jego zawartość czyli platynę. Zabieg przeprowadziłem na moim B6 AVF ale identycznie sprawa wygląda w B5 i B7.Wielu forumowiczów wypowiadało sie, ze wyciągali katalizator bez wchodzenia do kanału czyli w stronę silnika, nie wyobrażam siebie jak można to zrobić i stwierdzam ze jest to nie wykonalne :grin:

Koszty jakie poniosłem to 15zł za 2 uszczelki (miedzy turbem a katem, miedzy katem a rurą wydechową) i 13zł za pastę uszczelniająca wydech. Uszczelki kupiłem w sklepie motoryzacyjnym, ori są troszkę inne ponieważ składają sie z paru cienkich blaszek, moje były wycięte z miękkiej blachy. W Aso uszczelki kosztują ok 50zł

26032013716.jpg

Narzędzia jakie będą potrzebne: szlifierka kątowa (podstawowe narzędzie :decayed:) klucze płaskie + nasadki 12,13,17, Torx chyba T20, Młotek, Pręt do wybijania platyny, Pilnik, Papier ścierny, 3 x śruba 8 +podkładka i nakrętka, 2 x śruby 12 długości ok 45mm z łbami do drzewa aby nie kręcił sie w opasce + podkładka i nakrętka

Zaczynami od ściągnięcia pokrywy silnika i osłony pod silnikiem. Następnie zdejmujemy pokrywę filtra powietrza, odpinamy kostkę od przepławki i wyciągamy sam filtr aby się nie ubrudził, naszym oczom ukazuje się plecionka i katalizator :decayed: Dla pewności zatykamy szmata rurę od filtra powietrza tak aby nic tam nie wpadło

27032013720.jpg

Wchodząc do kanału pierwszą myślą było odkręcenie rury wydechowej zaraz za katalizatorem, po jednej próbie wsadzenia tam klucza dałem sobie spokój i stwierdziłem ze wyciągnę kata razem z rurą wydechu. Aby tego dokonać musimy odkręcić blaszaną poprzeczkę zabezpieczająca wydech. Trzyma sie na 4 x śrubach na klucz 17 i 2 x torxach T20. Po odkręceniu śrub wysuwamy poprzeczkę w stronę drzwi pasażera.

28032013741.jpg

Aby nie wyciągać całego wydechu musimy przesunąć złączkę łączącą kawek rury połączonej z katem od reszty wydechu.Aby tego dokonać trzeba odkręcić dwie śruby ściskające złączkę. W moim przypadku nawet nie próbowałem odkręcić śrub i w ruch poszła szlifierka. Po odkręceniu / odcięciu śrub, pukamy młotkiem w złączkę tak aby przesunąć ją w stronę tylnej osi i rozłączyć rury. Dokładnie chodzi mi o tą złączkę

27032013736.jpg

Teraz bierzemy sie za odkręcenie katalizatora od turbiny. Kluczem 12 odkręcamy 3 nakrętki którymi przykręcona jest plecionka do turbiny. Trzeba namęczyć sie z odkręceniem nakrętki najbliżej silnika, ponieważ przeszkadza nam rura od EGRa i przewód olejowy od turbiny, jest to wykonalne ale trzeba sie nagimnastykować. Możemy najpierw odkręcić kata od turbiny a dopiero później przesunąć złączkę wydechu, stwierdziłem jednak ze gdy kat będzie okręcony od wydechu, uderzając młotkiem w złączkę, rura nie będzie miała zaparcia i będzie mi odbijać. Po odkręceniu śrub trzeba uważać aby kat nie wpadł do kanału, trzeba tak go ułożyć aby sie delikatnie przyblokował, lub jesli mamy pomocnika druga osoba po prostu delikatnie go wyjmie, wychodzi bez żadnych kombinacji.

27032013721.jpg

Tu katalizator z rurą już na wierzchu

27032013722.jpg

Odkręcamy/ucinamy 3 śruby łączące kata z rurą , łapiemy sie za młotek i pręcik i do dzieła

27032013724.jpg

Platyna wygląda podobnie jak pumeks, większość ludzi myśli ze w środku kata są jakieś blaszki z dziurkami itp. Aby sprawnie usunąć platynę przebijamy sie przez środek, następnie dokoła, platyna jest bardzo krucha i praktycznie sama będzie odpadać. Wszystko ładnie odchodzi od puszki ponieważ dokoła blachy katalizator wyścielony jest wata szklana wiec nic w środku nie zostanie. A oto i wnętrzności kata

27032013726.jpg

27032013725.jpg

A tu już wypatroszony katalizator :evil:

27032013728.jpg

Musimy pamiętać aby bardzo dokładnie doczyścić powierzchnie łączące kata z rura i turbem, jeśli tego nie zrobimy nawet najdroższa uszczelka tego nie uszczelni. Łapiemy za pilnik aby zebrać pozostałości po starej uszczelce i nagar, następnie za papier i docieramy wszystko na błysk

27032013727.jpg

27032013730.jpg

Po dokładnym wyczyszczaniu, musimy złączyć katalizator z rura wydechową. Żeby wszystko było szczelne nowe podkładki smarujemy pasta do wydechów, składamy w taki sposób jak było wcześniej, dajemy nowe śruby i skręcamy

27032013731.jpg

Pakujemy sie do kanału, wsadzamy katalizator i bierzemy sie za przykręcenie kata do turbo. Przy turbinie trzeba bardzo ostrożnie więc zrezygnowałem ze smarowania uszczelki pastą. Po przykręceniu 3 nakrętek, wskakujemy do kanału i smarujemy rurę pastą.

27032013733.jpg

Wsadzamy rure w złączkę i przebijamy ją na stare miejsce. Aby wszystko było ok przy skręcaniu trzeba pamiętać aby podnieść ręką wydech tak aby był w linii prostej i dopiero porządnie skręcić, jeśli skręcimy go wiszącego swobodnie wyjdzie nam łuk.

27032013736.jpg

Teraz zostaje nam przykręcenie poprzeczki zabezpieczającej wydech, założenie filtra i osłon. Pasta do wydechów powinna schnąć przy odpalonym silniku pozostawionym na obrotach jałowych przez ok 20min w innym wypadku spaliny ją wydmuchają.

Po usunięciu kata nie zaobserwowałem żadnego przyrostu mocy, wydaje mi sie ze silnik jest troszkę bardziej elastyczny, dźwięk wydechu tez znacząco sie nie zmienił, jedyne co wysłuchałem to wyraźny świst turbiny :evil: Wiem jedynie, że satysfakcja ze zrobienia kolejnego moda wynagrodzi wszystko :banan:


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można odkręcić kata beż wyciągania tej któtsze ruru wydechowej i odkręcania poprzeczki ale wtedy trzeba się pomęczyć kluczami i nie mogą być one za długie bo miejsca jest mało :wink:


Choćbym pędził ciemną doliną, zła się nie ulęknę bo halogen w audi mym tkwi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobra robota łukasz.:decayed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robota na 4:wink:

Jak już miałeś kata to trzeba było tłumik drgań wymienić:wink:


160km/338nm by ciahciah :JC_fan: :JC_fan:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmonijka jest w dobrym stanie więc po co wymieniać. Co do odkręcenia samego kata bez rury, to naprawdę nie ma sensu się mordować bo tam naprawde nie ma miejsca, a wyciągnięcie w całości z rurą zajęło mi ok 30 min :decayed:


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watę szklaną z katalizatora tez usuwałeś czy można spokojnie zostawić ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lepiej tą watę usuń, jak się odklei to zapcha ci tłumnik środkowy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy jest szansa, że samodzielnie wypatroszony wkład tłumika jakaś firma kupi? Bo z puchą w cennikach dają 360 zł. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byłem w paru skupach złomu i nikt tego nie chce..... gdybym robił to jeszcze raz, sprzedał bym w całości i kupił rurę od Gruchota


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasięgnąłem informacji i skupują też sam monolit co prawda płacą mniej niż za całą puchę ale zawsze to coś.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W modzie nie chodzi o zarobienie na platynie, tylko o jakies efekty których nniestety brak.


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites
W modzie nie chodzi o zarobienie na platynie, tylko o jakies efekty których nniestety brak.

Może i masz rację.Ale z czasem i tak trzeba się pozbyć kata także to profilaktyczny zabieg jeżeli,chyba że ktoś planuje wirusa a tam już zaleca się patroszenie:wink:


160km/338nm by ciahciah :JC_fan: :JC_fan:

Share this post


Link to post
Share on other sites
W modzie nie chodzi o zarobienie na platynie, tylko o jakies efekty których nniestety brak.

Nie ruszał byś kata skoro brak efektów? Może wybebeszona pucha wprowadza dodatkowe zawirowania spalin, ludzie kupujący zamienniki (by Gruchot) kata albo wspawujący rurę nie narzekają ;)

nie chodzi o zarobienie na platynie--> jasna sprawa ale co tym monolitem zrobić, kosz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Płętą w tym wątku jest fakt, ze nie opłaca sie brudzić i patroszyć katalizator, bo za sprzedaż całego kata mozna dostać równowartość zamiennika od Gruchota, bez kombinacji i druciarstwa. Takie jest moje zdanie, a efekty w jednym i drugim przypadku i tak nie są odczuwalne


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robiąc to robi się to profilaktycznie często nie zauważa się różnicy bo kat jest zdrowy ale zrozum ze z biegiem lat i tak musiałbyś to zrobić.

Ja nie miałem kata i tak wstawiłem puchę od gruchota i powiem ze jest ok.

Żadnego wzrostu mocy nie odczułem tylko zrobiło się ciut ciszej


160km/338nm by ciahciah :JC_fan: :JC_fan:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po wycięciu kata strasznie czuć spaliny :/ (nie w środku auta) stojąc obok samochodu mam wrażenie, że przy łączeniu tych rur.

Czy każdy stosuje tą pastę do uszczelnienia? Czy można w przyszłości rozłączyć te rury jak pasta stwardnieje.

Pasta do wydechów powinna schnąć przy odpalonym silniku pozostawionym na obrotach jałowych przez ok 20min w innym wypadku spaliny ją wydmuchają.

Skoro smaruje się rurę z zewnątrz i wkłada w ten łącznik to w jaki sposób mają ją wydmuchać spaliny? Może warto po złączeniu rur pogrzać palnikiem gazowym.

Oprócz smrodu spalin kolejnym minusem pewnie będzie szybsze wypalenie tłumików...

Share this post


Link to post
Share on other sites

pastą smaruje sie uszczelki z jednej i drugiej strony, tak samo robi się na łaczeniu rury w miejscu gdzie jedna wchodzi w drugą, producent zaleca odpalić silnik na 20min więc po co kombinować ??? Rozłączyć mozna bez problemu. A co do wypalenia tlumników to nie przesadzaj :decayed:


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczoraj właśnie przeprowadziłem akcje wywalania wkładu katalizatora,i powiem tak ,ja roznice czuje,mialem ostatnio okazje przegonic troche auto bo jechałem do Ostrowca i zdazalo sie ze go lekko przymulało ,raz szedł dobrze a raz reagował na gaz z opoznieniem ,gorki robil jak by to powiedziec tak ciezko no nie szedl jak powinien ,tesciu ma warsztat wiec po przyjezdzie podpielismy go do sprawdzenia czy czasem nie ma czegos innego i wszystko bylo git,wrocilem do domu szybka akcja z katem i powiem wam inne auto ,ja nie mowie ze u wszystkich tak musi byc ale u mnie ewidentnie pomoglo ,wielkie dzieki dla kolegi lukaszooo .zmieszczone fotostory pomoglo mi zaoszczedzic kupe czasu nie musialem kombinowac jak sie zabrac za to pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli co ... nie warto wybebeszać ? bo też chciałem to zrobić aby nie było nic widać że był wyciągany i zostawić ory puchę od kata.

ten od gruchota chyba sie nada ? -

Katalizator zamiennik AUDI A4 19TDI 100 130HP 200I (3442337147) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

mam silnik AVF.

Gdzie sprzedajecie katy ? Przez neta czy szukać gdzieś na miejscu ?


icon5.png (1.9 TDI)             

Czuję się Tu jak zboczeniec w krainie cycków..

Było: A3 8L 1.9TDI  110KM;  A6 C5 2.8 193KM;  A2 1.4TDI  75KM,    A3 8p 2.0 TDI 140KM,  A4 B6 1.9TDI 130KM,

Jest:  A3 8p 2.0 TDI 170KM,   A4 B7 2.0TDI 170KM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie ekologiczne :D

Jak z czarnym dymem? Jest go zauważalnie więcej przy mocnym deptaniu? Nie chciałbym być pośmiewiskiem na autostradzie :mad:

wysłane z Commodore 64

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zalety szybsze wkrecanie turbo lepszy przelot wiec mniej syfu zostaje na żaluzjach odczują zwłaszcza ci co mają przypchany.

Sony Xperia Tapatalk 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katalizator Tłumik Volkswagen PASSAT 19TDI AFN (3744360043) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

lub

Katalizator zamiennik AUDI A4/A6 VW PASSAT 19TDI (3762905630) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

Jakie są różnice między nimi ?

Co sądzicie o takim gotowcu ? Lepiej samemu stary wybebeszyć czy orżnąć stary i za tą kasę kupić nowego gotowca ?


Chiptuning by ciahciah
"Każdy chwali swego do póki nie znajdzie lepszego"

Share this post


Link to post
Share on other sites

W jednym jest rura a w drugim tłumik przelotowy. Nie mylić ze strumienica!

Ja u siebie założyłem właśnie ten drugi. Za kata dostałem 160,-

Jak wybebeszysz kata i zostawisz puszke to będzie nieprzyjemnie halasowac, rezonanse itd

wysłane z Commodore 64

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za fachową odpowiedź. Zastanawia mnie jeszcze skuteczność tłumika przelotowego. Czy ogólnie będzie odczuwalna różnica w poziomie hałasu ?


Chiptuning by ciahciah
"Każdy chwali swego do póki nie znajdzie lepszego"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poziom hałasu się nie zmienia. Bardziej turbo słychać ale to trzeba się wsłuchiwać. Ogólnie wrażenia słuchowe na plus. No i nic nie tamuje przepływu spalin.

wysłane z Commodore 64

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odczułeś może przypływ mocy, albo wzrost elastyczności silnika ?


Chiptuning by ciahciah
"Każdy chwali swego do póki nie znajdzie lepszego"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak masz zapchanego kata to odczujesz poprawe ale przyrostu nie bedzie nigdy ........... Jesli motorownia jest zdrowa nie ciągnie oliwy to nie ma sensu kombinowac bo nie bedzie żadnej różnicy


AutoMotUr - Cegłów/Mińsk Maz 511246350

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam jedną uwagę, sam to patroszyłem i po zabiegu miałem problem z tłumikiem. Możliwe, że to z powodu nie delikatnego obchodzenia się z katalizatorem i pewnie sam uszkodziłem go (plecionkę) wydłubując. Efektem są drgania wydechu więc radzę ostrożnie z plecionką no chyba, że od razu wymienić na nową (80zł) + spawanie.

Pozdro


Why So Serious ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez jestem po takowym zabiegu wypatroszenia puszki;d Objawy przed wycięciem kata muł przyu początkowej jeździe , i kopcenie na czarnoo, minely juz 3 dni i smialo moge powiedziewc ze auto jest zrywniejsze i NIE MA MULA na poczatku jazdy o bylo glowną przyczyna wywalenia kataaa aha i nie śmierdzi juz tak z wydechu jak wcześniej wcześniej jak dodałem gazu na postoju to zostawała plama z sadzy teraz tego nie maa Ale zawsze musi być jakies ale a mianowicie wczoraj waliłem mala traskęz wro do głogowa wszystko ładnie pieknie ale jak wracałem robilo sie już ciemnawo stalem w koreczku na leśnicey i zauważyłem że przy ruszaniu audi puszcza dymka nie czarnego nie niebieskiego tylko szaregooo, dzisiaj jak wracalem z tyry kazałem obserwowac kumplowi wygar i tez mówił ze coś puszcza na szaro ... na postoju na rozgrzanym silniku jak dodam gazu powyzej 3tys nie puszcza nic dopiero pod obciazeniem wypluwa, czy to normalne po wycięciu kataa ? Jak jade normalnie tj zaluzmy do 2,5 tys top nie wypuszcza prawie nic, ale przy ostrej zapince cos zostawia, tak jak pisalem, jadac w dzień tego nawet nie zauwazyłem dopiero jak sie ściemniło to w lusterku widzialem dymka jak ktos sie za mna ustawil z wlaczonymi swiatłami.A takto w dzien jest to nie widz=oczne w lustrze;d


Wlasnie jestem po rozmowie tel z Gregorem10 , ktory mnie uspokoil że jezeli nie ma czarnego lub niebieskirgo dymka to zebym sie nie przejmowal bo jest to tzw "odkurz" ktory wystepuje po wycięciu kata.I tym bardziej jak zauwazylem to dopiero przy zmroku to zebym to mial w D.... bo jak swiecą swiatla auta z tyłu to dym jest bardzie z e tak powiem "uwydatniany"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...