Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Najczęstsze problemy po swapie skrzyni Multitronic na manual w Audi A4 B6 i B7


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie w kolejnym poradniku. Tym razem na tapecie usuwanie problemów z zakresu układu elektrycznego po swapie automatycznej skrzyni biegów Multitronic na manualną skrzynię biegów.

Temat powstał z powodu ilości zapytań dot. różnych problemów trapiących użytkowników decydujących się na przekładkę skrzyni. Powód takiej sytuacji to cały czas kiepska wiedza osób podejmujących się przeróbek z zakresu znajomości systemów elektrycznych w B6 i B7. Spróbujemy temu zaradzić :wink:

Od razu zaznaczę, że temat jest rozwojowy i na pewno pojawiać się tu będą kolejne zagadnienia - oraz z czasem opisy wszystkich jednostek silnikowych, których ten temat dotyczy. Zaczniemy jednak od 1.9TDI AVF i dwóch najczęściej spotykanych problemów czyli podłączenie tempomatu oraz czujnika biegu wstecznego. W obecnym etapie znajdziecie tu tylko opis modyfikacji oraz schematy elektryczne - zdjęcia czy też tutorial pojawią się z biegiem czasu (gdy je dostarczycie lub sam będę miał okazję do wykonania poprawek).

Zaznaczam też, że nie zezwalam na kopiowanie, modyfikowanie i umieszczanie poniższych materiałów w innych miejscach sieci bez uzyskania mojej zgody (troszkę się napracowałem i jeszcze więcej pracy mnie czeka - proszę aby osoby korzystające z tego wątku, uszanowały to).

POMOCNE tematy z FORUM :

http://a4-klub.pl/index.php?/topic/136289-swap-skrzyni-multitronic-na-manualna/?p=1993563#entry1993563

http://a4-klub.pl/index.php?/topic/90721-all-b6b7-diagnostyka-skrzyni-multitronic/?p=1432686#entry1432686

A. Czujnik biegu wstecznego.

A4 B6 1.9TDI 131KM (AVF)

Funkcję przełącznika/czujnika biegu wstecznego w przypadku auta ze skrzynią Multitronic pełni przekaźnik, który fabryczni zamontowany jest obok sterownika silnika. Na poniższym schemacie pokażę Wam jak to jest połączone:

reversegearCVT.jpg


Cały myk przy przeróbce na auto z ręczną skrzynią biegów polega na przecięciu przewodów podłączonych do pinów 5 i 7 w przekaźniku i podłączeniu ich w odpowiednie piny czujnika biegu wstecznego umiejscowionego na przekładni manualnej. A zatem ciągniemy dwa przewody od skrzyni biegów do sterownika silnika i mostkujemy je z uciętymi przewodami przekaźnika zgodnie z poniższymi schematami (podział ze względu na 5- i 6-biegową wersję skrzyni biegów - różnica polega na podłączeniu się w inne piny bezpośrednio przy czujniku na skrzyni).

reversegear5.jpg

reversegear6.jpg


Lista części potrzebnych do modyfikacji:

- w trakcie badań

B. CZUJNIK SPRZĘGŁA

A4 B6 1.9TDI 131KM (AVF)

W przypadku skrzyni automatycznej auto nie posiada pedału sprzęgła a zatem nie ma też czujnika - przy swapie na manual bardzo często się go nie zakłada (dużo ludzi przekłada skrzynię, głównie ze względów finansowych i przez to tnie wszelkie dodatkowe koszty). Jeśli auto w którym wykonano modyfikację posiada tempomat - bez poniższej zmiany w instalacji układ utrzymywania prędkości nie zadziała.

clutchsensor.jpg


Poniższa modyfikacja zakłada montaż czujnika w uchwycie nad pedałem sprzęgła oraz wpięcie go do instalacji elektrycznej. Podobnie jak w przypadku czujnika biegu wstecznego - jeden z kabelków musimy przeciągnąć w pobliże sterownika silnika. Drugi kabelek czujnika mostkujemy z przewodem czerwono/białym czujnika hamulca (znajdziecie go tuż obok nad pedałem hamulca).

Części potrzebne do tej modyfikacji:

7H0 927 189 - czujnik sprzęgła // 74zł w ASO (wcześniejsza wersja 8E0 927 189 B została już wycofana z produkcji)
6N0 972 704 - wtyczka // 19zł w ASO
000 979 021 EA - pin do wtyczki // 20zł w ASO

*************************************************************************
Update A4 B7 2.0 TDI

Robiłem koledze A4 B7 z multitronic na manual :hi:
W skrzynce ECU nie było przekaźnika odpowiedzialnego za światła wstecznego.
Okazało się ze skrzynia wysyła info po CAN do modułu komfortu a ten z kolei do MCE 09 oraz PARKTRONIC 76 ( jesli jest) :wink:

Gdyby ktoś miał podobny problem tutaj jest rozwiązanie

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/460049-TipTronic-to-Manual-Transmission-Swap?s=423731d96cdff2874e62c6a79f87fc89&p=9481660&viewfull=1#post9481660


KOMFORT 46 :

Konektor III (czarny, 12-pin) – PIN 7aktywacja włącznika światła wstecznego

***************************************************************************


Kodowanie PDC 76 :



00 xxxx: Trailer Hitch
0 = Nie zainstalowane
1 = Zainstalowana
00X XXX: Transmission
0 = manualna skrzynia biegów ( wpisujemy zero )
1 = automatyczna skrzynia biegów
00xx xx: Specyfikacja
0 = Kraje EKG (bez wzmocnionego zderzaka)
1 = ECE-Państwa (S-Model bez wzmocnionego zderzaka)
2 = USA (ze wzmocnionym zderzakiem)
3 = USA (S-Model z wzmocnionego zderzaka)
4 = ECE-Państwa (RS-model)
5 = USA (RS-modelu)
00xxx x: Podwozie
0 = Sedan
1 = Wagon
00xxxx ?: modelu
4 = Audi A4 (8E)

Kodowanie Licznik 17 :

Kanał 060: magistrali CAN-Powertrain (Lista Instalacja)

+00001 = Silnik (Standard)
+00002 = Automatyczna skrzynia biegów (opcjonalnie) ( odejmujemy 2 od istniejacej wartości )
+00004 = Brake (Standard)
+00016 = Poduszka (Standard)
+01024 = Instrument Cluster (Standard)



Sterownik silnika w wiekszości nie przyjmie kodowania !!!

c,d,n

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Jak rozumiem schematy dla biegu wstecznego przedstawiają wersję z MCE Low, dla High sterowanie odbywa się przez MCE.

Swoją drogą zapytam od razu, czy to normalne że światło wsteczne przy MCE High zapala się z lekkim opóźnieniem czy jest to kwestia adaptacji MCE pod multitronic/manual

Opublikowano
Jak rozumiem schematy dla biegu wstecznego przedstawiają wersję z MCE Low, dla High sterowanie odbywa się przez MCE.

Swoją drogą zapytam od razu, czy to normalne że światło wsteczne przy MCE High zapala się z lekkim opóźnieniem czy jest to kwestia adaptacji MCE pod multitronic/manual

Sterowanie to czujnik wstecznego - MCE tylko zasila odpowiednie żarówki na podstawie informacji, które dostaje przez odpowiednią magistralę CAN. Schematu nie należy traktować jako elementarnej przeróbki - skupiamy się jedynie na różnicy w obwodzie elektrycznym czyli w wersji z manualną skrzynią biegów zamiast z przekaźnika korzystamy z czujnika zabudowanego na skrzyni. Pozostała część schematu jest po to aby łatwiej załapać co z czym jest połączone i jak działa dany obwód.

Schematy są dla instalacji LOW ale nie wrzucam wersji HIGH ponieważ wersja MCE nie ma znaczenia dla podłączenia opisywanych elementów.

Co do różnic w czasówce zasilania światła wstecznego - nigdy nie porównywałem tego elementu (MCE z tego co wiem nie posiada możliwości kalibracji takich parametrów więc raczej wiązałbym to z softem // potrzeba więcej przetestowanych egzemplarzy aby coś ustalić).

Opublikowano

warto dodać, A4 b6 1.8 TURBO 2002 rok - wymiana sterownika silnika- brak możliwości akceptacji kodowania przez sterownik

w kazdym przypadku tablica przyrządów pozostaje taka sama

Opublikowano

Zakupiłem czujnik sprzęgła+wtyczkę i zabrałem się do montażu......

Zdj_cie0084.jpg

Zdj_cie0085.jpg

.........i chyba uwaliłem czujnik hamulca:wink: Objawy są nastepujące: po włączeniu zapłonu zapalają się światła stopu, po odpaleniu silnika zaczyna po chwili mrugać kontrolka świec żarowych. W przypadku gdy zapłon nie jest właczony "stop" zachowuje sie normalnie.

I jeszcze pytanie: czy w moim przypadku [2.5TDI V6 AYM] również podpinam się pod pin nr 66 w ECU??

Opublikowano

kolega się podpiął pod przewód czerwono-biały czy biało-czerwony, bo to jest różnica... Na początek wypnij kostkę z czujnika sprzęgła i zobacz czy wróci do normy

Opublikowano
Zakupiłem czujnik sprzęgła+wtyczkę i zabrałem się do montażu......

http://s4.postimg.org/plrdycl6h/Zdj_cie0084.jpg

http://s18.postimg.org/tp9r8xd9x/Zdj_cie0085.jpg

.........i chyba uwaliłem czujnik hamulca:wink: Objawy są nastepujące: po włączeniu zapłonu zapalają się światła stopu, po odpaleniu silnika zaczyna po chwili mrugać kontrolka świec żarowych. W przypadku gdy zapłon nie jest właczony "stop" zachowuje sie normalnie.

I jeszcze pytanie: czy w moim przypadku [2.5TDI V6 AYM] również podpinam się pod pin nr 66 w ECU??

Tak - sposób podłączenia sprzęgła w 2.5TDI jest taki sam. Podeślij mi skany błędów ze sterownika silnika i sterownika ABS.

---------- Post dopisany at 22:38 ---------- Poprzedni post napisany at 22:37 ----------

kolega się podpiął pod przewód czerwono-biały czy biało-czerwony, bo to jest różnica... Na początek wypnij kostkę z czujnika sprzęgła i zobacz czy wróci do normy

Paweł dobrze podpowiada - czerwono/biały kabelek to ten gdzie jest więcej czerwonego (tak się rozpisuje instalacje elektryczne w samochodzie). Z uwagi na możliwość pomyłki podałem nr pinu kabelka z czujnika hamulca (3).

Opublikowano

Paweł dobrze podpowiedział:wink: Nie doczytałem schematu i pomyliłem czerwono/biały z biało/czerwonym:facepalm:. Podłączyłem tak jak ma być, jednak nie rozwiązało to problemu. Odłączyłem więc całkiem czujnik sprzęgła i dalej bez zmian. Kostka wpięta w czujnik stopu-bez zapłonu działa ok, po zapłonie świeci się stop. Kostka wypięta całkiem-po zapłonie zapala się stop. W sobotę mam mieć drugi czujnik i vcds-a na testy.

Opublikowano

Może rzeczywiście coś poszło

Pierwsze - odczytaj błędy.

Opublikowano

Powalczyłem dziś trochę z autem. Jedną bitwę wygrałem, dwie przegrałem:wink: Rozwiązałem problem palącego się światła stopu, wina leżała po stronie czujnika hamulca,po wymianie na nowy wszystko wróciło do normy. Pospinałem resztę wg instrukcji z posta#1. no i...: tempomatu brak[mniemam że trzeba chyba coś jeszcze zakodować], światła wstecznego brak[przewód czar/nieb pod pin nr 2 z czujnika, przewód nieb/czerw pod pin nr 1 z czujnika] tutaj podejrzewam tez uwalony czujnik, bo inna opcja nie przychodzi mi do głowy. Powoli zaczynam wątpić w swoje umiejętności:facepalm:

Opublikowano
Powalczyłem dziś trochę z autem. Jedną bitwę wygrałem, dwie przegrałem:wink: Rozwiązałem problem palącego się światła stopu, wina leżała po stronie czujnika hamulca,po wymianie na nowy wszystko wróciło do normy. Pospinałem resztę wg instrukcji z posta#1. no i...: tempomatu brak[mniemam że trzeba chyba coś jeszcze zakodować], światła wstecznego brak[przewód czar/nieb pod pin nr 2 z czujnika, przewód nieb/czerw pod pin nr 1 z czujnika] tutaj podejrzewam tez uwalony czujnik, bo inna opcja nie przychodzi mi do głowy. Powoli zaczynam wątpić w swoje umiejętności:facepalm:

Tempomat musisz wkodować jeszcze w sterowniku silnika (sterownik pewnie był wymieniany). Wchodzisz w ECU, przycisk LOGIN i kodujesz wartość 11463. Po wszystkim wyjdź pozamykaj VAG/VCDS. Wyłącz zapłon. Włącz go ponownie i test czy działa.

Co do czujnika biegu wstecznego - podmieniłbym go.

Opublikowano

A czy przy przekładce w AVF trzeba zmieniać komputer główny silnika czy wystarczy zmienić kodowanie?

Opublikowano
A czy przy przekładce w AVF trzeba zmieniać komputer główny silnika czy wystarczy zmienić kodowanie?

To zależy od wersji ECU - w większości przypadków niestety ECU trzeba wymienić bo software nie pozwala na zmianę kodowania. Nie mamy jeszcze pełnych danych na ten temat.

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano
Powalczyłem dziś trochę z autem. Jedną bitwę wygrałem, dwie przegrałem:wink: Rozwiązałem problem palącego się światła stopu, wina leżała po stronie czujnika hamulca,po wymianie na nowy wszystko wróciło do normy. Pospinałem resztę wg instrukcji z posta#1. no i...: tempomatu brak[mniemam że trzeba chyba coś jeszcze zakodować], światła wstecznego brak[przewód czar/nieb pod pin nr 2 z czujnika, przewód nieb/czerw pod pin nr 1 z czujnika] tutaj podejrzewam tez uwalony czujnik, bo inna opcja nie przychodzi mi do głowy. Powoli zaczynam wątpić w swoje umiejętności:facepalm:

Tempomat musisz wkodować jeszcze w sterowniku silnika (sterownik pewnie był wymieniany). Wchodzisz w ECU, przycisk LOGIN i kodujesz wartość 11463. Po wszystkim wyjdź pozamykaj VAG/VCDS. Wyłącz zapłon. Włącz go ponownie i test czy działa.

Co do czujnika biegu wstecznego - podmieniłbym go.

Tempomat po kodowaniu odpalił:banan:Dzięki Bart-S za zaangażowanie i pomoc!!!:hi:

Kilka fot z dłubania:

Podpięcie tempomatu

Zdj_cie0087.jpg

Zdj_cie0088.jpg

Zdj_cie0089.jpg

Światło wsteczne:

Zdj_cie0091.jpg

Zdj_cie0092.jpg

Zdj_cie0093.jpg

Opublikowano
Powalczyłem dziś trochę z autem. Jedną bitwę wygrałem, dwie przegrałem:wink: Rozwiązałem problem palącego się światła stopu, wina leżała po stronie czujnika hamulca,po wymianie na nowy wszystko wróciło do normy. Pospinałem resztę wg instrukcji z posta#1. no i...: tempomatu brak[mniemam że trzeba chyba coś jeszcze zakodować], światła wstecznego brak[przewód czar/nieb pod pin nr 2 z czujnika, przewód nieb/czerw pod pin nr 1 z czujnika] tutaj podejrzewam tez uwalony czujnik, bo inna opcja nie przychodzi mi do głowy. Powoli zaczynam wątpić w swoje umiejętności:facepalm:

Tempomat musisz wkodować jeszcze w sterowniku silnika (sterownik pewnie był wymieniany). Wchodzisz w ECU, przycisk LOGIN i kodujesz wartość 11463. Po wszystkim wyjdź pozamykaj VAG/VCDS. Wyłącz zapłon. Włącz go ponownie i test czy działa.

Co do czujnika biegu wstecznego - podmieniłbym go.

Tempomat po kodowaniu odpalił:banan:Dzięki Bart-S za zaangażowanie i pomoc!!!:hi:

Kilka fot z dłubania:

Podpięcie tempomatu

http://s14.postimg.org/tzpq3f28d/Zdj_cie0087.jpg

http://s30.postimg.org/rtdhrp6st/Zdj_cie0088.jpg

http://s10.postimg.org/8byirjtv9/Zdj_cie0089.jpg

Światło wsteczne:

http://s27.postimg.org/nl4guck9b/Zdj_cie0091.jpg

http://s28.postimg.org/511sabqft/Zdj_cie0092.jpg

http://s14.postimg.org/nnf67bojx/Zdj_cie0093.jpg

No to teraz kołuj jeszcze czujnik wstecznego i dokończ modyfikację :thumbup1:

Opublikowano

Czujnik zakupiony, wymieniony......i nastała jasność przy cofaniu:wink:

Opublikowano
Czujnik zakupiony, wymieniony......i nastała jasność przy cofaniu:wink:

No i gitara :thumbup1:

Opublikowano

przydaloby sie uzupelnic o spis czesci mechanicznych do przekladki ;)

Opublikowano
przydaloby sie uzupelnic o spis czesci mechanicznych do przekladki ;)

Od tego jest inny temat :wink:

Opublikowano

I ja mam problem z podłączeniem świateł wstecznych .

Czujnik w skrzyni jest ale nie ma instalacji w ogole wiec muszę ja zrobić sam . Proszę powiedzcie mi jak to pociągnąć ?

Ze schematu wynika ze muszę pociągnąć 2 przewody do ecu dobrze rozumiem ? tylko teraz kwestia do których pinów w ecu podłączyć te przewody ?

czy żeby dostać sie do ecu trzeba odkręcać wycieraczki ?

silnik 1,9 avf wczesniej był 2,5 bau

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...