Klawisz-84 Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 Chłopie czy my rozmawialiśmy o 16 czy 18. Proszę Cię przestrzeń się wygłupiać. from Sony Z1
H4mm3R Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 A co jak producent opony nie podał indeksu tylko oznaczenie "XL Wzmocniona opona o podwyższonym indeksie nośności. (Extra Load)"
Bruuuum Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 (edytowane) Chłopie czy my rozmawialiśmy o 16 czy 18. Proszę Cię przestrzeń się wygłupiać. from Sony Z1 Temat od początku dotyczy przede wszystkim 235/35/19 z nośnością 91, gdybyś go przejrzał. Zaraz, czyli Ty "konstruktor opon Michelin" uważasz, że opona 16" z nośnością 91 ma inną nośność niż 18" czy 19" z z tym samym indeksem 91? Czyli faktycznie ma inną nośność niż ma podaną? Edytowane 8 Stycznia 2017 przez Bruuuum
Klawisz-84 Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 Ty naprawdę masz problemy. Opona 225/40 z 16 w 99% posiada indeks w przedziale 84-90 y lub w. Opony 225/40 ale 18 zaczynają się od 91 w zwyż. Jeżeli nie rozumiesz co się do Ciebie mówi to naprawdę polecam spacer. A tym bardziej montaż 16ki z gumką 225/40 lub 35 które są wręcz niedostępne tylko na zamówienie czytaj nietypowe. Jak dla mnie koniec tematu. Bo widać szukasz dziury w całym i sens prowadzenia konwersacji jest wręcz niemożliwy. Dobranoc. from Sony Z1
Bruuuum Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 (edytowane) Ty naprawdę masz problemy. Opona 225/40 z 16 w 99% posiada indeks w przedziale 84-90 y lub w. Opony 225/40 ale 18 zaczynają się od 91 w zwyż. Jeżeli nie rozumiesz co się do Ciebie mówi to naprawdę polecam spacer. A tym bardziej montaż 16ki z gumką 225/40 lub 35 które są wręcz niedostępne tylko na zamówienie czytaj nietypowe. Jak dla mnie koniec tematu. Bo widać szukasz dziury w całym i sens prowadzenia konwersacji jest wręcz niemożliwy. Dobranoc. from Sony Z1 Jaka opona 225/40/16? Skąd tyś to wziął tutaj? Jaka 16" z 225/40 albo 16" 235/35 o czym Ty w ogóle piszesz Przecież to w ogóle nie jest rozmiar do A4 Chodzi o to w tym temacie czy opona 235/35/19 z indeksem 91 ma wystarczający indeks nośności (91) do B6/7. Na przykładzie opony 195/65/16 z indeksem 91 z wlepki z B6 jest pokazane, że indeks 91 jest wystarczającym dla A4, co potwierdza sam parametr tego indeksu w stosunku do DMC auta i tyle. Pisz sobie dalej o spacerach bo najwyraźniej się zagubiłeś... Edytowane 8 Stycznia 2017 przez Bruuuum
BeyerBrown Opublikowano 8 Stycznia 2017 Opublikowano 8 Stycznia 2017 (edytowane) Bruuuum, zaczynasz robić straszny bałagan w wątku poprzez insynuacje i sugestie jak choćby tym, że moje poprzednie opony o indeksie 88 nie wystarczały na przekroczenie DMC...otóż rozczaruję Twoje przekonanie o własnej nieomylności - spełniały ten wymóg z zapasem. Co się z nimi stało już pisałem. Wampira auto ma silnik co waży nicałe 150kg z osprzętem a Twoje 3.0TDI ponad 200kg, więc na 99% jego wlepka dla Twojego auta nie obowiązuje. Jutro odpalę ETKĘ i Ci to udowodnię. Nośność opony spada i przy jej Vmax. nie można jej obciążać naciskiem określonym na podstawie indeksu nośności, co też Ci udowodnię jutro. I mówiąc o gwałtownym hamowaniu nie miałem na myśli porównania np.16" z 18" ale chciałem Ci zobrazować zjawisko czysto fizyczne, że w pewnym momencie niemal cała masa auta i ładunku leci na przód, na przednie koła, dlatego indeksy nośności są tak wysokie. A konstruktor auta seryjnego nie może sobie pozwolić na opony pod indywidualne zamówienie i szuka opon produkowanych wielkoseryjnie które mu te kryterium (nośności) spełni. ======== No i miałem rację - ETKA dla Twojego auta Bruuuum (A4 Avant 3.0TDI) przewiduje MINIMUM 93 indeks nośności a letnie 18" i wszystkie zimówki koniecznie muszą być wzmacniane (o podwyższonym indeksie nośności wzgl. nominalnej) czyli 95 (690kg. max. load) U Wampira w jego turbobenzynce producent nie przewiduje opon wzmacnianych (o wyższym indeksie) więc u niego jak i u mnie może siedzieć opona o indeksie 91, ALE NIE U CIEBIE! Edytowane 9 Stycznia 2017 przez BeyerBrown
Bruuuum Opublikowano 9 Stycznia 2017 Opublikowano 9 Stycznia 2017 (edytowane) Bruuuum, zaczynasz robić straszny bałagan w wątku poprzez insynuacje i sugestie jak choćby tym, że moje poprzednie opony o indeksie 88 nie wystarczały na przekroczenie DMC...otóż rozczaruję Twoje przekonanie o własnej nieomylności - spełniały ten wymóg z zapasem. Co się z nimi stało już pisałem. Tp Ty robisz bałagan, bo napisałem, że Twoje 88 nie nadawałoby się do mojej masy. Nie bronię opon o indeksie 88, więc nie wkręcaj mnie w tę dyskusję. Dyskutuję o indeksie 91, między którymi jest spora różnica. 91 jest odpowiednim. Wampira auto ma silnik co waży nicałe 150kg z osprzętem a Twoje 3.0TDI ponad 200kg, więc na 99% jego wlepka dla Twojego auta nie obowiązuje. Jutro odpalę ETKĘ i Ci to udowodnię. Jak nie obowiązuje, jak ja mam te same parametry opon w 17, po co tworzysz tę fantastykę? W dodatku chyba nie pomyślałeś o tym, że indeks dotyczy masy całkowitej na daną oś, a przy DMC rozkład mas jest niemal 50/50, więc nie ma znaczenia rożnica ciężkości silnika, kiedy jego auto waży 1685, a moje 1735. Z resztą tak jak mówię mam ten sam indeks opon, zdaje się wszystkie B6/7 mają ten sam, bo 2.0 TDI z 1535kg ma równiez ten sam.... Nośność opony spada i przy jej Vmax. nie można jej obciążać naciskiem określonym na podstawie indeksu nośności, co też Ci udowodnię jutro. Serio? Pisałem o tym od początku, że nośność spada przy vmax, ale jest określona dla vmax! Znaczy, że jak ma indeks Y, to ma nośność 91 przy tej prędkości, jak sobie to wyobrażasz, że zwiększasz prędkość i tracisz nośność poniżej tej która ma opona? Z 93 czy 91 przy wyższej prędkość. Mylisz chyba tutaj nośnośc z przeciążeniami, które są wliczone w nośność. I mówiąc o gwałtownym hamowaniu nie miałem na myśli porównania np.16" z 18" ale chciałem Ci zobrazować zjawisko czysto fizyczne, że w pewnym momencie niemal cała masa auta i ładunku leci na przód, na przednie koła, dlatego indeksy nośności są tak wysokie. A konstruktor auta seryjnego nie może sobie pozwolić na opony pod indywidualne zamówienie i szuka opon produkowanych wielkoseryjnie które mu te kryterium (nośności) spełni. Ale Twoje rozumowanie opiera się na tym, że jak indeks nośności ma np. 650kg to przy przeciążeniach na zakrętach, czy przy hamowaniu nie może działać większa siła. Kolejny raz piszę, że nie do wagi przeciążeń odnosi się indeks nośności tylko do masy całkowitej i przeciążenia są w to wliczone! ======== No i miałem rację - ETKA dla Twojego auta Bruuuum (A4 Avant 3.0TDI) przewiduje MINIMUM 93 indeks nośności a letnie 18" i wszystkie zimówki koniecznie muszą być wzmacniane (o podwyższonym indeksie nośności wzgl. nominalnej) czyli 95 (690kg. max. load) U Wampira w jego turbobenzynce producent nie przewiduje opon wzmacnianych (o wyższym indeksie) więc u niego jak i u mnie może siedzieć opona o indeksie 91, ALE NIE U CIEBIE! Najwyraźniej w Twojej etce są ubogie informacje, bo w instrukcji mam też inne opony i z indeksem 92 (zdaje się jeden rozmiar nawet właśnie z 91...) i mam inne opcje zimówek nie XL. Rozumiem, że znalazło Ci kilka pozycji, które miały po 93 i tak stwierdziłeś, że to jest obowiązujące minimum? Co najlepsze w jednym z rozmiarów zimówek 205/55/16 XL nawet nie występują w produkcji opony o indexie 95 - sprawdź sam. Albo inna ciekawostka rozmiar 235/45/17 - ten sam podany przy mojej masie 1735 i przy 2.0 z 1535. Znaczy, że tam jest potrzebny indeks 93 i u mnie jest zaniżony, bo auto 200kg cięższe, czy może tam jest ten indeks 93 podany dlatego, że po prostu opona w takim rozmiarze ma taki indeks? Albo jeszcze co innego, jeśli dla rozmiaru 18" miałbym podane tylko letnie, to nie mogę założyć takiego samego rozmiaru zimówek,bo nie jest wymieniony? Dobrze, że w końcu stwierdziłeś, że u Ciebie i u niego gdzie jest różnica w masie 50kg w stosunku do mnie, a przy obciążeniu tylnej części pojazdu przy DMC rozkład mas, w tym na przednią oś, jest niemal taki sam, jest dopuszczalny indeks 91. Teraz jeszcze wytłumacz to wampirowi, może Ci się uda Kończąc, abstrahując zazwyczaj jeżdzę z pustym bagażnikiem, a do DMC się nawet nie zbliżam, więc nie musisz się martwić czy 91 będzie odpowiedni Edytowane 9 Stycznia 2017 przez Bruuuum
BeyerBrown Opublikowano 9 Stycznia 2017 Opublikowano 9 Stycznia 2017 (edytowane) Kolego, nie da się rozmawiać z Tobą gdy prowadzisz dyskusje w taki sposob jak dotychczas, bo jak widzę pozjadales wszystkie rozumy i nie dopuszczasz do swojej glowy zdania innych... dochodzi nawet do kuriozalne sytuacji, że sugerujesz, iż mam ETKĘ w wersji zubozonej Weź się też trochę zastanów co inni do Ciebie pisza, ja mówiąc o swoich oponach 88 i o tym, że przekraczały z malym zapasem DMC mojego auta chciałem pokazać Ci, że konstruktorzy wiedzą coś czego my nie wiemy, że suma nośności opon musi znacznie przekraczac DMC. Z moich ustaleń jest to co najmniej 300kg. Weź wjedź na SKP to Ci zważą auto i zobaczysz, że na przodzie auta jest więcej kg i na przednie opony działa większy nacisk statyczny. I ćwiczenie na wyobraźnię - postaw auto na dwóch kolach (jak resoraka) i zastanów się ile kg musi znieść ta para opon. A Twoich rozważań nt. indeksu nosnosci i predkosci nie komentuje. Znajdz mi jakis artykul/publikacje/wypowiedz experta ktory potwierdzi Twoje teorie, bo ja w tym momencie wlaczam tryb ksenofobiczny (taki sam jaki Ty masz u siebie) i Twoje teorie w tej materii sa dla mnie niewiele warte Dowody prosze Edytowane 9 Stycznia 2017 przez BeyerBrown
d4ri0 Opublikowano 9 Stycznia 2017 Opublikowano 9 Stycznia 2017 Na przykładzie opony 195/65/16 z indeksem 91 z wlepki z B6 jest pokazane, że indeks 91 jest wystarczającym dla A4, co potwierdza sam parametr tego indeksu w stosunku do DMC auta i tyle. tutaj się z Tobą nie zgodzę. do mojej A4 Audi zaleca 94Y, gdyż swoje waży. DMC jest ważne, ale nie można robić tak, że DMC dzielisz na 4 i wychodzi Ci ile na koło lub na 2 i ile na oś. poza tym lepiej mieć lekki zapas niż na styk. widziałem kilka A4, które powinny mieć 94 a jeździły na 91 i opony zużywały się szybciej i ząbkowały (chociaż co do ząbkowania to nie wiem czy aby na pewno od tego, aczkolwiek jakiś wkład w to miał zbyt mały indeks).
Bruuuum Opublikowano 9 Stycznia 2017 Opublikowano 9 Stycznia 2017 (edytowane) Kolego, nie da się rozmawiać z Tobą gdy prowadzisz dyskusje w taki sposob jak dotychczas, bo jak widzę pozjadales wszystkie rozumy i nie dopuszczasz do swojej glowy zdania innych... dochodzi nawet do kuriozalne sytuacji, że sugerujesz, iż mam ETKĘ w wersji zubozonej Weź się też trochę zastanów co inni do Ciebie pisza, ja mówiąc o swoich oponach 88 i o tym, że przekraczały z malym zapasem DMC mojego auta chciałem pokazać Ci, że konstruktorzy wiedzą coś czego my nie wiemy, że suma nośności opon musi znacznie przekraczac DMC. Z moich ustaleń jest to co najmniej 300kg. Weź wjedź na SKP to Ci zważą auto i zobaczysz, że na przodzie auta jest więcej kg i na przednie opony działa większy nacisk statyczny. I ćwiczenie na wyobraźnię - postaw auto na dwóch kolach (jak resoraka) i zastanów się ile kg musi znieść ta para opon. A Twoich rozważań nt. indeksu nosnosci i predkosci nie komentuje. Znajdz mi jakis artykul/publikacje/wypowiedz experta ktory potwierdzi Twoje teorie, bo ja w tym momencie wlaczam tryb ksenofobiczny (taki sam jaki Ty masz u siebie) i Twoje teorie w tej materii sa dla mnie niewiele warte Dowody prosze W etce masz dane produkcyjne, podane opony jakie wychodziły fabrycznie, a nie masz tam listy możliwych opon do zastosowania. Ale przestań w końcu pisac o oponach z nośnością 88, one w ogóle są XL? Bo zdaje mi się, że to nawet nie były wzmacniane opony, więc mówię kolejny raz, że chodzi mi o opony 91, 88 może być za niska, a różnica na oponie między tymi indeksami jest już większa bo 65kg/szt. Z resztą ja nigdy nie miałem problemu z doborem opon, Ty tak, a teraz chcesz mnie uczyć jakie powinny być Pisałem już kilka razy to, sprawdź sobie wyżej, owszem przy masie własnej nacisk na przednią oś jest większy i rozkład jest mniej więcej 52-55% przód do 45-48% tył, ALE indeks nośności dotyczy masy całkowitej, czyli pojazdu, który jest wypełniony prawie dodatkowymi 500kg. Przy DMC ładujesz głównie bagażnik i tylną część pojazdu, co automatycznie powoduje, że rozkład mas się wyrównuje do ok. 50-50% nie pomyślałeś o tym? To Ty zważ sobie puste auto, a potem wypełnione blisko DMC... Z Twoich ustaleń wynika, że musi przekraczać 300kg, acha, no świetnie Tutaj już nagle liczysz w uśrednieniu przód-tył? U mnie indeks 91 przekracza DMC o 250kg w tym uśrednieniu. Jakie masz merytoryczne podstawy żeby stwierdzić, że wystarczający indeks z zapasem 250kg jest zły, a inny z zapasem 300kg jest ok? Nadal też widzę, że nie możesz przyjąć do wiadomości, że np. jak opona ma indeks powiedzmy 93 czyli 650kg, to odnosi się on do statycznego nacisku, a siły działające przy hamowaniu, czy na zakrętach zawsze będą większe, ale jest to wliczone w ten indeks, tak, że jest on wystarczający dla sił działających w aucie, które nacisk statyczny ma taki i taki. Inaczej musiałby powstać oddzielny indeks maksymalnych obciążeń, czy jakkolwiek go tam nazwać, a nie nośności. Więc Tobie polecam sobie robić te ćwiczenia, bo nie bierzesz podstawowych faktów do wiadomości przy swoich teoriach Także ja już wszystko w tym temacie napisałem, teraz się powtarzam, bo nie czytasz tego co napisałem i muszę pisać drugi raz, więc myślę, że ode mnie to wszystko, każdy sobie sam wyciągnie wnioski Edytowane 9 Stycznia 2017 przez Bruuuum
Norbas Opublikowano 9 Stycznia 2017 Opublikowano 9 Stycznia 2017 Masakra jak te wszystkie posty się czyta Ja w karcie pojazdu ma wpisane minimalne LI 87 Oczywiście każde auto będzie miało zalecane inną nośność, będzie to uzależnione od MW czy DMC lub nacisku na daną oś Odnośnie wlepki u kolegi Wamipr'a to jest pozycja z opona 195/65R15 z 91H. Taką samą oponę z LI stosuje się Golf'ie V gdzie jest o wiele lżejszy od B6/B7 To znaczy, że jest ona wymagana ? Znajdziecie oponę 195/65R15 z mniejszym indeksem niż 91 ? Tak samo B7 po wyjściu z fabryki miało montowane opony z rozmiarem 235/45R17 oraz indeksem 93. Znajdzie ktoś teraz taki rozmiar z LI 93 ? Nie ma co się denerwować, obrażać i wywyższać lub walić czasami głupimi tekstami Sprawdzać, dowody lub pisać bezpośrednio do Audi i będzie jasne. Moim zdaniem, wlepki przedstawiają jaki rozmiar możemy zastosować do naszego auta a nie LI. Dlaczego, niektóre auta nie posiadają na wlepkach LI albo w ogóle nic na nich nie ma poza ciśnieniem i liczbą ludzików ?
BeyerBrown Opublikowano 10 Stycznia 2017 Opublikowano 10 Stycznia 2017 (edytowane) Zarzucasz mi problem z doborem opon a sam chcesz popełnić błąd biorąc pod rozwagę zakup opon z indeksem 91 do Twojego auta z ciężkim dieslem V6 pod maską a gdzie producent zaleca opony min. 93 a większość to warianty XL - ot, przyganiał kocioł garnkowi... Widzisz, ja raz popełniłem ten błąd, myślisz, że nie ma ludzi nieomylnych? Albo, że rozwój w jakiejkolwiek dziedzinie nie zależy od wcześniej popełnionego błędu? Znasz powiedzenie, że uczymy się na błędach? Chyba nie. Sztuką też jest się do tego przyznać a co niewiele osób potrafi, niestety. Widzę też kolejny raz wywalasz się w udawaniu oponiarksiego eksperta twierdząc, że opony XL to wariant który zniesie dodatkowe kg nacisku wzgl. wybitego na niej indeksu nośności. Już jednego takiego delikwenta spotkałem tu na forum i mu udowodniłem, że się myli. Nic nie odpisał. O przeproszeniu mnie za jego bluzgi pod moim adresem nawet nie mam co marzyć, ehhh. Szybki wykład: Oznaczenie XL oznacza nic innego, że taka opona ma podniesiony indeks nośności wzgl. tej seryjnie tłuczonej w danym rozmiarze. A więc np. 235/45R17 standardowo ma indeks nośności 93 a gdy pojawi się na niej napis XL to podnoszą jej indeks i oznaczają np. "95, 96 lub 97 XL" W dalszym ciągu obowiązuje dla takiej wybity indeks nośności w ustalaniu max. obciążenia. Dowód? Jak się przyjrzysz oponie np. 97 XL to małymi literkami jest na niej wybite "max. load: 730kg". Na zwykłej oponie 97 (bez XL) będzie wybite również 730kg... Pewnie i tak mi nie wierzysz, ale przynajmniej próbowałem Nadal też widzę, że nie możesz przyjąć do wiadomości, że np. jak opona ma indeks powiedzmy 93 czyli 650kg, to odnosi się on do statycznego nacisku, a siły działające przy hamowaniu, czy na zakrętach zawsze będą większe, ale jest to wliczone w ten indeks, tak, że jest on wystarczający dla sił działających w aucie, które nacisk statyczny ma taki i taki. Inaczej musiałby powstać oddzielny indeks maksymalnych obciążeń, czy jakkolwiek go tam nazwać, a nie nośności. OK, twierdzisz... hmmm, na jakiej podstawie? Wg. własnego widzimisię i wydumanej teorii? Czy może zrobiłeś jakieś badania w tym temacie? Podaj wyniki tych Twoich rewelacji. Ewentualnie daj linka do publikacji którą się posiłkujesz w tego typu dywagacjach jakie odstawiasz teraz na forum... bo nie chcę byś się przeze mnie kolejny raz powtarzał Moje twierdzenie o 300kg ponad DMC wynika z prostej zależności: DMC mojego A4 to 2155kg a sumarycznie najsłabsze opony jakie mam na wlepce (indeks 91) spełniają te kryterium. DMC przekraczają dokładnie o 305kg. Fabrycznie moje A4 wyjechało na oponach 235/45R17 93Y i ich sumarycznie wyliczona max. nośność przekracza aż o 445kg DMC mojego auta Gdy miałem opony z indeksem 88 to przekraczałem DMC o 85kg i było to stanowczo za mało... a bardzo rzadko jeździłem max. obciążonym autem. I były to krótkie odcinki po mieście. I pytanie za 100pkt.: Czym są przeciążenia i co się wtedy dzieje z masą poddaną przeciążeniu? Rośnie czy maleje? Przemieszcza się czy rozkłada się bez zmian po wszystkich kołach? Jeszcze raz Cię zacytuję, pozwolisz? jak opona ma indeks powiedzmy 93 czyli 650kg, to odnosi się on do statycznego nacisku, a siły działające przy hamowaniu, czy na zakrętach zawsze będą większe, ale jest to wliczone w ten indeks bo mam w związku z Twoim stwierdzeniem (mającym mimo wszystko sens) zagadkę logiczną dla Ciebie: Które opony: z indeksem nośności (statycznej) 91 (615kg) czy 93 (650kg) są w stanie znieść większe siły przeciążeniowe działające na nie przy hamowaniu lub w czasie nagłego manewru ominięcia przeszkody? Moim zdaniem, wlepki przedstawiają jaki rozmiar możemy zastosować do naszego auta a nie LI. Dlaczego, niektóre auta nie posiadają na wlepkach LI albo w ogóle nic na nich nie ma poza ciśnieniem i liczbą ludzików ? Gdy nie ma wyszczególnionego LI tj. gdy na wlepce jest napisane tak: 215/55 R16 235/45 R17 to znaczy to tylko tyle i aż tyle, że wystarczy zwykła opona w tym rozmiarze, z LI 93 Jednak zauważyłem, że na tej samej wlepce (gdzie są podane w/w rozmiary opon) pojawia się 3 opcja (jako letnie kapcie): 235/40 R18 XL magiczne dwie literki, które podnoszą LI z 91 na 95 ! Dlaczego wg. Audi nie wystarczył zwykły wariant tej 18-tki (LI91)? Mało tego - takie zalecenie daje Audi dla opon przewidzianych dla relatywnie ciężkiego A4 Avant V6 3.0TDI, w przeciwieństwie do A4 quattro 1.8T, które zadowoli się oponami zwykłymi. A kol. Bruuuum posiada właśnie kombi 3.0TDI... Niewykluczone, że dobór opon nie zależy tylko od DMC pojazdu. Możliwe, że również od mocy auta, gdyż idzie to w parze z częściej pojawiającymi się przeciążeniami na skutek agresywniejszego stylu jazdy (344-konnym S4 i w ogóle autami pow. 200KM rzadko kto jeździ jak emeryt...) ================= Żeby było jeszcze ciekawiej to w S4 B6 można śmiało montować 235/40R18 91Y a w nowszym S4 B7 producent niemal na każdej naklejce informuje, że dla niego przewidział 18-tki w wersji XL (LI 95). Znalazłem jednak jedną naklejkę dla eSy B7 na której nie było napisu XL. Z kolei na każdej naklejce przewidzianej dla silnika V6 2.7 i 3.0TDI było zaznaczone, że 18-tki muszą być XL Samo Audi już chyba się pogubiło w tym Mimo wszystko dochodzę więc ponownie do wniosku, że raczej nic złego nie powinno się wydarzyć przy LI 91... tym samym przyznaję rację kol. Bruuuum, w forsowaniu tezy, że 235/35R19 91Y będą OK Edytowane 10 Stycznia 2017 przez BeyerBrown
Bruuuum Opublikowano 10 Stycznia 2017 Opublikowano 10 Stycznia 2017 (edytowane) Które opony: z indeksem nośności (statycznej) 91 (615kg) czy 93 (650kg) są w stanie znieść większe siły przeciążeniowe działające na nie przy hamowaniu lub w czasie nagłego manewru ominięcia przeszkody? Dobrze, że w końcu doszliśmy do w miarę konsensusu w kwestii 91 do A4 (notabene Audi RS3 1 generacji, czyli nowsze auto, 2011, 1670kg wagi, czyli 65kg różnicy - fabrycznie opony 235/35/19 91Y ). Już nie będę na całość odpisywał bo za dużo zajmuje to czasu, a jedynie na "niewyjaśnioną" jeszcze kwestię z tym naciskiem przy hamowaniu, czy nagłym skręcie. Kwestia: tak, opona, która ma nośność 650kg jest w stanie znieść przeciążenia większe niż wywołuje sama w sobie masa statyczna auta. Aby to łatwiej sobie wyobrazić może powinniśmy się odnieść do siły ciężkości. Tak jak mówiłem, indeks NOŚNOŚCI przedmiotu (w tym wypadku opony) odnosi się do wartości MASY przedmiotu (w tym wypadku auta) jaką jest w stanie, tutaj potocznie nazwijmy to "nosić". Jeśli samochód stoi w miejscu i na 1 oponę przednią oddziałuje powiedzmy 500kg, to korzystając ze wzoru na siłę ciężkości F = m * g, gdzie F = 1 N - siła ciężkości, g = 10 N / kg - przyspieszenie ziemskie, dzielimy wzór przez g, żeby została sama masa, to szybko wychodzi mi, że działa tu siła 5000N. Jeśli samochód zacznie nagle hamować lub ostro skręcać, to zmieni się CIĘŻAR NACISKU na dane koło, czyli, np. 10000N, ale nie zmieni się sama MASA jaka oddziałuje na oponę. Rzeczywiście, może być ciężko sobie to wyobrazić. Bo na oponę jest faktycznie większy NACISK, ale nadal oddziałuje ta sama MASA. Jak dobrze każdy widzi, nośność swoim parametrem doboru odnosi się do MASY całkowitej pojazdu, tzn. tak jak już pisałem, opona, która ma nośność 650kg jest w stanie znieść przewidywalne siły ciężkości, którymi oddziałuje na nią masa 650kg (jak pisałem, przeciążenia są "wliczone" w nośność). MASA jaka działa na przednie koła przy hamowaniu nie zwiększa się, nie przechodzi nagle z tyłu pojazdu - zwiększa się siła nacisku z przodu, a tył zaś zmierza ku niedociążeniu. Bo przy takim lepszym hamowaniu zapewne sama siła może wzrosnąć kilkukrotnie, co nie powoduje, że opona nie jest przystosowana do hamowania. Także odpowiadając na pytanie w cytacie: jeśli masa w przeliczeniu na koło wynosi 500kg, to przy hamowaniu (lub innym gwałtownym manewrze) praktycznie tak samo dobrze, wystarczająco zachowa się opona z indeksem nośności dla 615kg jak i 650kg. Mam nadzieję, że wystarczająco merytorycznie wyjaśniłem Ci tę kwestię Edytowane 10 Stycznia 2017 przez Bruuuum
BeyerBrown Opublikowano 10 Stycznia 2017 Opublikowano 10 Stycznia 2017 (edytowane) Tak, teraz rozumiem co chciałeś powiedzieć W każdym razie przejrzałem ETKĘ wzdłuż i wszerz i takie S4 B6 (które wagowo jest zbliżone do Twojego 3.0TDI) ma dopuszczone 18-tki o indeksie 91, a dla Twojego auta już takich nie przewiduje się, wg. producenta zalecane są 18-tki w wersji XL (czyli z LI 95), ewentualnie 17-tki z indeksem 93 lub wyższym, dziwne to... Acz oprócz tylko jednej wersji naklejki z informacją o oponach to wszystkie inne przewidziane dla nowszego S4 B7 miały już zalecenie by montować 18-tki w wariancie XL... tak jakby doszli do wniosku, że wcześniej to było ciut za mało... ot, takie swoiste pojmowanie przewagi dzięki technice... a może B6 to był tylko prototyp B7? Mimo wszystko 19-tki są mało komfortowe... już nie mówiąc o tym, że zawiecha dostaje bardziej po tyłku. Nie wiem czy jest sens pchania się w nie. Dobre trzymanie w zakrętach zapewnią już (dobre) 18-tki... Edytowane 10 Stycznia 2017 przez BeyerBrown
SiMsOneQ Opublikowano 16 Października 2017 Opublikowano 16 Października 2017 Ponawiam trochę temat, czy indeks H do mojej 1.8T Quattro w zupełności wystarczy?
ArapahoVmax Opublikowano 27 Grudnia 2017 Opublikowano 27 Grudnia 2017 (edytowane) Odgrzeję kotleta, ale potrzebuję porady. Muszę kupić opony zimowe, ale na mojej wlpeie w drzwiach są tylko rozmiary a niema nic na temat indeksów opon. Przewertowalem ksiąźkę wozu, też nic. Podpowiedzcie proszę jaki indeks powinna mieć opona w rozmiarze 205/55/16 w przypadku B7 sedan z silnikiem 2.0 TDI? Będę wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam, Edytowane 27 Grudnia 2017 przez ArapahoVmax
bird71 Opublikowano 3 Kwietnia 2018 Opublikowano 3 Kwietnia 2018 Standardowe pytanie 225/50/16 letnia indeks nośności 91 wystarczy ? A4 b6 Avant
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się