MurzynDDZ Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 (edytowane) Witam, Niedawno przesiadłem się na większą moc silnika (z 90 na 110KM) i mam do Was małe pytanko. Jak dobrze sami wiecie tutaj w 110 - tce turbinka ma zmienną geometrię, więc chciałem się dowiedzieć jak tym jeździć, żeby jej nie zapiec. Wiem, że po dłuższych trasach i po ostrej jeździe nie należy od razu gasić silnika bo trzeba ją schłodzić, ale jak to jest z obrotami? W jakim momencie zmieniać biegi? Przy ilu obrotach tak mniej więcej? No i na jakich obrotach jeździć ekonomicznie? Pozdrawiam! Edytowane 1 Lutego 2015 przez MurzynDDZ
Tomekktm1 Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 jeździj tak samo jak i 90 tylko pamiętaj żeby od czasu do czasu jej wstawić co by przewalić przez pełen zakres obrotów
MurzynDDZ Opublikowano 1 Lutego 2015 Autor Opublikowano 1 Lutego 2015 jeździj tak samo jak i 90 tylko pamiętaj żeby od czasu do czasu jej wstawić co by przewalić przez pełen zakres obrotów 90 tką kręciłem lekko ponad 2 tyś obrotów przy zmianie biegów, czyli nie zaszkodzi? No i wiadomo przy 60 km nie wrzucałem 5 -tki, dopiero gdzieś tak przy 90 km/h 5 bieg.
wesz82 Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Ja robię tak do puki nie pokaże się 70 stopni na blacie nie przekraczam 2 tys obrotów,po 70 2,5 tyś. A żeby to zimą osiągnąć to musisz się wyziębić lekko ale daje rady. Jak rozgrzeje sie do 90 to jeszcze pare km tak do 10 i mozna wstawiac w palnik. Na turbo i VTN najlepiej 5 bieg i 3,5 tyś obrotów przez 20-40km zależy jak się da. Można ją przepalać na 2-3 ale sprawne jej przepalanie jest jw. Co do ekonomi to jak przesadzisz ze długo z zamulaniem w ten czeka cie czyszczenie turbo.
goldi Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Pozbyć się katalizatora ze srodka jezdzij dynamicznie np trzeci bieg 4 tyś zmiana biegu oczywiście nie nom stop a zapomnisz o problemach z turbiną oczywiscie na rozgrzanym silniku. Rano jak jest zimny nie przekraczasz 2.5 tyś obrotów i studzic turbo po jeździe dynamiczniej
tomasz102 Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 (edytowane) Ja od kilku lat mam silnik afn i ani razu nie miałem problemu z geometrią łopatek <odpukać> Podstawa długiego żywota turbosprężarki to: - dobry olej koniecznie pełny syntetyk o klasie lepkości 5W40 (mówię o afn i naszych PL warunkach klimatycznych) - jak odpalasz silnik i jedziesz to bardzo delikatnie z pedałem gazu. Nie ma sensu przekraczać 2 tys obrotów. Dopiero jak złapie 90 C to wtedy można dynamiczniej. Prawda jest taka, że jazda przez kilka km 140 km/h słabo zapobiega zacinaniu się geometrii łopatek turbiny. Przy wyprzedzaniu samochodów i szybkim przyśpieszaniu geometria w dużo większym stopniu pracuje i do tego jest wyższe EGT. Dlatego dynamiczna jazda pozytywnie wpływa na geometrię. Oczywiście trzeba jeździć z głową - Jeżeli masz zimny silnik to jak gasisz to czekaj kilka sekund na wolnych obrotach przez zgaszeniem, jeżeli ciepły to kilkanaście sekund, a jeżeli gorący to ja zwykle czekam około 5 minut ( często na krajówkach osiągam prędkości rzędu 160km/h-180 km/h ) można to traktować jako jazda autostradowa. Do tego ostatnie kilometry trasy jadę już "przepisowo", żeby wszystko stopniowo się chłodziło. Edytowane 1 Lutego 2015 przez tomasz102
MurzynDDZ Opublikowano 1 Lutego 2015 Autor Opublikowano 1 Lutego 2015 Czyli z tego co wywnioskowałem to przy zimnym silniku kręcić nieagresywnie i z umiarem. Po zagrzaniu lepiej przyspieszać szybciej i dynamicznie wtedy ta geometria lepiej sobie tam pracuje, czyli myślę, że do ~ 2500 obr mogę spokojnie kręcić przy rozgrzanym już silniku? Dzięki tomasz102 za konkretną odpowiedź.
tomasz102 Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Może śmiało pod 3400-3600 obr/min. Generalnie nie zaleca się przekraczania 4000 obr.
mantix Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Kolego przy rozgrzanym silniku możesz sobie kręcić powyżej 3 tyś. Ta turbina lubi obroty i nie znosi PSJ. Jak będziesz "mulił" ten silnik to się przygotuj na częste pucowanie zmiennej geometrii.Ja jak kupiłem mojego afna (jeździła nim kobieta) to tygodnia musiałem turbo wyszarpać, ponieważ notlauf prawie codziennie . Wyczyściłem vnt, wyciąłem kata i już rok minął i żadnej przycinki odpukać
MurzynDDZ Opublikowano 1 Lutego 2015 Autor Opublikowano 1 Lutego 2015 Okej w takim razie dzięki za porady
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się