Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Quattro - jak duży jest to plus? Automatyczna skrzynia biegów - jak to rzeczywiście jest?


Tytanowy_Wąż

Rekomendowane odpowiedzi

no to zgłupiałem już bo byłem przekonany że ESP to system działający przy np starcie żeby zapobiec buksowaniu kół jak mówi np jedna ze stron

http://moto.pl/Porady/1,115892,11545908,Kontrolki_bez_tajemnic___Poradnik.html

Mocno uproscili w tym artykule opis ESP.

wyłaczajac ESP wyłaczasz rowniez ASR, te dwa systemy sa podpiete pod jedna kontrolke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość harry19-19

ESP to nie jest system antyposlizgowy, tym systemem jest ASR a ESP to system stabilizacji toru jazdy. Jezeli masz ESP to i masz ASR, innej mozliwosci nie ma.

Dobrze radze doczytaj dokladnie temat bo tutaj masz braki.

dobrze kolega Dev mówi

antypoślizgowym jest ABS działa że jak naciśniesz hamulec, to jedno koło hamuje a drugie koło raz hamuje a raz nie , zrobione bo to żeby ominąć przeszkodę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to zgłupiałem już bo byłem przekonany że ESP to system działający przy np starcie żeby zapobiec buksowaniu kół jak mówi np jedna ze stron

http://moto.pl/Porady/1,115892,11545908,Kontrolki_bez_tajemnic___Poradnik.html

Mocno uproscili w tym artykule opis ESP.

wyłaczajac ESP wyłaczasz rowniez ASR, te dwa systemy sa podpiete pod jedna kontrolke.

czyli mam rozumieć że mam ESP i ASR , że jak jest śliska nawierzchnia auto może mi do hamować koło ??

Edytowane przez kt65c453
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na googlach mogą być podane sprzeczne informacje, polecam zasięgnąć wiedzy u samego źródła, czyli w zeszycie szkoleniowym VAG'a:

https://drive.google.com/file/d/0B0dJexHLU-b8clJMd2M3NGNYeFU/view?usp=sharing

ESP w B6 i B7 nie da się wyłączyć całkowicie! Na pewno nie w zwykłych wersjach, nie wiem jak z RS-em. Wciąż będzie działać min. ABS i EDL, czyli część systemu ESP.

Ten przycisk na konsoli de facto dezaktywuje ASR-a i być może również czujniki przyspieszeń, świadczą o tym słowa z manuala:

Wyłączenie funkcji systemu ESP jest
celowe:
- podczas rozkołysania z głębokiego śniegu
lub sypkiego podłoża,
- podczas jazdy z łańcuchami
przeciwśnieżnymi i
- do pracy samochodu na stanowisku do
sprawdzania mocy.

Sam ASR jest rozwinięciem ABS-u. Obie stanowią część ESP.

Mówienie więc, że "ESP zadziała przy ruszaniu" z ogólnego punktu widzenia nie jest błędem :hi:

Ewolucja w dużym uogólnieniu:

ABS->ASR->EDL->ESP>ADS (Audi Dynamic Steering)->sportowy mechanizm różnicowy->skrętna tylna oś-> ? :mysli:

Z praktyki: by poślizgać się choć trochę bokiem autem z quattro na ośnieżonym parkingu wystarczy nacisnąć przycisk ESP na konsoli. Ręczny jest wtedy całkowicie zbędny :D

Edytowane przez BeyerBrown
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@UP Jeszcze EDS. EDL blokuje mechanizm różnicowy a EDS działa jak ASR.

ESP i ASR to jedna ikonka na desce. Przyciskiem ESP wyłaczasz i ESP i ASR. ESP to inaczej Elektronische Stablity Program. Po polsku Elektroniczny program stabilizacji [jazdy]. Jak na szybko wlecisz na rondzie i zacznie ci tyłek odlatywać to wtedy zadziała ESP, słychać jest jak poszczególne koła są zablokowane tylko po to, żeby wyrównać tor jazdy i wtedy miga kontrolka ESP.

ASR to system podobny do ESP z tym, że on zapobiega poślizgowi koła podczas ruszania. Jeżeli ruszysz i masz FWD to przednie koła kreca sie w miejscu a tył stoi to wtedy system ASR za pomocą hamulcy zacznie hamować przednią oś tak żeby zdławić silnik i koła odzyskały przyczepność. Coś a'la EDS.

Przyjęło się tak:

ABS - hamowanie

ASR - ruszanie

ESP jazdy po łuku.

ESP to ABS + ASR. Chociaż są auta, które mają ASR i ABS a nie mają ESP. To są różne systemy tylko tyle, że ESP działa na podstawie ABS i ASR.

Możesz mieć sam ABS.

Możesz mieć ASR, ale:

Ale żeby mieć ASR musisz mieć ABS.

Ale żeby mieć ESP musisz mieć ASR.

Edytowane przez Makale
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza. Jednak ASR nie redukuje uślizgu kół podczas ruszania za pomocą hamulców a poprostu odejmuje gazu aby zredukować moc przenoszoną na koła.

ESP używa hamulców do ustabilizowania toru jazdy.

Można mieć ASR bez ESP ale mając ESP automatycznie mamy również ASR.

Edytowane przez iwadrian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ? Łoo a zawsze byłem pewny, że ASR nie odcina paliwa, a przyhamowywuje koła tak jak EDS ;)

No wiem już więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ASR bez ABS-u nie występuje więc siłą rzeczy korzysta też - być może tylko w ostateczności - z przyhamowania poszczególnych kół, gdy zdławienie momentu obrotowego (obrotów silnika) nie pomaga. Siłą rzeczy ASR korzysta z czujników ABS-u.

EDS to nie jest inna nazwa EDL, tj. elektronicznej szpery? :mysli: Jeśli nie proszę o szersze wyjaśnienie różnic :)

System ESP ciągle ewoluuje i w B8 można już było doposażyć auto w aktywny układ kierowniczy, który sam zarzucał mikrokontry (bez przyhamowywania kół, tzn. ABS reaguje dużo później) i nie jest to nawet odczuwalne na kierownicy. Kolejną opcją jest sportowy mechanizm różnicowy na tylnej osi, podobny w działaniu do elektronicznej szpery (EDL) z tym, że potrafi działać cały czas a nie tylko do 80km/h (auta bez quattro do 40km/h) lub do czasu przegrzania hamulców.

Ostatnim hitem w koncernie VAG-a jest tylna oś skrętna, która pojawiła się w najnowszym Q7. W BMW mają ją od ponad 10 lat :hi:

BTW. ESP (czy tam ściślej ASR) zadziała w quattro dopiero przy ostrym ruszaniu na sypkim podłożu. Samo quattro ma też inną zaletę - niemal równomiernie (i wolniej) zużywają się opony na wszystkich czterech kołach :)

Edytowane przez BeyerBrown
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ? Łoo a zawsze byłem pewny, że ASR nie odcina paliwa, a przyhamowywuje koła tak jak EDS ;)

No wiem już więcej :)

Wszystko zalezy od konstrukcji ukladu, bardziej precyzyjny jest ten ktory przyhamowywuje kolo niz ten ktory odcina paliwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Expertem nie jestem ale z tego co mi wiadomo to właśnie przyhamowując działa tak w quattro (a nie "ujmując" mocy) - w ten sposób moc z danego koła jest przekazywana na pozostałe koła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wychodzi, że EDS i ASR działają razem ? Jak będzie śnieg to aż wjade prawym przednim kołem w zaspe z wyłączonym ESP / ASR i zobaczymy czy się będzie kręciło jedno ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EDS i ASR dzialaja na tej samej zasadzie.

Z tym ze ASR dziala az koła przestana sie slizgac a EDS dziala az wszystkie kola maja jednakowa predkosc ale auto moze nie miec przyczepnosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli po wyłączeniu ASR / ESP system EDS nadal powinien pracować ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...