Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ślizgające się NOWE sprzęgło-całkowicie spalone. 1.9 tdi - ROZWIĄZANY


Wymiana sprawnej dwumasy na nowe ?  

6 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Wymiana sprawnej dwumasy na nowe ?

    • TAK
      1
    • NIE
      5
  2. 2. Obić/wzmocnić tarczę sprzęgła ?

    • TAK
      3
    • NIE
      3


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Rozwiązano problem 2.02.2017r

Przyczyną ponownie ślizgającego się sprzęgła był cieknący olej silnikowy z pod uszczelki głowicy. Olej tak mocno ciekł po całym boku silnika przedostając się na całą tarcze sprzęgła + jej podzespoły co powodowało ślizganie. 

Witam

W maju 2016r wymieniałem tarcze sprzęgła + docisk + łożysko LUK ponieważ auto z niskich mocno się już ślizgało. Dwumas zostawiłem taki jaki jest. Auto to Audi a4 b6 2002r 1.9 tdi skrzynia 5 biegowa manual.

Od dwóch tygodni ponownie zaczęło się ślizgać, a dziś podczas wyprzedzania zostało chyba całkowicie spalone. Smród i dym niesamowity. Powoli na wolnych obrotach dojechałem do domu. Pedał sprzęgła zaczęło wyraźnie wysoko brać.

Nie mam pojęcia dlaczego sprzęgło tak szybko padło, nie mam haka nigdy nie ciągałem ciężarów. Może to przez to że silnik jest po jakimś lekkim czipie chodź sam nie wiem dokładnie jaki ponieważ już go takiego kupiłem, ale przyśpieszenie wyraźniej mocniej czuć od oryginalnego 1.9tdi 130km.

Drugą przyczyną mógłby być cieknący jakby z pod uszczelki głowicy lub vacum pompy olej po całym silniku i skrzyni biegów ?

Dwumas (LUK) nic nie hałasuje, biegi ładnie bez szarpania wchodzą, rusza się bardzo płynnie tylko teraz pedał wyżej łapie, wszystkie drgania łanie wytłumia. I nie wiem czy wymieniać teraz i dwumas czy tylko samą tarcze sprzęgła. Docisk i sprzęgło są po bardzo małym przebiegu ok 6-7 tyś km więc może je też nie ma sensu zmieniać ?

Pytanie co teraz robić by po wymianie ponownie ten sam problem nie powrócił, jakie sprzęgło? Czy czas myśleć nad obitą tarczą ? Stary dobry dwumas zostawiać czy wymieniać ?

Poniżej przesyłam kilka zdjęć z wymiany sprzęgła w maju 2016r.

b190293d64478bd2med.jpg

1484fbeb4217e953med.jpg

cd688a38ba2f42b7med.jpg

d8b4d15afc25215fmed.jpg

d7822371786baa00med.jpg

Edytowane przez Michal94
Opublikowano (edytowane)

moja tarcza wyglądała gorzej od Twojej na zdjęciach bo u mnie już prawie po  nitach szło i nie było juz praktycznie bruzd pomiedzy lamelkami tarczy a mimo to nie miałem problemów ze ślizganiem się sprzęgła o takim stanie dowiedziałem się dopiero gdy zdjąłem skrzynie bo mi dwumas lekko zaczął cykać i chciałem go "profilaktycznie" wymienić

Według mnie po zdjęciach widać jakby tarcza była zatłuszczona- błyszczy sie dziwnie nawet widać że zostaja na niej odciski palców :/ ale z drugiej strony taki wyciek co pokazujesz to nic chyba ze podczas uzywania auta leci bardziej. Zacznij może od uszczelnienia Vacum a skoro masz możliwośc samemu robic takie naprawy to wymień tylko tarczę.

Edytowane przez MemberA4
Opublikowano

No właśnie moja poprzednia tarcza nie wyglądała strasznie tylko była cała tłusta. Usunąłem problem ale przyczyny tego problemu już nie wyeliminowalem. 

Najgorzej że nie mogę zlokalizować tego wycieku. Co go umyje to po kilku set km cała prawa tylna strona silnika zaolejona.

Opublikowano

Miałem podobny problem.U mnie sprawcą był własnie ten uszczelniacz który pokazałeś na zdjeciu.

Opublikowano
Godzinę temu, Michal94 napisał:

Najgorzej że nie mogę zlokalizować tego wycieku. Co go umyje to po kilku set km cała prawa tylna strona silnika zaolejona.

i ja równiez tak miałem i również lało się na prawą strone, wymiana uszczelki pompy vacum eliminuje ten wyciek tylko dowiedz sie jaka masz czy gumowe 2szt czy jedna blaszana. Jeszcze dla pewności sprawdź też gniazdo wtyczki od PD (okrągłe gniazdo z tyłu silnika) tam też potrafi cieknąc z pod oringu i leci później koło pompy vacum.

Opublikowano
1 godzinę temu, DodoS4 napisał:

Miałem podobny problem.U mnie sprawcą był własnie ten uszczelniacz który pokazałeś na zdjeciu.

Tak tym razem będę i wymieniał ten uszczelniacz chodź uważam że to nie on był winowajca wycieku. Spójrz że u mnie silnik i skrzynia jest cała zaolejona na zewnątrz takim czarnym bardzo rzadkim olejem.  Cieklo z tylnej prawej strony silnika aż na skrzynie.

36 minut temu, MemberA4 napisał:

i ja równiez tak miałem i również lało się na prawą strone, wymiana uszczelki pompy vacum eliminuje ten wyciek tylko dowiedz sie jaka masz czy gumowe 2szt czy jedna blaszana. Jeszcze dla pewności sprawdź też gniazdo wtyczki od PD (okrągłe gniazdo z tyłu silnika) tam też potrafi cieknąc z pod oringu i leci później koło pompy vacum.

O i tu mi kolego dałeś duże wskazówki że winowajca może być tak jak wcześniej pisałem uszczelka vacumpompy. O cieknacym gnieździe PD nawet mi do głowy nie przyszło. W piątek wracam z pracy i od razu zaczynam rozbierać skrzynie i szukać wycieku.

Dzięki koledzy za wskazówki!

Opublikowano

Uszczelka vacuum to raz, okolice egr to dwa, zdeformowana pokrywa zaworów to trzy. Zdjął bym też dwumas i zajrzał na uszczelniacz wału. Te rzeczy do sprawdzenia. Przy okazji luz króćca podciśnienia vacuum pompy. Do wymiany jak dla mnie tarcza + docisk(możliwa deformacja od wysokiej temperatury.

Opublikowano (edytowane)

Dziś zrobiłem jazdę próbną na spalonym sprzęgle. Wysoko bierze i szarpie i na dodatek już teraz czuć drgania, szarpania. Wiec postanowiłem zrobić tak:

Sprzęgło do obicia Kavlerem a docisk do szkiełkowania (stoczenia) w zakładzie w Warszawie u Radzikowskiego koszt 250zł

Nie wymieniałem w tym aucie dwumasa nie wiem ile ma już przelatane więc postanowiłem już tym razem wstawić nowe LUK'a.

3 godziny temu, misiek95 napisał:

Uszczelka vacuum to raz, okolice egr to dwa, zdeformowana pokrywa zaworów to trzy. Zdjął bym też dwumas i zajrzał na uszczelniacz wału. Te rzeczy do sprawdzenia. Przy okazji luz króćca podciśnienia vacuum pompy. Do wymiany jak dla mnie tarcza + docisk(możliwa deformacja od wysokiej temperatury.

Egr zaślepiony, wstawiony separator oleju odmy, turbo po regeneracji więc w tych miejscach jest sucho. Z pod pokrywy też nie widać wycieków i jej odkształceń. Króciec vacum sztywny. Co do uszczelniacza na wale silnika to masz rację, warto tam zajrzeć przy okazji zmiany dwumasy.

Dziś na szybkiego zrobiłem oględziny na kanale. Tego oleju jest coraz więcej, dosłownie zarzygana olejem cała prawa strona silnika oprócz okolic turbo i egr. i caluśka skrzynia biegów aż widać krople oleju na niej. Jest to bardzo rzadki bezwonny olej.

Pod vacum jest wilgotno, tłusto ale najbardziej, najwięcej tego oleju jest na uszczelce głwicy (zdjęcie przykładowe poniżej). Coraz bardziej się zastanawiam czy uszczelka miała by coś z tym wspólnego ? Ciśnienia zbiorniczku nie ma, białego dumu równiez brak, płynu chłodniczego nie ubywa a w tym miejscu łączenia bloku z głowicą jest najwięcej oleju.

Bede uszczelniał vacum i gniazdo PD mam nadzieje że to będzie przyczyną jeśli nie ponowna moje wymiana sprzęgła będzie bezsensowna ;)

fb2a36c7cb0fec25a892c4ff4047c35e.jpg

zdjęcie przykładowe - nie moje

 

Zapomniałem dodać że auto zawsze na zimnym puszcza przez kilka sekund chmurę niebieskiego dymu i trzęsie silnikiem. Może faktycznie olej przedostaję sie gdzieś do paliwa? Gdzieś jest dużo nieszczelność Bede musiał koniecznie rozebrać cała pompe vacum.

Edytowane przez Michal94
Opublikowano (edytowane)
23 godziny temu, MarekMiskiewicz napisał:

A nie masz docisku z samoregulacją  ? 

Nie docisk jest bez samorogulatorów, zwykłe słoneczko dociskowe.

Dziś miałem wolne popołudnie postanowiłem zdjąć skrzynie i przy okazji zdjąć vacum pompe.

Cała skrzynia jest w oleju od środka również. zmieniam uszczelniacze na skrzyni i na silniku, wydają się być suche ale dla pewności lepiej zmienić. Pytanie czy koniecznie trzeba z silnika spuszczać olej czy jeszcze się wyrobie z poziomem oleju ? Docisk i koło dwumasowe również całe tłuste.

 

Co do pompy vacum zauważyłem w głównym wężu od podciśnienia wyciekło trochę oleju. To normalne ? Z tego co czytałem w necie to pompa jest już "rozszczelniona" pomoże tylko wymiana.

 Zatem szukam vacum pompy z jak najmłodszym nr katalogowym. Oby to ona była przyczyną tak mocnego przecieku oleju.  Może zniknie przyczyna dymienia na niebiesko przy rozruchu zimnego silnika....

Pod pompą vacum jest duży króciec który zasila płynem chłodniczym nagrzewnice. Tam dla pewności również chce zmienić uszczelkę tylko czy ktoś zna jej nr katalogowy ? bo nie mogę znaleźć do 1.9 tdi.

Czy przy demontażu tego króćca koniecznie jest spuszczenie całego płynu ?

79b238329381726dm.jpg

Zdjęcia poniżej jak wygląda pompa, więcej zdjęć z całej wymiany zapodam jutro w dzień.

Czekam na wasze rady, opinie.

cdca4e54d3872862med.jpg

a91316fcf3dd51b4med.jpg

42f13876201d0294med.jpg

d257b54cbed91d2fmed.jpg

Edytowane przez Michal94
Opublikowano

Wydaje mi się że nie widziałem pompy vacuum, która miała by totalnie sucho w kroccu i tym grubym wężu. Ale to też nie dowód ze to normalne.. ja bym zostawił, to nie jest źródło problemu

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Poczytałem trochę na internecie. Wszędzie piszą ze jak jest olej w przewodach to vacumpompa na szrot, a u mnie akurat było tego oleju dużo. Rozszczelniła się i nie ma jak tego zregenerować. Zakupiłem wiec ponoć niezniszczalnego BOSCHa z passata b6 1.9tdi 2007r. Poczytałem też dużo o moim wycieku silnika. Wiele ludzi miało taki sam przypadek jak ja - zaolejona cała prawa strona, cala skrzynia, caluśki rozrusznik w oleju i pierwsza szpilka kolektora ssącego - przyczyna rozszczelnionej pompy LUK. Wymiana na Boscha od razu pomaga.  Zobaczymy jak będzie u mnie ;)

Wszystkie części znalazłem w programie ETKA, zamówiłem u kolegi z forum Marcina, jutro maja być już u mnie w domu. Oby tylko jeszcze sprzęgło przyszło z nowym obiciem to będzie można wszystko przez weekend składać do kupy.  

Dnia 16.01.2017 o 15:44, misiek95 napisał:

 Do wymiany jak dla mnie tarcza + docisk(możliwa deformacja od wysokiej temperatury.

I tu kolego miałeś racje. Zadzwonił do mnie Radzikowski (gość od naprawy sprzęgła)  powiedział że docisk co niedawno założyłem(8tyś km temu) jest mocno zdeformowany i nie nadaję się do przetoczenia. Całe szczęście wysłałem im dwa komplety i do regeneracji nadał się stary kpl sprzęgła na który kupiłem auto.

Na dzień dzisiejszy wszystko jest już poczyszczone, skrzynie ze spalonego sprzęgła ledwie kercherem umyłem z tego strasznie śmierdzącego mazidła. Pozostało mi tylko czekać i czytać moją najlepsza lektrurę jaką czytałem czyli książka:  AUDI A4 SAM NAPRAWIAM :) polecam wersje w książce :)

Pytanie:

Czy zmiana uszczelniacza a raczej kołnierza jest jakoś skomplikowana? Coś mi się kiedyś obiło o uszy że trzeba blokować wał korbowy, ustawić w GMP 1pierwszego tłoka i mieć do tego specjalny przyrząd ale nie wiem czy w AWX wystarczy tylko wykręcić i wkręcić nowy uszczelniacz.  Jak to było Panowie? Zmieniał ktoś ten uszczelniacz w silniku AWX ?    Jeszcze się nie doczytałem tego w książce i może nie być o tym dlatego wole tu zapytać.

New-Rear-Camshaft-Seal-w-Flange-for-A3-A

Macie jakiś prosty domowy sposób aby ściągnąć  łożysko igiełkowe z wału korbowego? Zakupiłem również nowe więc trzeba to jakoś zmienić :)

51SNwhr65UL._SL1500_.jpg

Edytowane przez Michal94
Opublikowano

Uszczelniacz wału wymienisz bez problemu- wystarczy Ci klucz 10 nasadka. Ostrożnie żeby nic nie skaleczyć :)

Jeżeli chodzi o łożysko to nie wymieniałem w awx ani pochodnych... ale wydaje mi sie że że powinien sie przydać patent z nałożeniem w otwór smaru, dopasowaniem wałka ze skrzyni i puknięcie młotkiem, żeby ściśnięty smar wypchał łożysko. Kojarzysz?

Opublikowano

No racja, spróbuje tak zrobić. Nawale smaru a potem dopasuje jakiś ciasny pręt(bo takiego drugiego samego wałka  ze skrzyni nie mam) w ten otwór i może uda się wypchnąć. Kiedyś ktoś mi taki paten pokazał jak wymieniałem łożysko skrzyni MZ ETZ i rzeczywiście sprawdził sie :) 

Opublikowano

Według mnie jakikolwiek wyciek z tyłu silnika nie powinien mieć wpływu na slizgające się sprzęgło. Dwumasa jest tak skonstruowana że ciężko by było ażeby olej dostał się do tarczy.Co innego jeśli puści uszczelniacz na walku sprzęgłowym to wtedy jak najbardziej. Co do łożyska igiełkowego w wale to dobrze je nasmarować bo jak się zatrze to ciężko wkładać biegi na pracującym silniku.

Opublikowano (edytowane)

Witam Panowie.

Jestem już po wymianie.

Dnia 19.01.2017 o 21:01, misiek95 napisał:

Jeżeli chodzi o łożysko to nie wymieniałem w awx ani pochodnych... ale wydaje mi sie że że powinien sie przydać patent z nałożeniem w otwór smaru, dopasowaniem wałka ze skrzyni i puknięcie młotkiem, żeby ściśnięty smar wypchał łożysko. Kojarzysz?

No i ten patet się sprawdził. Po 15minutach nabijanie smaru łożysko wyszło :) 

Dnia 22.01.2017 o 19:37, roger18sx napisał:

Według mnie jakikolwiek wyciek z tyłu silnika nie powinien mieć wpływu na slizgające się sprzęgło. Dwumasa jest tak skonstruowana że ciężko by było ażeby olej dostał się do tarczy.Co innego jeśli puści uszczelniacz na walku sprzęgłowym to wtedy jak najbardziej. Co do łożyska igiełkowego w wale to dobrze je nasmarować bo jak się zatrze to ciężko wkładać biegi na pracującym silniku.

No dwumasa prawie całkowicie zakrywa tarcze ale na postoju auta myślę że przez otwory chłodzące miedzy skrzynią a silnikiem zawsze coś tam wleci a coś leciało i to konkretnie stawiam na pompe vacum.

Łożysko igiełkowe(pilotujące) ja smar zostawiłem taki jakim był na nowym łożysku.

Wszystko skręciłem do kupy sprzęgło bierze praktycznie od razu z samej podłogi, jeszcze lepiej jak nowy zestaw LUKa. Pedał chodzi bardzo lekko, porównywalnie do pedału gazu :) Samochód jest po chipie i po wymianie sprzęgła czuć lepszego kopa z niskich obrotów . Widać że tarcze obita kevlarem ładnie się klei.

Parę fotek z wymiany:

Nowe części + dokupiłem uszczelniacz skrzyni biegów cortecco 25x40x8

394ef70aec230947m.jpg

Nowe koło dwumasowe Sachs + tarcza obita kevlarem

05bbe27d8a8583f9m.jpg

Montaż dwumasy tu uwaga na nowe śruby z główką SPLIN. Łatwo na niej ześliznąć nasadkę  bo jest duża siła(65Nm+ 90 lub 180 stopni) dokręcania przy tak niewygodnej pozycji kręcenia kluczem ;) Trzeba narpawde mocno dociskać klucz do śruby. Przy zwykłej główce myślę że nie było by takiego problemu.

c7199099451a710am.jpg

Patent na wyosiowanie tarczy. Nasadka 15 idealnie pasuje w tarcze i w wał korbowy. Drugi raz używam już tej nasadki do wycentrowania tarczy i nigdy nie było problemów z wsadzeniem srkzyni.

ef7534931f17b63dm.jpg

A tu żeby nie szukać w książce gdzie i jaka długość śruby idzie do przykręcenia skrzyni :)

5127fe04819437ddm.jpg

W tej skrzyni 5 biegowej podobno tulejka prowadząca ma niewymienne uszczelnienia( trzeba kupować całą nową tuleje z uszczelniaczami za ok. 150zł). Mi bez problemu udało się kupic i wymienić oring 56,8x2,6 (nr kat. N90354201) + uszczelniacz na wałek 25x40x8 

408d82634468bb8dm.jpg

Co do pompy to musiałem trochę pokręcić silnikiem tak z 4x po 10s  aby odpalił. Różnice jaką tylko poczułem to lepsza czułość hamowania na pedale.  Pedał wyżej bierze.

Z jazdy długo się nie nacieszyłem bo jak tylko zakręcę do 2-3tys rpm wyskakuje mi czerwony komunikat kontroli oleju na FISie. Po zgaszeniu silnika błąd znika. Zakręcę do 2-3tys rpm z powrotem wyskakuje błąd. Na vagu nie ma żadnego błędu. Olej jest w normie więc można jeździć ale dla pewności wolałem postawić juz auto i jutro będę oglądał na kanale czujnik oleju.

Miał już ktoś taki przypadek ? Czujnik oleju siada ?

Edytowane przez Michal94
Opublikowano

No bezpieczniej będzie sprawdzić ciśnienie oleju- a nie jego poziom:P Najprawdopodobniej czujnik. A komunikat wyskakuje przy 2k rpm- bo wtedy wykonywany jest pomiar. Na wolnych nie mierzy

Wtyczki albo kabelka nie uszkodziłeś?

Opublikowano (edytowane)

Może jak wymieniałem termostat to na czujnik wyleciało mi trochę płynu chłodniczego. Spróbuje przeczyścić kostkę. Dziwne to by trochę było jakby od stania auta zepsuł się czujnik. Kable na pierwszy rzut oka wyglądają normalnie. Moze reset z akumulatora pomoże. Jutro bede szukał przyczyny. Najgorzej że na vagu nic nie wyskakuje więc nie wiadomo gdzie dokładnie szukać problemu.

No i problem rozwiązany.

Przy wymianie termostatu zdejmowałem wąż gumowy z plastikowej obudowy i pewnie przypadkiem podciągnąłem za kabel od czujnika. Także przy tej wymianie dla wszyskich proszę uważac na kabelek czujnika poziomu oleju, jest do brardzo cienki delikatny kabelek.

Zeszlifowałem plastik aby dostać się do końcówki kabla, zarobiłem oba  końce, zlutowałem,  zaizolowałem zacisnąłem białymi opaskami i zostawiłem ogonki aby pamiątać że w tym miejscu było lutowane i na ten kabelek uważać.

87d26742aa994028med.jpg

Samochód z rana na zimnym jak puszczał tak i dalej puszcza niebieski dym przez poł minuty, to się niestety nie zmieniło ;)

Po przejechaniu 10 kilometrów uważam że wszystko dobrze chodzi ale gdy zajrzałem pod kanał a tu znowu wyciek oleju !

Dokładnie zaolejone jest łączenie głowicy z blokiem silnika oraz górna pierwsza szpilka kolektora ssącego. Przy kolektorze niedawno uszczelkę wymieniałem i wszystko równo dokręciłem odpowiednią siła Nm.

Panowie co robić z tym wyciekiem ? Nie widzę tu objawów nieszczelnej głowicy typu: biały dym,  ubywające borygo czy ciśnienie w węzach chłodzenia. Oleju od wymiany do wymiany ubywa do minimum na miarce oleju czyli to jest norma. 

Aha dodam że wytarłem do sucha ten wyciek, odpaliłem auto i pod kanałem uważnie obserwowałem skąd to cieknie, niestety nie widać teraz wycieku.  Jutro sprawdzę podczas rozruchu zimnego silnika może wtedy zobaczę olej na tym łączeniu głowica-blok silnika.

fb2a36c7cb0fec25a892c4ff4047c35e.jpg

Edytowane przez Michal94
Opublikowano

Dzis jeszcze raz przeczyscilem silnik i przez 10min na odpalonym silniku uważnie obserwowałem w kanale miejsce wycieku oleju. Wyciek wychodzi dokładnie z pod uszczelki głowicy(dokładne pokazane na zdjeciu wyżej). Pojechałem do pierwszego mechanika twierdził że to może być to winowajca. Miał kilka takich przypadków że motor dobrze chodził, płyn był w porządku a olej uciekał.

Także biorę się za remont glowicy. Przy okazji skontroluje stan uszczelniaczy, szklanek, walka, pompki, itp.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...