Marcin1916 Opublikowano 16 Sierpnia 2009 Opublikowano 16 Sierpnia 2009 Witam postanowiłem zrobić małe foto story z regeneracji mojego alternatora , jest podobny wątek ale z alternatorem VALEO a jest różnica... mój altek Zaczynam od ściągnięcia koła pasowego ze sprzęgiełkiem (w moim przypadku kompletnie zatartego co spowodowało zerwanie 2 pasków i skrzywienie napinacza )miałem pewne obawy dyz koło te miało straszne bicie wyglądało to tak jakby skrzywił się wałek wirnika (facet w serwisie alternatorów wkręcał mnie że na 100% skrzywiony wałek i do wymiany wirnik i zaczął pokazywać nówki sztuki... )moje obawy na szczęście nie potwierdziły się bicie miało koło na wałku - kompletnie zmiażdżone łozyska... do tego potrzebny jest specjalny klucz-nasadka rozmiar - 19,6 mm długość - 30 mm 33-ząbkowy coś takiego: Z taką nasadką i altkiem najlepiej skorzystać z kompresora klucz pneumatyczny LEWE obroty maksymalna moc i musi puścić żadnego blokowania wirnika czy koła!!- jeśli chcemy go naprawić a nie zepsuć do końca... a tu widać jak łożysko koła wysypuje się przez uszczelniacz... następnie zdejmujemy tylną pokrywę 3 śrubki i 3 zatrzaski po zdjęciu pokrywy odkręcamy i zdejmujemy szczotki z regulatorem napięcia 2 śrubki U mnie wyglądają całkiem nieźle Następnie możemy przejść do rozpołowienia naszego altka (nie trzeba niczego rozlutowywać jak w przypadku Valeo) odkręcamy 4 śruby najlepiej kluczem nasadkowym nr 8 Ja podważałem obudowę delikatnie z wyczuciem śrubokrętem płaskim na przemian I mamy pierwsze łożysko do wymiany o numerze 6203 2RS C3 Użyłem do tego takiego ściągacza do łożysk rozmiar 24-55mm Po zdjęciu łożyska postanowiłem wymienić również komutator był juz nieźle zjechany jego oryginalne oznaczenie to Bosch 1238 przed zdjęciem komutatora należy odlutować go w 2 zaznaczonych miejscach ściągałem go płaskim śrubokrętem podważając popękał cały ale i tak zjechany był...Następnie zakładamy nowy komutator wbijając go delikatnie na trzpień zwracając uwagę na zaznaczony ząbek musi wejść w rowek i druciki, potem lutujemy... Gdy mamy już założony nowy komutator możemy nabić nowe łożysko za pomocą kawałka rurki o średnicy wewnętrznego ringu łożyska Teraz kolej na przednie łożysko o numerze 6303 2RS C3 musimy wybić wirnik z obudowy w tym celu odkręcamy 4 śruby zaznaczone (ja wybijałem w ten sposób położyłem go na 2 cegłach za obudowę tak ze wirnik wisiał w dół luzem podłożyłem szmatki żeby nie zniszczył się upadkiem nowy komutator i wybijałem młotkiem przez kawałek twardego drewna ażeby nie sklepać gwintu na wałku...gdy go wybiłem to zobaczyłem że można było inaczej przez rurkę o średnicy krążka dociskającego łożysko,miałem jeszcze problem z dwiema śrubami zapieczone i objechane musiałem rozwiercać łebki) Po czym ściągamy stare łożysko Gdy już mamy ściągnięte stare łożysko wbijamy w obudowę nowe łożysko kawałkiem rurki o średnicy zewnętrznego ringu łożyska lub kawałkiem twardego drewienka zamykamy je blaszką skręcamy na 4 śruby i nabijamy na wałek wirnika obudowę z łożyskiem plus krążek za pomocą kawałka rurki o średnicy krążka Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności zakładamy nowe koło pasowe ja dokręcałem je kluczem pneumatycznym (czytałem kiedyś na forum bodajże passata że kolesiowi się odkręciło a dokręcał ręcznie) dałem koło firmy ina F-225653.12 takie jak było Jeśli chodzi o stare łozyska to wyglądało to nie ciekawie na kulkach i między nimi praktycznie zero smaru za to na osłonce skawalony stary smar... Efekt wymiany zero szumu nic nie słychać chodzi jak nóweczka :> Koszt- 2 łozyska PFI Bearings 15zł ,komutator zamiennik 12zł plus parę piwek :gwizdanie: Czas- trudno powiedzieć ja robiłem to pierwszy raz ostrożnie na wyczucie w ogóle niemiałem pojęcia jak to jest złożone plus niespodzianki w postaci zapieczonych obrobionych śrub... teraz myślę ze w 1 godzinkę spoko bym to zrobił Mam nadzieje że nie przynudziłem i łopatologicznie wytłumaczyłem może się komuś przyda Pozdrawiam
Marcin1916 Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 17 Sierpnia 2009 W związku z pytaniami odnośnie demontażu koła pasowego dodam że występują trzy rodzaje zależne od typu mocy i roku produkcji alternatora pierwszy jest taki jak podałem natomiast 2 i 3 zależy od wielowpustu na wałku wirnika klucz wyglada tak 1-wielowpust TORX T50 2-wielowpust Spline M10 Wielowpust służy do blokowania wałka wirnika klucz stanowi całość wraz z nasadką do koła pasowego Wielowpust znajduje się tutaj jak widać u mnie tego niebyło wiec inny klucz bez blokady.... Dodam jeszcze że mogą się różnić również inne części np; łożyska, szczotki regulator napięcia, komutator...
Pretor Opublikowano 5 Stycznia 2010 Opublikowano 5 Stycznia 2010 Witam. Wie ktoś może jaka jest średnica bieżni komutatora w alternatorze BOSCH?
grzes1150 Opublikowano 14 Listopada 2010 Opublikowano 14 Listopada 2010 Odgrzewam kotleta. Gwint lewy czy prawy i czy przy 1Z jest TORX T50 czy SPLINE M10[br]Dopisany: 13 Listopad 2010, 21:20_________________________________________________???
Pretor Opublikowano 14 Listopada 2010 Opublikowano 14 Listopada 2010 Gwint jest na 100% prawy, a czym odkręcić w 1Z gdzie nie ma sprzęgiełka to nie wiem.
bluesmen Opublikowano 15 Maja 2013 Opublikowano 15 Maja 2013 A jak wydobyć alternator z auta? Jedna śruba haczy o wisko i nie idzie jej wyciągnąć.
slow-worm Opublikowano 16 Maja 2013 Opublikowano 16 Maja 2013 ja wlasnie wczoraj wyciagnalem alternator, szkoly sa rozne, jedna mowi o wylamywaniu zeberek na wisku i wybijaniu tulejek, na ktorych trzyma sie dolna sruba a druga mowi o tym, ze trzeba zdemontowac zderzak, chlodnice i odkrecic wiatrak z wiskiem (blokujesz cienkim drutem/srubokretem kolko wtykajac w przygotowane przez fabryke otwory i od tylu oski odkrecasz srube kluczem imbusowym). Ja wybralem ta druga opcje.
bluesmen Opublikowano 17 Maja 2013 Opublikowano 17 Maja 2013 Już sobie poradziłem. A AFNie nie trzeba nic rozbierać.
RAFLIK A4 Opublikowano 17 Maja 2013 Opublikowano 17 Maja 2013 dokładnie kolego w AFN-e wystarczy odkręcić dolną śrubę i wyciągnąć ją do momentu aż się oprze o wisko i wtedy można wyciągnąć alternator a jak by wam brakowało mm to możecie poluzować wisko śruba imbusowa chyba 8 albo 10 ale nie pamiętam dokładnie
krzysztof198919891989 Opublikowano 27 Maja 2013 Opublikowano 27 Maja 2013 a da rade jak odkreci sie przedni pas i troszke go cofnie ?to chyba wystarczajaco miejsca bedzie na wyjecie go
krzysku27 Opublikowano 3 Czerwca 2013 Opublikowano 3 Czerwca 2013 w moim śruba była włożona w drugą stronę i wtedy niema problemu i przy składaniu radze tak zrobić. Wtedy od strony wisko mamy nakrętkę
ziomek0101 Opublikowano 12 Stycznia 2014 Opublikowano 12 Stycznia 2014 Koledzy to w końcu w a4 b5 1Z trzeba odkrecać to wisko czy nie? wyjdzie ta druga śruba przez otwór wyciety w łapie co przykreca sie alternator???
sid3 Opublikowano 17 Listopada 2014 Opublikowano 17 Listopada 2014 Witam , mam pytanie odnoście alternatorów bosch o nr. 0123515008 ( 120A ) jest to alternator bez sprzęgiełka. I alternator bosch o nr. 0123515003 ( 120 A ) jest to alternator z sprzęgiełkiem . Moje pytanie brzmi czy można założyć koło alternatora ze sprzęgiełkiem na alternator ze zwykłym kołem pasowym , jeśli tak to jakie sprzęgiełko (nr. ?) Próbowałem przełożyć te koło ze sprzęgiełkiem na alternator ze zwykłym kołem , ale wystąpił problem . Otóż gwinty są jednakowe na obu to jest 16x1,5 ale po wkręceniu do końca sprzęgiełka i wstawieniu do silnika okazało się że wystaje za daleko w kierunku wiatraka i w tym momencie pasek by pracował nie symetrycznie do pozostałych kółek . Czy powinno być inne sprzęgiełko ? Ok , problem rozwiązany alternatory 120 A o nr. 0123515003 i 0123515008 są identyczne i kółko pasowe stałe i kółko pasowe ze sprzęgiełkiem są zamienne , trzeba tylko zwrócić uwagę na kółko pasowe ze sprzęgiełkiem bo są różne , a chodzi o głębokość osadzenia . Powinno być kółko 35 mm grubość i 16mm od gwintu do tylnej części kółka mierzona od środka .
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się