Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AFN] Naprawa alternatora BOSCH 0 123 515 003


Marcin1916

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :hi: postanowiłem zrobić małe foto story z regeneracji mojego alternatora , jest podobny wątek ale z alternatorem VALEO a jest różnica...

mój altek

aV1qcbAS.jpg

Pqy35TS.jpg

Zaczynam od ściągnięcia koła pasowego ze sprzęgiełkiem (w moim przypadku kompletnie zatartego co spowodowało zerwanie 2 pasków i skrzywienie napinacza :kwasny:)miałem pewne obawy dyz koło te miało straszne bicie wyglądało to tak jakby skrzywił się wałek wirnika (facet w serwisie alternatorów wkręcał mnie że na 100% skrzywiony wałek i do wymiany wirnik i zaczął pokazywać nówki sztuki... :chytry:)moje obawy na szczęście nie potwierdziły się bicie miało koło na wałku - kompletnie zmiażdżone łozyska... do tego potrzebny jest specjalny klucz-nasadka rozmiar - 19,6 mm długość - 30 mm 33-ząbkowy coś takiego:

aV1qgRVJ.jpg

aV1qjG0S.jpg

Z taką nasadką i altkiem najlepiej skorzystać z kompresora klucz pneumatyczny LEWE obroty maksymalna moc i musi puścić żadnego blokowania wirnika czy koła!!- jeśli chcemy go naprawić a nie zepsuć do końca...

Pqydoq0.jpg

a tu widać jak łożysko koła wysypuje się przez uszczelniacz...

aV1qmmDA.jpg

następnie zdejmujemy tylną pokrywę 3 śrubki i 3 zatrzaski

PqygXUS.jpg

po zdjęciu pokrywy odkręcamy i zdejmujemy szczotki z regulatorem napięcia 2 śrubki

PqyiiIJ.jpg

U mnie wyglądają całkiem nieźle :)

aV1qwCFA.jpg

aV1qwME9.jpg

Następnie możemy przejść do rozpołowienia naszego altka (nie trzeba niczego rozlutowywać jak w przypadku Valeo) odkręcamy 4 śruby najlepiej kluczem nasadkowym nr 8

PqykLmA.jpg

Ja podważałem obudowę delikatnie z wyczuciem śrubokrętem płaskim na przemian

PqylPIr.jpg

aV1qzAKi.jpg

I mamy pierwsze łożysko do wymiany o numerze 6203 2RS C3

Pqyn819.jpg

Pqynh_J.jpg

Użyłem do tego takiego ściągacza do łożysk rozmiar 24-55mm

aV1qBaw0.jpg

Po zdjęciu łożyska postanowiłem wymienić również komutator był juz nieźle zjechany jego oryginalne oznaczenie to Bosch 1238 przed zdjęciem komutatora należy odlutować go w 2 zaznaczonych miejscach

PqypedJ.jpg

gx1gLlui.jpg

ściągałem go płaskim śrubokrętem podważając popękał cały ale i tak zjechany był...Następnie zakładamy nowy komutator wbijając go delikatnie na trzpień zwracając uwagę na zaznaczony ząbek musi wejść w rowek i druciki, potem lutujemy...

PqyqYZ0.jpg

Pqyr2Yi.jpg

Gdy mamy już założony nowy komutator możemy nabić nowe łożysko za pomocą kawałka rurki o średnicy wewnętrznego ringu łożyska

PqyrYkA.jpg

aV1qGSHA.jpg

Teraz kolej na przednie łożysko o numerze 6303 2RS C3 musimy wybić wirnik z obudowy w tym celu odkręcamy 4 śruby zaznaczone (ja wybijałem w ten sposób położyłem go na 2 cegłach za obudowę tak ze wirnik wisiał w dół luzem podłożyłem szmatki żeby nie zniszczył się upadkiem nowy komutator i wybijałem młotkiem przez kawałek twardego drewna ażeby nie sklepać gwintu na wałku...gdy go wybiłem to zobaczyłem że można było inaczej przez rurkę o średnicy krążka dociskającego łożysko,miałem jeszcze problem z dwiema śrubami zapieczone i objechane musiałem rozwiercać łebki)

PqytX2J.jpg

aV1qIEX0.jpg

PqyuCs9.jpg

PqyuTV9.jpg

Po czym ściągamy stare łożysko

PqyvOhr.jpg

PqyvTgJ.jpg

Gdy już mamy ściągnięte stare łożysko wbijamy w obudowę nowe łożysko kawałkiem rurki o średnicy zewnętrznego ringu łożyska lub kawałkiem twardego drewienka zamykamy je blaszką skręcamy na 4 śruby i nabijamy na wałek wirnika obudowę z łożyskiem plus krążek za pomocą kawałka rurki o średnicy krążka

Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności zakładamy nowe koło pasowe ja dokręcałem je kluczem pneumatycznym (czytałem kiedyś na forum bodajże passata że kolesiowi się odkręciło a dokręcał ręcznie) dałem koło firmy ina F-225653.12 takie jak było

aV1qLy1r.jpg

Jeśli chodzi o stare łozyska to wyglądało to nie ciekawie na kulkach i między nimi praktycznie zero smaru za to na osłonce skawalony stary smar...

aV1qMMlS.jpg

Efekt wymiany zero szumu nic nie słychać chodzi jak nóweczka :>

Koszt- 2 łozyska PFI Bearings 15zł ,komutator zamiennik 12zł plus parę piwek :gwizdanie:

Czas- trudno powiedzieć ja robiłem to pierwszy raz ostrożnie na wyczucie w ogóle niemiałem pojęcia jak to jest złożone plus niespodzianki w postaci zapieczonych obrobionych śrub... teraz myślę ze w 1 godzinkę spoko bym to zrobił

Mam nadzieje że nie przynudziłem i łopatologicznie wytłumaczyłem może się komuś przyda Pozdrawiam :hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z pytaniami odnośnie demontażu koła pasowego dodam że występują trzy rodzaje zależne od typu mocy i roku produkcji alternatora pierwszy jest taki jak podałem natomiast 2 i 3 zależy od wielowpustu na wałku wirnika klucz wyglada tak

aV1vGQ60.jpg

1-wielowpust TORX T50

2-wielowpust Spline M10

Wielowpust służy do blokowania wałka wirnika klucz stanowi całość wraz z nasadką do koła pasowego

Wielowpust znajduje się tutaj

aV1vHKti.jpg

aV1vHZr9.jpg

jak widać u mnie tego niebyło wiec inny klucz bez blokady....

aV1vIaUS.jpg

Dodam jeszcze że mogą się różnić również inne części np; łożyska, szczotki regulator napięcia, komutator...

:hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odgrzewam kotleta. Gwint lewy czy prawy i czy przy 1Z jest TORX T50 czy SPLINE M10[br]Dopisany: 13 Listopad 2010, 21:20_________________________________________________???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wydobyć alternator z auta? Jedna śruba haczy o wisko i nie idzie jej wyciągnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wlasnie wczoraj wyciagnalem alternator, szkoly sa rozne, jedna mowi o wylamywaniu zeberek na wisku i wybijaniu tulejek, na ktorych trzyma sie dolna sruba a druga mowi o tym, ze trzeba zdemontowac zderzak, chlodnice i odkrecic wiatrak z wiskiem (blokujesz cienkim drutem/srubokretem kolko wtykajac w przygotowane przez fabryke otwory i od tylu oski odkrecasz srube kluczem imbusowym). Ja wybralem ta druga opcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie kolego w AFN-e wystarczy odkręcić dolną śrubę i wyciągnąć ją do momentu aż się oprze o wisko i wtedy można wyciągnąć alternator a jak by wam brakowało mm to możecie poluzować wisko śruba imbusowa chyba 8 albo 10 ale nie pamiętam dokładnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy to w końcu w a4 b5 1Z trzeba odkrecać to wisko czy nie?:) wyjdzie ta druga śruba przez otwór wyciety w łapie co przykreca sie alternator???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , mam pytanie odnoście alternatorów bosch o nr. 0123515008 ( 120A ) jest to alternator bez sprzęgiełka.

I alternator bosch o nr. 0123515003 ( 120 A ) jest to alternator z sprzęgiełkiem .

Moje pytanie brzmi czy można założyć koło alternatora ze sprzęgiełkiem na alternator ze zwykłym kołem pasowym , jeśli tak to jakie sprzęgiełko (nr. ?)

Próbowałem przełożyć te koło ze sprzęgiełkiem na alternator ze zwykłym kołem , ale wystąpił problem . Otóż gwinty są jednakowe na obu to jest 16x1,5 ale po wkręceniu do końca sprzęgiełka i wstawieniu do silnika okazało się że wystaje za daleko w kierunku wiatraka i w tym momencie pasek by pracował nie symetrycznie do pozostałych kółek .

Czy powinno być inne sprzęgiełko ?


Ok , problem rozwiązany alternatory 120 A o nr. 0123515003 i 0123515008 są identyczne i kółko pasowe stałe i kółko pasowe ze sprzęgiełkiem są zamienne , trzeba tylko zwrócić uwagę na kółko pasowe ze sprzęgiełkiem bo są różne , a chodzi o głębokość osadzenia . Powinno być kółko 35 mm grubość i 16mm od gwintu do tylnej części kółka mierzona od środka .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...