Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana RADIA na nie fabryczne


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Miałem standardowy problem z radiem Concert a mianowicie brak płynnej regulacji głosnosci, wiec postanowiłem zmienić radio na niefabryczne :kox: w polifcie

Mamy dwa sposoby

1. Podłączenie radia przez Adapter (droższe)
Będzie nam potrzebne
1. Kostka- Adapter wersja nie BOSE
1_zpshvtjqbst.jpg
2. Separator antenowy(moze być inny)
2_zpsxaerbnhp.jpg
3. Ramka radiowa
3_zpsuua4hsbt.jpg

Kupiłem zabawki z tego sklepu Alegro Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.
4_zpsp5q1urc7.jpg

Wyciągamy fabryczne radio za pomocą specjalnych wyjmaków(można sobie dorobić)
483452132.jpg
W radiu są 2 sloty na taki klucz
5_zpswskryyqx.jpg
Wkładamy dwa klucze na raz w dwa sloty, ciagniemy energicznie do siebie , radio zeskoczy z zatrzasków :good:
Wyjmujemy radio rozłączamy kostki :good:
Teraz czas na podłączenie adaptera, z podłączeniem nie da rady sie pomylić, jeśli chodzi o kostki. Z czerwonej kostki adaptera wychodzi pojedyńczy luźny niebieski kabelek bez żadnego pinu. Odpowiedzialny jest za zasilanie tylnych głośników i subwoofera, trzeba go podłączyć do niebieskiego(lub białoniebieskiego) kabelka wychodzacego z kostki nowego radia. Ja zrobiłem to w ten sposób
6_zps9vugdcyi.jpg

7_zpsbypppnci.jpg

Został spięty z kabelkiem REMOTE CONTROL, który u mnie był rozłączany pomiędzy wyjsciem z radia, a kostką ISO(co widać na zdjeciu. Odciety kabelek od strony kostki ISO nie podczepiamy, moze zostać luzem
Przy podłaczaniu tego kabelka mozna właczyć radio i sprawdzić czy gra tył :good:
Separator anteny nie powinien sprawić trudności w podłączeniu, wystarczy wszystko ze sobą połaczyc na wtyki i :good:

2. Podłączenie radia bez adaptera (tańszy) By Kwaśniewski

Zakupiłem odpowiedni adapter, na allegro dostępny pod nazwą mini iso, który wygląda tak:
8_zpsy8lpwxuz.jpg

i złączkę do podpięcia kabelka sterującego wzmacniaczem, który zasila głośniki tylne i głośnik basowy w bagażniku.
9_zpsxpbw1r18.jpg

Dodatkowo musiałem dokupić pełną wiązkę dla radia Sony, ponieważ w dostarczonej z radiem nie było wszystkich kabelków, w tym kabelka odpowiedzialnego za sterowanie wzmacniaczem.

Po zmontowaniu wygląda to tak:
10_zpsaylq3cbr.jpg

Wystarczy teraz połączyć:
-czerwoną wtyczkę adaptera z czarną wtyczką od tylnych głośników i głośnika basowego
-czarną wtyczkę zasilania z czarną wtyczką zasilania samochodu
-czerwoną wtyczkę od głośników z brązową wtyczką od przednich głośników
-wtyczki chincz z odpowiednimi gniazdami wyjścia liniowego radia (Line Out)
-ostatnią wtyczkę z radiem

Dodaje jeszcze opis pinów wtyczki mini iso, lewy i prawy przód występuje tylko jeśli przednie głośniki są aktywne, jak w systemie BOSE:
11_zpsn1j5cphc.jpg

W sposobie jaki opisałem zaletą jest cena, ale radio musi posiadać wyjście liniowe chinch (Line Out) i trzeba wyregulować balans głośności przód/tył ponieważ tył gra znacznie ciszej. Dla mnie to rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę, moje radio ma funkcje przełączania trybu pracy wyjścia liniowego z Line Out na Sub Out, czyli na sterowanie subwooferem. W trybie Sub Out jest dostępny filtr dolnoprzepustowy, który odcina częstotliwości powyżej ustalonej wartości, co w efekcie poprawiło jakość tonów niskich.

:good:

Darmowy sposób na obejscie adaptera na tej samej zasadzie działania co kolegi Kwaśniewski
http://a4-klub.pl/warsztat-zrob-to-26/all-aktywny-tyl-adaptera-nieseryjnym-radiu-102733/ by Aju

Przy zakupie ramki radiowej nalezy zwrócić uwagę do jakiego rocznika jest ona przystosowana
ramka do 99r wyglada tak
12_zpsfsvfryzf.jpg
ramka po 99 wyglada tak
13_zpse2ccem1o.jpg
Różnią sie sposobem przykręcania

Jesli ktoś miał ori zmieniarke pod fabrycznym radiem niestety nie ma możliwości jej podłączenia :confused4:
Jak by ktos miał namieszane w pinach przy adapterze, tak powinno to wyglądać
16_zpsiyhebzod.jpg

15_zpsl8njpopt.jpg

14_zpsoohtss7h.jpg

Tak wygląda efekt końcowy
18_zpso07sltwq.jpg
Radio Pioneer DEH6800MP
Gra to owiele przyjemniej niz ori Concert1,
Polecam taką zmianę tym którzy sie zastanawiają, do wyglądu mozna sie przyzwyczaić :good: jakosć muzyki znacznie sie poprawiła :naughty: Koszt całego cyrku wraz z przesyłką wyniósł mnie ok 100zł

Rozwiazanie problemu podtrzymywania pamieci w radiu by jihaad
Trzeba zamienic piny miejscami zółty z czerwonym. We wiązce Pioneera powinny być żółty i czerwony rozłaczalne. W Audi ma być żółty do czerwonego, czerwony do żółtego.
th_redukcja_pioneer_zpsa0798a69.jpg

opis różnych kosci ISO w radiach Audi :cool1:
http://elsegra.com/Car pinouts/Audi.htm

Podobny wątek :good:
http://www.a4-klub.pl/smf/all_b5_subwoofer_tylne_glosniki_jak_podlaczyc_nie_ori_radio-t31550.0.html

FIS nie komunikuje sie z niefabrycznym radiem, wiec pole pozostanie puste. Bez tych przeróbek mozna podłaczyc bez problemu niefabryczne radia marki Blaupunkt, odpinamy ori radio i bezpośrednio do radia bez żadnych przejsciówek montujemy ori kostki :good:

Mam nadzieje że komuś przyda sie ten opis :good:

Edytowane przez Kowi87
Opublikowano

Witam!

Opis :good: :good: :good:

Dzisiaj robiłem to samo u siebie i też chciałem zrobić fotostory, lecz mnie ubiegłeś.

Chciałem tylko dodać, iż ja miałem problem z tymi zaślepkami bocznymi.

Otóż wkręty dostarczone do zestawu okazały się za krótkie do zamontowania zaślepek. Musiałem użyć innych - dłuższych, w których okazało się że są główki są za szerokie i trzeba było je troszkę oszlifować. Również okazało się, że otwory podłużne z zaślepki są za krótkie i musiałem przedłużyć oba otwory - możliwe, że wina była po stronie nieoryginalnych wkrętów.

Chciałbym również opisać wtyczki z Audi po wyjęciu ori radia:

p1010048s.th.jpg

A więc po lewej mamy wtyczki:

- mała brązowa ISO żeńska - do podłączenia głośników przednich - podłączamy do adaptera;

- małą czarna ISO żeńska - do podłączenia zasilania - podłączamy bezpośrednio do radia;

- duże czarne ISO żeńska - do podłączenia tylnych głośników oraz subwoofera przez adapter - podłączamy do adaptera;

po prawej mamy wtyczki:

- antenową

- ja dodatkowo miałem wtyczkę dużą czerwoną ISO - prawdopodobnie do podłączenia pod telefon samochodowy (gdyż taki posiadam w aucie).

A tak to chyba wszystko ok.

Polecam zmianę radia, gdyż jakość dźwięku jest o niebo lepsza niż na ori radiu - nawet na ori głośnikach gra to zadawalająco, a nie mam jakiegoś super radia, tylko standardowe JVC KD - G 331 lub 332 lub 333 - z czerwonym podświetleniem ( nie pamiętam, który to nr ).

pozdrawiam

psajtex

p.s. dodam jeszcze, że istnieją 2 typy adapterów: jeden przystosowany do zwykłego nagłośnienia, a drugi (inny) do systemu BOSE....

Opublikowano

Dzięki za uzupełnienie :good:

A co do tych zaślepek/ramek, u mnie też trzeba było powiększyc otwór na śrube, bo ori mocowanie w koszu było w nieco innej pozycji, po powięszeniu otworu wszystko sie dało spasować :good:

Opublikowano

To ja uzupełnię opis dla radia posiadającego wyjście liniowe chinch.

Zakupiłem odpowiedni adapter, na allegro dostępny pod nazwą mini iso, który wygląda tak:

zrsmiso2rcas.jpg

i złączkę do podpięcia kabelka sterującego wzmacniaczem, który zasila głośniki tylne i głośnik basowy w bagażniku.

img5431resize.jpg

Dodatkowo musiałem dokupić pełną wiązkę dla radia Sony, ponieważ w dostarczonej z radiem nie było wszystkich kabelków, w tym kabelka odpowiedzialnego za sterowanie wzmacniaczem.

Po zmontowaniu wygląda to tak:

img5434f.jpg

Wystarczy teraz połączyć:

-czerwoną wtyczkę adaptera z czarną wtyczką od tylnych głośników i głośnika basowego

-czarną wtyczkę zasilania z czarną wtyczką zasilania samochodu

-czerwoną wtyczkę od głośników z brązową wtyczką od przednich głośników

-wtyczki chincz z odpowiednimi gniazdami wyjścia liniowego radia (Line Out)

-ostatnią wtyczkę z radiem

Dodaje jeszcze opis pinów wtyczki mini iso, lewy i prawy przód występuje tylko jeśli przednie głośniki są aktywne, jak w systemie BOSE:

eskaminiiso.jpg

W sposobie jaki opisałem zaletą jest cena, ale radio musi posiadać wyjście liniowe chinch (Line Out) i trzeba wyregulować balans głośności przód/tył ponieważ tył gra znacznie ciszej. Dla mnie to rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę, moje radio ma funkcje przełączania trybu pracy wyjścia liniowego z Line Out na Sub Out, czyli na sterowanie subwooferem. W trybie Sub Out jest dostępny filtr dolnoprzepustowy, który odcina częstotliwości powyżej ustalonej wartości, co w efekcie poprawiło jakość tonów niskich.

Mam nadzieje że opis się przyda, jak by ktoś wychwycił jakieś błędy proszę o informacje i pozdrawiam.

Opublikowano

ja zakupiłem radio Alpine 9874 RR i tył mi gra bardzo słabo co w moim przypadku

jaki adapter zastosować [br]Dopisany: 17 Styczeń 2010, 11:34_________________________________________________po czym poznac czy mam system Bose mam wtylnych drzwiach głośniki i sub orgyginalny ale nie ma na zaślepkach napisu Bose AUDI Z 97 roku

Opublikowano

Twoje radio ma dwa wyjścia liniowe, skoro tył gra ciszej to pewnie masz podłączone to tak jak ja opisałem. Spróbuj poustawiać fader przód/tył, jak to nic nie da, to musisz podłączyć tył do drugiej pary wyjść liniowych chinch, tych z tyłu radia i poustawiać fader jeszcze raz. Jak byś posiadał Bose to wszystkie głośniki by grały na podobnym poziomie, bo to system w pełni aktywny, czyli z wzmacniacza samochodu, są zasilane wszystkie głośniki, a nie tylko tył i subwoofer. Najlepiej daj jakąś fotkę podłączenia twojego radia, to będzie zdecydowanie łatwiej coś doradzić.

Opublikowano

ja zakupiłem radio Alpine 9874 RR i tył mi gra bardzo słabo co w moim przypadku

jaki adapter zastosować [br]Dopisany: 17 Styczeń 2010, 11:34_________________________________________________po czym poznac czy mam system Bose mam wtylnych drzwiach głośniki i sub orgyginalny ale nie ma na zaślepkach napisu Bose AUDI Z 97 roku

A ogólnie jakis adapter kupowałeś :mysli: Co do BOSE to powinno Ci sie wyświetlać przy uruchamianiu radia na chwile, albo odginasz troche tylna tapicerke i powinieneś zobaczyc napis BOSE albo NOKIA :wink4:

Opublikowano

ja zakupiłem radio Alpine 9874 RR i tył mi gra bardzo słabo co w moim przypadku

jaki adapter zastosować [br]Dopisany: 17 Styczeń 2010, 11:34_________________________________________________po czym poznac czy mam system Bose mam wtylnych drzwiach głośniki i sub orgyginalny ale nie ma na zaślepkach napisu Bose AUDI Z 97 roku

A ogólnie jakis adapter kupowałeś :mysli: Co do BOSE to powinno Ci sie wyświetlać przy uruchamianiu radia na chwile, albo odginasz troche tylna tapicerke i powinieneś zobaczyc napis BOSE albo NOKIA :wink4:

Przecież kolega adik1983 nie ma radia Audi tylko Alpine, więc Bose mu się nie wyświetli.

Opublikowano

ja zakupiłem radio Alpine 9874 RR i tył mi gra bardzo słabo co w moim przypadku

jaki adapter zastosować [br]Dopisany: 17 Styczeń 2010, 11:34_________________________________________________po czym poznac czy mam system Bose mam wtylnych drzwiach głośniki i sub orgyginalny ale nie ma na zaślepkach napisu Bose AUDI Z 97 roku

A ogólnie jakis adapter kupowałeś :mysli: Co do BOSE to powinno Ci sie wyświetlać przy uruchamianiu radia na chwile, albo odginasz troche tylna tapicerke i powinieneś zobaczyc napis BOSE albo NOKIA :wink4:

Przecież kolega adik1983 nie ma radia Audi tylko Alpine, więc Bose mu się nie wyświetli.

Ale zakupił nowe radio, a wczesniej miał Ori radio :gwizdanie: i tam by mu sie wyswietlało Bose :wink4:

Opublikowano

miałem oryginalne radio i nie wyświetlało Bose

sprawdziłem dzisiaj na Subie jest wlepa NOKIA

wszystko jasne nagłośnienie NOKIA

Opublikowano

To ja uzupełnię opis dla radia posiadającego wyjście liniowe chinch.

Zakupiłem odpowiedni adapter, na allegro dostępny pod nazwą mini iso, który wygląda tak:

zrsmiso2rcas.jpg

i złączkę do podpięcia kabelka sterującego wzmacniaczem, który zasila głośniki tylne i głośnik basowy w bagażniku.

img5431resize.jpg

Dodatkowo musiałem dokupić pełną wiązkę dla radia Sony, ponieważ w dostarczonej z radiem nie było wszystkich kabelków, w tym kabelka odpowiedzialnego za sterowanie wzmacniaczem.

Po zmontowaniu wygląda to tak:

img5434resize.jpg

Wystarczy teraz połączyć:

-czerwoną wtyczkę adaptera z czarną wtyczką od tylnych głośników i głośnika basowego

-czarną wtyczkę zasilania z czarną wtyczką zasilania samochodu

-czerwoną wtyczkę od głośników z brązową wtyczką od przednich głośników

-wtyczki chincz z odpowiednimi gniazdami wyjścia liniowego radia (Line Out)

-ostatnią wtyczkę z radiem

Dodaje jeszcze opis pinów wtyczki mini iso, lewy i prawy przód występuje tylko jeśli przednie głośniki są aktywne, jak w systemie BOSE:

eskaminiiso.jpg

W sposobie jaki opisałem zaletą jest cena, ale radio musi posiadać wyjście liniowe chinch (Line Out) i trzeba wyregulować balans głośności przód/tył ponieważ tył gra znacznie ciszej. Dla mnie to rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę, moje radio ma funkcje przełączania trybu pracy wyjścia liniowego z Line Out na Sub Out, czyli na sterowanie subwooferem. W trybie Sub Out jest dostępny filtr dolnoprzepustowy, który odcina częstotliwości powyżej ustalonej wartości, co w efekcie poprawiło jakość tonów niskich.

Mam nadzieje że opis się przyda, jak by ktoś wychwycił jakieś błędy proszę o informacje i pozdrawiam.

zastosowałem tą metodę i wszystko gra tak jak powinno, jest ona chyba najtańsza i najlepsza

Opublikowano

Wszystko fajnie ale mam jedno pytanie. Czy jest możliwość podpiąć nieoryginalne radio pod fis-a ??

Opublikowano

zamontowałem adpater miodzio gra jak powinno

warto było

Opublikowano

Wszystko fajnie ale mam jedno pytanie. Czy jest możliwość podpiąć nieoryginalne radio pod fis-a ??

Niestety to jest minus tej przekładki, ze na fisie pojawi sie czarne pole, ja narazie nie spotkałem sie z obejsciem tego :confused4:[br]Dopisany: 20 Styczeń 2010, 19:45_________________________________________________

zamontowałem adpater miodzio gra jak powinno

warto było

:good:

Opublikowano

A ja mam takie pytanie bo problem tego nazwać nie można. Kupiłem 2 tygodnie temu samochód sprowadzony z Francji to rok 97. Nie było oryginalnego radia tylko na słowo honoru podłączony kaseciak kenwood. Wcześniej się naczytałem o tych wszystkich adapterach i zszokowało mnie to co zobaczyłem w samochodzie. Jest u mnie po prostu 2 kostki ISO takie standardowe jedna zasilanie a druga z 4 parami przewodów na głośniki. Z kodów wyposażenia wynika że mam 6 głośników w samochodzie. miałem problemy z podłączeniem zasilania bo w kostce w samochodzie było tylko 4 przewody. Na zdjęciu na kostce II(niżej) były piny 5,6,7,8. Nie było w niej np przewodu oznaczonego jako 4 gdzie powinno być zasilnie po stacyjce. Tak więc p&p nie udało się. Musiałem zmostkować przewód który idzie do 4 z pinem 7 żeby się uruchomiło. Niby gra ale tracę w ten sposób możliwość że po wyjęciu kluczyka radio się wyłącza. Poza tym ten przewód który do kostki dochodzi do pinu 7 tez zbyt dużego przekroju nie ma a radio jest dość prądożerne bo to Clarion DXZ588RUSB ze wzmacniaczem 4x53W. I po włączeniu świateł radio się nie podświetla więc chyba ten przewód też jest uszkodzony. Radio mnie zaskoczyło bardzo dużym zasięgiem i czystym graniem mimo że nie używałem tej przelotki do podłączenia zasilania a tylko chyba przewód był w kostce samochodu.Co w tej sytuacji polecacie koledzy?

Za to kostka od głośników mnie mile zaskoczyła gdyż po podłączeniu zaczęły grać wszystkie głośniki.

152m.jpg

Czy jeśli miałem takie kostki to mogę uważać że było coś kombinowane w instalacji czy po prostu niektóre tak mają? Jeszcze jedno, czy te głośniki na półce tak ładnie grają basem bo zaskoczyło mnie że z tyłu wydobywa się dość mocny bas. A jak na skali głośności minę 20 oczek to przód zaczyna mocno charczeć a tył dalej sobie daje rade.

Może zasypałem pytaniami ale mam nadzieję że ktoś mnie poratuje.

Pozdrawiam

_________________________________________________Dodane 30.01.2010_________________________________________________

Jak obiecałem umieszczam zdjęcia z mojego samochodu. Na poniższych zdjęciach są kostki w moim samochodzie:

125m.jpg

126m.jpg

128m.jpg

129m.jpg

130m.jpg

Antena

131m.jpg

Przy zastosowaniu tylko takiej przejściówki bez dodatkowego zasilania.

132m.jpg

Kostka od mojego radia Clarion

133m.jpg

Głośniki w tylnej półce są takie:

134m.jpg

Wygląda na to że sa oryginalne NOKIA

135m.jpg

Prosiłes kolego żebym sprawdził czy samochód wyjechał z radiem. Jak mam to sprawdzić? Tu jest zdjęcie z kodami z nalepki w bagażniku:

136m.jpg

Z góry dzięki za sugestie i pomoc.

Pozdrawiam

Opublikowano

Wiec tak co do instalacji, wydaje mi sie ze jest dłubnieta(ale nie mam pewnosci), musze znaleźć fotke brązowej kostki, ale na moje oko wychodziły z niej 4 piny od 2 do 6 pinu, co do przejsciówki anteny jest OK :good: można śmiało taką zakładać

Twoje autko nie miało radia fabrycznie, ale miało głośniki podłączone czy jak to rozumieć

8AV - without radio, with loudspeaker connections

http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=complect tu są kody jak coś :good:

Jak znajde fotke kostek to wkleje dla porównania

Opublikowano

Ok będę czekał na jakieś info od Ciebie.

Szczerze mnie trochę dziwi że samochód wyszedł z fabryki z klimatronikiem a bez radia. Jakaś dziwna polityka ale ok.

A masz możliwość zobaczyć jak u Ciebie wygląda ta kostka od zasilania?

Bo jeśli ta kostka wygląda w ten sposób i nie ma bardzo szans na to by puścić sygnał po stacyjce żeby się wyłączał z wyjęciem kluczyka to rozważam założenie lepszego przewodu do zasilania prosto z akumulatora gdyż ten czerwony z niebieskim paskiem w kostce jest strasznie cienki i do zasilania równolegle dwóch linii będzie za cienki i będą duże spadki napięcia.

A co dziwne u mnie w kostce radia czerwony przewód na którym jest cały czas prąd jest cienki a grubszy jest ten żółty który powinien iść przez stacyjkę. Tak więc ten w kostce samochodu nie będzie przystosowany do takiego amperażu jakiego potrzebuje radio.

Opublikowano

Wiec masz inaczej te piny poprowadzone :gwizdanie:

inaczej, inaczej :good: kolega ma już brązową kostkę przerobioną tak żeby grał tył na nie ori radiu i tej kostki już bym nie ruszał :good:

natomiast w czarnej, zasilającej coś jest pomieszane :mysli:

ja bym to zrobił tak:

-miernikiem sprawdzić gdzie jest +12 w kostce samochodu (stawiam na brązowy przewód)

-również miernikiem sprawdzić gdzie jest masa (stawiam na czerwono-niebieski)

-przekręcić kluczyk w stacyjce i sprawdzić na którym z dwóch pozostałych przewodów pojawia się napięcie, jak już to ustalimy to ten przewód przełożyć na 4pin

-włączyć światła i sprawdzić czy pojawia się napięcie na ostatnim przewodzie, jeśli tak to na 6 pin

*zaznaczone na czerwono są wg mnie dobrze podłączone skoro radio gra

jeśli to nie zda egzaminu to pokusiłbym się o nową instalację, ale to już grubszy szpadel :wink4:

Opublikowano

Postaram się to sprawdzić wszystko ale ma duże ALE

Po spasowaniu do kostki radia prawie na 100% mogę powiedzieć że masa jest na brązowym przewodzie a stale napięcie +12V jest na czerwonym z niebieskim paskiem.

Co do pozostałych dwóch:

Ten na pinie numer 5 to jest przewód gdzie pojawia się +12V po włączeniu radia do włączania wzmacniacza lub zasilania wzmacniacza anteny. Przynajmniej z opisu kostki radia wynika że na tym pinie ma się takowe pojawiać.

Zagadką jest ten 4 przewód. Może faktycznie pojawia się tam napięcie od podświetlenia. Na zasilanie po stacyjce mi nie wygląda gdyż jest bardzo cienki.

Co do brązowej kostki to jestem ciekaw czy nie poszedł ktoś na łatwiznę i wpiął w nią przewody tylnych głośników ale nie ominął wzmacniaczy gdyż na ustawieniu fader na center tył gra wyraźnie głośniej niż przód. Może to moje subiektywne odczucie ale tak jest. Z tym że skąd by ten oryginalny wzmacniacz nokii brał prąd. Chyba że jest poprowadzone napięcie z tego przewodu w kostce zasilania gdzie pojawia się napięcie po włączeniu radia.

Ale inna bajka to taka że ten fabryczny wzmacniacz jest kiepski i nawet moje radio lepiej by napędziło te głośniki. Musze jutro odkręcić chyba obudowę tego wzmacniacza i sprawdzić podłączenia przewodów bo może faktycznie jest ominięty.

A co do zasilania może puścić jeden gruby przewód z akumulatora i zostawić żeby grało bez kluczyka a podświetlenie zapożyczyć z któregoś przycisku panelu środkowego?

Co koledzy o tym myślicie?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...