Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż i działanie czujnika jakości powietrza klimatronic


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Montaz i dzialanie czujnika jakosci powietrza

Dedykuje ten mod dla tych co maja w planach wymiane panelu klimatyzacji pod 1 lub 2 DIN lub wymiane klimatronica przy wytartych przyciskach :confused4:
Czym sie rozni , to znaczy co takiego ma ten panel od zwyklego klimatronica :cool1: otoz zamiast przycisku OFF jest przycisk od czujnika jakosci powietrza ( strzalka z literka A ) :)

img5978h.jpg czujnikjakosci.png img6012d.jpg

Co bedziemy potrzebowali :decayed: :

- panel klimatyzacji w moim wypadku byl 8E0 820 043 AR Allegro 250-500 PLN
- czujnik jakosci powietrza 4B0 907 659 A ASO ( NOWY ) 260 PLN

img6010q.jpg

- wtyka do czujnika 1J0 972 483 A ASO 19 PLN
- piny 4 sztuki ( dwa kabelki ) AS0 000 979 009 E lub u uzytkownikow z Allegro OptoGlob , radiofabric



Sposob dzialania czujnika jakosci powietrza



czujnikjakoscipowietrza0.png




Czujnik jakości powietrza rozpoznaje szkodliwe substancje w otaczającym powietrzu (przeważnie spaliny silnika benzynowego lub wysokoprężnego) i nakazuje jednostce obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic , aby przełączyła układ klimatyzacji w „tryb zamkniętego obiegu powietrza“.
Jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic po sygnale z czujnika jakości powietrza rozpoznaje rodzaj i stężenie zanieczyszczenia powietrza. W zależności od temperatury zewnętrznej i stężenia zanieczyszczeń jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic decyduje:

– Przy temperaturze zewnętrznej powyżej + 2 °C następuje przełączenie w tryb obiegu zamkniętego już przy nieznacznym wzroście koncentracji szkodliwych substancji
– Przy temperaturze zewnętrznej pomiędzy ok. + 2 °C i ok. - 8 °C przełączenie w tryb obiegu zamkniętego następuje dopiero przy znacznym wzroście koncentracji szkodliwych substancji w powietrzu, przy tym jednocześnie zostaje włączona sprężarka.
– Przy temperaturze mniejszej niż ok. -8 °C przełączenie następuje również dopiero przy silniejszym wzroście koncentracji szkodliwych substancji i tylko na ok. 15 s (sprężarka nie włącza się).
– Kiedy koncentracja spadnie, układ klimatyzacji zostanie ponownie przełączony w „tryb świeżego powietrza“.

Funkcja „Automatycznego zamkniętego obiegu powietrza“ może zostać wyłączona w każdym momencie. Jeśli funkcja jest aktywna, przy poleceniu włączenia „automatycznego zamkniętego obiegu powietrza“ sprężarka jest włączana również przy temperaturach zewnętrznych poniższej + 2 °C. Przy temperaturze poniżej ok. -8 °C praca sprężarki nawet w tym przypadku nie jest już możliwa.
W samochodach z „automatycznym zamkniętym obiegiem powietrza“ sprężarka może być włączona do temperatury ok. - 8 °C także przy ręcznie włączonym zamkniętym obiegu powietrza (przycisk „zamkniętego obiegu powietrza“).
Aby w obszarach z równomiernie wysokim zanieczyszczeniem powietrza układ klimatyzacji nie pracował stale w trybie obiegu zamkniętego, czujnik jakości powietrza sam się przystosowuje (dopasowuje czułość do zanieczyszczenia środowiska).
Jeżeli zanieczyszczenie szkodliwymi substancjami powietrza na zewnątrz pozostaje przez dłuższy czas na względnie wysokim poziomie, czujnik jakości powietrza rozpoczyna poprzez program nauki proces przystosowywania do zmienionych warunków środowiska, tak aby polecenie obiegu zamkniętego w przypadku równomiernie zanieczyszczonego powietrza trwało z reguły krócej niż 12 minut. Jeśli występuje kolejno kilka szczytów zanieczyszczenia powietrza, układ klimatyzacji może pracować także przez dłuższy czas w trybie zamkniętego obiegu powietrza.
Przestawienie klap układu klimatyzacji zajmuje trochę czasu. Aby przy nagłym wzroście ilości szkodliwych substancji (np. podczas przejazdu przez obłok spalin silnika wysokoprężnego) do wnętrza samochodu nie przedostały się szkodliwe substancje w stanie lotnym, zassane przed zamknięciem klap świeżego powietrza razem ze świeżym powietrzem, zamontowany jest filtr przeciwpyłkowy z warstwą aktywnego węgla. Filtr, który jest nasycony szkodliwymi substancjami nie może już wykonać tego zadania i musi zostać wymieniony na nowy.
Aby uniknąć częstego przełączania „klap zamkniętego obieg powietrza / świeżego powietrza“, przy małym wzroście stężenia substancji szkodliwych w powietrzu przełączenie nie następuje od razu (czujnik jakości powietrza nie wysyła polecenia do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic ). W takim przypadku wystarcza działanie filtra przeciwpyłkowego z wkładem z aktywnego węgla .
W celu uniknięcia zbyt częstego przełączania „klap obiegu zamkniętego / świeżego powietrza“ wysłane przez czujnik jakości powietrza włączenia „automatycznego trybu obiegu zamkniętego“ utrzymuje się co najmniej 25 sek. (minimalny czas utrzymywania), nawet gdy koncentracja szkodliwych substancji obniży się na tyle, że już nie byłby konieczny tryb obiegu zamkniętego.
Jeżeli sprężarka jest wyłączona (np. w trybie pracy „Econ“), maksymalny czas trwania „automatycznego trybu obiegu zamkniętego“ jest ograniczony przez jednostkę obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic do ok. 15 sek., aby nie doszło do zaparowania szyb.
Aby zaparowane szyby zostały możliwie szybko oczyszczone, jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic w trybie pracy „Rozmrażanie“ nie dopuszcza trybu obiegu zamkniętego.
Czujnik jakości powietrza potrzebuje ok. 30 sek., aby być gotowym do pracy (czas nagrzewania). W tym czasie nie następuje żadne polecenie włączenia „automatycznego obiegu zamkniętego“ z czujnika jakości powietrza -G238- do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic .
Czujnik jakości powietrza jest bardzo czułym podzespołem elektronicznym , który w wyniku bezpośredniego kontaktu z rozpuszczalnikami, paliwami i określonymi związkami chemicznymi może ulec zniszczeniu. Dlatego nie montować czujników jakości powietrza , które miały kontakt z tymi substancjami.

Po dawce wiedzy na temat dzialania :heat: przystepujemy do rezania i demontazu paru rzeczy w aucie :wink4: . Zaczniemy od podszybia tam gdzie znajduje sie nasz przyszly czujnik jakosci powietrza .


Zdejmujemy oslone akumulatora i czesc podszybia ( Ci co maja w takiej konfiguracji oslony :wink4: )


oslonaaku.png


Lub wystarczy zdjac oslone pd filtra przeciwpylkowego

oslonapodszybia.png

Po zdjeciu oslon mozemy zdjac oslone filtra przeciwpylkowego w celu lepszego dostepu do mocowania czujnika jakosci powietrza

filtrpezeciwpylkowy.png czujnikpowietrza3.png

A Wtyczka do czujnika
B Blokada czujnika
C Czujnik jakosci powietrza

Rozmieszczenie styków we wtyczce A

1 - Plus (zacisk 15)
2 - Minus (zacisk 31)
3- Przewód sygnałowy do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic (sygnał prostokątny, niemierzalny)

W obudowie filtra przeciwpylkowego mamy juz fabrycznie przygotowany uchwyt po czujnik jakosci powietrza .

img6015b.jpg

img6017w.jpg

Po zalozeniu czujnik przebijamy sie w scianie grodziowej w zaslepkce gumowej do srodka auta . Aby przeciagnac przewody do srodka demontujemy schowek pasazera:

Demontaż schowka
KEY_glovebox.jpg




Po demontazu schowka czas na panel klimatyzacji ( w przypadku 1 DIN lapiemy i wyciagamy od spodu ) :decayed:

panelklimy.png

W przypadku 2 DIN musimy pierwsze sciagnac RNS E lub inne radio ( uzyc wyjmakow ) a nastepnie od srodka wypchac climatronic . Zdejmujemy wszystkie wtyki aby miec lepszy dostep do wtyki C I pinu 7 wolnego :naughty:

img6019g.jpg

Na koniec oczywiscie po zmianie climatronica kasujemy wszystkie bledy i kodujemy .

:arrow2:http://a4-klub.pl/index.php?/topic/45281-wymiana-adaptacja-nastawy-klimatronika-a4-b6-b7/?hl=%2Bnastawy+%2Bpodstawowe+%2Bklimatronika

Schemat podlaczenia :)

schematczujnikajakoscip.png



:facepalm: kurna .... tyle pisania dla jednego czujnika :guma: Powodzenia

  • Dzięki 1
Opublikowano

Teraz jak już sprawa rozwiązana z klimatronikiem b7 :naughty:, to nie będzie problemu ze znalezieniem klimatronika z funkcją Auto jakości powietrza :naughty::wink4:

Opublikowano

Właśnie wyhaczyłem panel 2din od b6 w atrakcyjnej cenie :kox:

Dzięki Wrclaguna :notworthy:

Jedno pytanie:

Rozmieszczenie styków we wtyczce A

1 - Plus (zacisk „15“)

2 - Minus (zacisk „31“)

3- Przewód sygnałowy do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic (sygnał prostokątny, niemierzalny)

Pin 3 łączę z klimatronikiem z C-7.

A co z "1" i "2"? :mysli:

Opublikowano

Mase zlap gdzie ci pasuje :) a zsilanie podpialem do glownego zasilania klimatronika

Opublikowano

(...) a zsilanie podpialem do glownego zasilania klimatronika

Który to pin? Pamiętasz? Jest jakaś wolna masa w którejść z kostek klimatronika?

Opublikowano

Wtyka F PIN 5 a masa wtyka D PIN 13 :)

Opublikowano

Wszystkie piny są takie same jeśli chodzi o ich konstrukcję?

Bo przy okazji rezania oświetlenia nóg i kontrolki zapięcia pasów przekonałem się, że tak nie jest :naughty::decayed:

Opublikowano

Tu akurat wystarczy sie wpiac w zasilanie i mase a potrzeba ci jeszcze piny 000 979 018 czyli dwa kabelki w ASO :)

Opublikowano

Czyli podsumowując kabelkologię:

1 pin kostki czujnika -> F-5 klimatronika

2 pin kostki czujnika -> D-13 klimatronika

3 pin kostki czujnika -> C-7 klimatronika

Tak? :mysli:[br]Dopisany: 01 Maj 2011, 14:42_________________________________________________

Tu akurat wystarczy sie wpiac w zasilanie i mase a potrzeba ci jeszcze piny 000 979 018 czyli dwa kabelki w ASO :)

Aha, czyli masa i plus w tych dwóch kostkach są już zajęte i wpinam się równolegle[br]Dopisany: 01 Maj 2011, 14:43_________________________________________________000 979 018 -> http://sklep.gajos.com.pl/sklep/

qrfa, ile?! 14-20 zyli?! to chyba za 5 kabelków?! :wallbash:

:decayed:

Opublikowano

Wszystko sie zgadza :) piny z ASO beda potrzebne trzy do wtyki czujnika jakosci powietrza i jeden do climatronika C7 sygnalowy

Opublikowano

Po zmianie klimatronika potrzebne jest jego kodowanie.

A zmienia się coś w adaptacjach? :mysli: [w domyśle: czy zrobić skan adaptacji przed swapem by później te adaptacje ustawiać]

Opublikowano

Nic nie musisz kodowac tylko VIN przucz :)

Opublikowano

Ostatnie pytanie :decayed::naughty::wink4:

Czy automatyczne przełączenie [przy włączonym trybie kontroli jakości powietrza] w tryb obiegu zamkniętego jest jakoś sygnalizowany?

Jak rozumiem brak przycisku "off" powoduje, że w porównaniu ze "zwykłym" klimatronikiem, nie można wentylacji wyłączyć w ogóle?

Aaaa :decayed: :decayed: :decayed:, jeszcze jedno: przewód o jakiej długości trzeba mieć? Będę miał problem by zarabiać końcówki "na aucie", wolałbym przygotować to wcześniej

Opublikowano

Sa za duze :( zrodelko pewnie wyschlo z pinami od tego sprzedawcy

Opublikowano

Sa za duze :( zrodelko pewnie wyschlo z pinami od tego sprzedawcy

;(

Jak dokładnie te odpowiednie się nazywają/wyglądają?

Kabelek z dwoma pinami w ASO kosztuje 15 zł :blink::shocked::wallbash:

Opublikowano

Nie kupisz ich na ALLEGRO :confused4: only ASO , spytaj jeszcze Domin79 czy ma :)

Opublikowano

Czy kabel o przekroju 0,25 nie będzie za cienki?

Kupiłem jakiś ale 3 x 0,25 :confused4: bo innego nie było

Opublikowano

Czy kabel o przekroju 0,25 nie będzie za cienki?

Kupiłem jakiś ale 3 x 0,25 :confused4: bo innego nie było

Spoko :) powinien byc

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...