Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AFN] Rozrząd-wymiana


danu44

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panowie

Ochocho... ale sie porobilo. To ja zle to zrozmialam.

Ale dziekuje Wam bardzo za wszystkie podpowiedzi.

Oczywiscie, ze chodzilo mi o napinacz na pasku od klimatyzacji.

Napinacz na pasku od alternatora wymienialam 30 tys. km temu. Wiec teraz chyba nie musze go wymieniac, gdyz gdzies przecztalam, ze z dobrej firmy (mam Febi) powinien wytrzymac ok. 100 tys. km.

Ale skoro piszecie, ze ten od klimy jesli nie jest uszkodzony to nie ma potrzeby wymiany i zadnych przykrych konseksencji nie ma dla silnika (a uszkodzony chyba nie jest, bo nie piszczy) to sobie go odpuszcze.

Natomiast kolko zebate na wal korbowy ogladalam w ASO i ono nie ma zadnego klinu. Wiec mozna podejrzewac, ze to jest juz nowe rozwiazanie, po tych nie udanych z klinem. Wiec tez sobie odpuszcze. Obie te rzeczy to wydatek ponad 250zl.

Natomiast jesli chodzi o uszczelniacze do walu korbowego i do walka rozrzadu, to chyba wymienie. Tym bardziej, ze juz takie dwa kupilam z firmy Elring. Koszt to 40zl.

W takim przypadku chyba zainwestuje w pompe wody z firmy SKF, a zapomne o tej tanszej od Metelli.

Mam jeszcze jedno pytanie, czy ta sruba na wale korbwym, ktora trzyma kolko zebate, jesli bedzie odkrecona (do wymiany uszczelniacza) nada sie powtornie do uzytku? Czy moze trzeba kupic nowa?

I tak, jutro kupuje;

1.Paski firmy Contech x 3

2.Rolki napedzajaca i prowadzaca z firmy Ina.

3.Pompe wody firmy SKF

A mam juz kupione;

1.Plyn Prestone, dwie banki tj. 2 x 4L mysle, ze wystarczy.

2. Uszczelniacze x 2 firmy Elring.

No i to chyba by bylo wszystko? Razem koszt ok. 550zl

Wymiana tego po znajomosci za 250zl

Mam jeszcze pytanie czy walek rozrzadu musi byc zablokowany, w czasie zdejmowania kola zebatego do wymiany uszczelniacza. Czy tez nie trzeba?

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.

Pozdrawiam Dana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim przypadku śruba powinna być nowa i można by się pokusić o wymianę tego koła. Ja osobiście bym się zastanowił nad ruszaniem tego jeżeli nie masz żadnych wycieków w tym uszczelniaczu. ale twoja wola. Teoretycznie wałek rozrządu powinien być zablokowany ale spotkałem się tez z takimi przypadkami, że dobry fachowiec ustawia koło zamachowe na zero i blokuje pompę wtryskową bez blokowania wałka pod jednym warunkiem, że na starym rozrządzie wszystko było OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Jarku, dziekuje za odpowiedz.

No wlasnie i tu jest problem, wymieniac czy nie. Jesli nawet teraz jest wszystko ok z uszczelniaczem, to czy wytrzyma on nastepne 70 tys. kilometrow? A powiem ze nie wiem czy byl on przy ostatniej wymianie rozrzadu wymieniany. Moze ma juz 70 tys. albo i 140 tys. Tego nie wiem. A jesli zacznie cieknac za np. 20 tys. to jest w przyszlym roku o tej porze. To znowu trzeba bedzie rozebrac wszystko od nowa. Moze jednak wymienie to profilaktycznie, mysle ze wtenczas bedzie wieksza szansa ze wytrzyma do nastepnej wymiany rozrzadu.

A jak wyglada sprawa z ustawieniem silnika po tej naprawie nalezy cos ustawiac czy tez nie? Nie pamietam juz ale gdzies czytalam ze albo przy pomocy pompy albo VAG-u. Czy jest to konieczne? I jesli tak to jakie maja byc te ustawienia.

Prosze nie pomyslec ze chce to wiedziec bo sama bede to robila, alsolutnie nie. Ale chce wiedziec, zeby móc sprawdzic czy mechanik robi to dobrze. Bede caly czas przy naprawie.

Pozdrawiam Dana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uszczelniacze walu korbowego wytrzymuja duze przebiegi. z reguly ich uszkodzenie jest spowodowane luzami na lozyskach glownych.

szkoda nakladow.

w czasie demontazu napedu rozrzadu, nalezy ustawic i zablokowac wal korowy specjalnymi blokadami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po złozeniu trzeba wyregulować kąt wtrysku Vag-iem bo pompa zawsze cos sie zmieni :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ooo... Moderatorze, bardzo fajnie mi to napisales i koledze danielom rowniez dzieki.

A wiesz moze jaki powinien byc najlepszy kat wtrysku? Bo to jest automat wiec moze ma cos inaczej w ustawieniach?

Pozdrawiam Dana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Acha... :mysli:

Nic mi to nie mowi, ale bede pilnowala zeby tak bylo jak napisales.

Bardzo dziekuje... :hi:

Pozdrawiam i zycze milego dnia.

Dana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 stopnie przed GMP (gornym martwym pktem) do 2 po GMP czyli -4 do 2 :naughty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 przed GMP do 2 po GMP

Nie wiem po co te filozofowanie jak to sie robi Vag-iem, tutaj : http://www.turbo-diesel.pl/zrob_to_sam/25/ jest dokladnie opisane jak ta procedura powinna wygladać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Danielu dziekuje, super artykuł... :good:

Rozumiem ze jak u mnie ten kąt bedzie w poblizu ok. 50 (+,-) 5 to bedzie super...

Pozdrawiam Dana :)

ps. czyli, -4 do +2, lub te ok. 50 (+,-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 przed GMP do 2 po GMP

Nie wiem po co te filozofowanie jak to sie robi Vag-iem, tutaj : http://www.turbo-diesel.pl/zrob_to_sam/25/ jest dokladnie opisane jak ta procedura powinna wygladać.

nie wiem co w tym filozoficznego widzisz?

przeciez bez podpiecia fesju tego nie ustawisz.

mozesz odczytujac grupe 004, ustawiac bezposrednio wartosc w stopniach :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Kolegow :)

Mam pytanie czy wie ktos ile jednostek (40-45-50) odpowiada katowi wtrysku 1.3 stopnia ?

Jestem po wymianie rozrzadu i tyle obecnie ma u mnie kat wtrysku. Tak powiedzial mechanik po kontroli na kompie. Oczywiscie jest to wartosc mieszczaca sie w granicach tolerancji.

Niestety to nie to auto co bylo wczesniej. Silnik pracuje jakby twardziej i zeby przyspieszyc musze bardzo mocno naciskac pedal gazu. A auto i tak zbiera sie wolno. Wczesniej dodawanie gazu bylo znacznie mieksze i delikatniejsze. A przy mocniejszym nacisnieciu auto startowalo jak rakieta.

Czy wine za to moze ponosic to ustawienie kata wtrysku, rok temu mialam sprawdzany kat Vagiem i wyniosil on ok. 43-45. Dlatego chcialabym wiedziec ile jednostek to 1.3

Bledow zadnych mechanik na kompie nie znalazl i uwaza ze wszystko jest ok.

Jesli ktos moze mi cos doradzic to bede wdzieczna.

Pozdrawiam Dana :)[br]Dopisany: 20 Sierpień 2011, 10:23_________________________________________________Witam :)

W nawiazaniu do moich ostatnich postow powyzej. Czesc kolegow, ktorzy pisali ze mna na PW beda dokladnie wiedzieli o co chodzi.

Rozrzad zostal wymieniony, auto nie chodzilo tak jak wczesniej. Slabe, brak mocy, twarda praca silnika.

Mechanik uwaza, ze wszystko z rozrzadem jest ok. Kat wtrysku (wedlug niego) w stopniach prawidlowy ok. 1.3.

Jezdzilam i cierpialam - ja i moje Audi.

Dwa dni temu zobaczylam pod autem wycieki oleju, pojechalam do warsztatu (innego niz ten co robil rozrzad).

Po zdjeciu oslony pod silnikiem okazalo sie, ze olej cieknie z rury pod zderzakiem, w ktorej to rurze byly 4 male dziurki.

I teraz co i dlaczego. Okazalo sie, ze (w zimie naderwalam spojler pod zderzakiem i tak jezdzilam) pan mechanik po wymienie rozrzadu postanowil mi to wyremontowac czyli zrobic na "ladne". I wywiercil 4 male dziurki w tejze rurze a nastepnie przykrecil srubkami naderwany spojler do tej rury. I teraz pytanie to kolegow, co to za rura?

Oczywiscie jest to metalowa rura od (do) intercoolera....

Vag nie wykazywal zadnych bledow w dolocie i dlatego nikt nie mogl na to wpasc. Przypadek, ze zobaczylam ten olej pod samochodem naprowadzil mechanika na slad nieszczelnosci. Po zaspawaniu tychze dziurek silnik zaczal normalnie pracowac i auto odzyskalo moc. Moze to smieszne i drobiazg, ale pisze to jako wskazowke dla innych.

I teraz nastepne, moc wrocila i niby wszystko jest ok, no moze poza tym, ze silnik pracuje dalej "twardziej" niz przed wymiana rozrzadu. Pojechalam na Vag. Warsztat elektroniki samochodowej. Spytalam czy moze mi pan mechanik sprawdzic kat wtrysku, ale nie w stopniach tylko w jednostkach. Mechanik zrobil duze oczy i powiedzial do mnie, ze cos chyba kombinuje, bo to sie sprawdza w stopniach. Wiec powiedzialam, ze jestem z klubu Audi A4 i koledzy podpowiedzili mi zeby sprawdzic to w jednostkach, a nie stopniach. Byl bardzo tym zaskoczony, ale sie zgodzil. Najpierw sprawdzil w stopniach i wymagany jest 1.3 oraz rzeczywisty jest rowniez 1.3. Czyli wszystko ok. To bylo w grubie chyba 004. Ale teraz nastepne w grubie 000 (mam nadzieje, ze nie pomylilam grup) pozycja pierwsza od lewej czyli wymagany jest 38. Pozycja druga od lewej... 68....

Rok temu sprawdzalam Vagiem (przed wymiana rozrzadu) i bylo 43, a auto jezdzilo super.

I teraz pytanie, co sie dzieje, widac ze w grupie 000 kat wtrysku jest bardzo wczesny i podejrzewam, ze to moze powodowac twarda prace silnika. Czy tak?

Ale dlaczego tak jest? Skoro grupa 004 pokazuje dobrze, a grupa 000 wykazuje duza roznice i wczesny kat wtrysku. Poza tym wyglada na to (to do mojego pytania w poprzednim poscie - moze sie komus przyda) ze 1.3 odpowiada 68 jednostek. Czyli dosc wczesnie. Czytalam na innych forach (VW) ze koledzy ustawiaja na 0.4 w stopniach. Podejrzewam, ze to odpowiada okolo 50 jednostkom.

Zadzwonilam dzisiaj do firmy i tu podam nazwe (gdyz mysle ze jest to firma profesionalna) Diesel Centrum Adamczyk (www.bosch-adamczyk.pl)

I pan powiedzial mi, ze zadne ustawianie na pompie lub Vagiem, jedynie na czujnik zegarowy. Dostaja auta z ASO i innych warsztatow jesli ci maja problemy z ustawieniem. A Vagiem mozna sobie to potem skontrolowac. Ale podobno po ich ustawieniu nigdy nikt nie zglaszal zadnych reklamacji. Chcialam rowniez spytac kolegow, co o tym sadzicie, czy warto byloby tam pojechac i zrobic to ustawienie kata wtrysku.

Serdecznie pozdrawiam Dana. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie patrz na grupę 004 i wartość 1.3 tylko na grupę 000 basic setting na kolumnę drugą, obecnie masz tam 68 jednostek co jest powodem twardej pracy silnika, powinno być 49-54, 45 co miałaś wcześniej też było spoko, sam tyle mam obecnie i jest cacy, statyczny kąt wtrysku ustawia się przestawiając pompą i przy pomocy vag'a jeżeli silnik zapala, zegarowy czujnik się używa wtedy gdy silnik był gruntownie rozbierany i po złożeniu nie zapala lub gdy nie mamy vag'a.., w twoim przypadku używanie czujnika zegarowego jest zbędne choć sam jestem ciekaw ile by ci ustawił :) może z 35, a jak pan twierdzi że żadne ustawianie pompy przy pomocy vag'a ja bym tam nie jechać bo to nie syrenka z czasów prl tylko auto gdzie pierwsze co się robi to odpala vag'a i patrzy co w trawie piszczy, a dopiero potem dotyka silnika, ustawianie kąta vag'iem to chwila, ciekawe ile z tym schodzi przy pomocy czujnika i czy będą te same wartości, nie wiem ile taka oracja kosztuje no ale więcej jak 100zł to ja bym nie dał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Damian :)

Wiec tak, jak bym miala Vaga to bym sobie to sprawdzala sama w grupie 000 bs.

Ale ze nie mam do jade do "fachowcow" do warsztatu i oni wszyscy tylko grupa 004.

I to chcialabym wiedziec dlaczego wszystkie warsztaty ustawiaja kat wtrysky tylko w grupie 004.

Moze mi ktos napisze.

Mysle, ze wiaze sie to z tym, ze moze maja nieautoryzowane programy VAG-COM. I nie moga robic grupy 000. Nie wiem.

Napisalam powyzej, ze bylam w serwisie elektroniki samochodowej (na placu pelno Audi, Mercedesow itp) i facet nawet nie wiedzial co to grupa 000 basic setting. Musialam mu powiedziec jak ma tam wejsc.

Co do servisu, do ktorego chcialabym pojechac to podalam link, zobacz czy wygladaja na nieprofesionalny...

Natomiast jesli chodzi o ustawienie kata Vagiem (pompa), to wyglada super, ale chyba z daleka.

Natomiast o czujniku zegarowym koledzy wypowiadaj sie dosc pozytywnie.

Natomiast mniej pozytywnie o mozliwosciach ustawienia Vagiem, nie mowiac juz o trudnosciach dostepu do srub tam znajdujacych sie.

Kolega tomaszv8 pisze: "Ja ustawiam kąt wtrysku czujnikiem zegarowym i później rozgrzewam silnik i kontrola VAG-iem. W 95% nie wymaga żadnej korekty."

Kolega baskecior pisze: "Szczerze powiedziawszy kat wtrysku najlepiej ustawia się na zegar, ale z racji dostępności VAG-Com`ów, interfejsów i prostoty regulacji na VAG`u - ta opcja stosowana jest zdecydowanie częściej."

A kolega szafir1985: "dzis podchodzilem do tego ustawiania kata i niestety nie udalo mi sie dojsc do sruby nr 4"

I jeszcze jeden Lishoo: "Kuuuuurcze ale się musiałem namęczyć, masakra najgorzej to było z tą śrubką z tyłu, za chiny nie mogłem do niej dojść, po paru godzinach w końcu się udało, kiedy użyłem krótszego klucza. Z tymi dwoma na kole też nie było łatwo, grzechotka nie chciała mi najść na śrubę, a że mam automat to ciężko było ustawić dobrze koło no i znowu trochę czasu mi zeszło..."

Ja tez mam automat, wiec napewno to nielatwa sprawa ustawic te kola.

Natomiast w Bosch usluga ma kosztowac 90zl i zrobiona ma byc w 1 godzine.

Zastanawia mnie tylko dlaczego w grupie 004 jest ok, a w 000 tragedia. To chcialabym wiedziec.

Pozdrawiam Dana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dociekliwa jesteś, z takim podejściem kabel musisz kupić i sobie samemu sprawdzić, polecam sprzedawce viaken_pl na aledrogo, w szukajce aledrogo wpisz numer przedmiotu: 1755513141 i zrób zakup, jak już kabel kupisz daj znać na pw to wyśle ci program do jego obsługi.

Z twoich opowieści wynika ze w twoich stronach fachowcy mają dziwne podejście...żeby ci wyjaśnić czemu wszyscy w twoich stronach ustawiają kąt na podstawie 004 muszę od podstaw wszystko wyjaśnić, a według mnie robią tak bo jeden tak robi to drugi z niego ściągnął i też tak robi, i tak klepią wszyscy w koło lub dlatego że nie mają legalnej pełnej wersji vag-com.

Ecu w twoim silniku robi odczyty w logu 000 w skali 0-255, to samo jest wyświetlane a w logu 004 w skali 0-15,2, jak widzisz odczyty widoczne w 000 są zdecydowanie bardziej dokładne, skala jest zdecydowanie większa, ponad 15 razy dokładniejsze odczyt masz w 000 niż w 004, wartość w kolumnie drugiej logu 000(statycznym, nie basic setting)to to samo co wartość w kolumnie trzeciej logu 004 tylko zdecydowanie mniej dokładne, na podstawie logu 004 możną ustawić może nie idealnie ale w miarę ok patrząc na kolumnę czwartą czyli procentową wartość wysterowania dynamicznego nastawiacza kąta wtrysku, ale tutaj trzeba uwzględnić w jakim stanie jest pompa, czy rozrząd jest prawidłowo ustawiony, wtedy wystarczy tak ustawić pompę by było 35-60%. Na podstawie loga 004 łatwo stwierdzić czy kąt jest źle ustawiony, np jak będzie 2,8%, zadane 1.3 a rzeczywiste biedzie ponad 2.0 to znak że wartość w 000basic setting jest ponad 65, a jak jest ponad 80% to kąt jest poniżej 10 lub jest awaria rozrządu lub pompy, mechanicy którzy ustawiają kąt na podstawie 004 nie sadzę by patrzyli na procentowe wysterowanie nastawiacza kąta, oni po prostu patrzą by była wymagana wartość 1.3 która ma skakać w normalnym zakresie 0,9-2,0, a to czy wysterowanie zaworu będzie 35% czy 80% już ich nie interesuje bo tym nie zawsze możną się sugerować dla każdego silnika tak samo, tym sposobem się ustawić jako tako no ale czy to będzie 30 czy 40 czy 50 to już jak im się machnie tak zrobią, owi spece mogą też ustawiać kat wtrysku na podstawie 004 właśnie patrząc na procentową wartość tak by ustawić jak najbliżej 2,8% i ten sposób jest dobry przy silnikach które słabo zapalają, no ale silnik może wtedy już pracować twardo, bo taki kąt w tym przypadku jest ustawiony na styk czyli będzie w logu 000 około 60 jednostek, ecu podczas pracy jałowej sam ustala sobie kat na poziomie 54-60, do puki silnik nie zapali ecu nic nie jest w stanie zrobić i właśnie wtedy pompa z ustawionym kątem 49-54 jest właściwe by auto zapalało prawidłowo, po zapaleniu silnika statyczny kat wtrysku jest kompletnie zbędny, nie bierze żadnego udziału w pracy silnika, ale jeżeli jest ustawiony ponad 60 to jest źle.

W 000 basic setting jest wartość podana jak jest ustawiona pompa, i ta wartość cię interesuje, a nie wartość w logu 000 statycznym czy w 004 bo to jest wartość już po korekcie zrobionej przez ecu przez dynamiczny nastawiacz kąta wtrysku, ciebie interesuje statyczny kat wtrysku, statyczny czyli ustawiony na sztywno przez kręcenie pompą po poluzowaniu trudno dostępnych śrub.

Albo ja czegoś nie rozumiem albo nie pisało wyraźnie, czujnik zegarowy ma tylko pokazywać wartość, to samo robi vag tylko nie musisz odkręcać śrubki w pompie którą może ci potem cieknąc ropa i się robi problem, a co do regulacji to trzeba poluzować śruby trzymające pompę i przestawić pompę, innego sposobu nie ma, przynajmniej ja nie znam, śruby są trudno dostępne, pisząc o ustawianiu kół chodzi o to by tak obrócił koło zębate by był dostęp do śrub znajdujących się za kołem, przez otwory w kole zębatym odkręca się śruby, prawdę mówić nie ma żadnej filozofii w odkręcaniu tych śrub, tylko trzeba mieć klucze które będą pasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No no... dobry jestes, bardzo dziekuje za tak dokladny opis. :hi:

Zycze milego dnia.

Pozdrawiam Dana :)

ps. zastanawia mnie tylko dlaczego tu na forum jest mozliwosc zeby koledzy to wszystko wiedzieli, a nasi panowie "fachowcy" mechanicy nie maja o tym zielonego pojecia. Katastrofa... super ze mamy to forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompletuję części do rozrządu, bo niedługo biorę się za niego.

Również przy okazji zostaną wymienione popychacze z uszczelniaczami zaworowymi oraz uszczelka miski olejowej.

Poniżej lista części, które zostaną wymienione:

1. 028 109 119P - GATES 5223XS - pasek rozrządu

2. 028 109 243F - INA 531025130 - rolka napinająca

3. 028 109 244 - INA 532012210 - rolka prowadząca

4. 028 903 137AR - GATES 5PK1592 - pasek pompy wody, wspomagania, wiskozy

5. 06B 260 849A - GATES 4PK855 - pasek sprężarki klimatyzacji

6. 058260511 - INA (F-224041) - napinacz paska klimatyzacji

7. 028 903 315M - AUDI - napinacz

8. 028 121 004 - RUVILLE 65470 - pompa wody

9. 044 121 113 - AUDI - termostat

10. 038 121 119 B - AUDI - o-ring do termostatu

11. 028 105 263 D - AUDI - koło zębate na wale korbowym

12. + N 905 771 01 - śruba mocująca poz. 11

13. + N 014 717 2 - śruba mocująca poz. 3

14. + N 900 744 01 - nakrętka do poz. 2

15. + N 011 558 11 - podkładka do poz. 2

16. +N 101 725 01 - śruby poz. 9 - 2 szt.

17. N 90 889 01 - śruba miski olejowej

18. +N 905 927 03 - śruby miski olejowej - 20 szt.

19. 028 903 119T - RUVILLE 55470 - koło pasowe alternatora

20. b 044 103 609 D - AUDI - uszczelka miski olejowej

21. 068 103 085 E - uszczelniacz wałka rozrządu

22. 028 103 533 - uszczelki śrub pokrywy zaworów - 3 szt.

23. 034 109 309 AD - INA - popychacze - 8 szt.

24. b 028 103 483 G - uszczelka pokrywy zaworów

25. b 027 109 675 - uszczelniacze zaworów - 20 szt.

Czy uszczelniacze zaworowe 7mm (b 027 109 675) wg ETKI będą dobre (ktoś pisał, że 8mm)??

Czy uszczelniacz wałka rozrządu (068 103 085 E) jest dobry??

Jaki numer wg ETKI ma uszczelniacz wału korbowego i wałka pośredniego (nie mogę znaleźć)??

Co jeszcze należałoby wymienić skoro będzie cała przód zdemontowany (jakieś uszczelniacze, śruby)??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy uszczelniacz wałka rozrządu (068 103 085 E) jest dobry??

Jaki numer wg ETKI ma uszczelniacz wału korbowego i wałka pośredniego (nie mogę znaleźć)??

Co jeszcze należałoby wymienić skoro będzie cała przód zdemontowany (jakieś uszczelniacze, śruby)??

Wszystkie 3 uszczelniacze z przodu są takie same w AFN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...