Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Rozbieranie rozdzielaczowej pompy wtryskowej Bosch VP 37.


trepek

Rekomendowane odpowiedzi

Na samym początku zaznaczam, że rozbieranie i ponowne składanie pompy każdy przeprowadza na własną odpowiedzialność. Nie biorę na siebie konsekwencji za złe działanie pomp po złożeniu, ich mechaniczne uszkodzenia bądz, co najgorsze, zerwanie pasków rozrządu i kolizję tłoków z zaworami! Temat ma na celu pokazanie co w pompach wtryskowych siedzi oraz żeby każdy czytający mógł się troszkę zaznajomić z tym tematem i przy oddawaniu do regeneracji bądź regulacji pompy nie został naciągnięty na dodatkowe koszta spowodowane niewiedzą. Kto nie czuję się na siłach niech naprawdę nie zagląda do pompy, a kto po przeczytaniu tego tematu postanowi rozebrać swoją pompę, niechaj przy składaniu i zamontowaniu jej na samochodzie posprawdza wszystko kilka razy.

Na samym końcu pokażę, co mi, doświadczonej osobie przytrafiło się poprzez zwykłą nieuwagę. Generalnie przypadek, który może każdego dotknąć a jego konsekwencję powodują, że na tej pompie w takim stanie samochód nie odpali! Zaczynamy!

Pacjent:

406eab37bd02d7cem.jpg

Pompa wtryskowa z nastawnikiem indukcyjnym, silnik 1Z. W AFN analogicznie się wszystko robi.

Na początku "uwalniamy" kabelki:

ea4ce65a4c2f5008m.jpg

Później odkręciłem zaworek, którym ustawia się ciśnienie wewnętrzne w pompie:

c265c941a23594c1m.jpg 9101e905ebe8f802m.jpg

Jak widać, posiada on dwa oringi, które nie mogą być uszkodzone! Bo będą hocki klocki. Jeśli pompę mamy w ręcę to nie ma zbyt wielkiego problemu aby odkręcić ten zaworek. Jeśli pompa jest na samochodzie to trzeba sobie dorobić specjalny klucz (albo kupić).

Później odkręciłem zaworki zwrotne:

33897fbfd213f954m.jpg

Między zaworkami a głowiczką znajdują się miedziane podkładki. Jak ktoś bierze się za uszczelnianie całej pompy to warto je zmienić, są w komplecie. Aby odkręcić zaworki trzeba użyć dobrej nasadki 14.

Widok po zdjęciu nastawnika:

10a66f6122f099c7m.jpg

Oczywiście wcześniej zaznaczamy jego położenie względem korpusu pompy aby przy składaniu móc go zgrubsza ustawić a po odpaleniu dokonać niezbędnej korekty. Do odkręcenia nastawnika potrzeba torx'a oraz specjalnej nasadki. Na powyższym zdjęciu widać opiłki metalu wydobywające się z dolnej części nastawnika, nastawnik bezwzględnie do czyszczenia.

Tutaj widzimy pierścień dawkujący z otworkiem, w który musi trafić główka nogi nastawnika. Złe wcelowanie może spowodować ułamanie główki i nastawnik jest do wyrzucenia wtedy.

e4d07af80e8e8171m.jpg

Uszkodzony nastawnik:

nastawnik13lt.jpg

Następnie odkręciłem zaworek N108.

234eafd6ced60b36m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

N108 znajduję się pod sekcją wysokiego ciśnienia:

e2949544f9b5b6e1m.jpg

Tak jak w przypadku zaworka ciśnieniowego, również na nim są dwa oringi, które nie mogą być uszkodzone! Bo później coś nie tak działa, płacz i ogólnie lamęt, że samochód nie jedzie. N108 trzyma się na dwóch torx'ach.

Przed państwem najważniejsza rzecz w rozdzielaczowej pompie wtryskowej a mianowicie tłokorozdzielacz z głowiczką:

08c43318ff2b0328m.jpg

Od stanu tego elementu głównie zależy jak samochód "odpycha się". Głowiczka trzyma się na 4 torx'ach. Jeden oring uszczelniający.

A tutaj mamy rozebraną całą sekcję tłoczącą:

e646e9208932ff75m.jpg

Nie ma żartów. Niepoprawne złożenie i elementy ulegają uszkodzeniu. W skrajnym przypadku mogą się wzajemnie zaklinować, przez co środek pompy stanie i zerwie pasek rozrządu. Niepoprawne złożenie może spowodować, że samochód nie odpali bądź po odpaleniu automatycznie wbije się na najwyższe możliwe obroty.

Rzut okiem co nam zostało w pompie, a tam widzimy falę:

851d334cce91642em.jpg

Wyjęta fala wraz z rolkami:

baea74622b325e3cm.jpg

Kolejny rzut oka:

a648a70d88dc4493m.jpg

Czarny element to koszyczek, który trzyma rolki (4 zagłebienia). Po rolkach jeździ fala, która unosi się i opada, powoduje to ruch obrotowo-posuwisto-zwrotny tłokorozdzielacza. Obrót koszyczka pozwala przyśpieszyć kąt wtrysku. Przyśpieszenie to następuje poprzez wzrost ciśnienia w pompie wraz z obrotami oraz jest wspomagane przez N108.

Rozbieramy układ odpowiedzialny za dynamiczne sterowanie kąta wtrysku:

ba9ba53718ead91bm.jpg

Koszyczek z tłoczkiem:

f8331df6ff5f1be6m.jpg

Zobaczmy co nam pozostało w pompie:

a4b9e8df923feac3m.jpg

Widzimy tam ośkę oraz sekcję pobierającą paliwo (inaczej sekcja wstępna, sekcja pobierająca, sekcja zasilająca). Widoczna śruba torx, trzyma sekcję pobierającą. Zasłonięta jest druga taka sama śruba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ośka z klinem, który nie pozwala na przekręcenie ośki względem sekcji pobierającej:

da84e3d8e88113bfm.jpg

Sekcja pobierająca:

98b55d66c5b3aff1m.jpg

Obraca się ona po mimośrodzie przez co jest w stanie zassysać pod ciśnieniem paliwo. Sprytne i zarazem pomysłowe rozwiązanie.

Uuuu... uuuu... echo niesie :-)

2c8e4189f1303e72m.jpg 56a296774d5d4070m.jpg

Przejdźmy teraz do nastawnika.

Oto co widać pod deklem nastawnika:

f585842421a27f32m.jpg

1) Czujnik temp. paliwa

2) Osłonka, od dołu zasłania 7 połaczeń nastawnika z wtryczką, od góry 2 połączenia płytki nastawnika z cewką, która znajduje sie pod spodem

3) Układ sterujący ruchem pierściena dawkującego

4) Wszędzie opiłki, trzeba wyczyścić

Na tym zdjęciu widać, że osłonka została zdjęta i wszystkie 9 połączeń odseparowane. Odkręciłem również torxa, który trzyma układ oznaczony jako nr 3 na poprzednim zdjęciu. WAŻNE! Podczas składania trzeba będzie przeprowadzić kalibrację inaczej ni hu hu, nie będzie działać pompa wtryskowa, ECU nie będzie znał położenia pierścienia dawkującego.

6b78688474b8a02dm.jpg

Zdejmujemy płytkę nastawnika:

80969903ec192792m.jpg

Widzimy cewkę oraz magnesy (i całą masę opiłków).

Wyjmujemy do góry cewkę z magnesami (tworzą całość):

b30595605fbdefbbm.jpg

Cóż za piękny widok:

9452fcaa59b74ae6m.jpg

A tutaj jeszcze piękniejszy:

c2942dd2e2789b60m.jpg

Przez te opiłki dochodzi do zaburzenia pracy nastawnika. Zaburzenia te przejawiają się pogorszeniem mocy, falowaniem obrotów na biegu jałowym i szarpaniem silnika do 2000 rpm na 4 i 5 biegu.

Edytowane przez trepek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiecane zdjęcie jak łatwo można popsuć sobie pompę:

bab05468663b6d09m.jpg

Główna sprężyna (jedna z dwóch widocznych na zdjęciach sekcji tłoczącej) źle się wpasowała w swoje miejsce i pod kątem naciskała na podstawę tłokorozdzielacza. Tłokorozdzielacz jest co prawda wykonany z materiału tak twardego, że ze swiecą szukać tokarza mogącego toczyć w tym stopie, jednak co twarde to i kruche, dlatego pękło. Bez zbytnej siły, po prostu wystąpiła niezrównoważona siła mimośrodowa. Ta sekcja tłocząca już do niczego się nie nadaję. Dla normalnego człowieka jest to koniec pompy i początek wydatków, dla mnie jedynie kolejne doświadczenie, które pokazuje że dziesiątki złożonych pomp nie powodują, że nie ustrzegam się błędów. Wszak jestem tylko czlowiekiem i ręka również może mi się zatrząść ;-)

Postaram się rozbudowywać ten temat jak również odpowiadać na wszystkie pojawiające się pytania i problemy.

Pozdrawiam.

trepek (pompiarz - samouk)

Edytowane przez trepek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze wszystkiego nie wiem, są lepsi ode mnie w te klocki ;-)

Aczkolwiek cały czas się uczę a materiałów odnośnie pomp wtryskowych jak na lekarstwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś w technikum na obrone przygotowałem przekrój wzdłużny takiej pompy. Faktem jest, że dużo tam elementów i materiał b.twardy. Fajnie znów popatrzeć na to a robota wizualnie wykonana super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe nawet nie wiedziałem że tyle badziewia jest w pompie, opis ciekawy i fotki ekstra. :kox:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyda sie opis i to bardzo:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mowiac ,mimo szczegułowego opisu sam bum sie wolal za to nie zabierac.:eusathink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe nawet nie wiedziałem że tyle badziewia jest w pompie, opis ciekawy i fotki ekstra. :kox:

Gbymym rozebrał mechaniczną pompę to by dopiero było części ;-)

A może zamieszczę kiedyś fotostory z rozbiórki pompy VE 37.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny opis

---------- Post added at 19:22 ---------- Previous post was at 19:21 ----------

Ja mam problem bo mi pompa cieknie od dołu jak odpalę auto ale za 5 minut jak trochę pochodzi to przestaje,pompiarz powiedział,że to wina uszczelki od dołu pompy,która pod wpływem temperatury się rozszerza i później przestaje ciec,powiedział też że tam może się lać wiadrami i nic się nie stanie czy to prawda .Koszt regeneracji całej pompy 400 stówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś bliżej mieszkał to taniej bym Ci to zrobił ;-) Chyba, że umiesz pompę wyjąć i zamontować z powrotem to możesz mi ją przysłać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Mam taką sprawę. Muszę wymienić uszczelkę pod nastawnikiem bo się poci dosyć intensywnie. Samo rozkręcenie i wymiana uszczelki to nie problem, tylko co dalej. Nie wiem jak się do tego zabrać. Słyszałem że potrzeba zrobić regulacje nastawnika. Pytanie jak to zrobić? Będę bardzo wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też macie takie małe zdjęcia?? jak klikam na link to są 3x3 cm. Co z tym zrobić?

Opis super na pewno się przyda:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

A mógłbyś mi coś więcej zdradzić jak to zrobić:) Domyślam się że VAG-iem. Chciałbym spróbować, tylko proszę Cię o konkretne podpowiedzi jakbyś mógł.

Powiem tylko że nie bawiłem się jeszcze VAG - w swoim aucie, chociaż mam kabel do podłączenia. Czy program VCDS AKP 11.11.4 będzie się nadawał do ustawień?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...