darekaudi4 Opublikowano 7 Marca 2012 Opublikowano 7 Marca 2012 Witam, przedstawiam opis montażu tempomatu do Audi A4 z roczników 94-98 (przed face liftingiem) z silnikami TDI (AFN i 1Z)Potrzebne narzędzia do montażu:-torx 30-torx 25-klucz nasadowy 24-wkrętak krzyżakowy długi-klucz nasadowy 8-wkrętak płaski-lutownica-cyna, kalafonia-rurka termokurczliwa-imbus 5-taśma izolacyjnaPotrzebne części :-manetka z funkcja tempomatu-kostka do połączenia manetki 443 971 635-końcówki konektorowe do kostki 000 979 117 (można wyciąć z innych kostek)-dwa piny z kawałkami przewodu do bezpiecznika (na szrocie do wyjęcia ze starej instalacji)-bezpiecznik mały 5APrzystępujemy do działania1. Torxem 30 odkręcamy poduszkę powietrzną, delikatnie odłączamy przewód i odkładamy w bezpieczne miejsce2. Odkręcamy wkrętakiem krzyżakowym osłonę kierownicy (od dołu dwie śrubki ), i ściągamy ja do góry3. Odłączamy dwie kostki od taśmy kierownicy4. Odkręcamy kierownicę kluczem nasadowym 24, i ściągamy kiere odkładając na bok5. Odkręcamy trzy śrubki krzyżakowe6. Odkręcamy od dołu imbusem 5 śrubę obudowy kierownicy i dwie śruby od rączki blokującej regulacje kierownicy i ściągamy obudowę7. Następnie luzujemy śrubę obejmy naszych przełączników, odłączamy kostki zasilające i zdejmujemy przełączniki8. Odkręcamy półkę pod kierownica używając klucza nasadowego 8 (4 śruby z czego dwie znajdują sie pod osłoną bezpieczników)9. Przechodzimy do przedziału silnikowego i odkręcamy kluczem nasadowym 8 obudowę komputera ECU, po zdjęciu obudowy odpinamy blaszane zabezpieczenie i odkładamy komputer na bok nie odłączając kostki10. Następnie przygotowujemy wiązkę z przewodami o długości ok 70cm zakończoną kostką która będzie wpięta w manetkę, najlepiej zaznaczyć sobie taśmą numerki pinów na końcach przewodów11. Jeżeli mamy już przygotowana wiązkę więc możemy montować nasza nową manetkę podłączając do niej kostkę i prowadząc przewody w stronę komputera ECU ,wyciągamy i zostawiamy na razie12. Odkręcamy dwie śrubki od skrzynki bezpieczników i wyciągamy ją do wewnątrz ,następnie otwieramy skrzynkę i dokładamy dwa piny (zdobyte u kolegi Tomka wielkie dzięki) w pozycję 11 i te dwa przewody ciągniemy także koło ECU , zamykamy puszkę i skręcamy , zakładamy 5A bezpiecznik w pozycji 1113. Teraz będziemy lutować przewody czyli nacinamy ok 1cm koszulki i ściągamy ją tak aby dolutować dodatkowy przewód, a robimy to według schematu poniżej14. Wypinamy kostkę koloru żółtego i łączymy:1 pin z tempomatu do pinu 8 w kostce żóltej (przewód czerwono-biały)2 pin z tempomatu do pinu 1 w kostce zółtej (przewód niebieski)4 i 6 pin zmostkowany z tempomatu do pinu 9 w kostce żółtej (przewód czarno-żółty)kostka żółta załatwiona możemy ją wpiąć w swoje miejsce15. Zabieramy się za kostkę czarną która wypinamy i łączymy następujące przewody3 pin z tempomatu do pinu 8 w kostce czarnej (przewód czerwono-żółty)kostka czarna załatwiona wpinamy ją na swoje miejsce16. Zostaje nam przewód z pinu 5 z manetki tempomatu i łączymy go z przewodem który przeciągneliśmy ze skrzynki bezpieczników ,a drugi przewód idący ze skrzynki bezpieczników łączymy z przewodem z 1 pinu kostki brązowej (przewód czerwono siwy)i wpinamy kostkę w swoje miejsce17. Podłączamy laptopa pod auto-wchodzimy w silnik w celu sprawdzenia błędów i ewentualnie usunięcia ich-następnie wchodzimy w LOGIN i w okienku wpisujemy 11463, następnie Do iti w sumie tempomat mamy aktywny ale dla pewności wchodzimy w mass blocks (bloki pomiarowe) na pozycje 006, i w 3 okienku będą nam się pojawiały wartości podane niżejwyłączony tempomat AUS - 000000wyłączony tempomat z "vor dem Einrastpunkt" - 000010włączony tempomat - pozycja EIN - 000011pozycja AUFN - 001011wciśnięty FIX - 000111wciśnięty hamulec - 010011wciśnięte sprzęgło - 100011jeżeli wszystkie wartości są jak w opisie, składamy wszystko i jedziemy na próbęZasada działania :Tempomat jest aktywny od prędkości 40km/hRozpędzamy auto do prędkości np. 80km/h i wciskamy FIX i auto utrzymuje ta prędkość, jeżeli chcemy przyśpieszyć nie dotykając pedału gazu przesuwamy suwak w lewo i auto się rozpędza aż do czasu puszczenia suwaka ,jeżeli po uzyskaniu danej prędkości chcemy zwolnić to przesuwamy suwak lekko w prawo i auto zwalnia ,po przesunięciu suwaka na maxa w prawo wyłączamy całkowicie tempomat. Podczas jazdy z włączonym tempomatem i ustawioną prędkością X lekkie naciśniecie pedału hamulca lub sprzęgła wyłącza tempomat. Aha jeszcze jedna ciekawostka jeżeli przykładowo jedziemy z prędkością 90km/h i mamy na tą prędkość ustawiony tempomat i chcemy wyprzedzić to dodajemy gazu pedałem i prawą noga i po zakończeniu wyprzedzania puszczamy tylko pedał gazu, prędkość spada do 90km/h i tempomat dalej sam utrzymuje prędkość która była zapamiętana przed wyprzedzaniem.Jeszcze jedna informacja dla chętnych zamontować sobie ten fajny bajer jakim jest tempomacik , chodzi o trudno dostępne manetki z obsługa tempomatu przed liftingiem więc sprawa wygląda następująco. Można kupić manetkę od poliftowego tylko że ona troche inne kostki ale to nie problem ponieważ można przełożyć same ramieA oto opis jak to zrobić :1. Rozkręcamy 4 śrubki torx 102. Delikatnie rozpoławiamy manetkę3. Odkładamy część górna aby nam się nie rozsypała4. Ściągamy sprężynkę i ten plastikowy wichajster5. Zdejmujemy ramie (same ramiona są takie same więc pasują plug&play)6. Przy okazji można przeczyścić styki pod tymi blaszkami (jak nie łączą światła długie to właśnie w tych stykach jest problem )7. Składamy w odwrotnej kolejności i mamy włączniki do naszej przedliftowej A4,a druga manetkę składamy i sprzedajemy ponieważ nam się nie przydaOto złożona manetka do naszej A4
euphonist Opublikowano 11 Marca 2012 Opublikowano 11 Marca 2012 Witam. Świetny poradnik, wielkie graty za niego Zmontowałem u mnie wszystko tak jak tutaj napisane, i na kompie jak sprawdzałem,to wszystko niby ok było poza jedną pozycją, wyłączony tempomat z "vor dem Einrastpunkt" - 000010. Zamiast 000010 wskoczyło mi 000000, w sumie to jest wyłączanie,więc stwierdziłem,że nie powinno robić to różnicy, ale jednak nie działa wogóle,zero reakcji na cokolwiek. I tu pytanie,czy ktoś wie co może nie grać?
STASIU227 Opublikowano 11 Marca 2012 Opublikowano 11 Marca 2012 nada sie ta manetka http://moto.allegro.pl/przelaczniki-manetka-audi-a4-rok-1999-i2191094689.html
darekaudi4 Opublikowano 11 Marca 2012 Autor Opublikowano 11 Marca 2012 Jasne ze sie nada ,jezeli masz przed liftowa to przelozysz sobie same ramie tak jak to opisalem
Tommy Gun Opublikowano 21 Kwietnia 2012 Opublikowano 21 Kwietnia 2012 heh dzisiaj sprawdzałem te wszystkie kostki podane w opisie i powiem wam że coś u mnie się nie zgadza. niektórych kabli nie ma tam gdzie powinny być, inne są, kolory kabli też są różne. (silnik 1z jak w opisie) Pytam bo ostatnio mój elektryk jak zakładaliśmy fis, sprawdził wszystkie wyjścia z ECU i z któregoś tam według schematu bodajże wychodził pin(opisany jako Cruise Control do tego rocznika) i powiedział że auto jest przystosowane pod montaż tempomatu. Czy mojego elektryka czego żmudna praca w postaci ustalenia który kabel jest który ?? Jeżeli tak, to jest szansa że pójdzie to sprawnie ??
darekaudi4 Opublikowano 22 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 22 Kwietnia 2012 powinno sie zgadzac chyba ze masz 98 w gore to moze byc inaczej
Mario82A4 Opublikowano 6 Maja 2012 Opublikowano 6 Maja 2012 Znalazłem manetke z 4 kablami i ciekawi mnie czemu tylko 4 kable a według twojej rozpiski jest 5 , w tamtej manetce brakuje pinu 5 czyli pinu na bezpiecznik da sie to jakoś podłączyć ? ---------- Post dopisany 06-05-2012 at 11:33 ---------- Poprzedni post napisany 27-04-2012 at 22:48 ---------- Wie ktoś czym sie różni manetka z 4 pinami od manetki z 6 pinami ? ---------- Post dopisany at 11:33 ---------- Poprzedni post napisany at 11:33 ---------- Wie ktoś czym sie różni manetka z 4 pinami od manetki z 6 pinami ?
Tommy Gun Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU. Schemat wygląda w następujący sposób: Manetka------ECU 1-------------58 2-------------34 3-------------35 4 i 6----------66 5-------------bezpiecznik na plus Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim.
Mario82A4 Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU.Schemat wygląda w następujący sposób: Manetka------ECU 1-------------58 2-------------34 3-------------35 4 i 6----------66 5-------------bezpiecznik na plus Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim. No ale co wtedy jak manetka ma tylko 4 piny ? Z pinem 6 niema problemu bo on i tak jest zmostkowany z pinem 4 ale co z pinem 5 ?? Da sie to jakoś obejść ??---------- Post dopisany at 09:31 ---------- Poprzedni post napisany at 09:31 ---------- Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU.Schemat wygląda w następujący sposób: Manetka------ECU 1-------------58 2-------------34 3-------------35 4 i 6----------66 5-------------bezpiecznik na plus Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim. No ale co wtedy jak manetka ma tylko 4 piny ? Z pinem 6 niema problemu bo on i tak jest zmostkowany z pinem 4 ale co z pinem 5 ?? Da sie to jakoś obejść ??
Tommy Gun Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 A nie wyłamał ktoś przypadkiem tych "pręcików" na które zakłada się kostkę ?? Bo jak na przykład kupiłem manetkę do Fisu to był ułamany jeden pręcik przez jakiegoś inteligenta...
Mario82A4 Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 No nie wiem ale widziałem tylko 4 kabelki
Tommy Gun Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 4 kabelki to znajdziesz ale w kostce do fisu. Jak brałem kostkę z avanta z 96r. do tempomatu to miała 5 końcówek (4 i 6 był zmostkowany).
Mario82A4 Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 No a ta manetka ma 4 piny Uploaded with ImageShack.us ---------- Post dopisany at 13:19 ---------- Poprzedni post napisany at 13:19 ---------- No a ta manetka ma 4 piny Uploaded with ImageShack.us
Tommy Gun Opublikowano 7 Maja 2012 Opublikowano 7 Maja 2012 Słuchaj a może to jest z auta które miało automatyczną skrzynię... wtedy chyba nie jest potrzebny sygnał rozłączający tempomat po wciśnięciu sprzęgła... Any sugestions ?? Wrzuć jeszcze zdjęcie z drugiej strony.
Mario82A4 Opublikowano 9 Maja 2012 Opublikowano 9 Maja 2012 Niestety manetka jest troche wytarta i nie ma wszystkich oznaczeń , co do automatu to podobno są takie same manetki , w sumie to brakuje tylko wyjścia pod bezpiecznik , ciekawe po co jest tam ten bezpiecznik Uploaded with ImageShack.us ---------- Post dopisany at 14:21 ---------- Poprzedni post napisany at 14:21 ---------- Niestety manetka jest troche wytarta i nie ma wszystkich oznaczeń , co do automatu to podobno są takie same manetki , w sumie to brakuje tylko wyjścia pod bezpiecznik , ciekawe po co jest tam ten bezpiecznik Uploaded with ImageShack.us ---------- Post dopisany at 20:12 ---------- Poprzedni post napisany at 14:21 ---------- no i nie mam pojęcia czemu są tylko 4 kable , możliwe że to nie jest manetka od a4 ? ---------- Post dopisany at 20:12 ---------- Poprzedni post napisany at 20:12 ---------- no i nie mam pojęcia czemu są tylko 4 kable , możliwe że to nie jest manetka od a4 ? ---------- Post dopisany 09-05-2012 at 22:06 ---------- Poprzedni post napisany 07-05-2012 at 20:12 ---------- Jest jakaś różnica pomiędzy manetką od dizla a benzyną ? albo to manetka od auta z gazem na linke i dla tego manetka ma tylko 4 kable
Tommy Gun Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 Ja ostatnio ze znajomym podłączyłem to wszystko, bezpośrednio pod ECU tak jak pisałem, zasilanie daliśmy pod wspomniany kabel czerwono siwy. W okienku silnika logowanie (robiłem to Polskim Vagiem) wpisuje tą wartość 11463 po czym w jednym z bloków sprawdzam wartości: wyłączony tempomat AUS - 0000 włączony tempomat - pozycja Ein - 000011 pozycja AUF - 001011 fix - 000111 Do tego momentu wszystko się zgadza, po czym jak naciskam hamulec powinno się wyświetlać 010011 a wyświetla się 100011 -> czyli wciśnięte sprzęgło. Zastanawiam się które kable popitoliliśmy.
Mario82A4 Opublikowano 19 Maja 2012 Opublikowano 19 Maja 2012 No i podłączyłem tempomat i nawet działa ale jest mały problem , po ustawieniu na EIN i wciśnięciu FIX tempomat utrzymuje daną prędkość ale po przesunięciu suwaka na AUFN powinien przyspieszać a on zwalnia , rozumiem że AUS całkiem wyłącza tempomat . Po przesunięciu suwaka na AUFN powinien chyba przyśpieszać a po wciśnięciu FIX zwalniać ? ---------- Post dopisany 19-05-2012 at 14:44 ---------- Poprzedni post napisany 18-05-2012 at 21:47 ---------- No i faktycznie coś jest nie tak bo ten suwak powinien zwalniać lub przyśpieszać przesuwając w jedną lub drugą strone a u mnie rozłącza tempomat ---------- Post dopisany at 14:44 ---------- Poprzedni post napisany at 14:44 ---------- No i faktycznie coś jest nie tak bo ten suwak powinien zwalniać lub przyśpieszać przesuwając w jedną lub drugą strone a u mnie rozłącza tempomat
Maciej919 Opublikowano 21 Maja 2012 Opublikowano 21 Maja 2012 Witam mam problem z tempomatem wszystko podlaczylem tak jak pisaliscie ale nie dziala, aktywowalem go ale w blokach mam tak włączony tempomat - pozycja Ein - 000001 a powinno byc 000011. Powiedzcie co zle zrobilem? Na moje to chyba zle kable podlaczylem ?
krzyniek Opublikowano 21 Maja 2012 Opublikowano 21 Maja 2012 Po przesunięciu suwaka na AUFN powinien chyba przyśpieszać a po wciśnięciu FIX zwalniać ? nie chyba tylko dokładnie tak:thumbup1:
Mario82A4 Opublikowano 21 Maja 2012 Opublikowano 21 Maja 2012 Potraktowałem manetke preparatem do styków i po przesunięciu suwaka w lewo autko przyśpiesza i tempomat sie nie rozłącza chyba coś tam nie stykało , ale jak przesune suwak w prawo to tempomat sie wyłącza , a nie powinien zwolnić auto do momentu gdy puścimy suwak ?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się