Skocz do zawartości
Zdrowych i spokojnych Świąt dla Ciebie i rodzinki 🙌🎄
IGNOROWANY

Działanie, montaż i wymiana Vaccum pompy (tandemowa) w Audi A4 B6 1.9TDI


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z racji tego że jest sporo nie potwierdzonych informacji chciał bym nieco rozjaśnić temat, mam nadzieje że mi pomożecie.

Troszke teorii :

Po co nam podciśnienie ????

Podciśnienie w naszych silnikach wykonuje funkcje sterowania wykonawczego jak i wspomagającego hamulce, sterowanie: zmienna geometrią turbiny, zaworem EGR, klapą gaszącą.

Jak steruje ????

Podciśnienie podane na "gruszkę" w której osadzona jest membrana wciąga membranę w drugą stronę i wykonuje ruch dźwigni.

05608656063f77dd.jpg

Jak wytwarzane jest podciśnienie ????

Napęd pompie dostarcza wałek rozrządu. Jak widać na rysunku jej budowa i zasada działania jest banalna. Na wirniku zamontowanym mimośrodowo w stosunku do obudowy sa zamontowane łopatki. Gdy wirnik obraca sie mimośrodowo w jednym miejscu powstaje cieśninie a po przeciwnej stronie podciśnienie.

f5b7bb598b7012d1.png

Co to Tandem pompa ????

Pompa tandemowa są to dwie pompy połączone w jeden korpus: Vacum pompa czyli pompa podciśnienia, druga to pompa paliwa. W naszych dizelkach są w zasadzie 3 pompy paliwa: 1 w baku elektryczna,2 z tylu głowicy (nasza tandem pompa) jest to pompka rotacyjna, 3 pompowtrysk.

Dlaczego to sie psuje ????

Vacum pompa czyli pompa podciśnienia jest to zwykła pompa rotacyjna, problem z niskim podciśnieniem powstaje przez wyrobiony wałek uszczelniający jak i wyrobienie samego korpusu. Zużycie przeważnie powstaje przez dostanie sie do pompy zanieczyszczeń które z racji podciśnienia przedostają sie bezpośrednio do pompy przez nieszczelności układu i niestety jest to nienaprawialne.

Pompka paliwa w tandem pompie sama w sobie stanowi cos w rodzaju zaworu zwrotnego. Z pompką paliwa praktycznie nie ma problemów, część mechanicznie bardzo powoli sie zużywa ponieważ jest cały czas smarowana przez paliwo. Niestety często spotykamy sie wyciekami paliwa ale na szczęście jest to do uszczelnienia.

Częsci :

038 145 209 Pompa tandemowa

dcb71db7d6c9ce65.jpg

Pompa tandemowa wychodziła w dwóch wersjach, starszej i nowszej. Starsza uszczelniana była dwoma gumowymi oringami, nowsza jedna metalową uszczelką.

Starszy typ czyli 038 145 209 A uszczelniany był dwoma oringami 038 109 293 i 038 109 293 A.


9c569cace73e56da.jpg

Nowszy typ czyli np z końcówką Q uszczelniany jest metalową podkładką 038 145 215

b190199b8a66f1cc.jpg

038 121 473 Wąż odpowietrzający

oryginalnie LUK 038 145 209 E i podmieniłem na BOSCH`a 038 145 209 C. Wszystko działa jak należy

Pompy tandemowe o numerze 038 145 209 wychodziły z różnymi oznaczeniami literowymi. Oryginalnie w audi A4 B6 były montowane pompy vacum z końcówką Q, P, E. Dodatkowo wychodziły z końcówkami A,C,N,M. Do naszych A4 najczęsciej wsadza się Q N i C, najłatwiej jest dostać BOSCH 038 145 209 C lub N.

Pompy tandemowe produkowało dwóch producentów LUK i BOSCH. W większości naszych aut siedzi pompa LUKa, BOSCH zastosował dwa bardzo ważne usprawnienia. Felerny króciec podciśnienia który w Lukach był zaklepywany i pod wpływem czasu latał na wszystkie strony i tworzył nieszczelność został przerobiony na wkręcany. Dodatkowo Bosch zastosował inne uszczelnienie dekla dzięki któremu praktycznie nie występuje problem cieknącego paliwa. Bosch na swoich pompach stosuje dodatkowe oznaczenie które odpowiada końcowym literom lecz do końca nie rozszyfrowałem tych oznaczeń. Występujące oznaczenia v130 v140 v200

W najnowszych pompach LUKa 038 145 209N króciec podciśnienie również jest juz wkręcany

Częste pytania !!!

Co to znaczy luźny króciec pompy vacum ???

Film przedstawia luźny króciec

Jak uszczelnić luźny króciec w pompie LUK ???

Króciec należy sklepać młotkiem tak aby był sztywno i sie nie poruszał (jak na fotce poniżej) następnie łączenie oklejamy klejem do metalu.

imag0530i.jpg

imag0533ar.jpg

Jak wyjąć pompe tandemową ????

Opis zapożyczyłem z forum Turbodiesel Eksploatacja aut z silnikami TDI i JTD

Na początku musimy zdjąć plastikową rure dolotu. Gdy jej sie pozbędziemy naszym oczom ukaże sie pompa tandemowa

c5188d5666550980.jpg

Przed wykręceniem śrub mocujących pompę, trzeba zdjąć z niej wąż paliwowy zasilający. Za pomocą szczypiec zsunąć opaskę i zsunąć wąż z króćca. Na wężu od podciśnienia założona jest jednorazowa opaska zaciskowa którą też trzeba jakoś zdjąć. Do wykręcenia zostały cztery śruby mocujące – dwie górne na klucz imbusowy 6, do których jest bardzo łatwy dostęp, oraz dwie dolne na klucz imbusowy 5. Jedna z nich znajduje się pod metalowym kolankiem układu chłodzenia. Ja robiłem to tak że wsadziłem w tą śrubę dłuższą część imbusowego klucza kątowego, a na krótszą założyłem klucz nasadowy z grzechotką, równolegle do pompy. Dzięki temu dosyć łatwo udała nam się ją wykręcić.

Następny krok to odsunięcie pompy od głowicy (poleci trochę paliwa) i uniesienie jej delikatnie do góry. Na dolnym króćcu znajduje się wąż powrotu z czujnikiem temperatury paliwa G81. Tu też trzeba zsunąć opaskę samozaciskową i za pomocą płaskiego klucza zepchnąć wąż. Po tych operacjach ukaże nam sie takie coś

0c03192f459c3ab4.jpg

Odsłonięte miejsce mocowania głowicy należy dokładnie oczyścić za pomocą szmatki.

Jakie powinno być podciśnienie ????
Zdrowa pompa vacum powinna generować podciśnienie -0,8 -0,9 bara, na wyjściu na gruszkę turba powinno być idealnie -0,63bar (na tyle ustawia sie sztangę turba) Z własnego doświadczenia wiem ze moze byc -0,55 i turbo będzie pracowało prawidłowo, poniżej moze nie doładowywać.

Jak sprawdzić podciśnienie ????

Najprostszym sposobem na pomiar podciśnienia jest wpięcie trójnika w układ możliwie blisko vacum i podłączenie wakuometru. Jesli po zgaszeniu silnika będziemy mieli spadek wartości, to po kolei trzeba zaślepiać podzespoły układu aż do znalezienia nieszczelności.

65a80b563d2e25ed.jpg

Po dwu krotnym naciśnięciu pedału hamulca kończą mi sie hamulce czy to przez vacum ????

Tak jesli pompa jest na dobiciu to nie wyrabia tworzyć nowego podciśnienia i poprostu tracimy wspomaganie hamulcu.

Jak sprawdzić cieśninie paliwa ????

e79635b9240f6dc0m.png

Jakie powinno być ciśnienie paliwa ????

Ciśnienie paliwa przy obrotach 4000/min. powinno wynosić min. 7.5bar

Mozesz podesłać film jak sprawdzić podciśnienie i jak zbudowana jest pompa ????

Prosze bardzo film przedstawiający test pompy i rozebranie jej na czynniki pierwsze

Pompa vacum jest spawna a mimo to mam problem z podcisnieniem gdzie mam nieszczelność ???

Aby wyeliminować nieszczelność musimy sprawdzić tak jakby dwa układy, vacum i samo serwo a w drugiej kolejność układ sterowania czyli weżyki. Aby sprawdzić vacum i serwo podpinamy sie wakuometrem w trójnik wychodzący z przewodu głównego podciśnienia na zaworki. Odpalamy silnik nabijamy podciśnienie i gasimy auto, ruszamy króćcem pompy a następnie przewodem głownym który przechodzi przez gródz silnika. Jesli zaobserwujemy nieszczelność na króćcu robimy operacje którą opisałem wcześniej, jesli podciśnienie ucieka na grodzi winny jest gumowy łącznik zakreslony na zielono na poniższej focie

17042011470-1.jpg

8e0611743f_2.jpg

Łącznik kosztuje ok 20zł i ma numer 8E0 611 743 F

Jesli miedzy vacum a serwem nie ma nieszczelności przechodzimy do układu sterowania i pokolei sprawdzamy wężyki i łączniki. Jesli któs miał by problem z odtworzeniem układu zamieszczam schemat dla silnika AWX, AVF, AVB

93_1264936225.jpg

Częściej występuje drugie rozwiązania.

mFonwpe.png

**********************************************************************************************************************

Problem z gumowym łącznikiem sciany grodziowej był opisywany wiele razy i jest nawet podwieszony temat dotyczacy tego problemu

http://a4-klub.pl/index.php?/topic/30550-naprawa-przyczyny-zlego-dzialania-serwo-wspomaganie-hamulcow/

Grubość wężyków podciśnienia:

W układzie występują dwie grubości:

- przewodów cienki, szmaciano gumowy i grubości wew 3,5mm i zew 7,5mm, przewód zakładamy na króćce o grubości 5mm

Ja stosuje taki http://www.abc-auto.sklep.pl/przewody-weze-i-inne/56-przewod-paliwowy-przelewowy-35mm-w-oplocie-zew-metr.html

- przewód gruby gumowy, wew 5mm zew 10mm przewó wchodzi na króciec 5,5mm.

Ja stosuje np taki http://allegro.pl/przewod-paliwowy-gumowy-skoda-vw-fi-5mm-i5619186942.html

Przewód gruby idzie z zaworu N18 do Egr, pozostałe przewody to cienkie gumowo/szmaciane.

Jeszcze cos przychodzi wam do głowy ???

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Oto mi chodziło :decayed: Da rade ją jakos zreanimować ????? Co myslicie o oleju w wężykach od podcisnienia ????

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Ta pompa robi podciśnienie, więc trudno mi zrozumieć jakim cudem do wężyków dostał się olej no chyba że zamiast ssać zaczęła dmuchać w te wężyki:decayed:

Kup sobie drugą pompę, jak nie masz kasy na nową to kup używkę boscha lub luka ale z końcówką N oraz nowa uszczelkę metalową pod nią i zapomnisz o problemie. Koszt nie przekroczy 200zł wraz z uszczelką, poszukaj na alledrogo

Opublikowano

Dlatego założyłem ten temat, bo nigdy nie słyszałem o takim problemie, i chce sie dowiedzięć skąd to mozze sie brać. Pozatym wszystko działa dobrze brak objawów zużytej pompy, kupować drugiej pompy w ciemno nie bede musze mieć jakies argumenty :wink:

Opublikowano

Kurcze, tak naprawde to tylko z tej pompy mógł się dostać do węży olej, nie ma innej możliwości, ale z drugiej strony od pompy do końca weżyków przy turbo i egr długa droga, po drodze sa zaworki N75, N18 jeżeli są zaolejone to nadają się do czyszczenia, wymiany. Olej mógł się również dostać do serwa hamulców i do gruszek egr oraz turbiny. Do sprawdzenia cały układ podciśnienia a głównym podejrzanym jest wspomniana tandem pompa.

Opublikowano

Ok opisz mi jesze na podst zdjecia powyzej który króciec jest od czego, i pod który podłączyć vakuometr

Opublikowano

Podciśnienie masz tylko na jednym wyjściu, tym o największej średnicy po lewej stronie, pozostałe to zasilenie i powrót paliwa. Na stronie przylegającej do głowicy jest zasilenie w olej do smarowania pompy oraz zasilenie i powrót paliwa do pompowtrysków. Masz to na schemacie który podałem.

Opublikowano

Wiec uszczelnienie puściło i pompa zasysa olej, gadałem z jakims gosciem i mówil mi ze występują zestawy naprawcze do tych pomp, słyszałes cos o tym ??? szukałem w necie ale nic takiego nie znalazłem

Opublikowano

Nie słyszałem by ktoś sie podjął naprawy tej pompy i by potem to działało. Używki nie sa drogie, nie wiem dlaczego się tak upierasz na naprawie tej pompy

Opublikowano

Nie upieram sie tylko gadałem z gosciem który mowił ze naprawiaja te pompy i on paro krotnie z tego korzystał, lepiej miec sprawdzona po regeneracji niz urzywke z niewiadomym stanem, ale i tak jesli miał bym cos kupować to nową. Narazie chce sie upewnić czy to aby napewno to, ostatnio wsadziłem w auto sporo kasy i nie chce pchać sie w nastepne inwestycje.

Opublikowano

ta ja tak w temacie tej pompy paliwa, czy jest szansa wymienić uszczelkę pod ostatnim dekielkiem, ostatnio zaczęło mi cieknąć tamtędy paliwo a śruby na maksa już dokręcone (zdejmowałem dekiel, smarowałem silikonem ale po jakimś czasie nadal cieknie) . a kapie na układ wydechowy więc dopóki się z tym nie uporam na dobre wole nie jeździć autem. to czy warto z tym walczyć czy lepiej kupić używkę i całość wymienić razem z pompą podciśnienia?

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Nie ma tej uszczelki dostępnej. Smarowanie sylikonem to duże ryzyko jak się sylikon dostanie do pompowtrysków a na olej napędowy odporny nie jest:facepalm:

Opublikowano

Stwierdziłem w swojej CCCO dziwne objawy, jeśli zostawię auto na noc na górce, przodem do góry, nie ma najmniejszego problemu z odpaleniem nawet przy -10. Jesli auto stoi na płaskim to przy odpalaniu zatelepie :eusathink: Objawy jak przy walniętych uszczelniaczach PD ale dopiero co były wymienione, więc na bank walnięte vacum ???? Tak samo było przed wymiana uszczelnień :eusathink:

Opublikowano
Nie ma tej uszczelki dostępnej. Smarowanie sylikonem to duże ryzyko jak się sylikon dostanie do pompowtrysków a na olej napędowy odporny nie jest:facepalm:

silikon poszedł skromnie więc mam nadzieje że się nigdzie dalej nie dostał, no nic trudno, będę wymieniał całą pompkę razem z vacum

Opublikowano

Uszczelkę dostaniesz w ASO za ok 30zł, ale na forum był już kiedyś temat o cieknącej pompie i wymiana uszczelki chyba nie pomogła. Może sprawdź manometrem ciśnienie sprężania paliwa...

Opublikowano
Uszczelkę dostaniesz w ASO za ok 30zł, ale na forum był już kiedyś temat o cieknącej pompie i wymiana uszczelki chyba nie pomogła. Może sprawdź manometrem ciśnienie sprężania paliwa...

Owszem, dostanie w ASO uszczelkę, ale tą pomiędzy pompe a głowicę. Występują dwa rodzaje, w starszych pompach dwie gumowe natomiast w nowszych jedna metalowa.

Uszczelka pod dekielek pompy nie występuje w sprzedaży:wink:

Opublikowano

Zestaw naprawczy PD Bosch u naszych forumowych sprzedawców kosztuje 30zł w ASO bedzie drożej.

Opublikowano

to trochę się pogubiłem, chodzi mi o tą ostatnią uszczelkę wciśniętą w korpus pompy paliwa a ostatni dekielek zewnętrzny.

czy czeka mnie wymiana całej pompy paliwa i vacum?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...