Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż uniwersalnego komputera pokładowego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

telwis_ukp.jpg

Witam, opiszę jak zamontować Uniwersalny Komputer Pokładowy w Audi A4 B5, jest on według mnie dobrą alternatywą dla FISa. Po długich rozmowach z kolegą bombelm7 - dzięki wielkie za pomoc w podłączeniu, który ma u siebie zamontowany UKP. Również zdecydowałem się na zakup. Mam u siebie go od ponad miesiąca i spisuje się świetnie.

Lista funkcji urządzenia:

• prędkość pojazdu (jednostki km/h lub mph),

• chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa, jednostki w l/h i l/100km lub w gph i mpg lub l/h i km/l ),

• średnie spalanie (średnie zużycie paliwa, jednostki w l/100km lub w mpg lub w km/l),

• przejechany dystans (od tankowania/resetowania),

• ilość paliwa w zbiorniku,

• szacunkowy dystans do tankowania,

• niezależny licznik dzienny/podróży (czas podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),

• funkcja tzw. taksometru w liczniku dziennym (koszty podróży),

• obsługa aut również z instalacją gazową (sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie, ponadto niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),

• data i czas,

• temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,

• temperatura użytkownika - możliwość podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),

• pomiary przyspieszeń (automatyczne) z możliwością ustawiania własnych przedziałów (np. 0-100 km/h, 60-120 km/h itd.),

• możliwość podłączenia do dwóch analogowych czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu, np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa, czujnik ciśnienia, TPS itd.

• współpraca z kontrolerem sondy szerokopasmowej (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki) – odczyt AFR,

• obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki), jednostki BAR lub PSI,

• pomiar napięcia akumulatora,

• sygnalizacja stanu pracy wentylatora chłodnicy,

• przypominanie o niewłączonych światłach,

• przypominanie o zbliżających się inspekcjach - można skonfigurować do 4 niezależnych inspekcji,

• informacja o gołoledzi,

• ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) – możliwość ustawiania własnego progu,

• rozbudowany system konfigurowalnych alertów na temperatury oraz napięcie akumulatora (możliwość ustawiania okoliczności występowania, progów załączania, histerezy, sposobu ostrzegania itd.)

• przebieg całkowity auta,

• możliwość ustawiania indywidualnego powitania,

• komunikacja z komputerem PC przy pomocy interfejsu USB (możliwość ustawiania parametrów komputerka z poziomu komputera PC, jak również możliwość odczytu bieżących parametrów),

Wszystko w instrukcji jest idealnie opisane dlatego ja napiszę najważniejsze rzeczy.

1. Wybieramy miejsce montażu wyświetlacza LCD komputerka. Ja u siebie postanowiłem zamontować wyświetlacz w środkowym nawiewie, inni robią to w miejscu małego schowka, a widziałem zamontowany nawet w liczniku.

DSCN1220.JPG

UKP_przyklad1.jpg

UKP_przyklad7.jpg

DSCF1602.jpg

2. Taśma z centralki do wyświetlacza ma długość 60cm, także miejsce centralki urządzenia można umiejscowić w innym miejscu niż wyświetlacz. W moim przypadku wybrałem miejsce za radiem, tuż obok silniczków które sterują przełączaniem nawiewów.

3. W zależności od umiejscowienia centralki planujemy podłączenie przewodów do niej. Przy centralce umieszczonej za radiem najlepiej wziąć sygnały z kostki ISO radia.

Do centralki będziemy potrzebować sygnałów:

- +12V - kostka ISO przy radiu

- +12V po włączeniu zapłonu - kostka ISO przy radiu

- masa - kostka ISO przy radiu

- sygnał włączonych świateł - kostka ISO przy radiu (plus który pojawia się po włączeniu pozycyjnych)

- sygnał prędkości pojazdu VSS - kostka ISO przy radiu (oznaczony jako GALA, jeżeli nie ma w kostce ISO, bierzemy go z kostki od licznika)

- sygnał spalania -dla diesla odpowiedni kabelek znajdziemy w kostce licznika często oznaczany jak TRIP COMPUTER, FUEL CONSUMPTION SIGNAL.

- dla benzyniaka – sygnał bezpośrednio z wtryskiwacza lub z kostki ECU

- dla benzyny + lpg – w celu dokładniejszego wskazywania spalania, sygnał bezpośrednio z wtryskiwacza PB oraz sygnał z wtryskiwacza LPG. Oba wtryskiwacze muszą być sterowane masą.

4. Planujemy umiejscowienie klawiaturki do sterowania UKP, umiejscowienie czujnika temperatury wewnętrznej i czujnika temperatury zewnętrznej. Buzzera nie ma obowiązku montażu, ja jednak podłączyłem i przykleiłem do modułu.

Urządzenie posiada 24-pinowe złącze typu MOLEX. W zestawie dołączony jest wtyk z

wyprowadzonymi przewodami do lutowania. Nie należy sugerować się kolorami przewodów we wtyku. Należy zwrócić szczególną uwagę na numeracje pinów w kostce. Należy stosować przewody dedykowane do instalacji samochodowych o przekroju 0,3-0,5mm2

Przewody należy polutować oraz skutecznie zaizolować (koszulki termokurczliwe).

Najpierw należy przylutować wszystkie potrzebne przewody do wtyku, a dopiero później podłączyć wtyk do gniazda urządzenia. Przed pierwszym podłączeniem wtyku do urządzenia należy upewnić się, że odpowiednie sygnały zostały przylutowane do odpowiednich wyprowadzeń wtyku. Wyświetlacz LCD/OLED podłączamy przed podłączeniem wtyku 24-pinowego.

5. W zależności od umiejscowienia tych elementów tworzymy wiązki kabli.

Pamiętamy aby wymierzyć odpowiednią długość przewodów.

Napiszę jak ja to zrobiłem.

- wiązka idąca do komory silnikowej – 5 przewodów – 3 przewody do czujnika temp. zewnętrznej, 1 przewód sygnał wtryskiwacza PB i 1 przewód sygnał wtryskiwacza LPG. Jeżeli mamy zamiar podłączać dodatkowe czujniki – analogowy czujnik temp np. oleju, sondy lambda lub kontrolera sondy szerokopasmowej lub ciśnienia doładowania lub TPS - maksymalnie dodatkowo 3 przewody

- wiązka do czujnika temperatury wewnętrznej – 3 przewody – ja umiejscowiłem czujnik w miejscu popielniczki w tunelu.

- wiązka do klawiaturki UKP, 4 przewody – klawiaturka umieszczona w manetce wycieraczek.

6. Z przeprowadzeniem wiązki do komory silnika nie ma większego problemu. Należy zdemontować osłonę obudowy ECU, zdemontować plastik który znajduje się nad nogami kierowcy. Bez problemu znajdujemy miejsce którym wpuszczamy kable do kabiny a następnie przeprowadzamy do konsoli środkowej. Przeprowadzenie pozostałych wiązek kabli jest banalne więc opis pominę.

7. Gdy wszystkie kable mamy podprowadzone na miejsce, należy je podłączyć do czujników, przewodów sygnałowych i dopiero potem przylutować i zaizolować do złącza 24-pinowego. Uczulam na to aby sprawdzić 2 razy wcześniej czy aby na pewno nie popełniliśmy błędu i nie pomyliliśmy kabelków. Ja dlatego rozpisywałem kolory przewodów w wiązce, do jakiego czujnika/sygnału podłączyłem i do jakiego PINU w kostce powinien być przylutowany. To znacznie pomaga aby nie popełnić błędu.

8. Montaż wyświetlacza w nawiewie jest nie lada wyzwaniem. Zanim go zamontowałem na próbach poległy 2 kratki. Dodam że płytka drukowana wyświetlacza jest szersza o ok. 3mm od szerokości całkowitej kratki nawiewu. Delikatnie należy spiłować.

Nacinamy piłką żeberka tyle ile damy radę, dalej musimy poradzić z tym sobie nożem, pozostałości usuwamy pilnikiem.

Kratkę aby dostosować do wyświetlacza należy potraktować lutownicą, tak jak na fotkach”

DSCN1198.JPG

DSCN1201.JPG

DSCN1204.JPG

DSCN1207.JPG

Żeby to ładnie wyglądało zamówiłem płytkę z plexy 3mm koloru czarny połysk. Najpierw ją wpasowałem w miejsce na wcisk, następnie włożyłem wyświetlacz w kratkę, ustawiłem równo wzdłuż krawędzi, a wyświetlacz przykleiłem klejem na gorąco do kratki. Aby nie było widać białej taśmy wyświetlacza, na dole kratki wkleiłem czarny plastik – pozostałość kratki co z niej wydłubałem wcześniej.

DSCN1212.JPG

DSCN1195.JPG

DSCN1200.JPG

Czerwony silikon na bokach wyświetlacza ma zapobiec przebijaniu światła tak jak tu widać:

DSCN1243.JPG

9. Jak doprowadzić taśmę do wyświetlacza? Niestety ale musimy rozciąć „tunel” którym leci powietrze do nawiewów. Najpierw przebijamy ten „tunel” nożem, dalej tniemy cienkim brzeszczotem na długości ok. 6cm. Wyciągamy cały środkowy nawiew – całość, nie pojedynczą kratkę. Wsadzamy jedną rękę tą stroną, a drugą od strony radia i przeciskamy tamtędy taśmę.

Montujemy z powrotem nawiew, podłączamy taśmę do wyświetlacza wciskamy kratkę na jej miejsce. Następnie musimy podłączyć taśmę do modułu, podłączyć złącze 24 pinowe.

10. Sprawdzamy poprawność działanie sprzętu, jeżeli jest OK to dobrze. Proponuje „wypuścić” kabel USB z urządzonka który będzie nam później pomagał bezproblemowo podłączyć się ze sprzętem do laptopa w celu zmiany ustawień. Ja kabel podprowadziłem do małego schowka.

Moduł wkładamy na swoje miejsce. Teraz należy wymierzyć odpowiednio ilość taśmy wyświetlacza aby można było bezproblemowo wyjąć kratkę z wyświetlaczem oraz rozłączyć kratkę z modułem. Klejem na gorąco kleimy miejsce gdzie taśma wchodzi do „tunelu” aby nie dmuchało tam powietrze.

11. A teraz parę fotek jak mi to wyszło, kolor wyświetlacza czarny, bursztynowe znaki :kox:

Pierwszy montaż (nie dopracowany):

DSCN1159.JPG

DSCN1170.JPG

I chyba wersja finalna – w środkowej kratce, zaślepka zmatowana papierem ściernym.

DSCN1221.JPG

DSCN1214.JPG

DSCN1230.JPG

DSCN1238.JPG

DSCN1216.JPG

Tak to wygląda w nocy:

DSCN1188.JPG

A tak wyglądają przyciski którymi steruje się UKP:

DSCN1147.JPG

Część manetki do której montuje się klawiaturkę bez problemu wysuwa się małym śrubokrętem. Kable do manetki bez problemu idzie przeprowadzić, klawiaturka oryginalna po małej przeróbce pasuje w manetkę, należy delikatnie spiłować płytkę drukowaną. Dziurki w manetce na przyciski robiłem gorącym gwoździem, niestety wiertarką nie udało mi się bo ciągle na bok uciekała. Klawiaturkę do tego małego elementu przykleiłem klejem na gorąco. Aby to z powrotem włożyć na miejsce musimy usunąć trochę wnętrzności manetki, bez większego problemu zrobiłem to lutownicą.

Adres do strony producenta:

Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP) - Komputery Pokładowe

instrukcja montażu i obsługi w PDF (bezpłatnie do pobrania TUTAJ),

oprogramowanie UKP v2.5.7 (bezpłatnie do pobrania TUTAJ).

Zaślepkę kupiłem za 25zł z firmy Reklama, drukarnia Zielona Góra, Świebodzin - Rekart

Jak macie jakieś pytanka to śmiało spamujcie temat :decayed:

Jak znajdę chwilę czasu to napiszę kolory kabli do których się podłącza :wink:

---------- Post dopisany at 20:54 ---------- Poprzedni post napisany at 20:53 ----------

Link do albumu ze zdjęciami z lepszą rozdzielczością:

https://picasaweb.google.com/103220776922184301415/UKP

Opublikowano

...też nad tym myślałem,dobra robota, tylko, czy łatwiejsza nie będzie wymiana licznika na licznik z fis-em? chociażby z podstawowymi funkcjami? nasze autka mają swoje latka:) więc i liczników jest rynku sporo.Z tego co wiem gadżet który zamontowałeś jest dość drogi, i to trochę mnie zniechęciło.

ps. przydałoby się jakieś video z pokazem jak to działa

Opublikowano

Video dziś nakręcę :wink: A jeżeli chodzi o porównanie montażu do FISa to wcale nie jest wiele łatwiej. Pamiętajmy że zmieniając licznika na taki z FISem bardzo często musimy zmieniać też kostki które podłączamy do licznika co się wiąże z lutowaniem nawet 2 razy więcej przewodów niż w UKP, poza tym należy zmienić manetki za które trzeba dać nawet do 100zł, licznik ze sprawnym fisem to koszt 200-300zł, kostki do licznika i manetek to koszt ok. 50-80zł. Jeżeli chcemy mieć takie funkcje jak pokazywanie spalonych żarówek, które drzwi są otwarte, czy zużycia klocków, niskiego poziomu płynów to wymaga jeszcze nie jednej zmiany. Także podsumowując koszt UKP to 300zł - FISa też można zamontować kosztem 300zł, lecz nie będzie miał on sprawnych wszystkich swoich funkcji. Wybór należy do nas.

Ja wybrałem montaż wyświetlacza w nawiewie dlatego miałem spore wyzwanie żeby to zrobić, ale jeżeli komuś odpowiada miejsce wyświetlacza w miejscu schowka to zrobi to bez problemu :wink:

Opublikowano

Sorka ale jednak FIS wyglada 100 razy lepiej i mnie wyszedl sporo taniej dlamnie najgorsze co jest to ustawianie tego spalanie nigdy nie pokaze Ci takie jakie jest naprawde bo samemu ustawiasz wartosci Fis oblicza to sam. Ta manetka wyszla Ci troche licho kup sobie orginalna do tego dopasujesz bez problemu a jak juz uparles sie na UKP to szukaj czerwonego wyswietlacza i zapakuj go w licznik.

Opublikowano

Hah no tak to fakt.

Opublikowano

Moim zdaniem efekt jest całkiem niezły, szkoda tylko że ten komputer tyle kosztuje...

Opublikowano

mógłby być tańszy, ale i tak bardzo dobrze spełnia swoją funkcję :decayed:

Opublikowano

Cena nie jest tragiczna:decayed: A funkcji o wiele wiecej jka w serii:grin:

Opublikowano

Siema,

Jakiej jakości jest ten wyślwietlacz LCD, kąty widzenia mnie najbardziej interesuje oraz widoczność w dość dużym nasłonecznieniu pojazdu.

Pytanko, jak z poprawnością pokazywania spalania.?

Opublikowano

Witam Kolegów.

Mam zamontowany od jesieni UKP z wyświetlaczem LEDowym- kolorem nie pasuje do wnętrza, ale pracuje szybko, nawet zimą w największe mrozy nie zamula i kąt widzenia jest tak duży żę nawet nie wiem jaki.

Pochwalę się że w UKP można podłączyć się pod czujnik ciśnienia w ukł. dolotowym i mamy ten parametr na zestawie wskaźników.

Ktoś tu zarzuca że urządzenie to oszukuje, w silnikach z pompą wtryskową wszystko zależy jak kto sobie skalibruje, u mnie nic nie oszukuje.

Po zakupie tak się spieszyłem że zamontowałem tymczasowo, wycinając po chamsku otwór i tak jeżdzę do dzisiaj.

Wyświetlacz zamontowałem w "schowku" obok przycisków na konsoli środkowej, a przyciski do obsługi urządzenia w panelu konsoli środkowej, tak że opierając rękę na dzwigni zmiany biegów mamy bardzo wygodną obsługę.

Jeżeli ktoś chce zdjęcia albo filmik jak działa proszę o info, albo na żywo zademonstruję w Elblągu.

Pozdrawiam

Opublikowano

Kolejny zadowolony użytkownik tego sprzętu :decayed: Ja zauważyłem problemy z wyświetlaczem ale tylko podczas dużych mrozów. Po ok 30s świecił cały, ładnie.

Opublikowano

Ja mysle zeby takie cos sobie sprawic, ale nie mam pojecia gdzie zamontowac LCD, aby nie wygladało tandetnie. Moze macie jakiejs sugestie. Elektronike schował bym nad schowkiem, Sciagajac schowek by byl idealny dostep do kabli.

Opublikowano

Na początku tematu masz foty pokazane gdzie można wyświetlacz zamontować :wink:

Opublikowano

witam! tez sam zastanawiałem się nad zamontowaniem tego gadżetu,ale...

,to urządzonko nadal wygląda kiczowato!.W erze wyświetlaczy o dużej rozdzielczości ,firma mogłaby pokusić o coś lepszego...

Dostosowanie np.blendy do konkretnych modeli aut ,dla firmy produkującej te urządzenia tez nie powinno być problemem,cena też nie kusi...

ale mamy co mamy i mamy też alternatywę, licznik z FIS, z tym,że tam z kolei duże ryzyko przy ew.zamianie podłączaniu

pzdr,

Opublikowano

Ostatnio wyszła aktualizacja sprzętu. Jest nowy program który daje nam możliwość samemu aktualizowania software UKP bez wysyłania sprzętu do producenta :wink:

Opublikowano

w zależności od tego jaką wersję software masz wgraną do UKP:

2.5.8 grudzień 2013 (REVELTRONICS)

- dodano możliwość aktualizacji urządzenia z poziomu aplikacji UKP

uwaga: również starsze wersje (2.0.x do 2.0.6, 2.5.x do 2.5.8)

- dodano możliwość kalibracji wskazań zegarka,

- dodano obsługę impulsowego sygnału do pomiaru zużycia paliwa (dotychczas tylko PWM) -

w praktyce są to sygnały występujące np. niektórych silnikach dTi, dCi, TDDI... oraz w przepływomierzach impulsowych.

- dodano w aplikacji możliwość importu/eksportu ustawień UKP z/do zewnętrznego pliku.

2.5.7 marzec 2013 (REVELTRONICS)

- możliwość włączenia opcji autościemniania wyświetlacza po włączeniu świateł (tzw. "dimmer") - możliwe jest własne zdefiniowanie poziomów jasności dla obu trybów,

- możliwość całkowitego autowygaszania wyświetlacza po zadanym czasie bezczynności (opcja ustawienia tego czasu),

- dodano pomiar RPM (w ograniczonym zakresie - tylko dla niektórych silników - pomiar na podstawie sygnału z wtrysku),

- rozbudowano inspekcje - od teraz istnieje możliwość zdefiniowania maksymalnie 4 różnych inspekcji z opcją ustawienia indywidualnej nazwy dla każdej z nich oraz okresu występowania,

- rozbudowano alerty - od teraz jest możliwość ustawienia alertów dla temperatur oraz napięcia z pełną konfiguracją. Można ustawić własne progi załączania alarmu (dolny oraz górny), tryb występowania (na dolny próg, na górny próg, lub na oba progi), zakres histerezy oraz typ sygnalizacji (wizualna, dźwiękowa lub wizualno-dźwiękowa). Praktyczne przykłady zastosowania to m.in. ostrzeganie o gołoledzi, o wysokiej temperaturze silnika, zbyt niskim napięciu ładowania itd.

- dodano w programie silniki 1-, 2- i 12-cylindrowe,

- możliwość mierzenia poziomu paliwa PB/ON na podstawie sygnału 0-5V (zaimplementowana opcja skalowania czujnika, tj. ustawienia napięć dla pustego/pełnego zbiornika),

- dodano pomiar EGT na podstawie sygnału z przetwornika czujnika 0-5V (zaimplementowana opcja skalowania przetwornika),

Opublikowano

muszę sprawdzić

na kompie posiadam zainstalowany UKP 2.5.7

najbardziej interesuje mnie opcja

"- możliwość mierzenia poziomu paliwa PB/ON na podstawie sygnału 0-5V (zaimplementowana opcja skalowania czujnika, tj. ustawienia napięć dla pustego/pełnego zbiornika),"

bo strasznie drażni mnie od początku że muszę ręcznie wpisywać stan paliwa

Opublikowano

Hmmm, ciekawa opcja, przeoczyłem ją czytając zmiany :kwasny: No nic, zagłębię się w temacie bo mi też nie chce się samemu wklepywać danych do komputerka, tylko ja mam 2 zbiorniki :decayed:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...