jarek23 Opublikowano 13 Kwietnia 2013 Opublikowano 13 Kwietnia 2013 Witam. Kilka dni temu wymieniałem złącze elastyczne pod EGR-em gdyż było zniszczone. Przy okazji że miałem kilka elementów rozebrane postanowiłem wyczyścić egr. Zostawiłem na cały dzień w benzynie,wyczyściłem,poskładałem do kupy wszystko i podczas pierwszej jazdy zapaliła się kontrolka silnika,podpiełem vaga i wyszedł błądy 19586 sporadyczny. Usunąłem,pojeździłem kilka km i znowu ten błąd,usunąłem, zrobiłem kilkanaście km i było ok a potem znowu błąd. Dziś znowu rozebrałem egr i wyczyściłem valvoline coś do czyszczenia turbo,egr bo takie w sklepie znalazłem. Ściągnąłem również lampę od pasażera i zawór n239 cały był w oleju,jego też spsikałem,wyczyściłem,wpuściłem ten środek również w przewody:) W egr od spodu taki tłoczek ciężko chodził więc go rozruszałem trochę i powiem że mniej budą przy gaszeniu trzepie. wyczytałem gdzieś że ten czarny tłoczek podczas gaszenia ma się ruszyć,u mnie stoi w miejscu jak auto gaśnie (czy tak ma być??).jak go ręcznie przycisne auto zgaśnie, z góry egru przewód co do takiej gruchy idzie jak go odłącze wsysa powietrze. Po złożeniu i zrobieniu kilkunastu km kontrolka nie pali się. Zobaczymy co dzień przyniesie. W sklepie za wahlerra egr 450 zł śpiewają,nie stać mnie na razie więc kombinuje ze starym. Jakby ktoś mógł się wypowiedzieć kto przez to przeszedł,odnośnie tego czarnego tłoczka no i czemu ten zawór n239 był cały w oleju będę b wdzięczny:) wybaczcie za mirsz marsz ale cały tydzień walczyłem z układem wydechowym a potem tym nieszczęsnym egr-em:| Pozdrawiam:)
C4NC3R Opublikowano 13 Kwietnia 2013 Opublikowano 13 Kwietnia 2013 Podejrzewam, że ten czarny tłoczek o którym mówisz jest od klapy dławiącej, która to z kolei odpowiada za gaszenie motorowni( w taki sposób ażeby nie trzęsło autem - jak sam zauważyłeś), więc tłoczek musi pracować lekko. Olej z odmy zabrudza EGR jak i n239. Dobrze wężyki popodpinałeś przy montażu??
jarek23 Opublikowano 13 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2013 wszystko dobrze porobiłem,kiedyś czyściłem ale nie moczyłem w niczym i żadnego błędu nie było a teraz moczyłem i błąd jest,myślałem że już nie pojawi się ale niestety problem jest - sporadyczny. Gdzieś wyczytałem żeby tak zostawić aby się wypaliło to czym myłem.Gdybym miał siano to bym i nowy egr,nowe czujniki itd ale siana brak i kombinuje jak mogę. Jutro rano wykasuje błąd i jade w trase po autostradzie ze 100 km,przegonie auto,może to cosik da:)
Lars_ZG Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Hej. Ten tłoczek steruje tzw. klapką gaszącą. Podciśnienie powinno wciągać tłoczek więc skoro mówisz, że podciśnienie się pojawia to wina leży po stronie tłoczka. W środku ma membranke troche cieńszą od dętki rowerowej i tu jest problem bo lubi pękać i jak nietrudno się domyślić podciśnienie idzie psu w dupe a tłoczek stoi. Tłoczek ciężko sie rozbiera, bardzo prawdopodobne że się połamie przy próbie otwierania więc proponuje upewnić się, że wina leży po jego stronie zanim zadziała ciekawość dostania się do środka pozdro
jarek23 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 14 Kwietnia 2013 podczas gaszenia kluczykiem tłoczek stoi w miejscu,nie drgnie choć na moje oko luźno chodzi,zastanawiam się czy ten wężyk co idzie do tego tłoczka w ogóle działa a nie wiem jak to sprawdzić (jestem laikiem w sprawach napraw,uczę się poprzez neta i fora). Dziś jechałem do wrocka,100 km a4,droga powrotna to samo,prędkości różne-od miasta po 40,30 km/h po a4 120 (raz 180) km/h i kontrolka nie pojawiła się.pod domem wyłączyłem auto i po 10 min odpaliłem z powrotem, powoli jechałem i znowu błąd wywaliło. Zauważyłem że jak go piłuje to się nie pokaże a jak jadę spokojnie, bądź mam np 5 bieg przy 70 to wywala,czym to może być spowodowane to nie wiem. Będę z tym jeździł na razie,wyjścia nie mam:)
Lars_ZG Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 w takim razie albo wezyki podcisnienia zle podlaczyles albo tloczek ma uszkodzona membrane. mozesz zrobic logi egr-a w momencie jak sie wysypie blad. pozdro
marcin23 Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Witam U mnie tłoczek też nie dział sprawdzałem to nawet poprzez kawałek wężyka i strzykawkę widać, że ani drgnie.(można go gdzies osobno dokupić??) A co do egr to mi też leje olejem dość ostro i też myślałem że w wężykach mam olej, ale to olej który wyrzuca egr cieknie sobie po wężykach.
jarek23 Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Logi chciałbym wrzucić ale nie potrafię i mam win7 64 home edition i mam problem z połączeniem,tylko podstawowe funkcje (silnik,abs,poduszki) w vag 4.9 działają. Dziś wykasowałem dwa błędy: 1 Fault Found: 19586 - EGR System: Regulation Range Exceeded P3130 - 35-10 - - - Intermittent 1 Fault Found: 00526 - Brake Light Switch-F 27-10 - Implausible Signal - Intermittent Wykasowałem je i nie wyskoczyły na razie. Na jednej fotce wąż w żółtym kółeczku zassysa powietrze z jakąś niedużą siłą. Wąż w niebieskim kółku jest bo jest,nic nie dmucha ani nie wciąga.w czerwonym kółku jest szpara która mnie irytuje,na drugiej fotce jest zbliżenie,czy tak powinno być??bo jest luz,co dopcham pod wpływem jakieś siły odciąga to w stronę auta. http://s20.postimg.org/mkspsk1lp/Zdj_cie0023.jpg http://s20.postimg.org/xyf93rc4d/Zdj_cie0024.jpg Mam dwa filmy podczas gaszenia - jeden film jak auto gaśnie jak zawsze-tłoczek stoii.na drugim odziwo się poruszył dziś (psikałem trochę wd-40 gddzie się da) ale po ponownym odpaleniu i zgaszeniu tłoczek stał.Czemu tak się dzieje?? WRZUTA - Wideo0004 WRZUTA - Wideo0005 który zawór odpowiada za ciśnienie za wąż w niebieskim kółku?? n239?i te ćiśnienie jest ciągle czy tylko poczas gaszenia?? Jakaś porada prócz logów?? i kupienia nowego egru?? pozdrawiam:)
marcin23 Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Wąż w niebieskim kółku ma zassac powietrze jak gasisz samochód tak że podczas normalniej pracy silnika tam w tym wężyku nic nie zasysa co do żółtego toi zależy w jakim stopniu w danej chwili jest używany egr. A czerwone kólko też tak mam ale to chyba norma. Co do drugiego błędu to czjnik hamulca. Nie zapala ci się przypadkiem kontrolka esp na desce? Też tak miałem i wymieniłem czyjnik pedału hamulca na oryginalny z ASO i chula do dziś w (wymiana prosta i szybka). O tym było osobno na forum tak że poszukaj. Co do tego jaki zawór za co odpowiada to masz temat przyklejjony ze schematem układu podciśnienia. pozdro
jarek23 Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Wąż w niebieskim kółku ma zassac powietrze jak gasisz samochód tak że podczas normalniej pracy silnika tam w tym wężyku nic nie zasysa co do żółtego toi zależy w jakim stopniu w danej chwili jest używany egr.A czerwone kólko też tak mam ale to chyba norma. Co do drugiego błędu to czjnik hamulca. Nie zapala ci się przypadkiem kontrolka esp na desce? Też tak miałem i wymieniłem czyjnik pedału hamulca na oryginalny z ASO i chula do dziś w (wymiana prosta i szybka). O tym było osobno na forum tak że poszukaj. Co do tego jaki zawór za co odpowiada to masz temat przyklejjony ze schematem układu podciśnienia. pozdro Dzięki za odpowiedź Czyli mniej więcej wszystko wiem;) a czujnik pedału hamulca jakiś pół roku temu wymieniałem,40 zł dałem ale nie z aso,wcześniej nie bylo błędu,jak odłączyłem akumulator,zrobiłem złącze elastyczne i pospinałem wszystko to od tego czasu ze 3 razy bląd czujnika wyskakuje.może ten typ tak ma:) pozdro:)
marcin23 Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Opublikowano 16 Kwietnia 2013 Wymień na czujnik z aso i będzie święty spokój. pozdro
jarek23 Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Witam ponownie. Błąd egr nadal wyskakuje:/ poczytałem trochę i mam pytanie:ściągnę wężyk (ten w żółtym kółeczku) i dmuchnę w ten kruciec - kilka kropel oleju dwoma otworami po bokach uleci,mogę też wciągnąć z niego powietrze a wyczytałem że sprawny egr powinien stawiać opór podczas tych czynności,to prawda?? Oraz czy bawić się w wymiane na egr używany (widziałem za 140 zł,a nowy 450 zł więc jest spora różnica)??
adrian998998 Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Opublikowano 20 Kwietnia 2013 masz czym zgrac soft ze sterownika to sie wylaczy egr i bedzie spokoj:)
jarek23 Opublikowano 21 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 21 Kwietnia 2013 Witam ponownie.Błąd egr nadal wyskakuje:/ poczytałem trochę i mam pytanie:ściągnę wężyk (ten w żółtym kółeczku) i dmuchnę w ten kruciec - kilka kropel oleju dwoma otworami po bokach uleci,mogę też wciągnąć z niego powietrze a wyczytałem że sprawny egr powinien stawiać opór podczas tych czynności,to prawda?? Oraz czy bawić się w wymiane na egr używany (widziałem za 140 zł,a nowy 450 zł więc jest spora różnica)?? Czy mógłyby mi ktoś odpowiedzieć na to pytanie?? Z góry dziękuje:) Jako że nigdy logów nie robiłem,dopiero się uczę zrobiłem ale na zimnym silniku,i nie wiem czy dobrze:D Group A:,'003,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running ,,Engine speed,MAF (specified),MAF (actual),EGR duty cycle,,,,,,,,,, ,TIME,790-870,230-310,210-350,40-75%,TIME,,,,,TIME,,,, Marker,STAMP, /min,, mg/str, %,STAMP,,,,,STAMP,,,, ,0.01,1407, EGR Off,534.1,19.9,,,,,,,,,, ,0.40,1407, EGR Off,553.7,19.9,,,,,,,,,, ,0.80,1407, EGR Off,539.0,19.9,,,,,,,,,, ,1.20,1407, EGR Off,548.8,19.9,,,,,,,,,, ,1.60,1407, EGR Off,543.9,19.9,,,,,,,,,, ,1.98,1407, EGR Off,548.8,19.9,,,,,,,,,, ,2.38,1407, EGR Off,539.0,19.9,,,,,,,,,, ,2.78,1407, EGR Off,529.2,19.9,,,,,,,,,, ,3.18,1407, EGR Off,534.1,19.9,,,,,,,,,, ,3.58,1407, EGR Off,543.9,19.9,,,,,,,,,, ,3.98,1407, EGR Off,558.6,19.9,,,,,,,,,, ,4.38,1407, EGR Off,558.6,19.9,,,,,,,,,, ,4.78,1407, EGR Off,548.8,19.9,,,,,,,,,, ,5.17,1407, EGR Off,539.0,19.9,,,,,,,,,, ,5.57,1407, EGR Off,543.9,19.9,,,,,,,,,, ,5.98,1407, EGR Off,534.1,19.9,,,,,,,,,, ,6.38,1407, EGR On,553.7,19.9,,,,,,,,,, ,6.78,1407, EGR On,529.2,64.5,,,,,,,,,, ,7.18,1407, EGR On,558.6,64.5,,,,,,,,,, ,7.58,1407, EGR On,539.0,64.5,,,,,,,,,, ,7.98,1407, EGR On,529.2,64.5,,,,,,,,,, ,8.38,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,8.78,1407, EGR On,529.2,64.5,,,,,,,,,, ,9.18,1407, EGR On,553.7,64.5,,,,,,,,,, ,9.58,1386, EGR On,558.6,64.5,,,,,,,,,, ,9.98,1407, EGR On,558.6,64.5,,,,,,,,,, ,10.38,1407, EGR On,553.7,64.5,,,,,,,,,, ,10.78,1407, EGR On,548.8,64.5,,,,,,,,,, ,11.18,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,11.58,1407, EGR On,548.8,64.5,,,,,,,,,, ,11.98,1407, EGR On,563.5,64.5,,,,,,,,,, ,12.38,1407, EGR On,558.6,64.5,,,,,,,,,, ,12.78,1407, EGR On,534.1,64.5,,,,,,,,,, ,13.18,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,13.60,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,13.98,1407, EGR On,539.0,64.5,,,,,,,,,, ,14.38,1407, EGR On,548.8,64.5,,,,,,,,,, ,14.78,1407, EGR On,563.5,64.5,,,,,,,,,, ,15.18,1407, EGR On,539.0,64.5,,,,,,,,,, ,15.58,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,15.98,1407, EGR On,543.9,64.5,,,,,,,,,, ,16.38,1407, EGR On,539.0,64.5,,,,,,,,,, Dobrze to robię? Diagnostyka zaworu EGR Z tego co widzę mój zawór jest ciągle zamknięty?robiłem to na zimnym a powinnienem na ciepłym tak?Mam vcds litte 1.2 i się uczę więc przepraszam za kaleczenie:)
lemon_lmn Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Co do egr'a polecam kupic flansze i zaslepke na kolektor ( jest tego troche na allegro ) a weżyki podcisnienia zaslepic i po klopocie a rozwiazanie o wiele tansze. Mam tak u siebie i nie zauwazyłem żadnych złych objawów
jarek23 Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Nie chce zaslepiac egr,kupie chyba uzywke gdzies z gwarancja rozruchowa. moje dzisiejsze logi,silnik 90 stopni,prosze o ocene Monday 22 April 2013 19:00:48 038 906 019 LJ 1.9l R4 EDC G000SG 5934 Group A: '003 Group B: Not Running Group C: Not Running Engine speed MAF (specified) MAF (actual) EGR duty cycle TIME 790-870 230-310 210-350 40-75% TIME TIME Marker STAMP /min mg/str % STAMP STAMP 0.01 1386 EGR Off 519.4 64.5 0.40 1407 EGR Off 514.5 19.9 0.78 1407 EGR Off 539.0 19.9 1.18 1407 EGR Off 514.5 19.9 1.58 1407 EGR Off 519.4 19.9 1.97 1407 EGR Off 529.2 19.9 2.37 1407 EGR Off 514.5 19.9 2.77 1407 EGR Off 529.2 19.9 3.17 1407 EGR Off 539.0 19.9 3.57 1407 EGR Off 539.0 19.9 3.97 1386 EGR Off 534.1 19.9 4.37 1407 EGR Off 534.1 19.9 4.77 1407 EGR Off 514.5 19.9 5.15 1407 EGR Off 534.1 19.9 5.55 1407 EGR Off 514.5 19.9 5.95 1407 EGR Off 519.4 19.9 6.33 1386 EGR Off 514.5 19.9 6.73 1407 EGR Off 539.0 19.9 7.13 1386 EGR Off 504.7 19.9 7.53 1407 EGR Off 519.4 19.9 7.93 1386 EGR Off 539.0 19.9 8.32 1407 EGR Off 519.4 19.9 8.72 1407 EGR Off 524.3 19.9 9.12 1407 EGR Off 534.1 19.9 9.50 1386 EGR Off 524.3 19.9 9.90 1407 EGR Off 529.2 19.9 10.30 1386 EGR On 534.1 19.9 10.70 1407 EGR On 534.1 64.5 11.10 1407 EGR On 539.0 64.5 11.49 1386 EGR On 543.9 64.5 11.89 1386 EGR On 534.1 64.5 12.29 1407 EGR On 509.6 64.5 12.67 1407 EGR On 529.2 64.5 13.07 1407 EGR On 524.3 64.5 13.47 1407 EGR On 539.0 64.5 13.87 1407 EGR On 519.4 64.5 14.27 1407 EGR On 509.6 64.5 14.67 1407 EGR On 539.0 64.5 15.07 1407 EGR On 519.4 64.5 15.47 1407 EGR On 529.2 64.5 15.85 1407 EGR On 529.2 64.5 16.25 1407 EGR On 519.4 64.5 16.65 1407 EGR On 524.3 64.5 17.05 1407 EGR On 519.4 64.5 17.45 1407 EGR On 519.4 64.5 17.85 1386 EGR On 534.1 64.5 18.25 1407 EGR On 519.4 64.5 18.65 1407 EGR On 524.3 64.5 19.05 1407 EGR On 524.3 64.5 19.45 1407 EGR On 519.4 64.5 19.85 1407 EGR On 524.3 64.5 20.24 1386 EGR On 529.2 64.5 20.64 1407 EGR Off 524.3 64.5 21.04 1386 EGR Off 514.5 19.9 21.42 1407 EGR Off 534.1 19.9 21.82 1407 EGR Off 524.3 19.9 22.22 1407 EGR Off 534.1 19.9 22.62 1407 EGR Off 524.3 19.9 23.02 1407 EGR Off 514.5 19.9 23.40 1407 EGR Off 529.2 19.9 23.80 1407 EGR Off 524.3 19.9 24.20 1407 EGR Off 534.1 19.9 24.60 1386 EGR Off 524.3 19.9 25.00 1407 EGR Off 529.2 19.9 25.40 1407 EGR Off 529.2 19.9 25.80 1407 EGR Off 529.2 19.9 26.20 1407 EGR Off 524.3 19.9 26.60 1407 EGR Off 529.2 19.9 27.00 1407 EGR Off 519.4 19.9 27.40 1407 EGR Off 534.1 19.9 27.79 1407 EGR Off 519.4 19.9 28.19 1407 EGR Off 529.2 19.9 28.59 1407 EGR Off 524.3 19.9 28.97 1407 EGR Off 524.3 19.9 29.37 1407 EGR Off 514.5 19.9 29.77 1407 EGR Off 524.3 19.9 30.17 1386 EGR Off 539.0 19.9 30.57 1407 EGR Off 529.2 19.9 30.95 1407 EGR On 534.1 19.9 31.35 1407 EGR On 519.4 64.5 31.75 1407 EGR On 519.4 64.5 32.15 1407 EGR On 539.0 64.5 32.55 1386 EGR On 524.3 64.5 32.95 1407 EGR On 514.5 64.5 33.35 1407 EGR On 539.0 64.5 33.75 1407 EGR On 514.5 64.5 34.15 1386 EGR On 524.3 64.5 34.55 1407 EGR On 524.3 64.5 34.95 1407 EGR On 529.2 64.5 35.34 1407 EGR On 514.5 64.5 35.74 1407 EGR On 519.4 64.5 36.14 1407 EGR On 509.6 64.5 36.52 1407 EGR On 524.3 64.5 36.92 1407 EGR On 519.4 64.5 37.32 1407 EGR On 529.2 64.5 37.72 1407 EGR On 529.2 64.5 38.12 1407 EGR On 534.1 64.5 38.50 1407 EGR On 534.1 64.5 38.90 1407 EGR On 524.3 64.5 39.30 1407 EGR On 509.6 64.5 39.70 1407 EGR On 519.4 64.5 40.10 1407 EGR On 524.3 64.5 40.50 1407 EGR On 519.4 64.5 40.90 1386 EGR On 524.3 64.5 41.30 1407 EGR Off 519.4 64.5 41.70 1407 EGR Off 519.4 19.9 42.12 1407 EGR Off 534.1 19.9 42.52 1386 EGR Off 514.5 19.9 42.90 1407 EGR Off 529.2 19.9 43.30 1407 EGR Off 524.3 19.9 43.70 1407 EGR Off 529.2 19.9 44.09 1386 EGR Off 514.5 19.9 44.49 1407 EGR Off 519.4 19.9 44.89 1407 EGR Off 524.3 19.9 45.29 1407 EGR Off 543.9 19.9 45.69 1386 EGR Off 529.2 19.9 46.07 1407 EGR Off 509.6 19.9 46.47 1407 EGR Off 524.3 19.9 46.87 1407 EGR Off 524.3 19.9 47.25 1407 EGR Off 524.3 19.9 47.65 1407 EGR Off 529.2 19.9 48.05 1407 EGR Off 524.3 19.9 48.45 1407 EGR Off 514.5 19.9 48.85 1407 EGR Off 524.3 19.9 49.25 1407 EGR Off 534.1 19.9 49.65 1407 EGR Off 524.3 19.9 50.05 1407 EGR Off 524.3 19.9 50.44 1407 EGR Off 514.5 19.9 50.84 1407 EGR Off 534.1 19.9 51.24 1407 EGR Off 529.2 19.9 51.62 1407 EGR On 534.1 19.9 52.02 1407 EGR On 529.2 64.5 52.42 1407 EGR On 524.3 64.5 52.82 1407 EGR On 529.2 64.5 53.22 1407 EGR On 543.9 64.5 53.60 1407 EGR On 529.2 64.5 54.00 1407 EGR On 524.3 64.5 54.40 1407 EGR On 509.6 64.5 54.80 1407 EGR On 519.4 64.5 55.20 1407 EGR On 524.3 64.5 55.60 1386 EGR On 529.2 64.5 1 56.00 1407 EGR On 529.2 64.5 56.40 1407 EGR On 504.7 64.5 56.80 1407 EGR On 534.1 64.5 57.20 1407 EGR On 534.1 64.5 57.60 1407 EGR On 529.2 64.5 57.99 1386 EGR On 529.2 64.5 58.39 1407 EGR On 529.2 64.5 58.79 1407 EGR On 524.3 64.5 59.17 1407 EGR On 519.4 64.5
siwy2326 Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Opublikowano 22 Kwietnia 2013 Ja proponuje cos takiego i juz EGR nie cieknie,bo go nie ma hehe.
elmer80 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Kolego JAREK23 egr nie pracuje wcale. Widać po tym logu co wrzuciles. Egr może być padniety albo wezyki pomieszane. Chociaż obstawiam sam egr. Jak chcesz porównać na żywo to prw. Jestem z Legnicy wysłane z Commodore 64
adrian998998 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Przecież najprosciej można jego wyłaczyć w sofcie i problem z głowy.
elmer80 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Przecież najprosciej można jego wyłaczyć w sofcie i problem z głowy. To że wylaczysz egr w sofcie nie zlikwiduje wyciekow z niego. Olej pochodzi z odmy silnika. Egr go tylko przepuszcza i nie ma tu znaczenia czy pracuje czy nie. wysłane z Commodore 64
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się