Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Moduł automatycznego opuszczania lusterek po włączeniu biegu wstecznego


prezesik18

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem już po pierwszych testach układu do automatycznego opuszczania lusterek po włączeniu biegu wstecznego.

Wychodzi na to że układ będzie działał :)

Być może pod koniec tego tygodnia dostanę wykonaną pierwszą płytkę PCB, polutuje na gotowo, tak jak całość miałaby być gotowa do sprzedaży i będę testował. Zdjęcia wrzucę w temat i filmik z działania też nagram.

Z tego co dotychczas mogę powiedzieć na temat modułu:

- Wymiary płytki PCB 6cm x 7,65cm x 2,5cm + ewentualna obudowa

- Pobór prądu w czasie spoczynku: 13mA, także akumulatora nie wyładuje :)

- Przewody do podłączenia w układzie: 3 do zasilania + 2

- Wysokość o jaką wartość opuści się szkło lusterka i o jaką wartość się podniesie reguluje się za pomocą 2 potencjometrów ( 1 od opuszczania, 2gi od podnoszenia) – myślę że to jest największa wada że nie można zrobić tego jednym pokrętłem, ale cóż nic nie zmienię :kwasny:

I tu ważną kwestią jest czas, czy możliwość regulacji czasu opuszczanie i podnoszenia w zakresie 1,5s do 7,5s będzie wystarczająca? Zainteresowanych proszę o mały test u siebie – zmierzcie mniej-więcej ile czasu zajmuje silniczka opuszczenie lustra z dobrze ustawionego lusterka do tej wysokości jaka będzie was interesowała. Ciekaw jestem wyników bo może będzie zmienić zakres działania czasowego układu :eusathink:

MONTAŻ UKŁADU:

Najlepszym miejscem na jego upchnięcie będzie w drzwiach, gdyż tam będzie podpięta pod włącznik sterowania lusterkami wlutowane przewody. Na pewno trzeba będzie przeciągnąć +12v po włączeniu wstecznego (od światła cofania z wtyczek koło nóg kierowcy i prawdopodobnie stałe +12v (chyba że uda mi się gdzieś na innej wiązce w drzwiach wyłapać.

INNE:

- wciskanie przycisków od sterowania góra/dół podczas pracy układu(opuszczania/podnoszenia) prowadzi do zwarcia

- jeśli wsteczny zostanie wbity na krótszy czas niż czas ustalony na opuszczenie, lusterko opuści się na tyle ile zdąży, ale już podniesie o wysokość jaką ustawiliśmy ( czyli efekt końcowy będzie taki że lusterko będzie uniesione wyżej niż było)

Instrukcję podłączenia zrobię w momencie montażu układu u siebie.

Układ można podpiąć pod jedno lusterko.

Układ zadziała prawdopodobnie ze wszystkimi autami, chyba że te nowe to nawet regulacje lusterek mają sygnałami po CANie ;)

Zapraszam do dyskusji :)

Edytowane przez prezesik18
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czekam na info skąd stałe +12 najprościej i ...ten sygnał od wstecznego dokładnie skąd brać....wolałbym by padlina nie spłonęła jak zacznę tam lutować :grin:

Edytowane przez Arturoo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz II lift to zapewne kabli będzie napchane w drzwiach :decayed: Czy to przyciski od ryglowania, czy gdzieś przy panelu od sterowania szyb albo chociażby od lampek w boczkach :decayed: Sprawdzę schematy i napiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie ze styku X75 jak dobrze kojarzę, jest pod przekaźnikami, daje on zasilanie dopiero po kluczyku,a i tak trzeba ciągnąć przewód sygnałowy wstecznego do drzwi.

A pomysł spoko czekam na efekty :)

Edytowane przez cys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ potrzebuje stałego zasilania, dlatego nie może to być ze styku x75 tylko musi być z 30. Gdyby był z tego x75 to za każdym włączeniem zapłonu lusterka zjeżdzałyby w dół, inaczej nie dało się tego zaprojektować, stąd wynika pobór prądu 13mA na zasilenie cewki przekaźnika :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

INNE:

- wciskanie przycisków od sterowania góra/dół podczas pracy układu(opuszczania/podnoszenia) prowadzi do zwarcia

- jeśli wsteczny zostanie wbity na krótszy czas niż czas ustalony na opuszczenie, lusterko opuści się na tyle ile zdąży, ale już podniesie o wysokość jaką ustawiliśmy ( czyli efekt końcowy będzie taki że lusterko będzie uniesione wyżej niż było)

Jesli chodzi o pierwszą wadę to raczej mało istotna bo w czasie cofania, jak lusterko będzie się ouszczać to chyba nikt nię będzie ich jednocześnie opuszczać ręcznie.

Jesli chodzi o drugą wadę układu to już trochę lipa bo jak się człowiek zapomni to wcale bez lusterek będzie trzeba cofać. :wink:

- Wysokość o jaką wartość opuści się szkło lusterka i o jaką wartość się podniesie reguluje się za pomocą 2 potencjometrów ( 1 od opuszczania, 2gi od podnoszenia) – myślę że to jest największa wada że nie można zrobić tego jednym pokrętłem, ale cóż nic nie zmienię

Z opisu wnioskuję, że układ oparty będzie o przekaźniki i potencjometry. Muszę pogadać z kumplem - robił mi układ do składania/rozkładania lusterek przy uzbrajaniu/rozbrajaniu alarmu na układzie atmega. Całość działa w oparciu o program, ktory do niego napisał i to własnie w programie ustawiany był czas składania/rozkładania. Tu też wskazane by było, żeby w przypadku wcześniejszego wyłączenia wstecznego uklad wracał do pozycji wyjściowej.

Dam znać jak coś konstruktywnego wymyślimy.

Edytowane przez sylwiasty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z elektroniką jeszcze się nie zagłębiałem w mikrokontrolery, jedynie zabawa z tranzystorami i przekaźnikami także na tym układ jest oparty :) A zresztą chyba nie będzie ustawiał lusterka żeby mu na maksa zjeżdzało, także te wady nie powinny być aż tak uciążliwe :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a dlaczego miałoby nie zdać? Regulacja lusterek chyba we wszystkich autach działa tak samo :) zmiana kierunków przesuwania poprzez zmianę biegunów przy silniczku i tyle. O tyle dobrze że czasy opuszczania/podnoszenia są regulowane bo można dostosować do własnych potrzeb, bo z różną szybkością w różnych autach się opuszczają wkłady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy temat, bo aktualnie pracuje nad podobnym układem do b6/b7. U mnie układ jeszcze składa lusterka i zapala diody w blendach. Ja postanowiłem całość oprzęć na mikrokontrolerze i odczytywac sygnały z magistrali CAN.

Co się stanie w Twoim układzie jeżeli lusterko będzie np zimą zamarźnięte?(tzn będzie pokryte lodem i silniczek napotka opór) Rozwiązałeś wykrywanie przeciążeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zakładałem takich warunków pracy układu. Układ miał być prosty i wykonałem taki jaki mi odpowiada. Elektroniką zajmuję się hobbystycznie i nie wymagam nie wiadomo czego od takiego urządzonka. A w b5 tylko wyjątki mają składane lusterka to można sobie dołożyć dodatkowy moduł.


Moduł od kilku dni w aucie, działa bez zarzutów. Filmik z działania:


Tak wygląda:

IMG201502_wnrqxse.jpg

Do podłączenia:

stały plus

masa

plus po wbiciu wstecznego

2x sygnał do lusterka

Na pewno trzeba się przedrzeć przez harmonijkę w drzwiach i doprowadzić "+ po wbiciu wstecznego" - jeśli wybierzemy opcję montażu w drzwiach. Jeśli nie to montujemy go w środku przy tych wszystkich wtyczkach z elektryką i wtedy przeciągamy jeden przewód jako sygnał do lusterka(wtedy dolutuje podwójny przewód głośnikowy).

Co do wyłączenia tego układu - nie dało się tego zrobić poprzez oryginalny przełącznik lusterek, pozostaje jakiś mały przycisk w niewidocznym miejscu on/off do wyłączenia układu.

Wszystko co potrzebne do podłączenia daję w zestawie.

Moduł ma opcję wydłużenia czasu opuszczania - lusterka zjadą niżej.

Przy 5 chętnych cena 100zł z wysyłką po mojej stronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy możesz dostosować ten moduł żeby dodatkowo składał lusterka po zamknięciu auta centralnym zamkiem i rozłożeniu po otwarciu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, YoGi1984 napisał:

No to nie dobrze, trzeba czaić aż któryś z kolegów na forum będzie sprzedawał:wink:

Do b6 /b7 możesz u mnie dostac moduł

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, przepraszam za zamieszanie ale pisząc poprzednie posty siedziałem na telefonie i nie widziałem że temat dotyczy B5, a mnie chodziło o moduł do B6:decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...