Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL] Quattro pali więcej ?


Gregory88

Rekomendowane odpowiedzi

Poziu

Evo to elektronika - elektroniczne dyferencjały, blokady mostów... :kwasny: bardzo fajne, ale to jest coś, co się może popsuć, zgłupieć, zawiesić - jak to Vista :kox::wink4:

A w quatrro masz wyłącznie mechanikę :good: Mnie ostatnio siadła cała eletronika (ABS + ASR+ ESP +cała reszta) i co? Ano jeździłem dalej, tyle, że bez smyczy ESP :decayed:

Evo byś tak nie pojeździł :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się zawahałem po tych postach :( mogłem kupić AEB quattro ale zrezygnowałem i kupiłem AJL FWD tyle że 3 lata młodszą. hmmm.. pocieszcie mnie choć trochę

Nie ma pocieszenia :D Ja mam FWD i tylko mama mnie pociesza bo nie rozumie po co mi quattro :kox:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając od początku zainteresował mnie wątek.

Właśnei w niedziele odbieram moje B6 FWD i myślę że dobrze wybrałem. Wiem że quattro to inna bajka niż wywód poniżej, ale coś wspólnego musi być..

1,5 roku temu za moją namową kupiliśmy mojej mamie Golfa V 2.0 FSI 4Motion bez turbo z salonu. Moje wrażenia są mieszane. Na mega plus, idealna trakcja przyczepność itp. - idealnie określić to można że: "To auto dużo wybacza". A z drugiej strony, aczkolwiek auto rwie dzielnie do przodu na każdym biegu przy każdej prędkości, przyspieszenie do 100km/h dziewięć sekund z groszami (może to też kwestia zestopniowania skrzyni biegów?) - moim zdaniem słabo. Kolejna akcja w którą bym nie uwierzył gdybym nie przeżył. Auto w szybkiej trasie pali 11-12 litrów na 100km.

czy A4 quattro mają inaczej?

pozdro600

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak maja inaczej.... pala wiecej ale chyba bez takiej przesady. 12 litrow to moje 2.7 BiT pali w trasie o.O

Tak czy inaczej, 4Motion nie jest rowny Quattro.

System Quattro jest opatentowany przez Audi i unikalny, oparty na torsenie. Naped na 4 kola staly, z mozliwoscia regulacji ( w pewnym zakresie ) przylozenia momentu. Wszystkie inne marki z napedem na 4 kola ( nie mowie o terenowkach czy "pojazdach specjalnych" ) Maja "doczepiana" os kiedy glowna traci przyczepnosc. :cool1:

Quattro FTW!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak maja inaczej.... pala wiecej ale chyba bez takiej przesady. 12 litrow to moje 2.7 BiT pali w trasie o.O

Tak czy inaczej, 4Motion nie jest rowny Quattro.

System Quattro jest opatentowany przez Audi i unikalny, oparty na torsenie. Naped na 4 kola staly, z mozliwoscia regulacji ( w pewnym zakresie ) przylozenia momentu. Wszystkie inne marki z napedem na 4 kola ( nie mowie o terenowkach czy "pojazdach specjalnych" ) Maja "doczepiana" os kiedy glowna traci przyczepnosc. :cool1:

Quattro FTW!

Quattro pali więcej i nie ulega to wątpliwości. Potrafi wziąć nawet dodatkowe 2 litry na 100 km. Co do przyspieszenia, to nie ma różnicy, za to na śniegu i mokrym przyspiesza lepiej niż ośka dzięki rewelacyjnej trakcji. Jeśli chodzi o spalanie na trasie, to zależy jak butujesz. U mnie normalna trasa to 8,5-9 litrów. Jak jechałem z żoną, dzieckiem plus trochę gratów w bagażniku, to na autostradzie spaliłem 10 litrów przy jeździe 130 km/h, czasem butując do 160. Za to w mieście może auto spalić ile chce, zdarzy się 12 litrów, a często jest 15 litrów.

A co do 4Motion, to jest to rozwiązanie na Haldexie (wyjątkiem jest jedna z poprzednich generacji Passata), a nie Torsenie i nie powinno palić więcej, a właśnie mniej niż Quattro, bo napęd na tylną oś jest załączany tylko wtedy gdy komputer stwierdzi że trzeba. Podczas jazdy spokojnej i na wprost auto zachowuje się jak ośka. Musi palić mniej. Nie wiem jak ten silnik 2.0FSI pali, są to mało popularne jednostki i chyba średnio oceniane. Z pewnością jak każde z VAG na bezpośrednim wtrysku wymagają paliwa PB98, więc jeśli lejecie tam 95 to może być przyczyną podwyższonego spalania i przy okazji nie służy dobrze silnikowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kubeł:

lejemy 95 więc to cenna uwaga!

Znawcą napędów nie jestem, ale wyobrażałem sobie że taki np. golf jak wyżej ma dołączany napęd gdy koła tracą przyczepność, ale standardowo przy jeździe z przyczepnością rozkład napędu jest 80% przód i 20% na tył czy coś w tym stylu.

W quattro jest 50% na 50% z możliwością nieznacznej regulacji? Jak jest w takim przypadku ze ścieraniem (zużywaniem się) opon przy normalnej jeździe trochę miasto i trasa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kubeł:

lejemy 95 więc to cenna uwaga!

Znawcą napędów nie jestem, ale wyobrażałem sobie że taki np. golf jak wyżej ma dołączany napęd gdy koła tracą przyczepność, ale standardowo przy jeździe z przyczepnością rozkład napędu jest 80% przód i 20% na tył czy coś w tym stylu.

W quattro jest 50% na 50% z możliwością nieznacznej regulacji? Jak jest w takim przypadku ze ścieraniem (zużywaniem się) opon przy normalnej jeździe trochę miasto i trasa?

No to już mamy pierwszego zonka: tylko PB98 do silników FSI i TFSI. Z pewnością silnik będzie lepiej pracować i mniej palić. Po drugie układy z Haldexem nie mają stałego napędu na 4 koła. Załącza się on w pewnych sytuacjach. Quattro ma stałe 50/50 i moze sobie "przerzucać" napęd z osi na oś w stosunku 25/75, 75/25 więc całkiem sporo. W najnowszych rozwiązaniach jest stosowany napęd 40 przód/60 tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W szybkiej trasie (160-180) nie po niemieckiej autostradzie, gdzie podróżujesz wpatrując się w miernik spalania chwilowego i odpuszczasz gaz jak jest lekka górka i mocniej wciskasz przy zjeździe

Ja na FiSa nakleiłem zdjecie mej Lubej, wiec spalania wogole nie widze. Licze z przebieg/tankowanie. Wydaje mi sie, ze pomimo braku autostrady golfik sporo pali. Tym bardziej, ciesze sie, ze kupilem co kupilem :D[br]Dopisany: 21 Maj 2009, 12:01_________________________________________________

Quattro ma stałe 50/50 i moze sobie "przerzucać" napęd z osi na oś w stosunku 25/75, 75/25 więc całkiem sporo

Hmmm, ze regulacja jest to wiedzialem ale, ze az taka.... jestes pewien? :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, jestem pewien.

NAPĘD QUATTRO

Technologia quattro

Na czym polega przewaga quattro nad innymi rozwiązaniami?

Niezależnie od koncepcji napędu (napęd na przednią oś, tylną lub na cztery koła) nowoczesne samochody wyposażone w elektroniczne systemy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak np. program stabilizacji jazdy ESP, uchodzą za łatwo sterowalne. Jednak podczas jazdy na śliskich lub złych nawierzchniach, szczególnie kierowcy samochodów dysponujących wysoką mocą, mogą bardzo łatwo osiągnąć moment, w którym "prawa fizyki" dadzą im o sobie znać.

Przy 50% przyczepności nawierzchni (np. gdy jest mokra) system quattro przekłada siłę napędową w równym stopniu na wszystkie koła. Kierowca może przyspieszać bez obawy o "mielenie kół" a samochód podąża dokładnie wytyczonym kursem. Jeśli przyczepność znajdują tylko koła jednej osi, quattro przenosi siłę napędową na oś, która ma lepszy kontakt z podłożem. Nawet w niesprzyjających warunkach (np. na oblodzonej nawierzchni) napęd quattro jest w stanie przenieść więcej mocy niż napęd na oś przednią lub tylną, gdy podłoże jest suche. Różnice dochodzą tu do 45%.

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne. W czasie jazdy na zakręcie koła samochodu pokonują różną drogę, określoną przez wielkość promieni zakrętów pokonywanych przez każde z nich. Prowadzi to do powstawania różnic w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy kompensuje te różnice.

W każdym samochodzie pracują trzy takie mechanizmy: po jednym na każdej osi i dodatkowy po środku. O sile przenoszonej między osiami decydują tzw. blokady mechanizmów różnicowych, które rozpoznają zmiany prędkości obrotowej kół. W modelach, w których silnik został zamontowany wzdłużnie (A4, A6, A8 i allroad) Audi stosuje układ Torsena. W Audi A3, A3 Sportback, TT Coupe i TT Roadster z silnikami montowanymi poprzecznie, pracuje wielotarczowe sprzęgło Haldex.

Nazwa przekładni Torsen pochodzi od angielskich słówtorque (moment obrotowy)sensing (wyczuwanie). Mechanizm wykorzystuje zasadę funkcjonowania przekładni ślimakowej, reagującej na różnice obrotów między osiami pojazdu. Przekładnia ta może być nastawiona tak, by współczynnik blokowania był zmienny, zależny od okoliczności. Jest on uzależniony od pochylenia linii śrubowej ślimaka i wewnętrznego tarcia przekładni. Im mniejszy kąt pochylenia linii śrubowej, tym większy współczynnik blokowania. Współczynnik hamowania może być ustawiony tak, aby przekładnia samodzielnie się blokowała. Z kolei współczynnik blokowania ustawiony jest według zasady - im większy kąt pochylenia linii śrubowej, tym mniejszy wartość współczynnika.

Układ Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, iż moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła posiadają chwilowo mniejszą przyczepność.

Dodatkowo, układ Torsena wspiera system EDS (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego). Wkracza on w sytuacji, gdy koła jednej z osi obracają się w miejscu, przekazując moc na drugą.

Sprzęgło Haldex znajduje się w przekładni osi tylnej. Zapewnia ono przepływ sił między oboma osiami dzięki hydraulicznemu mechanizmowi wielotarczowemu. Dzięki zmianie ciśnienia, wywieranego na tarcze sprzęgła a wytwarzanego przez hydrauliczną pompę osiowo-tłokową, układ działa natychmiast, gdy pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału odbiorczego i zdawczego. Im większe ciśnienie, tym więcej mocy zostaje przekazane na tylną oś - aż do 50%. Wentyl, sterowany elektroniczno-hydraulicznie, pozwala, tak jak w przypadku układu Torsena, na płynne, bezstopniowe przekazywanie mocy.

Cały system Haldex działa z błyskawiczną prędkością. Może on współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi jak: ABS (system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania), EDS, ASR (system wspomagający EDS działający poprzez redukowanie mocy silnika przekazywanej na obie osie), EBV (system przenoszący siłę hamowania między osiami) i ESP (system przeciwdziałający pod- i nadsterowności). Dzięki temu, przy zmianach w przekazywaniu mocy, może być brane pod uwagę wiele informacji - nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy informacje pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

Jednak niezależnie od tego, jaki mechanizm różnicowy zastosowano, system quattro poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni, daje możliwość efektywnego wykorzystanie bardzo dużych mocy silnika, umożliwia pokonywanie zakrętów z wyższą prędkością bez wpadania w poślizg oraz poprawia hamowanie samochodu.

© audi.pl

SPRZĘGŁO WISKOTYCZNE

Ostatnio karierę robią samochody osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro wprowadzony na rynek w 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.

Lansowanie napędu na obie osie w autach osobowych wynika ze względów bezpieczeństwa. Samochód z takim napędem jest bardziej stabilny, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Z tego powodu we współczesnych autach stosuje się stały napęd na obie osie. Napęd dołączalny nie sprawdza się, gdyż zanim kierowca w sytuacji awaryjnej dołączy napęd na drugą oś, jest już za późno.

Poszczególni producenci stosują różne rozwiązania techniczne. Najpopularniejszym i najtańszym jest wykorzystanie sprzęgła wiskotycznego, pełniącego rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło to samoczynnie rozdziela moment obrotowy silnika na poszczególne osie w zależności od poślizgu kół przedniej i tylnej osi. Kapitalną zaletą tego sprzęgła jest możliwość rozdziału momentu obrotowego w szerokim zakresie – od zera do blisko 100%. Oznacza to, że w sytuacji poślizgu np. kół tylnej osi, niemal cały napęd jest kierowany na koła osi przedniej. Konkurencyjne rozwiązania, np. mechanizm różnicowy Torsen, może przenosić maksymalnie do 75% siły napędowej na jedną oś. Sprzęgło wiskotyczne wykorzystywane jest m. in. w Fiacie Panda. W autach rekreacyjno-terenowych sprzęgło to pełni rolę blokady klasycznego mechanizmu różnicowego. Wadą sprzęgła wiskotycznego jest opóźnienie w działaniu, które wynika z zasady pracy. Dlatego niektórzy producenci, np. VW, Volvo, stosują bardziej wyrafinowane, ale droższe rozwiązania, np. sprzęgło Haldex.

Sprzęgło wiskotyczne składa się z zamkniętej obudowy w kształcie walca wypełnionej płynem magnetoreologicznym. W obudowie zamknięte są dwa rodzaje płytek: z nacięciami połączone są z wielowypustem wału i płytki z otworami współpracujące z rowkami w obudowie. Płytki umieszczone są na przemian i mogą się względem siebie osiowo przesuwać. Gdy nastąpi różnica obrotów między kołami przedniej i tylnej osi, dwa rodzaje płytek obracają się z różną prędkością, co doprowadza do gęstnienia płynu. Następuje więc wyrównywanie obrotów, a w przypadku dużej ich różnicy zanika poślizg sprzęgła i połączenie jest sztywne.

© motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas jazdy nie należy, ale nie znaczy to że od razu się rozpadnie. Generalnie przy Q nie ma potrzeby używania ręcznego przy chęci zarzucenia tyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej, 4Motion nie jest rowny Quattro.

............. Wszystkie inne marki z napedem na 4 kola ( nie mowie o terenowkach czy "pojazdach specjalnych" ) Maja "doczepiana" os kiedy glowna traci przyczepnosc. :cool1:

Quattro FTW!

bzdury bo

- 4Motion w Pasku B5 i B6 to dokladnie do samo co naped Quattro w Audi oparty na torsenie

- Subaru robi swietny naped 4x4 staly z centralnym dyfrem ze szpera lub aktywnym DCCD z mozliwoscia recznego ustawienia stopnia spiecia i skierowania wiekszej mocy na ost tylna do wyjsciowo 61-65%

- 4Matic w Merolach tez jest oparty na 3 dyferencjalach (byl na 100% przez dlugi czas, podobie jak kiedys X-Drive w BWM)

- Misiek EVO 7EU< ma doskonaly aktywny naped 4x4

zeby nie bylo uwazam ze Quattro jest naprawde OK bo sam mam

dawniej dobrych aut bylo wiecej ale inne marki zaczely produkowac plastikowe badziewie

zeby nie bylo calkiem OT to na swoim przykladzie wiem ze Quattro napewno pali wiecej jak sie czesto rusza (miasto korki) lub ostro przyspiesza, im plynnijesza jazda tym roznica do oski mniejsza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...