Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Likwidacja wałków wyrównoważających z silnika 2.0 TDI czyli SWAP pompy oleju


jaro4444

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że od czasu pierwszego moda tego typu wiedza znacznie wzrosła i bardzo wielu użytkowników tego forum nie chce się doczytać pierwszych 4-5 stron tego wątku :wallbash: to systematyzuję wiedzę.

===> http://autobeztajemnic.pl/strefa-kierowcy/uzywane/214.html

Szanowne Koleżanki i Koledzy jako, że silniki 2.0 TDI 8 i 16V w naszych furakach mają genialny pomysł grupy VAG czyli "poprawiające pracę" wałki wyrównoważające wraz z równie genialnym pomysłem zabieraka pompy oleju postanowiłem "poprawić" inżynierów VAG.
Przepis jest prosty - skoro napęd wałków i zabierak jest tak awaryjny wróćmy do korzeni i zastosujmy zwykłą popmpę oleju taką, jaka była np w AWX, ARL, BKD ...

Możliwe są dwie wersje modyfikacji:
1. Bez wymiany wału korbowego - tańsza i prostsza
2. Z wymianą wału korbowego w przypadku gdy oryginalny został zatarty.


Wersja nr 1.
Rozkręcamy motor, wywalamy wałki, zdejmujemy z wału koło napędzające, zakładamy nowe:
- kółko 06A105209B - 61 zł,
- łańcuszek 038115230A - 110 zł,
- napinacz 038115130 - 22 zł,
- pompa 03G115105 - 715 zł (nowy oryginł można kupić z Allegro za 250-300 zł),
- uspokajacz oleju 038103623 - 86 zł,
- uszczelniacz przedni wału 038103085E - 74 zł (z zamiennika ok. 40-45 zł),
- smok 06B115251 lub wydaje mi się, że lepszy będzie smok 03G115251 z silnika BKE/BRB,
- śruby, uszczelka smoka, ... - niech będzie 100 zł.
Wszystko to montujemy wg. przpisu podanego poniżej. Ważne jest by przy demontażu oryginalnego kółka napędzającego wałki nie uszkodzić wału. najlepiej jest go nacinać gumówką aż ścianka będzie cienka i od ciepła powstającego podczas cięcia samo zejdzie z wału.

Wersja nr 2. - z wymianą wału korbowego.

Więc bierzemy pacjenta na stół, wykręcamy miskę, zespół wałków z pompą oleju, wał korbowy. W to miejsce wkładamy:
Wał, łańcuszek, pompa oleju + napinacz, ogranicznik fali olejowej - szukaj z jakiegoś świeżego BKD, BMN, BMM, AZV, BSY - wszystko musi pochodzić z jednego motoru.
- wał korbowy z silnika BKD, BMM, BMN, BSY, BWC, AZV, ...
- w wał wkładamy z tyłu łożysko igiełkowe nr 056 105 313C,
- wał osadzamy na panewkach Glyco albo Kolbenschmidt Pierburg dedykowanych do mocnych 1,9 TDI (130-163 KM) lub dedykowanych pod BLB, BKD, ... - są to te same panewki,
- tak samo postępujemy z panewkami korbowodowymi,
- skręcamy te elementy śrubami do korbowodów 045 105 425, do podpór wału N 90889701,
- montujemy pompę oleju 03G115105 lub 038115105B/D, kółko napędowe na 23 zęby 038115121A, łańcuszek, napinacz łańcuszka - dawcy jak powyżej wymienieni,
- przykręcamy uspokajacz oleju 038103623 - pasuje P&P do bloków BLB i podobnych,
- smok oleju z silnika 06B115251 AJM, AWX, AVF, .... obcinamy z wysokości tak jak pokazał Piero, przykręcamy go do pompy oleju,
- zaślepiamy pokazany poniżej kanał olejowy zasilający wałki wyrównoważające,
- podszlifowujemy z misce olejowej od silnika BLB, BRE, ... przednią przegrodę tak by weszła pompa oleju i montujemy ją do samochodu,
- uszczelnieniamy motor oringami Oerling, Goetze lub Victor Reinz lub ASO - co tańsze, bo wszystkie dobre, tył nr 038103171S, przód 038103085E - tu jest pewien problem - niezbędne jest specjalistyczne urządzenie do montażu tylnego uszczelnienia wraz z pierścieniem nadanika położenia wału korbowego oraz przednia blokada wału T10050 lub T10100 w zależności od zastosowanego kółka rozrządu,
- koło rozrządu przykręcamy śrubą 045 105 299,
- zakładamy rozrząd i resztę osprzętu,
- zlewamy olej i w drogę.

Przy silnikach BPW postępujemy identycznie z tym, że dawcą wału, pompy oleju może być np. AWX, AVF, ARL, ASZ, BLT, BUK, ...
Inne jest tylne uszczelnienie wału - takie samo jak w starszych 1,9 TDI i muszę sprawdzić jakie są śruby do korbowodów. Poza tym identyczna metodyka. Można też zapodać miskę olejową od wzdłużnych 1,9 PD z B6/B7 i nie obcinać smoka. Tylko przełożyć też wówczas trzeba (prawdopodobnie) rurkę bagnetu oleju i sam bagnet, by poprawnie wskazywało poziom oleju. Rzecz z bagnetem i rurką do sprawdzenia na żywo.


Wszystko to co opisane jest powyżej dotyczy analogicznie wszystkich VAG-ów ze wzdłużnym motorem z wałkami (A6, Superb I 2.0 TDI, ...) a najprawdopodobniej również 2,0 TDI CR :evil:

W poprzecznych 2.0 TDI (Passat B6, Tiguan, Sharan, ...) jest jeszcze łatwiej bo nie ma zabawy ze smokiem :decayed:

Teraz coś o czym gentelmeni podobno nie rozmawiają - czyli koszta.
Wał korbowy, panewki używane, łańcuszek, pompa oleju, uspokajacz oleju, smok (było to wszystko kompletem z bardzo świeżego motoru dlatego dość drogo) - 800 zł,

Materiały:
Uszczelniacze przód i tył z ASO, śruby do podpór wału i stóp korbowodów (ASO), łożysko igiełkowe wałka sprzgłowego, kompletny rozrząd z pompą wody (wirnik metalowy) SKF, pasek rozrządu Gates, pasek multiklinowy, dwie rolki paska multi V - do napinacza i odwracająca, sprzęgiełko jednokierunkowe alternatora, zaślepka EGR, potrzebne uszczelki, filt powietrza i oleju, filt pyłkowy, olej 505.01, olej i gaz do klimy, płyn chłodzący G12+
Robocizna:
Wymiana wału + reszty gratów w misce olejowej, wymiana rozrządu, zaślepienie EGR, wybicie kata, serwis klimy z nabiciem nowym gazem, wymiana płynu chłodzącego.
Wszytko to łącznie 2500 zł.

Więc tak dla ciekawości i ostrzeżenia:
Przyczyna problemów, czyli pęknięta łyżwa napinacza:

6b96e74289daccdem.jpg

Oryginalny napęd wałków łańcuchem:

768c2e23c90bdd43m.jpg

Porównanie wału BLB i BKD:

10dd12f1a4ed8505m.jpg


Uszczelniacz tylny i przyrząd do jego montażu:

065d00858cfc83d1m.jpg

Nowa pompa i jej napęd (sprężyna napinacza ostatecznie oparta była o krawędź bloku):

523bbdb30694068cm.jpg

Zamontowany uspokajacz oleju:

30f938e6d009dc51m.jpg

Montaż tylnego uszczelnienia:

c0444c44b413564am.jpg

6dabee5b1e9cb0fem.jpg

Zamontowany nowy rozrząd:

31b0b59267b2d2cem.jpg


Na koniec chciałbym podziękować chłopakom z MR Motors - Witkowi i Pawłowi. Służyli mi oni jak zawsze supportem technicznym.

Po pewnych analizach bardzo ważna informacja:

Oto wygląd loża walków w przekroju:

63e7776f87f71b9cm.jpg

Jak widać smarowanie walków realizowane jest magistralą olejową. Dlatego po usunięciu walków nagwintować trzeba i zaślepić śrubą M10 z lbem na imbus ten otwór:

c41226b83bd551c7m.jpg

W innym przypadku mogą być klopoty z ciśnieniem oleju (szczególnie przy lekko zużytej pompie oleju).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacun , mysle ze mozna od razu przeniesc do przyklejonych .

Czekamy zatem na zdejcia i wrazenia z jazdy.

A tak BTW to co z bagnetem ? i rurka ? zostal uzyty stary ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacun , mysle ze mozna od razu przeniesc do przyklejonych .

Czekamy zatem na zdejcia i wrazenia z jazdy.

podwieszone i czekamy na fotki :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak BTW to co z bagnetem ? i rurka ? zostal uzyty stary ?

Jak została oryginalna miska to oczywiście, że zostały oryginalne bagnet i rurka.

Była już wielka konieczność tej zmiany? :mysli:

Pęknięta była łyżwa napinacza i łańcuch zasuwał po tłoczysku napinacza hydraulicznego, ścierając go i sam siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem ciekaw co na to by powiedzial jakis inzynier z fabryki :audi::cool1:

mam sasiada co jego wujek pracuje tejze fabryce ( dobrych iles tam lat ) musze mu pokazac ten watek :wink4:. Ciekawi mnie wypowiedz ktoregos z tamtych fachowcow na temat wałków wyrównoważających z silnika 2.0 TDI a patent jaro4444 :notworthy:

Czekamy na fotki :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie nie jest prostszym rozwiazaniem kupic inne auto,a po drugie moze najpierw jakies testy ,a pozniej zachwycajmy sie !!! Nikt nie jest w stanie przewidziec co moze sie wydarzyc,wiec ja do tego podchodze sceptycznie.

widzie ze masz BLB , ile masz przebiegu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie nie jest prostszym rozwiazaniem kupic inne auto,a po drugie moze najpierw jakies testy ,a pozniej zachwycajmy sie !!! Nikt nie jest w stanie przewidziec co moze sie wydarzyc,wiec ja do tego podchodze sceptycznie.

O czym Kolego Ty piszesz, jakie testy, skoro wszystko co zostało zrobione jest po prostu przeniesiem elementów oryginalnych BDK w blok BLB (oba bloki są praktycznie identycznymi konstrukcjami z typoszeregu VAG M188). Zobacz ile już koledzy jeżdzą bezproblemowo na zamontowanych BKD...

VAG to takie klocki LEGO - wszysko można wymienić byle wiedzieć co do czego pasuje. A to jest już moja własna wiedza :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam przejechane 240tys ,powiem Ci szcerze,ze na poczatku ja sie tutaj zalogowalem i poczytalem troszeczke tematow to zbladlem.Pomyslalem sobie co za gó...sobie kupilem.Teraz doszedlem do wniosku ,ze nie ma co popadac w skrajnosc.[br]Dopisany: 13 Kwiecień 2010, 21:42_________________________________________________jaro4444 to chyba prosciej jest zmienic auto albo silnik,a nie jakies kombinacje.Jaki jest orientacyjny koszt tego zabiegu.Chyba to jest najwazniejszy czynnik.Prosze o detale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam przejechane 240tys ,powiem Ci szcerze,ze na poczatku ja sie tutaj zalogowalem i poczytalem troszeczke tematow to zbladlem.Pomyslalem sobie co za gó...sobie kupilem.Teraz doszedlem do wniosku ,ze nie ma co popadac w skrajnosc.[br]Dopisany: 13 Kwiecień 2010, 21:42_________________________________________________jaro4444 to chyba prosciej jest zmienic auto albo silnik,a nie jakies kombinacje.Jaki jest orientacyjny koszt tego zabiegu.Chyba to jest najwazniejszy czynnik.Prosze o detale

to zaczal bym myslec o.....

prostszym rozwiazaniem kupic inne auto

:) i prosimy o niezaśmiecanie tematu , ten temat to kompendium wiedzy na temat tej operacji a nie poradnik co bym zrobil na waszym miejscu :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym poście masz kwoty.

A jak kolego wyobrażasz sobie zmiane samochodu ? CHyba na inna markę albo 3.0 tdi bo na inne 2.0 to mozna się wpakować w jeszcze większy kanał.

koszt jaki Irek podał to naprawde nieduża kwota biorąc pod uwage ile rzeczy przy okazji zostało zrobione.

Wg mnie warto taki zabieg wykonać jeśli ktoś chce samochdem dłuzej pośmigać lub już ma awarie.

Irek szacunek za wielką wiedzę. Mam nadzieję że nie bede na razie musiał korzystać z twoich porad przy ojca BPW.

CHociaz może kiedys wykonamy zabieg dla świętego spokoju.

Napisz jeszcze dwa słowa jak to się ma do BRD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

turdzi zaczne myslec jak padnie silnik,a nie bede sobie zawracal glowy na zapas.Kolego i nie pouczaj mnie bo nie jestes moderatorem. :)

nikt nikogo nie poucza , zrobisz jak uwazasz twoje auto twoja sprawa , ale jak masz pisac to pisz prosze na temat EOT :)[br]Dopisany: 13 Kwiecień 2010, 22:08_________________________________________________

Napisz jeszcze dwa słowa jak to się ma do BRD.

ma sie tak samo BLB i BRD to blizniacze bloki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm to ciekawa opcja w takim razie. Na razie szwagrowe BRD ładnie lata (no moze poza dwoma NotLF),

ale w razie jakichs problemów jest przynajmniej alternatywa. :notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pinin naprawdę mało wiesz w tym temacie skoro wypisujesz takie rzeczy. Ale każdy ma prawo do swojego zdania...

W tym konkretnym wypadku zabrakło kilkaset km do zatarcia silnika - zobacz jak jest zjechane przez łancuch tłoczysko popychacza...

Nie bez powodów dostaję 2-3 telefony w tygodniu typu "Ratuj co zrobić, jestem w XXXXX i mam świecącą kontrolkę oleju/zatarty silnik"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...