Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AEB] Sterowanie turbiną bez czujnika ciśnienia?!


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zastanawiałem się w jaki sposób ECU steruje zaworem N75 skoro nie ma czujnika ciśnienia(w AEB nie ma), skąd komp wie że ma przymknąć lub otworzyć WG? :mysli:

Szukam informacji od dłuższego czasu ale nic konkretnego nie znalazłem.

Jeżeli brał by pod uwagę sygnał z przepływomierza to przy brudnej przepływce zwiększało by się ciśnienie doładowania bo komp by widział za mało powietrza i przymykał WG żeby dać więcej powietrza/ciśnienia, sonda lambda by wtedy wykazała za mało paliwa i komp zwiększyłby dawkę paliwa (bo z tego co czytałem sonda ma wpływ na dawkę paliwa ale nie na powietrze), ale tak się chyba nie dzieje? Bo moc rosła by po zabrudzeniu przepływki :>

Więc skąd ECU wie co ma zrobić z wastegate'm?

Opublikowano

Z przepływki i sondy

Opublikowano

Bardziej chodziło mi o to co robi z tymi informacjami z przypływki i sondy (i pewnie też z czujnika temp powietrza), jak je przetwarza.

Jeśli dobrze myślę to ecu ma zapisane w mapach że przy danym otwarciu przepustnicy, obrotach i tmp. powietrza przepływka powinna pokazać określoną wartość

(w oparciu o tą wartość działa w trybie awaryjnym bez przepływki).

W oparciu o sondę robione są korekcje paliwa - tak twierdzi bosch (Motronic M3.8.2), więc czy mogą być też robione korekcje powietrza w oparciu o sondę?

Jeśli tak by było, to co zrobiłoby ecu jeśli przepływka pokaże np. 90g/s zamiast 100g/s(tyle powinno być wg ECU w danych warunkach przy danych obrotach), a sonda pokaże lambde :

1. <1 (ujmie paliwa czy zwiększy doładowanie) - trzeba pamiętać że jak zwiększy doładowanie to zwiększy też ciśnienie na szynie paliwa

2. >1 (doda paliwa czy ujmie powietrza) - trzeba pamiętać że powietrza, jak na dane warunki, jest mało według przepływki

?

Opublikowano

Komputer na podstawie lambda robi korektę w dawkowaniu paliwa, jeśli masz zwaloną przepływkę i pokaże 90g/s chociaż w rzeczywistości jest 100g/s, komputer na podstawie lambda wyłapie ubogą mieszankę i automatycznie podleje więcej(jeśli jednak wskazanie przepływki będzie bardzo zaklamene, nawet po korekcie z sondy będzie za ubogo albo za bogato). Powietrza na podstawie przepływomierza czy sondy nie doda Ci ani nie odejmie. Jeśli chcesz dać więcej(mniej) powietrza musisz przesterować n75 albo zastąpić go mbc.

Opublikowano

Też mi się wydawało że na podstawie lambda ECU robi korekcje dawki paliwa, ale nie powietrza.

Skoro twierdzisz, że nie doda ani nie odejmie powietrza na podstawie przepływki/sondy, to znaczy że "mapa" sterowania n75 jest na sztywno wpisana do ecu jeśli nie ma MAP sensora?

Jeśli tak by było to przy danych obrotach i danym otwarciu przepustnicy zawór n75 będzie miał stopień wypełnienia = X bez względu na wskazania przepływki, wówczas przy tych warunkach ciśnienie doładowania zależałoby tylko od kalibracji sztangi WG.

Czyli mamy dwie możliwości:

1. wypełnienie n75 zależy od przepływki, wówczas brudna przepływka powoduje wzrost ciśnienia doładowania (i w konsekwencji wzrost ciśnienia paliwa) = wzrost mocy :mysli: Coś ciężko w to uwierzyć

2. n75 nie zależy od przepływki (ani sondy), wówczas podkręcenie sztangi zwiększałoby ciśnienie doładowania = j.w. :mysli: Gdyby tak łatwo byłoby podnieść ciśnienie to po co by ludzie zakładali mbc.

Ale czy jest jakaś trzecia możliwość sterowania ciśnieniem przez ECU?

Drążę ten temat bo obecnie mam urwany (albo zacięty jeśli mam szczęście) zawór WG więc będę musiał wywalić turbo naprawić i kalibrować sztangę.

Poza tym posiadacze AEB czasem piszą że im ECU wchodzi w tryb awaryjny bo za dużo turbo ładuje(skąd by ECU to wiedział)?!

Opublikowano

ECU ma zapisane jaka moze byc max wartosc przepływu powietrza

jeżeli ta wartosc zostanie przekroczona, gwałtownie zostanie odciete paliwo

mozesz to łatwo sprawdzic, zdejmij gumowy przewód z aktuatora, zaslep go i sie przejedz

tylko uwazaj, jezeli masz zdrowe turbo to auto ma niezlego kopa do momentu az ECU odetnie sieczkę

Opublikowano

O właśnie, jeżeli ecu wykryje że jest przekroczona max wartość przepływu, to czy zmniejszy najpierw impuls wypełnienia n75 i dopiero jak to nie przynosi skutku to odetnie paliwo?

Opublikowano

w tym przypadku N75 juz dostał sygnał z ECU aby na maxa otworzyc WG

jezeli to nie pomoze nastepuje odcinka paliwa

Opublikowano

To jeżeli przy za wysokich wskazaniach przepływki ECU próbuje otworzyć WG, to przy za niskich powinien WG przymykac, tak się dzieje?

Opublikowano

najlepiej widac to jak zamontujesz wskaznik cisnienia doładowania

Opublikowano

Wskaźnik już kupiłem, jeszcze nie zamontowałem. Na pewno to przetestuję ale muszę najpierw turbo doprowadzić do ładu.

A ta max wartość przepływu jest stała czy zależna od obrotów?

Opublikowano

od obciązenia i otwarcia przepustnicy

jak wszystko poskąłdasz zrob logi z przepływki,

zobaczysz jak sie to zmienia

Opublikowano

Zastanawiam się nad wpięciem się w obwód przepływki z jakimś potencjometrem i zrobić 2 logi: z lekko zaniżoną i lekko zawyżoną wartością wskazań przepływki.

Zobaczymy czy przy zaniżonych wskazaniach będzie podnosił ciśnienie.

Opublikowano

Możesz regulować sztangę i tym sposobem podnieść ciśnienie doładowania, na zagranicznych forach taka modyfikacja nazywa się "cranked wastegate". Tylko z głową żeby turbiny i silnika nie rozwalić bo w aeb nie będzie limp mode po przekroczeniu 1 bara :>

Opublikowano

Pewnie trzeba będzie pokombinować i z przepływką i ze sztangą ale dopiero za dobre parę dni będę miał czas i dostęp do garażu żeby wywalić turbo.

Skoro ten "cranked WG" działa to ECU musi mieć jakąś tolerancję odstępstw wskazań przepływki od spodziewanego przepływu.

Wychodzi na to że przy lekko brudnej przepływce ciśnienie się nie zmieni, zmniejszy się dawka paliwa, lambda wyskoczy >1, ECU nauczy się korekty i dawka paliwa wróci do poprzedniej wartości, więc moc przy lekko brudnej przepływce się nie zmieni tylko pojawi się korekcja paliwa. I to by się chyba zgadzało.

Opublikowano

Weź u mnie przykład, po zmianie obudowy przepływomierza na vr6 (większa o 50% od tej w aeb) i zmianie wtrysków (większe o 50% od tych w aeb). Spadek wskazania przepływomierza o 30%, a samochód zachowywał się identycznie. AEB jest głupi i można go oszukiwać jak się tylko chce. Mój dostaje teraz 50% więcej powietrza i 50% więcej paliwa, chociaż sterownik myśli sobie że jest seria. Ma to oczywiście swoje wady bo wysadzisz silnik a on dalej będzie tak myślał :)

Opublikowano

Możesz regulować sztangę i tym sposobem podnieść ciśnienie doładowania,

ale tylko o 0,30 bara i jesli przekroczy 0,35 bara więcej,niż podaje mapa- przez 3 sekundy na pełnym obciążeniu-przechodzi w tryb awaryjny- 0,30 bara to jest tolerancja na wahania ciśnienia atmosferycznego :wink4:
Opublikowano

Możesz regulować sztangę i tym sposobem podnieść ciśnienie doładowania,

ale tylko o 0,30 bara i jesli przekroczy 0,35 bara więcej,niż podaje mapa- przez 3 sekundy na pełnym obciążeniu-przechodzi w tryb awaryjny- 0,30 bara to jest tolerancja na wahania ciśnienia atmosferycznego :wink4:

w AEB nie masz map sensora i nie wejdzie w tryb awaryjny :tongue4:

Opublikowano

w AEB nie masz map sensora i nie wejdzie w tryb awaryjny :tongue4:

czyli na MBC możesz skręcić do 1 bara i nie ma trybu awaryjnego?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...