Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Oświetlenie wnętrza LED - Audi A4 B5


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Małe rezanko oświetlenia wewnętrznego kabiny.

Podobny temat był, ale rezany zakupowo Oświetlenie wnętrza - wymiana na LED

Kto chce może policzyć w tamtym temacie ile wyszłoby kupienie wszystkiego np. do mojej opcji czyli A4 B5 Avant. Na końcu tego wątku postaram się napisać ile wyszło to mnie.

Z góry zaznaczam, że można gotowce kupić, ale przyjemność własnoręcznej pracy jest bezcenna.

W kabinie, można znaleźć sporo oświetlenia, które łącznie pobiera ogromne ilości prądu. Rada? -> LED!

- Podsufitka przód - 2x rurkowa długa 12V10W + 2x T4W 12V5W lub 10W

- Schowek - rurkowa długa 12V10W

- 6x W5W-12V5W - drzwi i pod nogami

- 2x T4W 12V5W lub 10W - Podsufitka środek

- 2x rurkowa krótka 12V10W lub 6W lub 5W - bagażnik (avant)

* "lub" wynika z tego, że z takim samym mocowaniem mogą wystąpić różne moce żarówki czego doświadczyłem przy wymianie.

Wybór LED.

Duża dowolność. Można iść w pojedyncze LEDy mocy, albo w słabsze SMD. Nie polecam LEDów tych kopułkowych 5mm i 3mm bo to za słabe, mały kąt świecenia i za duże. SMD mają duże kąty świecenia co idealnie pasuje do tego typu oświetlenia.

Gdzie kupić LED?

Dowolny elektroniczny lub zamawiać. Polecam bo korzystam: Maritex, Piekarz.pl, TME, ekotaniej.pl. Najlepiej ekotaniej.pl bo jak ktoś się nie chce zagłębiać w liczenie wszystkiego to tutaj może kupić gotowe listwy LED na 12V już z opornikami. W listwach led z ekotaniej.pl ledy łączone są po 3 w szeregu za opornikiem, czyli takie łączenie można wykorzystać w dalszej części.

Można też kupować na allegro, ale te super promocje 1zł za 5cm to jest 0,33zł za jednego leda. Jak kupuje się metrów sporo to wolę brać tam gdzie wspomniałem bo z kurierem wyjdzie to samo.

Do projektu skorzystałem z taśm LED 1m 60 diod 3528SMD na metr 4.8W/mb kupionych na ekotaniej.pl bo takie zostały z oświetlenia mieszkania u kolegi.

Mogłem skorzystać z dwóch rodzajów. Ciepłej i zimnej, oczywiście skorzystałem z zimnej.

 

Biała zimna: 300lm, 62.5lm/W, 5600-6500K

Biała ciepła: 240lm, 50.0lm/W, 2800-3200K

Czerwona: 230lm, 48.0lm/W

Więc dlaczego wygląda jakby było inaczej. Akurat tutaj ciepła pokryta jest silikonem, który rozprasza światło na taśmę, ale w rzeczywistości zimna jest jaśniejsza. Użyłem białej zimnej i czerwonej bez pokrycia silikonem coby nie bawić się w wylutowanie spod silikonu.

Do dzieła!

1) Wyjąć lampki

Zebrać wymiary w celu zaprojektowania płytek. Gotowce mają wymiar taki aby mniej więcej pasować w każdą mapkę. Robiąc coś samemu można lepiej dostosować mocowania ponieważ gotowce mogą świecić nie tam gdzie chcemy.

====================================================================

Lampka drzwi i nóg:

Ori żarówki W5W

 

Oczywiście świecą 360*, a potrzebne jest tylko w bok.

W każdej lampce warto zaznaczyć sobie gdzie jest + a gdzie -. Projekt miał być jak najprostszy i jak najtańszy, więc nie kombinowałem.

 

====================================================================

Lampka schowka:

Ori żarówka rurkowa coś jakby C5W, ta dłuższa czyli jakieś 42mm

 

Tutaj + i - są tak jak podłączymy kable. Brązowy to masa, ten drugi +. Jeśli kolory są inne to konektor masy będzie bez izolacji, + oczywiście będzie pokryty np. gumą.

 

====================================================================

Lampka podsufitki przód:

Ori 2x żarówka rurkowa coś jakby C5W, ta dłuższa czyli jakieś 42mm + 2x żarówka T4W.

 

Tutaj problem był z tą T4W. Jest ona nieco przesunięta względem środka małego klosza. Wymagało to zaprojektowanie osobno LED dla prawej i lewej strony, oba świecące po całości bez przesunięcia. + jest w grzybku żarówki a - w cokole.

 

+ jest w grzybku żarówki a - w cokole.

Tutaj też widoczne jest przesuniecie żarówki. + jest w grzybku żarówki a - w cokole.

 

====================================================================

2) Projekt płytek

Opisywać jak zrobić płytki nie będę. Jest tego pełno na elektrodzie. Można też komuś zlecić. Prototypy robiłem metodą termotransferu, czyli druk laserowy, żelazko i kąpiel w wodzie aby papier odszedł. Później chemia do trawienia i gotowe. Ostateczne płytki robiłem na leniucha bo wycinałem na CNC.

 

3) Wylutować LED i oporniki

 

4) Oświetlenie nóg i drzwi

Tutaj pojawia się wyższość robienia czegoś pod konkretny problem a nie kupowanie gotowców. Oświetlenie nóg i drzwi musi być pod kątem prostym do lampki. Żarówka świeci naokoło, więc problemu nie ma, ale kupny LED W5W świeci głównie po prostej, zdarzają się też takie świecące na boki, ale nam potrzebny jest taki świecący w bok i tylko w jednym kierunku.

 

5) Płytki pod LED "rurkowy"

 

6) Płytki pod LED T4W

W dalszym punkcie opiszę problem z tego rodzaju LEDem.

 

7) Gotowe płytki

(Prawie)

Od góry:

- T4W prawe i lewe dla lampki podsufitki przód i tył.

- rurkowe długie i krótkie

- W5W, dwie pierwsze to białe dla nóg, cztery pozostałe w drzwi. Tutaj ten biały kabelek to tylko przeniesienie masy z góry płytki na dół. W płytkach trawionych miałem miedź na obu stronach płytki, więc masę łatwo wyło przenieść do tyłu i już. W tych wycinanych na CNC miedź była tylko po jednej stronie, więc masę było trzeba tak partyzancko przenieść do odpowiedniej nóżki.

8) Krótkie rurkowe w oświetleniu bagażnika

No tutaj się muszę szczególnie pochwalić bo po rezanku w końcu widzę co jest w bagażniku po jego otwarciu. Żarówki to dawały tyle światła, że ..... a szkoda słów :D Tutaj + jest odwrotnie jak w pozostałych, mosiężny styk jest - a stalowy +, w pozostałych lampkach te mosiężne były +.

Ale i tak dodam w późniejszym terminie jakieś dodatkowe oświetlenie ponieważ mechanizmy rolet dalej zasłaniają sporo, więc pewnie do nich przyczepię taśmę.

Trochę mnie te krótkie rurki wyszły nieco za długie a płytka lekko za szeroka, ale wchodzi idealnie na wcisk, więc się w razie co nie przekręci.

9) Długie rurkowe w przedniej lampce

+ w styku mosiężnym czy z czegokolwiek ta blaszka jest, - w tym stalowym. (chodzi o kolorystykę a nie materiał bo nie wiem z czego to)

10) Porównanie z żarówkami

11) Dostosowanie mocowania płytki T4W do lampki

Należało wyjąć metalowy odbłyśnik a płytkę zamocować wygiętym prętem miedzianym przyklejonym na klej do płytki.

Tutaj również żaróka jest przesunieta w stosunku do klosza w wiadomym celu, ale mnie zależało aby było na środku. 9 LED jest na środku, 3 są w miejscu żarówki.

12) Płytki przed montażem

U mnie wszystkie powierzchnie miedziane po wycięciu zostały pokryte kalafonią a później cyną po całości. Łatwiej się to lutuje później. Nie została żadna powierzchnia miedziana, która mogłaby się później utleniać.

Płytki po lutowaniu należy jeszcze zabezpieczyć przed wilgocią. Można zrobić to malując je rozpuszczoną w denaturacie kalafonią, ale równie dobry jest lakier do drewna czy jakakolwiek farba olejna. LED oczywiście nie malujemy, jedynie ściężki.

Same led tylko po bokach a miejsca gdzie styki płytek łączą się ze stykami w lampkach zostawiamy pokryte cyną, będzie dobrze i nic się nie stanie.

BONUS) Ambilight

Dwie czerwone diody w przedniej lampce oświetlające ...., hmm, rękę na skrzyni biegów.

PODSUMOWANIE:

Koszta:

- płytki, CNC, chemia. Fajnie jak się ma odpady z poprzednich projektów, ale i za grosze można takie odpady płytek kupić w elektronicznych. Jak nie ma to trzeba rezać arkusze. Chemia to kilka zł jak się nie ma. CNC to jak już ma ktoś dostęp to jest super bo tak to koszta są spore.

- LED: 108 sztuk białych, 24 sztuki czerwonych. Jakieś PLCC5 czy coś takiego. Maritex, Piekarz, TME. Niestety wszędzie dochodzą koszta kuriera.

W sumie nie liczyłem jak to wyszło na sztukę.

Moc:

Ktoś może to policzyć? Bo tak na szybko to już mi się nawet nie chce. Ile?

~10W

wszystko razem!?

Porównując do żarówek standardowych, które łącznie mają:

100-120W

Wnioski zostawiam Wam.

Jak to wszystko świeci w rzeczywistości to pokażę dopiero jak pogoda na to pozwoli. Teraz taka zimnicha, że wychodzić się nie chce. ;)

---------- Post dopisany at 20:21 ---------- Poprzedni post napisany at 12:45 ----------

Ciemno się zrobiło to porobiłem focie.

Wszystkie zdjęcia zrobione na jednakowych ustawieniach, prosto z puchy (tylko resize i watermark). Nikon D200 + Nikkor 10.5mm Fisheye. ISO 100, F4, 10", +oo, WB auto, więc może temp. nieco skakać.

Podsumowanie barwy świecenia.

Ustawienia aparatu manualne, jednakowe, więc w miarę odbioru światła przez sensor wyglądać to powinno właśnie tak:

Ogólnie, jeśli ktoś planuje taką zabawę to do tablicy rejestracyjnej polecałbym LED ciepły lub neutralny bo najbardziej przypominają barwę żarówki. Zimny to typowe krematorium i od razu wygląda podejrzanie.

Lampka schowka. Żarówka C5W

Problem taki, że idzie po skosie a moja płytka nie jest pod to przewidziana zaplanowana.

Dla wzmocnienia aby się nie obracała na takim mimośrodzie taśma styknie.

Docelowo ma być bardziej kompaktowe:

Oświetlenie tablic:

Pasowałoby, wiadomo gdzie ;)

Znalazłem jeszcze kilka LEDów od kolegi i rozbudowałem lampkę główną. :P

No i mam jeszcze kilka płytek

Efekt w nocy. Może słabo widać różnicę, ale na żywo jest znaczna.

Górne jak było.

Dolne jak jest po dodaniu ledów.

Ostatecznie filmik przedstawiający coś co interesowało większość ludzi najbardziej, czyli włączanie i wyłączanie się lampek czyli łagodne wejście i wyjście.

Oto efekt:

Opublikowano

Jest moc :slina:

Tylko roboty co niemiara z tym jeżeli ktoś nie ma odpowiedniego sprzętu :kwasny:

Ale efekt za to super :slina:

Opublikowano

Pierwszą płytkę aby tylko sprawdzić jak działa wycinałem nożyczkami a ścieżki zrobiłem pilniczkiem do metalu.

Fakt, że to była bardzo cienka płytka, te grubsze tylko nożycami do metalu czy coś mocnego. Tylko, że to bardzo małe elementy ;/ Więc musi być coś precyzyjniejszego.

Same ścieżki można drapać czymkolwiek. Każdy używa co kto ma.

---------- Post dopisany 19-03-2013 at 11:06 ---------- Poprzedni post napisany 18-03-2013 at 22:30 ----------

Są pierwsze ofiary. :D Może nie w LEDach, ale dziś chciałem dorobić płytek i lutownica powiedziała - NARA.

---------- Post dopisany 26-03-2013 at 11:05 ---------- Poprzedni post napisany 19-03-2013 at 11:06 ----------

Podsumowanie barwy świecenia. Ustawienia aparatu manualne, jednakowe, więc w miarę odbioru światła przez sensor wyglądać to powinno właśnie tak:

8966866145_2397961546_o.jpg

Ogólnie, jeśli ktoś planuje taką zabawę to do tablicy rejestracyjnej polecałbym LED ciepły lub neutralny bo najbardziej przypominają barwę żarówki. Zimny to typowe krematorium i od razu wygląda podejrzanie.

Opublikowano

Mocna te twoje LEdy, ciekaw jestem jak długo będą świeciły, jesli nie bedą paliły sie po miesiącu, to podszkol trochę technikę (trochę druciarstwem zalatuje) i zaczynaj masową produkcje. Ile wyniósł cie cały projekt ???? kiedyś napaliłem sie na ledy w całym aucie, niestety za dobre diody SMD wyszło ok 240zł i jakoś mi przeszło :decayed:

Opublikowano

Jeśli w domu świecą od 4 miesięcy i nic się nie dzieje to myślę, że w samochodzie poświecą sporo więcej ;)

Jaką technikę mam podszkolić?

Wygląda jak wygląda bo do dyspozycji miałem ograniczony warsztat.

Naciapane są bo kalafonia w sprayu się skoczyła, denaturat też, więc trzeba było topić kostki.

Maski też nakłada nie będę bo to tylko podwyższa koszta. Cyna skutecznie zabezpiecza miedź a na niej lakier, więc jakby maska jest z tym, że bezbarwna.

Szkoda kasy na kliszę do naświetlania i płytek, taniej było na CNC stąd też ścieżki toporne, ale frez 1mm pęka, 2mm już nie pękuś a 3mm już za duży. To, że gdzieś tam jest jumper to wina płytek jednostronnych.

To wszystko są prototypy a póki działa to niech działa.

Masowa produkcja odpada bo chinole i tak zrobią coś taniej a człowiek nie kupi dobrego a właśnie tańsze.

---------- Post dopisany at 20:58 ---------- Poprzedni post napisany at 19:51 ----------

Już się martwiłem, że stracone archiwum :D

Znalazłem focie w aparacie. Zapomniałem, że bez karty zapisuje w pamięci, ale skubanych nie widać na podglądzie po włożeniu karty :facepalm:

Lampka schowka. Żarówka C5W

Problem taki, że idzie po skosie a moja płytka nie jest pod to przewidziana zaplanowana.

8968056846_cd9e30e41c_o.jpg

8968056674_e5b70becd1_o.jpg

8966867669_f576ffbee5_o.jpg

8968056636_aa5ff44523_o.jpg

8966867467_1bbfb490ef_o.jpg

8966870899_546df08388_o.jpg

8966867403_2803c5f3a7_o.jpg

Dla wzmocnienia aby się nie obracała na takim mimośrodzie taśma styknie.

8968056212_020ab0fc21_o.jpg

Docelowo ma być bardziej kompaktowe:

8966868315_19122eb121_o.jpg

8966868043_2d9dacca56_o.jpg

8968055908_c7921715d8_o.jpg

8966866993_77b0092a4c_o.jpg

Pasowałoby, wiadomo gdzie ;)

8966867241_8cff87a799_o.jpg

8968056014_97e6f6c8ea_o.jpg

Mniejsze druciarstwo? ;)

Opublikowano

Widze ze siedzisz w temacie, połowy fachowych słów nie rozumiem :decayed: Więc ile kosztował cały projekt ????

Opublikowano

Jakieś 20-35 groszy od LEDa.

Więc wystarczy przemnożyć ilość LEDów i wyjdzie suma.

Coś jakby 25-35zł za cały samochód.

Biorąc pod uwagę, że to kosztuje ponad 200zł:

audi_a4_b8_led.jpg

300zł:

zestaw_002.jpg

No i opis:

"Energooszczędność - niższy pobór mocy"

Jeśli "CAN-BUS" to żadna oszczędność.

Opublikowano
Jeśli w domu świecą od 4 miesięcy i nic się nie dzieje to myślę, że w samochodzie poświecą sporo więcej ;)

Jaką technikę mam podszkolić?

Wygląda jak wygląda bo do dyspozycji miałem ograniczony warsztat.

Naciapane są bo kalafonia w sprayu się skoczyła, denaturat też, więc trzeba było topić kostki.

Maski też nakłada nie będę bo to tylko podwyższa koszta. Cyna skutecznie zabezpiecza miedź a na niej lakier, więc jakby maska jest z tym, że bezbarwna.

Szkoda kasy na kliszę do naświetlania i płytek, taniej było na CNC stąd też ścieżki toporne, ale frez 1mm pęka, 2mm już nie pękuś a 3mm już za duży. To, że gdzieś tam jest jumper to wina płytek jednostronnych.

To wszystko są prototypy a póki działa to niech działa.

Masowa produkcja odpada bo chinole i tak zrobią coś taniej a człowiek nie kupi dobrego a właśnie tańsze.

---------- Post dopisany at 20:58 ---------- Poprzedni post napisany at 19:51 ----------

Już się martwiłem, że stracone archiwum :D

Znalazłem focie w aparacie. Zapomniałem, że bez karty zapisuje w pamięci, ale skubanych nie widać na podglądzie po włożeniu karty :facepalm:

Lampka schowka. Żarówka C5W

Problem taki, że idzie po skosie a moja płytka nie jest pod to przewidziana zaplanowana.

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/61.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/62.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/63.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/64.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/65.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/66.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/67.jpg

Dla wzmocnienia aby się nie obracała na takim mimośrodzie taśma styknie.

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/68.jpg

Docelowo ma być bardziej kompaktowe:

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/59.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/60.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/71.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/72.jpg

Pasowałoby, wiadomo gdzie ;)

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/69.jpg

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/70.jpg

Mniejsze druciarstwo? ;)

Witam podzielibyś sie modelem na CNC?

Nie ukrywam kawał roboty z tym jest pomierzyć wszystko, a potem jeszcze to przenieś na maszyne, a czasu mi na to teraz brak.

Opublikowano

Problemu nie widzę, ale wszystko miałem pomierzone na konkretny frez 2mm, więc i projekt jest na tylko ten jeden.

Jeśli pytasz o CNC to pewnie świadom jesteś, że ścieżka w CADzie wskazuje środek koła jakie frez tnie.

Na rysunku są dwie ścieżki na osobnych warstwach. Jedna tnąca obrys, druga nacinająca ścieżki.

Opublikowano

Co do narzędzia nie ma problemu.

A co do scieżki to wiadoma sprawa...Operator CNC z zawodu :naughty:

Myślałem że masz model detalu a nie same ścieżki, Ja sobie zawsze rysuje detal w CADzie, a potem ścieżke generuje, zawsze można potem inne narzędze wstawić.

Poszło PW z mailem.

Jak sie kiedyś uda gdzieś spotkać to sie o flache upomnij :wink:

Dzięki wielkie.

Opublikowano

Modele też są, ale ja to zawsze robię pojedyncze sztuki i dopiero na miejscu jak widzę jaką formatkę mam to układam pod nią.

8968055736_4961bf2f22_o.jpg

Opublikowano

Spoko, teraz bez problemu sie to ogarnie, to jest zestaw do polifta jak rozumiem?

Ciężko sie to lutuje? chodzi mi o to czy te oczka na diody nie są za małe?

Opublikowano

Były mierzone na LED o wymiarze 5x5mm, ale te SMD, które zastosowałem mają wymiar 2x2,5mm, więc zostaje spoooro luzu.

Opublikowano

jako ze moje zamiłowanie do elektryki nie jest poparte jakąkolwiek wiedzą, teraz sie podszkole i do dzieła!

Opublikowano
Były mierzone na LED o wymiarze 5x5mm, ale te SMD, które zastosowałem mają wymiar 2x2,5mm, więc zostaje spoooro luzu.

Ok, fajnie po świętach będziemy działać:naughty:

Opublikowano

Siema, ile by kosztowało wykonanie na CNC tych płytek. Czy jesteś wstanie zaoferować taką usługę. :)

Opublikowano
Siema, ile by kosztowało wykonanie na CNC tych płytek. Czy jesteś wstanie zaoferować taką usługę. :)

Niestety nie.

Ja byłem korzystającym z takiej usługi. Nawet tam gdzie robiłem już nie za bardzo się da i cholera wie jak długo to potrwa bo przenoszą warsztat i aktualnie cały sprzęt jest w kartonach.

Wiem, że na allegro czy forach CNC sporo osób się ogłasza, że dowolny projekt płytki z wycięciem wykonać może.

Opublikowano

Siema, mozesz mi podesłac rysunki w cadzie. PLEASE

Opublikowano

No kawał dobrej roboty.

Tez będę za nie długo się brał za tego typu robote tylko myślę robić to na led 5mm tylko flat lub SMD 5050.

Widze że robiłes to na SMD 3528, a miejsca na płytkach masz tyle że spokojnie zmiesciłbyś 5050 a z nich było by sporo więcej światła, choć na zdjęciach widac że u Ciebie go nie brakuje :wink:

Piszesz o 60 szt led na metr taśmy a ile wykorzystałes metrów? Bo 60szt to wg strasznie mało jak na cały samochód. Ja liczyłem że trzeba by zamówić przynajmniej koło 150szt a nawet 200 tylko ja będe robił w A6 C5 gdzie jest ful pakiet oświetleniowy i tych lampek napchane gdzie sie tylko da:decayed:

Opublikowano
Siema, mozesz mi podesłac rysunki w cadzie. PLEASE

http://soulmaster3m.w.interia.pl/audi/led/led.rar

Widze że robiłes to na SMD 3528, a miejsca na płytkach masz tyle że spokojnie zmiesciłbyś 5050 a z nich było by sporo więcej światła, choć na zdjęciach widac że u Ciebie go nie brakuje :wink:

Piszesz o 60 szt led na metr taśmy a ile wykorzystałes metrów? Bo 60szt to wg strasznie mało jak na cały samochód. Ja liczyłem że trzeba by zamówić przynajmniej koło 150szt a nawet 200 tylko ja będe robił w A6 C5 gdzie jest ful pakiet oświetleniowy i tych lampek napchane gdzie sie tylko da:decayed:

Ano wejdą większe, ale to tak na zaś, zwłaszcza, że nie wiedziałem jakie ledy będą w listwach no i książek czytać tam nie mam zamiaru.

Będzie skąd wziąć materiał to zamienię na 5050, ale na razie koledze żarówki w domu padły, ale ledy i tak są dobre to chyba powiększę te moduły i tyle.

A cholera wie ile metrów poszło. Jak na rysunku poniżej.

01.jpg

CZERWONE:

te listki pionowe 4xdrzwi po 6 ledów = 24 LED

BIAŁE:

- Pod nogami. Te liski pionowe. 2x po 6 LED = 12 LED

- Schowek. Te duże u góry po bokach. 1x po 12 LED = 12 LED

- Lampa główka. Te górne. Czyli 4xmoduł po 24 LED = 96 LED

- Lampa tył 2xmoduł po 12 LED = 24 LED

- Bagażnik te na samym dole czyli 2x po 12 LED = 24 LED.

Łącznie:

= 24 LED CZERWONE

= 168 LED Białych

Czy jakoś tak.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...