Skocz do zawartości
IGNOROWANY

kontrolka niskiego poziomu oleju


b7 audi

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie.

U mnie kontrolka niskiego stanu oleju pojawiła się podczas jazdy. Na bagnecie stan oleju był lekko pod minimum. Dolalem 1L i teraz stan jest nad maximum. Kontrolka jednak nie zniknęła. Okazało się że  nie pokazuje mi na wyświetlaczu otwarcia maski. Więc tak jak u kolegi wcześniej.

Okazało się, że przerwany jest przewód od czujnika/zamka maski.

Zlutowałem i sygnalizuje już otwarcie maski i kontrolka min.oleju zniknęła

 

 

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.09.2019 o 13:53, szlag napisał:

Walczyłem z tym tematem u siebie, więc opiszę to co się dowiedziałem - może przyda się tym którzy wymieniają czujnik a problem dalej jest, tzn. poziom oleju jest właściwy a informacja o niskim stanie oleju pojawia się po przejechaniu niewielkiej liczby kilometrów i znika po otwarciu maski. Potem oczywiście znowu się pojawia po kilkunastu kilometrach, a poziom oleju na bagnecie ciągle jest właściwy.

Miałem objawy takie jak wielu właścicieli A4: na FIS pojawiał się komunikat o niskim poziomie oleju. Po otwarciu maski, sprawdzeniu poziomu na bagnecie i zamknięciu maski komunikat znikał na kilka lub kilkanaście kilometrów. Dolanie oleju do poziomu max nic nie pomogło. 

Pierwsze co zrobiłem to sprawdzenie stanu kabli dochodzących do czujnika. W sieci znalazłem informację odnośnie sygnałów na kabelkach czujnika:

Pin 1, kabelek czarny z niebieskim paskiem to zasilanie 12V, aktywne tylko przy pracującym silniku, dostarczane przez bezpiecznik nr 2 o wartości 5 amper, który znajduje się w skrzynce z bezpiecznikami na podszybiu (tam gdzie ECU)

Pin 2, kabelek brązowy to podłączenie masy (0V)

Pin 3, kabelek czerwony z białym paskiem to sygnał przesyłany do ECU.

W międzyczasie zamówiłem w necie używany, oryginalny czujnik, bo nie miałem pewności że mój jest sprawny, cena była niewielka więc zaryzykowałem.

Następnie podłączyłem kabelek OBD2 i w programie VCDS sprawdziłem odczyty związane z poziomem oleju. W module liczników (instruments) można podejrzeć aktualnie wyliczoną,  dzięki informacji z ECU ilość oleju, podaną w mililitrach. U mnie była wartość ujemna (!) -120ml. Uznałem więc, że pewnie ECU podaje złą informację.Łącząc się z ECU można zobaczyć odczyt z tego czujnika  (w milimetrach). Przy zatrzymanym silniku odczyt wynosi 0mm, bo czujnik nie dostaje zasilania. Po odpaleniu silnika, pokazywało poziom 40mm, więc uznałem że jest ok. Wtedy wróciłem do modułu liczników i zainteresowałem się sprawą adaptacji odczytu poziomu oleju. Po zalogowaniu się do modułu za pomocą kodu podanego w VCDS, ustawiłem adaptację odczytu poziomu oleju najpierw na 0 a potem na 1. Po tej operacji odczyt poziomu oleju zmienił się z -120ml na +2450ml. Po zresetowaniu błędu otwarciem maski - w drogę. Trochę się zdziwiłem bo wtedy komunikat o niskim stanie oleju pojawił się już po przejechaniu kilkuset metrów, no ale pomyślałem że to procedura adaptacji.Po otwarciu i zamknięciu maski komunikat pojawił się jeszcze tylko raz, również dość szybko. Po kolejnym zresetowaniu podniesieniem maski, temat został rozwiązany - poziom oleju VCDS pokazuje normalny, przejechałem już ponad 200km, komunikat się nie pojawia. 

Gdy dostałem zamówiony wcześniej czujnik (prosto z demontażu - cały był jeszcze w oleju), postanowiłem go umyć. Po zdjęciu osłony plastikowej czujnika mogłem zobaczyć jak zbudowany jest element sensorowy. Jest to podłużna płytka PCB na której znajdują się dwie identyczne, delikatne ścieżki miedziane w kształcie "kaloryferka", ułożone obok siebie. Domyślam się że pomiar polega na zasileniu jednego i drugiego rezystora pomiarowego (kaloryferka) różnym prądem - zanurzone w oleju ścieżki będą miały tą samą temperaturę a co za tym idzie, identyczną rezystancję co pozwala ocenić że poziom oleju jest maksymalny. Gdy płytka PCB nie jest zanurzona w oleju, wtedy ścieżka zasilona większym prądem nagrzewa się bardziej i daje to większy spadek napięcia na niej - różnica rezystancji dla obu elementów pomiarowych pozwala ocenić jaka część "kaloryferka" jest zanurzona w cieczy. Niestety czujnik który rozebrałem, miał jeden kaloryferek całkowicie wypalony, więc zakup miał tylko walory edukacyjne. Tak czy siak mój oryginalny czujnik okazał się sprawny.

Reasumując, żeby komunikat na FIS nie pojawiał się bez powodu, musi być sprawny czujnik otwarcia maski silnika (żeby błąd się resetował), czujnik poziomu oleju musi być sprawny, podobnie jak kabelki i bezpiecznik zasilający czujnik. Sprawność czujnika można określić odczytując z ECU poziom oleju w milimetrach, przy uruchomionym silniku (nie może być 0). Następnie należy odczytać aktualną ilość oleju z modułu instrumentów (licznika). Gdy wartość jest nierealna, to należy przeprowadzić adaptację sensora w MODULE INSTRUMENTÓW i nie przejmować się wtedy że kilkukrotnie znowu pojawi się komunikat. Należy się też upewnić, że wartość progowa minimalnego poziomu oleju zapisana w module licznika jest właściwa.

Mam nadzieję że komuś pomoże mój pierwszy post na forum...

Hey mógłby ktoś opisać gdzie szukać poszczególnych grup i jak zrobić adaptację ? Dzięki z góry ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, szybkie pytanie mam.

Środkowy wyświetlacz podzielony jest na 3 części. Na górnym pojawila mi się kontrolka oleju z tym że już teraz nie pamiętam jakiego koloru była i czy bylo coś napisane przy niej.

Czy błąd czerwona kontrolka- oldruck "oil pressure" wyskakuje na górnej czy na tej środkowej największej?

Dodam że miałem za mało oleju, dołałem i znikło. Ale A jasny gwint nie pamiętam co było przy niej. 

Edytowane przez dszymek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czerwona kontrolka pojawia się na środku, podobnie jak hamulce czy otwarcie drzwi, myślę że ważniejsze rzeczy zagrażające dalszej jazdy fis pokazuje na środku.. aczkolwiek odpukać mnie nigdy nic się nie pokazało.. wystarczy spojrzeć w neta

natomiast wracając do sedna tego tematu... u mnie podobna sytuacja, olej max na bagnecie, fis pokazuje minimum (na żółto, w górnej sekcji wyświetlacza), reset maską działał, pokazywało również jej otwarcie (w środkowej sekcji, na czerwono) razem z min poziomem oleju, wymiana czujnika, dalej to samo, załamka... 

ale: po przeczytaniu posta wyżej kolegi @szlag o prodecurze "adaptacji" jeździłem dalej, kontrola bagnetu, ew. reset maską i tak w kółko, przejechane ok. 300 km i temat zakończony, kontrolka już nie świeci, poziom jest dalej ok, tak jakby czujnik i komp potrzebował troszkę czasu i km na zgranie się lub adaptację, jak zwał tak zwał ? grunt, że jest ok

może komuś pomoże mój przypadek, zanim po przeczytaniu niektórych postów o dolewce ? albo o wymianie lub wyłączeniu połowy elektroniki zbankrutuje ? cheers ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.04.2015 o 21:04, dawid10006 napisał(a):

Ale to nie jest normalne, przecież jak samochód był nowy to napewno zadna kontrolka sie nie mogła zapalać. A na jakim oleju panowie jeżdzicie może coś z olejem jest nie tak, ja leje castrol edge 5w30 i kontrolka sie zapala

Ja leję 5w40 i nie pokazuje się ta kontrolkq

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...