azure Opublikowano 2 Maja 2016 Opublikowano 2 Maja 2016 (edytowane) Słowem wstępu: Temat pompy paliwa rozpoczął się u mnie zaraz po kupnie. Pompa pracowała bardzo głośno. W pierwszym kroku zmieniłem filtr paliwa. Pomogło, pompa zdecydowanie uciszyła się. Przejeździłem tak 15kkm w sumie zapominając o temacie. Jedynie co to zawsze miałem między 1/2 a 3/4 baku paliwa (jak się okazuje w zbiorniku auta z quattro 1/4 wystarcza, żeby smok pompy był cały czas zanurzony w paliwie). Czar prysł jakieś 2kkm temu, kiedy pompa zaczęła coraz głośniej przypominać o sobie. Koniec końców pojawiły się stuki i dziwne drżenie z okolic baku, a samochód przy butowaniu na Pb przerywał. Od razu wiedziałem, że pompa ma dość. Teraz przejdźmy do znalezienia lekarstwa na ten problem: 1. ASO - tutaj zostawimy ponad 2000zł na pompę z koszykiem... można, ale wydatek bez sensu. 2. Montaż pompy o większej wydajności (np. Walbro 255) - dobry pomysł jeśli ktoś ma mocno zmodzony silnik lub plany ku temu, w serii wg mnie bez sensu. Do tego w kosz od quattro wkład nie podejdzie na zasadzie plug&play. 3. Znalezienie wkładu pasującego do oryginalnego kosza. W moim przypadku na dzień dobry skreśliłem dwa pierwsze punkty. Zostało znalezienie wkładu pasującego wymiarami w kosz. Wkład powinien posiadać następujące parametry: średnica: 43mm wysokość całkowita: ~125mm ciśnienie robocze: 4bar średnica króćca wyjściowego: 8mm Tutaj parę zdjęć: Średnica: wysokość obudowy: całkowita wysokość pompy: oznaczenia: Po krótkim przeszukaniu internetów wyszło, że powyższe parametry spełnia pompa SKV o numerze: 02SKV272 i taką pompę wybrałem. Czy dobrze zrobiłem? Czas pokaże, póki co wszystko pasowało P&P, a sama pompa pracuje cicho i prawidłowo. Dodatkowo obudowa tej pompy jest identyczna z oryginałem VDO, tzn. posiada dwa charakterystyczne przetłoczenia, dzięki którym pompa nie zmienia pozycji po zamontowaniu w koszu. Niby detal, a istotny! Jak wygląda wymiana wkładu? Otóż tak: 1. Odłączamy klemy akumulatora. 2. Zdejmujemy siedzisko tylnej kanapy, po prawej stronie odkręcamy 3 śrubki (śrubokręt krzyżakowy) i zdejmujemy dekielek 3. Naszym oczom ukazuje się pokrywa pompy paliwa przytwierdzona metalowym pierścieniem. Za pomocą długiego śrubokręta i gumowego młotka odkręcamy pierścień (przeciwnie do ruchu wskazówek) 4. Demontujemy kostkę z przewodami zasilającymi pompę i wskazaniem poziomu paliwa, odpinamy przewód paliwowy. Obie złączki są typowe VAGowskie – przewód paliwowy ściskami na końcu i bez problemu zejdzie, a w kostce zasilającej należy podważyć zatrzask. Jeżeli coś nie chce zejść to znaczy, że źle odblokowujemy zabezpieczenia. Nic na siłę, bo coś się w końcu ułamie! 5. Mając powyższe zdemontowane zdejmujemy pokrywę, odłączamy kostkę od wskaźnika paliwa (najlepiej jest czymś ją przytwierdzić, żeby później nie szukać jej w baku). 6. W tym momencie widzimy pompę siedzącą w koszu. Musimy to wyjąć. Zasada jest prosta: należy obrócić kosz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jedni walą młotkiem przez jakieś drewienka, inny ręką odkręcają. U mnie od nowości nikt w tym nie dłubał, stąd kosz był mocno osadzony. Audi do demontażu używa narzędzia, które sam sobie zrobiłem z kawałka płaskownika i kształtownika (to było pod ręką): Przyrząd ten montuje się w 4 występy w koszu oznaczone na czerwono: Dzięki temu odkręcenie nie było problemem (chociaż trzeba było użyć sporej siły). 7. Wyjmujemy cały kosz wraz pokrywą. Mając to na stole przechodzimy do demontażu. Najpierw zaznaczyłem flamastrem na wszystkich elementach kosza oraz na samej pompie miejsca, żeby było łatwiej to później pomontować w takiej samej pozycji. Odpinamy przewody zasilające (czarny to plus – jednak i tak ich nie pomieszamy, bo na ori pompie jak i na pompie SKV konektory różnią się wielkością), demontujemy przewód łączący pompę z pokrywą (tutaj trochę gimnastyki i da się go tak rozpiąć opaskę, żeby można było ją później użyć). Dzięki temu mamy oddzieloną pokrywę od samej pompy. Pozostaje oddzielenie pompy od kosza – tutaj zaczynamy od góry, demontujemy górną część kosza (trzeba podważyć dwie zapadki w białym plastiku), wyjmujemy pompę z czarną obudową z białego kosza i na koniec wypychamy pompę z tej obudowy. Tu nie ma co tłumaczyć, trzeba samemu to zobaczyć i będzie jasne. Po rozłożeniu będzie to wyglądało jak na poniższym zdjęciu: Porównanie pomp: Porównanie sitek: 8. Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności. Tak wygląda cały kosz z nową pompą i nowym sitkiem: U siebie delikatnie papierkiem ściernym zebrałem końce filtra, żeby nie rysowały dna zbiornika. 9. Wkładamy cały zestaw do zbiornika, za pomocą przyrządu wkręcamy kosz w obudowę (tu trzeba zwrócić uwagę, żeby wycięcie w kształcie literki V na koszu było w kierunku jazdy, dokładnie jest na obudowie zaznaczone punkcikiem miejsce w którym V ma się znaleźć). 10. Montujemy uszczelkę, zakładamy wtyk od wskaźnika poziomu paliwa i szczelnie zakładamy pokrywę. Zostało jeszcze założenie pierścienia oraz na końcu podłączenie wtyczki i przewodu paliwowego. Powyższy opis bazuje na doświadczeniach z wymiany pompy w Audi A4 B6 1.8T BEX quattro w nadwoziu Avant. Nie gwarantuję, że w Twoim samochodzie będzie to wyglądało identycznie. Robota prosta, czas warsztatowy ~2h. Jako uzupełnienie powinno wymienić się filtr paliwa. Z uwagi na fakt, że swój niedawno zmieniałem nie robiłem tego. Zostało jeszcze zrobienie logów, żeby ocenić czy pompa daje radę w całym zakresie obrotów. EDIT 2.11.2016: Dzisiaj zlogowałem auto. Pompa daje radę do odcinki na III biegu: http://vaglog.pl/log-002_020_033_aesh830.html Edytowane 2 Listopada 2016 przez azure
jaworek346 Opublikowano 2 Maja 2016 Opublikowano 2 Maja 2016 w bfb 1.8t avant quattro jest identycznie
azure Opublikowano 2 Maja 2016 Autor Opublikowano 2 Maja 2016 (edytowane) w bfb 1.8t avant quattro jest identycznie Wg tego co patrzyłem po "internetach" to w każdej B6 Avant z quattro (także 3.0, w końcu chłopaki z 3.0 do 1.8T biorą całe zestawy na dokładkę quattro) jest tak samo mocowanie pompy rozwiązane, a i pompa z dużym prawdopodobieństwem jest taka sama. Jednak ni są to informacje potwierdzone, więc nie chciałem nikogo w błąd wprowadzić. Edytowane 2 Maja 2016 przez azure
Dystrybutor SKV Opublikowano 4 Maja 2016 Opublikowano 4 Maja 2016 w bfb 1.8t avant quattro jest identycznie Wg tego co patrzyłem po "internetach" to w każdej B6 Avant z quattro (także 3.0, w końcu chłopaki z 3.0 do 1.8T biorą całe zestawy na dokładkę quattro) jest tak samo mocowanie pompy rozwiązane, a i pompa z dużym prawdopodobieństwem jest taka sama. Jednak ni są to informacje potwierdzone, więc nie chciałem nikogo w błąd wprowadzić. Tak, pompa jest taka sama. Przy okazji dodam, że SKV posiada w swojej ofercie pompy do praktycznie wszystkich modeli aut na rynku. Autor wątku w bardzo ciekawy i rzeczowy sposób opisał kwestię wymiany pompy paliwa, a załączone zdjęcia z pewnością pomogą wielu użytkownikom. Dziękujemy za skorzystanie z produktu naszej marki oraz za zaufanie, którym nas Pan obdarzył. Gwarantujemy, że będzie Pan zadowolony z jakości naszych usług. Dodatkowo zaznaczę, że wszystkie pompy marki SKV są objęte 4-letnią gwarancją.
Koucz Opublikowano 21 Czerwca 2016 Opublikowano 21 Czerwca 2016 Wg tego co patrzyłem po "internetach" to w każdej B6 Avant z quattro (także 3.0, w końcu chłopaki z 3.0 do 1.8T biorą całe zestawy na dokładkę quattro) jest tak samo mocowanie pompy rozwiązane, a i pompa z dużym prawdopodobieństwem jest taka sama. Jednak ni są to informacje potwierdzone, więc nie chciałem nikogo w błąd wprowadzić. Potwierdzam, w 3.0 jest tak samo. Właśnie przerabiam temat. U mnie pompka padła z dnia na dzień (niestety).
punkforever Opublikowano 21 Czerwca 2016 Opublikowano 21 Czerwca 2016 Tak, pompa jest taka sama. Przy okazji dodam, że SKV posiada w swojej ofercie pompy do praktycznie wszystkich modeli aut na rynku. Autor wątku w bardzo ciekawy i rzeczowy sposób opisał kwestię wymiany pompy paliwa, a załączone zdjęcia z pewnością pomogą wielu użytkownikom. Dziękujemy za skorzystanie z produktu naszej marki oraz za zaufanie, którym nas Pan obdarzył. Gwarantujemy, że będzie Pan zadowolony z jakości naszych usług. Dodatkowo zaznaczę, że wszystkie pompy marki SKV są objęte 4-letnią gwarancją. Jaką wydajność ma taka pompa?
azure Opublikowano 23 Czerwca 2016 Autor Opublikowano 23 Czerwca 2016 Tak, pompa jest taka sama. Przy okazji dodam, że SKV posiada w swojej ofercie pompy do praktycznie wszystkich modeli aut na rynku. Autor wątku w bardzo ciekawy i rzeczowy sposób opisał kwestię wymiany pompy paliwa, a załączone zdjęcia z pewnością pomogą wielu użytkownikom. Dziękujemy za skorzystanie z produktu naszej marki oraz za zaufanie, którym nas Pan obdarzył. Gwarantujemy, że będzie Pan zadowolony z jakości naszych usług. Dodatkowo zaznaczę, że wszystkie pompy marki SKV są objęte 4-letnią gwarancją. Jaką wydajność ma taka pompa? Nieznaną... :-)
punkforever Opublikowano 24 Czerwca 2016 Opublikowano 24 Czerwca 2016 No właśnie widzę, dystrybutor nie ma danych technicznych?
Dystrybutor SKV Opublikowano 4 Lipca 2016 Opublikowano 4 Lipca 2016 No właśnie widzę, dystrybutor nie ma danych technicznych? Obecnie mamy sezon urlopowy i nie bardzo jest czas zagladac na forum. Wydatek pompy to ok. 100 l/h przy napięciu 12V. To, że nie odpisaliśmy w ciagu 2 dni nie oznacza, że nie mamy danych technicznych.
waldek418 Opublikowano 19 Lipca 2016 Opublikowano 19 Lipca 2016 w bfb 1.8t avant quattro jest identycznie Wg tego co patrzyłem po "internetach" to w każdej B6 Avant z quattro (także 3.0, w końcu chłopaki z 3.0 do 1.8T biorą całe zestawy na dokładkę quattro) jest tak samo mocowanie pompy rozwiązane, a i pompa z dużym prawdopodobieństwem jest taka sama. Jednak ni są to informacje potwierdzone, więc nie chciałem nikogo w błąd wprowadzić. Tak, pompa jest taka sama. Przy okazji dodam, że SKV posiada w swojej ofercie pompy do praktycznie wszystkich modeli aut na rynku. Autor wątku w bardzo ciekawy i rzeczowy sposób opisał kwestię wymiany pompy paliwa, a załączone zdjęcia z pewnością pomogą wielu użytkownikom. Dziękujemy za skorzystanie z produktu naszej marki oraz za zaufanie, którym nas Pan obdarzył. Gwarantujemy, że będzie Pan zadowolony z jakości naszych usług. Dodatkowo zaznaczę, że wszystkie pompy marki SKV są objęte 4-letnią gwarancją. Dzwoniłem do firmy Esen (dystrybutor SKV) jak również wchodziłem na ich stronę i tam gwarancja jest tylko na JEDEN rok. Gdzie leży prawda?
CiachoO84 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 a ta pompa przy sofcie daje rade ?? skv ??
Radeksc Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Ja u siebie z zamiennikiem SKV miałem problem, że po dłuższym postoju nie szło odpalić samochodu, trzeba było kilka razy kręcić. Listwa nie miała żadnego ciśnienia. Z tego co zauważyłem oringi w zestawie były ciut za duże, czy to może być przez to?
azure Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Ostatnio auto stało prawie 3 tygodnie nie ruszane, odpaliło bez problemu. Jedyne co to czasami pompa chwilę przed rozruchem odezwie się. Czas pokaże ile to wytrzyma, póki co mało jeżdżę to i trudno zweryfikować.
QuikSilver Opublikowano 12 Września 2016 Opublikowano 12 Września 2016 ja juz jestem po jednej wymianie wkładu pompki. nr 8E0 906 087 P jakieś 17 miesięcy temu, wczoraj znowu auto nie moglo odpalić dzień wcześniej słychać było właśnie pompkę, dziś zabrałem się za wyciągnięcie wszystkiego i podpiąłem bezpośrednio pompkę do aku i zadziałała, zmontowałem wszystko i auto odpaliło, czy się coś gdzieś poluzowało sitko czyste, zobaczymy na jak długo pomogło, wkład do mojego kosztował mnie 300zl http://allegro.pl/pompa-paliwa-audi-a4-8e0906087p-8e0906087-p-i6459887858.html a teraz szukałem i znalazłem coś takiego http://www.pompa-paliwa.pl/pl/p/pompa-paliwa-AUDI-A4-1.8-T-AUDI-A4-3.0-228-228-008-001Z-8E0.906.087N/2358 cena przez pół, na tej pierwszej aukcji jest fajny opis "wzmocniona elektronika = dłuższa żywotność" a gwarancja na rok tylko, po za tym jaka tam jest elektronika myślałem że zwykły el. silnik co zaciąga
Jack25 Opublikowano 28 Września 2016 Opublikowano 28 Września 2016 Słowem wstępu: Temat pompy paliwa rozpoczął się u mnie zaraz po kupnie. Pompa pracowała bardzo głośno. W pierwszym kroku zmieniłem filtr paliwa. Pomogło, pompa zdecydowanie uciszyła się. Przejeździłem tak 15kkm w sumie zapominając o temacie. Jedynie co to zawsze miałem między 1/2 a 3/4 baku paliwa (jak się okazuje w zbiorniku auta z quattro 1/4 wystarcza, żeby smok pompy był cały czas zanurzony w paliwie). Czar prysł jakieś 2kkm temu, kiedy pompa zaczęła coraz głośniej przypominać o sobie. Koniec końców pojawiły się stuki i dziwne drżenie z okolic baku, a samochód przy butowaniu na Pb przerywał. Od razu wiedziałem, że pompa ma dość. Teraz przejdźmy do znalezienia lekarstwa na ten problem: 1. ASO - tutaj zostawimy ponad 2000zł na pompę z koszykiem... można, ale wydatek bez sensu. 2. Montaż pompy o większej wydajności (np. Walbro 255) - dobry pomysł jeśli ktoś ma mocno zmodzony silnik lub plany ku temu, w serii wg mnie bez sensu. Do tego w kosz od quattro wkład nie podejdzie na zasadzie plug&play. 3. Znalezienie wkładu pasującego do oryginalnego kosza. W moim przypadku na dzień dobry skreśliłem dwa pierwsze punkty. Zostało znalezienie wkładu pasującego wymiarami w kosz. Wkład powinien posiadać następujące parametry: średnica: 43mm wysokość całkowita: ~125mm ciśnienie robocze: 4bar średnica króćca wyjściowego: 8mm Tutaj parę zdjęć: Średnica: wysokość obudowy: całkowita wysokość pompy: oznaczenia: Po krótkim przeszukaniu internetów wyszło, że powyższe parametry spełnia pompa SKV o numerze: 02SKV272 i taką pompę wybrałem. Czy dobrze zrobiłem? Czas pokaże, póki co wszystko pasowało P&P, a sama pompa pracuje cicho i prawidłowo. Dodatkowo obudowa tej pompy jest identyczna z oryginałem VDO, tzn. posiada dwa charakterystyczne przetłoczenia, dzięki którym pompa nie zmienia pozycji po zamontowaniu w koszu. Niby detal, a istotny! Jak wygląda wymiana wkładu? Otóż tak: 1. Odłączamy klemy akumulatora. 2. Zdejmujemy siedzisko tylnej kanapy, po prawej stronie odkręcamy 3 śrubki (śrubokręt krzyżakowy) i zdejmujemy dekielek 3. Naszym oczom ukazuje się pokrywa pompy paliwa przytwierdzona metalowym pierścieniem. Za pomocą długiego śrubokręta i gumowego młotka odkręcamy pierścień (przeciwnie do ruchu wskazówek) 4. Demontujemy kostkę z przewodami zasilającymi pompę i wskazaniem poziomu paliwa, odpinamy przewód paliwowy. Obie złączki są typowe VAGowskie – przewód paliwowy ściskami na końcu i bez problemu zejdzie, a w kostce zasilającej należy podważyć zatrzask. Jeżeli coś nie chce zejść to znaczy, że źle odblokowujemy zabezpieczenia. Nic na siłę, bo coś się w końcu ułamie! 5. Mając powyższe zdemontowane zdejmujemy pokrywę, odłączamy kostkę od wskaźnika paliwa (najlepiej jest czymś ją przytwierdzić, żeby później nie szukać jej w baku). 6. W tym momencie widzimy pompę siedzącą w koszu. Musimy to wyjąć. Zasada jest prosta: należy obrócić kosz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jedni walą młotkiem przez jakieś drewienka, inny ręką odkręcają. U mnie od nowości nikt w tym nie dłubał, stąd kosz był mocno osadzony. Audi do demontażu używa narzędzia, które sam sobie zrobiłem z kawałka płaskownika i kształtownika (to było pod ręką): Przyrząd ten montuje się w 4 występy w koszu oznaczone na czerwono: Dzięki temu odkręcenie nie było problemem (chociaż trzeba było użyć sporej siły). 7. Wyjmujemy cały kosz wraz pokrywą. Mając to na stole przechodzimy do demontażu. Najpierw zaznaczyłem flamastrem na wszystkich elementach kosza oraz na samej pompie miejsca, żeby było łatwiej to później pomontować w takiej samej pozycji. Odpinamy przewody zasilające (czarny to plus – jednak i tak ich nie pomieszamy, bo na ori pompie jak i na pompie SKV konektory różnią się wielkością), demontujemy przewód łączący pompę z pokrywą (tutaj trochę gimnastyki i da się go tak rozpiąć opaskę, żeby można było ją później użyć). Dzięki temu mamy oddzieloną pokrywę od samej pompy. Pozostaje oddzielenie pompy od kosza – tutaj zaczynamy od góry, demontujemy górną część kosza (trzeba podważyć dwie zapadki w białym plastiku), wyjmujemy pompę z czarną obudową z białego kosza i na koniec wypychamy pompę z tej obudowy. Tu nie ma co tłumaczyć, trzeba samemu to zobaczyć i będzie jasne. Po rozłożeniu będzie to wyglądało jak na poniższym zdjęciu: Porównanie pomp: Porównanie sitek: 8. Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności. Tak wygląda cały kosz z nową pompą i nowym sitkiem: U siebie delikatnie papierkiem ściernym zebrałem końce filtra, żeby nie rysowały dna zbiornika. 9. Wkładamy cały zestaw do zbiornika, za pomocą przyrządu wkręcamy kosz w obudowę (tu trzeba zwrócić uwagę, żeby wycięcie w kształcie literki V na koszu było w kierunku jazdy, dokładnie jest na obudowie zaznaczone punkcikiem miejsce w którym V ma się znaleźć). 10. Montujemy uszczelkę, zakładamy wtyk od wskaźnika poziomu paliwa i szczelnie zakładamy pokrywę. Zostało jeszcze założenie pierścienia oraz na końcu podłączenie wtyczki i przewodu paliwowego. Powyższy opis bazuje na doświadczeniach z wymiany pompy w Audi A4 B6 1.8T BEX quattro w nadwoziu Avant. Nie gwarantuję, że w Twoim samochodzie będzie to wyglądało identycznie. Robota prosta, czas warsztatowy ~2h. Jako uzupełnienie powinno wymienić się filtr paliwa. Z uwagi na fakt, że swój niedawno zmieniałem nie robiłem tego. Zostało jeszcze zrobienie logów, żeby ocenić czy pompa daje radę w całym zakresie obrotów. Bardzo precyzyjnie wszystko opisałeś. Czy mógłbyś pomóc opisując zasadę działania wskaźnika paliwa. Przy tankowaniu A4 B6 1.8T BEX quatrro do pełna wskaźnik paliwa pokazuje tylko troszkę ponad połowę zbiornika. Z tego co wywnioskowałem pompa paliwa jest po prawej stronie zbiornika a wskaźnik po lewej...ale tylko wskaźnik? czy jest po lewej stronie coś jeszcze?Słyszałem , że jakaś pompa przelewa paliwo z lewej do prawej komory zbiornika paliwa... U mnie sytuacja wyglądała dokładnie tak: wskaźnik paliwa pokazuje rezerwę tankuję do pełna 43 l paliwa po zatankowaniu wskaźnik pokazuje trochę ponad połowę zbiornika Próbowałem potencjometrem sprawdzić wskaźnik na pulpicie ale podając rezystancję na kostkę z lewej strony zbiornika od 1,5 ohma do 1000 ohma wskaźnik wychylił w kierunku max zaledwie o jakieś dwa milimetry... Ogólnie proszę osoby dla których ten temat jest banalnie prosty o pomoc w rozwiązaniu problemu i objaśnienie dokładnie zasady działania zasilania układu paliwowego jak i jego wskazania na pulpicie. Pozdrawiam Wszystkich.
Krystianek10 Opublikowano 1 Października 2016 Opublikowano 1 Października 2016 witajcie , mam problem po wymianie filtra paliwa coś zaczeło mi buczeć w baku.. ( wycie) nie za każdym razem ale ostatnio częsciej to słychać.. co to może być?
azure Opublikowano 2 Października 2016 Autor Opublikowano 2 Października 2016 Pompa. Jaki filtr założyłeś?
mirasekvip Opublikowano 4 Października 2016 Opublikowano 4 Października 2016 Napisano 01 październik 2016 - 17:23witajcie , mam problem po wymianie filtra paliwa coś zaczeło mi buczeć w baku.. ( wycie) nie za każdym razem ale ostatnio częsciej to słychać.. co to może być? miałem podobny problem po wymianie, zamontowałem filtr Manna i też mi sporadycznie buczało, więc zmieniłem filtr na Knechta odpowiednik oryginału i od tamtej pory buczenie ustało
Krystianek10 Opublikowano 4 Października 2016 Opublikowano 4 Października 2016 Napisano 01 październik 2016 - 17:23 witajcie , mam problem po wymianie filtra paliwa coś zaczeło mi buczeć w baku.. ( wycie) nie za każdym razem ale ostatnio częsciej to słychać.. co to może być? miałem podobny problem po wymianie, zamontowałem filtr Manna i też mi sporadycznie buczało, więc zmieniłem filtr na Knechta odpowiednik oryginału i od tamtej pory buczenie ustało nie znam firmy filtra bo mechanik zmieniał.. podjade na dniach do niego żeby zmienił na ten co Ty Piszesz . Od paru dni nie słychać buczenia wogóle ;/ raz buczy raz nie dziwne to...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się