Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Lekkie poszarpywanie przy przyśpieszaniu 1.9TDI AVF 4x4


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Panowie proszę o pomoc bo ja już się poddaję :(

Pacjent to VW Passat B5FL Kombii z silnikiem 1.9TDI AVF + napęd 4x4 + manual 6 biegów. Przebieg 257tys. km (potwierdzony książką i w salonie VW)

Miało być A4 B6 ale wybrałem więcej miejsca w środku choć A4 bardziej mi się podoba.

Objawy:

- po jakiś 15km jazdy lub po dłuższym nagrzaniu samochodu auto zaczyna poszarpywać przy przyśpieszaniu na 1, 2 i lekko na 3 biegu. Najbardziej wyczuwalne przy obrotach 1500-2000 i później powyżej 2000-2500 już bardzo słabo.

Jest to takie poszarpywanie jakby naciągała się jakaś sprężyna i puszczała, czyli takie mocne krótkie szarpania. Gdyby nie to, że auto jak nie osiągnie 90C nie ma żadnych objaw to podejrzewałbym dwumasę.

Problem występuje tylko podczas jazdy na wprost. Jeździłem autem w kółko po parkingu i wydawało mi się, że szarpanie nie występuje.

Po dźwięku silnika nie czuć, żeby przerywał czy jakoś dziwnie się zachowywał.

Szarpanie czuć na pedałach i na budzie samochodu.

Innych objawów nie ma: auto jedzie jak szalone, odpala poprawnie, nie kopci. Spalanie średnie 7l/100km.

Jedyne co mnie jeszcze nie pokoi to uderzenie podczas puszczania sprzęgła mimo delikatnego puszczania sprzęgła.

Wydaje mi się, że objawy zmniejszają się jak na dworze jest zimniej.

Pod górkę lub z obciążeniem objawy się nasilają.

Przy ostrym starcie szarpania brak. Najbardziej wyczuwalne jak się spokojnie ruszy, a potem od 1,5obr zacznie wciskać się gaz i przyśpieszać.

Co zostało sprawdzone/zmienione:

- PD korekty w normie

- BIP poniżej 30

- 1 poduszka silnika do wymiany, inne całe i sprawne

- tylny most bez luzów na poduszkach

- wycięty katalizator i wstawiony DP 2,5''. Kat był wycięty bo mimo chipa auto jakieś zamulone było. Po wycięciu odżyło.

- wyczyszczony kolektor dolotowy z nagaru

- powymieniane wężyki podciśnień na nowe

- auto po chipie na 170KM (65mg i 1,5bar), wyłączony EGR

- z logów nic nie wynika

- pompa vacum szczelna bo mam Boscha a nie LUK'a.

- przeguby bez luzów

- synchro PD ustawione na 0,0

- typowych objawów dla uszkodzonej dwumasy brak tj. auto nie szarpie budą na jałowym, brak metalicznych odgłosów, na zimnym silniku przyśpieszanie od 1,5tys. obr. bez na 3,4 biegu bez szarpania.

- podociskane konektory na PD

- przez ostanie 15tys. km brak jakichkolwiek błędów na sterowniku silnika

- sprzęgło się nie ślizga

Co podejrzewam:

- wadliwy docisk, tj. w którymś roku poprawiono docisk. Nie wiem jaki siedzi u mnie.

- może jednak dwumas po nagrzaniu zaczyna wariować

- jakiś czujnik wariuje po nagrzaniu się silnika?

- nie wyrabia FMIC i silnik dostaje za ciepłe powietrze?

- gdzieś czytałem, ze ktoś dopiero po wymianie przegubów ustało szarpanie... tylko u mnie występuje to na nagrzanym silniku

- poduszki silnika

- uszkodzona skrzynia biegów

- uszkodzona listwa kablowa PD, jak się nagrzeje to wariuje

- może jednak PD wariują

- ten typ tak ma? Sporo osób na forum Passata ma ten problem z silnikiem AVF i skrzynią 6 biegów.

Dodatkowe info:

- po kupnie auto łapało chwilowy brak mocy przy przechodzeniu przez 1800 obr.. Odczuwalne to było najbardziej przy 3 biegu. Po usunięciu kata oraz odpięciu i zapięciu wtyczki od czujnika paliwa objawy takie ustały i zmienił się w to co wyżej. Objaw ten również nie występował na zimnym silniku.

- aktualnie przejechałem 15tys. km z tymi objawami i nie się nie uszkodziło

Może ktoś ma jeszcze jakiś trop co sprawdzić albo co wymienić, żeby problem wyeliminować.

Ja już się poddaję ze swoją znajomością TDI :(

Dzisiaj żałuję, że zamieniłem O1 z 1.9TDI 110KM na B5FL.

Te stare 1.9TDI 110KM na zwykłej pompie były totalnie bezproblemowe. Trzeba było założyć wtryski 216, sztywne koło do O1 i latać do 1 mln km.

Logi dynamiczne:

004, 007, 013 http://vaglog.pl/log_264030.html

000, 001, 003 http://vaglog.pl/log_264031.html

008, 010, 011 http://vaglog.pl/log_264032.html

Logi statyczne:

018, 023 http://vaglog.pl/log_264033.html

Edytowane przez lukasz_vip
Opublikowano

Zacząłbym od najprostszej rzeczy - powrót do serii.

Opublikowano

Bipy masz na - minus nieduzo ale są moze jakiś problem z zaopatrzeniem w paliwo, ciekawe jak bipy pod obciązeniem wygladaja jak poszarpuje

Opublikowano

Teraz wymieniłem filtr paliwa z UFI na MANN i muszę sprawdzić BIP'y. Jak dalej będą na minus to pompa w zbiorniku do czyszczenia? Czy jeszcze coś sprawdzić?

Opublikowano

Za mało masz na minus by to był problem. Zrób loga na 3k rpm pod obciązeniem grupa 023

Vacum nie cieknie? Uszczelnienia pd kiedy wymieniane?

Opublikowano

Uszczelnienia PD jeszcze nie ruszane pewnie od nowości. Auto mam od grudnia dopiero.

Vacum jest Boscha i jest suche.

Ok. Jutro zrobię logi.


Dzisiaj rano jak auto osiągnęło 90C to troszkę go przegoniłem i na trasie 10km ani jednego szarpnięcia. Pewnie jakbym przejechał jeszcze z 5-10km to szarpanie by się pojawiło jak zawsze.


Na dzisiaj będę miał dwie nowe poduszki hydrauliczne silnika Ruvilla.

Wczoraj zauważyłem też mały wyciek na półosi skrzyni biegów. Sprawdziłem i okazało się, że na wyjściu ze skrzyni na przednie koła jest mały luz w osi pionowej. Czy tak ma być? Czy na wyjściu ze skrzyni na pół oś jest jakieś łożysko?

Opublikowano (edytowane)

Na dzisiaj będę miał dwie nowe poduszki hydrauliczne silnika Ruvilla.

Jak w starych nie znajdziesz śladów wycieków to lepiej ich nie wyrzucaj, bo jest duże prawdopodobieństwo że działają lepiej niż nowe zamienniki i jeszcze stare przeprosisz :naughty:

Czy tak ma być? Czy na wyjściu ze skrzyni na pół oś jest jakieś łożysko?

Tak ma nie być.

Przekładnia główna razem z mechanizmem różnicowym jest oparta na łożyskach w obudowie skrzyni , i nie powinno na nich być wyczuwalnego luzu :whistling:

Być może luz jest na wielowypuście flanszy albo koła zębate mechanizmu różnicowego wyprowadzające napęd na półosie mają luzy w obudowie mechanizmu, tam chyba łożysk tocznych nie ma tylko są ślizgowe :whistling:

Edytowane przez piotrsob1
Opublikowano (edytowane)

Nagrałem film i dzisiaj wrzucę na YT jak wygląda ten luz na skrzyni.

Też mi się wydaje, że są toczne. Sama skrzynia w sobie chodzi OK. Biegi wchodzą równo i skrzynia nie wyje.

Co do poduszek to kupiona używana ważyła 630g, a moja wylana 650g, więc obie złom.

Potem jak opuszczałem silnik to wylała się poduszka pod turbo.

Także obie do wymiany.

Edytowane przez lukasz_vip
Opublikowano

Nie pamiętam ile powinna ważyć poducha z której nic nie wyciekło, ale według mojej wiedzy lepiej jest zamontować dobry używany oryginał niż najlepszy nowy zamiennik :P

Opublikowano

Powinna ważyć coś 750g jak jest nie wylana.

Czytałem o tym, ale gdzie nie zadzwonię to nikt nie chce mi zważyć poduszki używanej.

Przeszukałem ETKĘ i nie widzę schematu, gdzie rozrysowane są półosie dla skrzyni FTS:

chodzi mi o coś takiego http://www.auto-mat.com.pl/picalleg/ZF/5HP19/przekroj%20skrzyni_dyferencjal%205hp19(m).jpgtylko dla skrzyni 6 biegów manual Passat FTS.

Opublikowano (edytowane)

Wrzuciłem na wagę tą poduchę i faktycznie tak waży :decayed:

image.jpg

https://s25.postimg.org/s5lxqj8zz/image.jpg

Czyli jak coś koło tego waży używka to można brać :P

Za stukanie w momencie obciążenia układu napędowego mogą odpowiadać opisane przez ciebie luzy w skrzyni biegów , być może mają też coś wspólnego z poszarpywaniem :hi:

Edytowane przez piotrsob1
Opublikowano (edytowane)

Zrobiłem dzisiaj w końcu logi:

http://vaglog.pl/log_271187.html

logi PD

http://vaglog.pl/log_271186.html

logi turba

http://vaglog.pl/log_271185.html

czujniki temperatur. Czy temp paliwa nie jest za wysoka?

Poduszki silnika wymieniłem na nowe Ruvilla i szarpie dalej przy nagrzanym silniku i na pierwszych 2 biegach.

BIP w logach statycznych spadły z -30 do -15 po wymianie filtrów paliwa. Był UFI a jest teraz MANN.

Wezmę jeszcze wepnę diodę w przepływkę aby i ją wyeliminować.

Aktualizacja. Dzisiaj po wypięciu całkowicie przepływki nadal czuć puknięcia/szarpnięcia na karoserii w przedziale 1500-2000 obr. Powyżej 2000 ustało ale to podejrzewam przez mniejszą moc.


Poszperałem trochę w necie i okazało się, że nie jestem sam z tym problemem. Wcześniej szukałem po złych frazach a dzisiaj wpisałem w google: "dwumasa szarpie po nagrzaniu" wpadło sporo tematów:

http://forum.skodaclub.pl/superb/szarpanie-przy-ruszaniu-t8215.html

http://www.audiklub.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=92937

http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=1948

http://forum.vw-passat.pl/threads/2886-Szarpanie-drganie-przy-ruszaniu-raz-na-jakis-czas

http://a4-klub.pl/index.php?/topic/196063-szarpie-na-pol-sprzegle-przy-ruszaniu/page-2

Tak jak obstawiałem. Winnym u mnie będzie układ przeniesienia napędu czyli dwumasa i sprzęgło.

Dokładnie takie same objawy jak u wszystkich. Po nagrzaniu występuje szarpanie przy ruszaniu z 1 biegu i lekko na 2 biegu. Jak pójdę ostro to nie ma szarpania.

Edytowane przez lukasz_vip
Opublikowano

Teraz pytanie czy chiptuning TDI-ka i wykorzystanie jego "ukrytych rezerw mocy" zabiło dwumasę czy tylko przyspieszyło jej śmierć... :whistling:

Opublikowano

Nie wiem do końca czy to dwumasa czy też docisk lub tarcza. Wszystko wyjdzie dopiero po wyrzuceniu skrzyni. Sprzęgło ma 260tys. km. bo pewnie od nowości nikt go nie ruszał także też swoje ma przejechane.

Co do softu to jest bezpieczny tj. dopiero od 2400 jest max. moment. Soft pisałem sam i byłem świadom tego, że moment z niskich obrotów zabija sprzęgło.

Na sofcie zrobiłem 15tys.km i objawy się nie zmieniają. Jak szarpał po nagrzaniu tak szarpie dalej.

Auto przez 1 rok jeździło w PL jako TAXI u poprzedniego właściciela po Opolu także podejrzewam, że sprzęgło po mieście też swoje musiało już przeżyć.


A więc mogę potwierdzić, że problem wyeliminowałem całkowicie :)

Aktualnie brak szarpania, dławienia się itp przy przejściu przez obroty 1800-2000.

Jedyna zmiana jaka aktualnie zaszła w aucie to: wstawienie nowego turba GTB1756vk.

Dmuchnęło mi uszczelkę pod zaślepką od EGR i przy okazji okazało się, że oryginalne turbo lekko puszcza olej więc zapadła decyzja o zmianie turbo na GTB.

Przed korektą softu czyli na samym chipie auto przestało już się dławić.

Aktualnie już po korekcie nadal wszystko OK. Seryjne sprzęgło wytrzymuje na razie bez problemu moc 200KM i ponad 400Nm.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...