Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[1.9 TDI PD] Porady w jeżdżeniu ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie forumowiczów. 

Od 2 tygodni jestem posiadaczem B6 1.9 Tdi Awx 130 km, przesiadłem się z auta o kilka klas niższego  ( Astry z lpg) . Jest to moja pierwsza "fura" w dieslu i chciałbym się poradzić jak dbać o skrzynie, sprzegło i dwumase. Jak operować skrzynią i sprzęgłem. Sytuacja nr 1 : Jadę na 4 i widzę, że światła się zmieniają na czerwone i wciskam hamulec na tej 4 i później sprzęgło ( staram się płynnym dość żwawym ruchem je używać ) i na luz wrzucam hamulec i dojeżdzam. Pytanie  czy takie operowanie jest poprawne w takiej jednostce? czy hamować silnikiem itd . W korku na luz wrzucać i sprzęgło i 1 dojazd i znowu luz czy na sprzegle go trzymać  i 1 ?   W jaki sposób użytkować sprzęgło jakim ruchem nim operować żwawo, szybko, czy taki wyśrodkowany ruch ?

Unikać pół sprzęgła, palenia tzw gum ? 

Na parkingu gaszę silnik sprzęgło wciskam i "cyk dwujeczka" i ręczny. Czy raczej unikać zmiany biegów na wyłączonym silniku ?

Ps. Zakochałem się w tym samochodzie i bardzo mi miło móc przywitać tutaj pasjonatów a4. 

Jest tu ktoś z Częstochowy ?:)

Edytowane przez ASMWALKER
Opublikowano

Unikać mulenia to przedewszystkim, czyli wysoki bieg a niskie obroty, najlepiej utrzymywac w okolicy 1400-1500 obr...to samo tyczy się turbiny, trzeba przeganiać furkę... Żebyś potem nie szukał dlaczego Ci przeładowuje/niedoładowuje turbina... jednym słowem tdi pd nie lubi piz*owatej jazdy [emoji14]

 

Nie warto jeździć na pół sprzęgle bo normalnie szybciej zużywają się okładziny ścierne...

Opublikowano
4 godziny temu, kamil-vag napisał:

 najlepiej utrzymywac w okolicy 1400-1500 obr...emoji14.png

Kamil , takie obroty to są dobre do jazdy na niższej połowie biegów albo hamowania silnikiem :D

Na tej drugiej , wyższej połowie jazda zaczyna się od dwóch tysięcy obrotów :P

No chyba że ktoś chce jeździć o kropelce (chce by auto paliło 5l/100 km ), ale to trudno jazdą nazwać :grin::hi:

 

Opublikowano

W sumie to mogłem napisać i chciałem przekazać, żeby nie schodzić poniżej 1400 - 1500 ;) ale to samo miałem na mysli co Ty Piotr, czyli lepiej zalać na stacji litr więcej niż potem płakać, że pada dwumas czy zmienna geometria ;)

 

Opublikowano

Dziękuje serdecznie za informację. A jak  dojeżdzać do świateł by chronić koło dwumasowe i w korku jak operować sprzęgłem biegiem jałowym ? Nurtuje mnie ten temat. Póki co widzę czerwone np jestem na biegu czwartym wciskam sprzęgło puszczam na "luz" i hamuje. Nie wiem czy to jest dobre działanie. Doradzicie panowie ;)?

Opublikowano
13 minut temu, ASMWALKER napisał:

Dziękuje serdecznie za informację. A jak  dojeżdzać do świateł by chronić koło dwumasowe i w korku jak operować sprzęgłem biegiem jałowym ? Nurtuje mnie ten temat. Póki co widzę czerwone np jestem na biegu czwartym wciskam sprzęgło puszczam na "luz" i hamuje. Nie wiem czy to jest dobre działanie. Doradzicie panowie ;)?

Nie jest dobre. Najlepiej jechać na biegu który masz zapięty i sobie hamować powoli. Jak obroty już Ci spadną do 1200 czy ile tam Ci pasuje, to wciskasz sprzęgło. Jadąc w ten sposób nie spalasz paliwa. Na luzie spalasz. Chociaż nie wiem jak to sie ma do tego co koledzy pisali wyżej o oszczędzaniu paliwa :)

Co do jazdy w korku to staraj się jechać jak najdłużej na zapiętym biegu lub na luzie. Jazda na półsprzęgle jest męcząca i troche szkodliwa. 

Ale nie popadajmy w paranoje. Pojeździsz troche to sie nauczysz co sie powinno a co nie. W 1.9 to chyba każdy sie odnajdzie, wiele wybacza ten silnik

Opublikowano

Ogólnie jazda na pół sprzęgle - zużywa okładziny tarczy,pełne wciskanie zużywa łożysko wyciskowe, niskie obroty zabijają dwumas...

Tak na szybko poszukałem:

http://motoryzacja.interia.pl/samochody-uzywane/porady/news-kolo-dwumasowe-jak-jezdzic-by-sie-nie-psulo,nId,1566264

http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/jak-dbac-o-dwumas-w-dieslu/5hsn0

https://www.centrumsprzegla.com/artykuly/jak-prawidlowo-uzytkowac-kolo-dwumasowe,28/

Pokrótce jest tam wszystko to co opisaliśmy tutaj ;)

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, misiek95 napisał:

Ale nie popadajmy w paranoje. Pojeździsz troche to sie nauczysz co sie powinno a co nie. W 1.9 to chyba każdy sie odnajdzie, wiele wybacza ten silnik

Dobrze powiedziane. Ja też na początku nie wiedziałem jak prawidłowo jeździć TDI. Mała lektura na forach, kilometry za kołkiem i człowiek już wie jak dbać o klekota.  

 

3 godziny temu, ASMWALKER napisał:

Dziękuje serdecznie za informację. A jak  dojeżdzać do świateł by chronić koło dwumasowe i w korku jak operować sprzęgłem biegiem jałowym ? Nurtuje mnie ten temat. Póki co widzę czerwone np jestem na biegu czwartym wciskam sprzęgło puszczam na "luz" i hamuje. Nie wiem czy to jest dobre działanie. Doradzicie panowie ;)?

Ja w mieście robię tak, że do 1500 obrotów hamuję silnikiem na biegu jakim jechałem. Poniżej tych obrotów już wrzucam na luz (DM jeszcze z fabryki więc trzeba dbać). Mój styl jazdy klekotem wygląda tak:

-nie pałuję na zimnym silniku

-w trasie staram się trzymać obroty w przedziale 2000-2200 (do 100 km/h na 5 biegu, powyżej 6 bieg)

-w mieście nie schodzę poniżej 1500 obrotów

-w trasie podczas rozpędzania zmieniam bieg po przekroczeniu 2600 obrotów (w mieście szybciej)

-co jakiś czas przeciągam silnik na 3 i 4 biegu powyżej 3000 obrotów (aby turbo się przeczyściło)

-gaz w podłogę wciskam dopiero po przekroczeniu 2000 obrotów (w sytuacjach awaryjnych od razu)

-nie robię strzałów ze sprzęgła

Myślę, że dobrze dbam o swoje "stado bocianów pod maską":grin:

 

 

Edytowane przez Damjan

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...