Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Za co odpowiada czujnik / stycznik sprzęgła?


jayd

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Szukałem ale nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi...

Mam problem z czujnikiem sprzęgła (tym przy pedale). Otóż chciałem sobie wyregulować światło stopu i przy okazji zauważyłem że czujnik sprzęgła jest za bardzo wykręcony, na tyle że nigdy nie był załączany. Poprawiłem tak żeby było dobrze...

Po krótkiej przejażdżce zauważyłem taki dziwny objaw że przy zmianie biegu obroty zamiast utrzymywać się przez krótką chwilę na poziomie z momentu wciśnięcia sprzęgła gwałtownie spadają (do jałowego - nie chodzi o falowanie itp....).

Przez takie zachowanie źle zmienia się biegi bo albo trzeba to robić bardzo szybko, albo wolno puszczać sprzęgło - ogólne kombinowanie.... i to na pewno nie jest poprawne zachowanie.

Po odłączeniu wtyczki czujnika wszystko wraca do normy. Stąd pytanie za co odpowiada ten czujnik? Na forum dużo osób pisze że jest potrzebny do tempomatu (ja go nie posiadam).

Logicznie myśląc w tym momencie obwód jest rozwarty stąd CPU myśli że sprzęgło jest wciśnięte.....

Jeśli czujnik jest walnięty i zwiera cały czas to w przy zmianie biegu (i nie tylko) komp myśli że sprzęgło jest puszczone....

(Jest też możliwość że czujnik działa na odwrót - rozwiera jak jest "wciśnięty", a domyślnie jest "zwarty")

Jutro sprawdzę miernikiem ten czujnik ale i tak chciałbym się dowiedzieć co za informację on niesie do CPU ( co komp z tym robi), bo najwyraźniej "sygnał" ze ktoś wcisnął sprzęgło jest jakoś interpretowany (bieg jałowy?!?)

Na VAGu brak błędów.

Dzięki za zaspokojenie mojej ciekawości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po krótkiej przejażdżce zauważyłem taki dziwny objaw że przy zmianie biegu obroty zamiast utrzymywać się przez krótką chwilę na poziomie z momentu wciśnięcia sprzęgła gwałtownie spadają (do jałowego - nie chodzi o falowanie itp....).

Przez takie zachowanie źle zmienia się biegi bo albo trzeba to robić bardzo szybko, albo wolno puszczać sprzęgło - ogólne kombinowanie.

Ależ to jest właśnie prawidłowe zachowanie !

Po jest ten czujnik F36 by w momencie naciśnięcia pedału sprzęgła obroty spadły do wartości jak na biegu jałowym, zapobiega to szarpaniu podczas zmiany biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie samochodem szarpać będzie właśnie jak zmieniając biegi przy 3000rpm puszczasz sprzęgło po zmianie biegu i masz 800-1000rpm...

Hehe, dodam, że nie zmieniam biegów przez 3 sekundy, a raczej <1s.

Sprawdzałem w 3 innych samochodach i według mnie prawidłowym zachowaniem jest że jednak obroty nie spadają w 0,5s do 1000rpm - bo wtedy już nawet w momencie wciskania sprzęgła jest lekkie szarpnięcie....

No nic, ja nie podpinam tego czujnika żeby cieszyć się płynna jazdą....

Dzięki za odpowiedź.

Dodano dnia 19.06.2010

W wolnej chwili rozwiązałem mój problem!

Problemy jakie może sprawiać ten czujnik są następujące:

1) jeżeli czujnik jest odłączony lub niesprawny to w momencie wciskania sprzęgła ECU nie wie że powinien ustalić obroty jałowe i to może być źródłem problemu typu: obroty spadają <800 np do 500 podczas wciskania sprzęgła dojeżdżając do świateł itp...

ECU obcina dawkę, bo nagle mu obciążenie spadło do zera - więc nie ma sensu zasilać silnika bo "sam będzie jechał" :), a tu nagle zonk, bo w tym momencie skrzynia jest wysprzęglona a silnikowi brakuje paliwka...

2) jeżeli czujnik jest sprawny ale źle wyregulowany, może się dziać to co u mnie tj. przy lekkim naciśnięciu sprzęgła szarpie silnikiem bo obroty szybko "dążą" do jałowego mimo, że tak naprawdę skrzynia nie jest jeszcze całkowicie wysprzęglona.

Konkluzja: Prawidłowe ustawienia tego czujnika (jest wkręcany na gwincie) likwiduje oba powyższe objawy.

Według mnie idealne ustawienie to takie, że czujnik styka w momencie całkowitego "wysprzęglenia" lub ciut później.

Sprawdzone doświadczalnie!

Myślę że może komuś pomoże :)

:disgust:

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego odgrzebuje kotleta, czy jest możliwość prawidłowego ustawienia za pomocą VAG-a?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vagiem można jedynie podejrzeć czy i kiedy F36 działa patrząc w grupę 006, pole drugie i pierwsza jedynka odpowiada wskazaniom stanu tego czujnika - "1" - pedał sprzęgła nie jest wciśnięty, "0" - pedał wciśnięty. Pozostałe dwie jedynki to nadzór czujnika dwuobwodowego F/F47 przy pedale hamulca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w A3 było odwrotnie

Jak ECU wiedział że wciskam sprzęgło to obroty nie opadały szybko, i jak byłem przyzwyczajony do A4 B5 co nie było tego wyłącznika, to mnie denerwowało.Samochód szarpał przy zmianie biegów, bo wiadomo zmienia się w miarę szybko a tu 2500 albo 3500 obr/min.

Czasem obroty trzymały dłużej np dojazd do skrzyżowania

Zmieniałem potem wolniej biegi, ale to nie to

Odłączyłem wyłącznik i auto zachowuje się normalnie.

Wciskam sprzęgło i obroty opadają szybko i zmiana biegów bez szarpnięć i mam wrażenie jakby mniej palił :)

Z tego co wyczytałem na innym forum, jest to do bardziej sportowej jazdy, silnik trzyma wyższe obroty

A3 silnik 125KM, A4 B5 100KM - może tu dlatego go nie było :confused4:

teraz A4 163KM i obroty opadają szybko a wyłacznik też jest :naughty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odgrzeje trochę temat, związany z czujnikiem sprzęgła.

Czy brak tego czujnika po zmianie z automatu na manual może wpływać jakoś na osiągi auta ? Czy tylko minusem będzie ew szarpniecie itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...