Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B6 AMB] Tiptronic - delikatnie szarpie przy zmianie biegów, errory VAG


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam szanownych forumowiczów.

Czy ktoś ma może jakiś pomysł co może być przyczyną tego, że czasami biegi zmieniają się płynnie czasem delikatnie szarpnie przy zmianie biegów?

Często dzieje się tak podczas jazdy na rondzie bądź ostrym skręcaniu. Olej w skrzyni wymieniamy był jakieś 2000-3000km temu, przy przebiegu około 127kkm.

Do tej pory nie było problemów ze skrzynią...

Podłączyłem się VAG i wyświetlił się następujący błąd:

17125 - Torque Converter Clutch Circuit Performance or Stuck Off.

P0741 - 003 - Mechanical Failure

Pozdrawiam,

Opublikowano

Nie znam tego błędu, ale wygląda mi to na uszkodzony konwerter.

Opublikowano

kto i na jaki zmienial Ci olej??

Wymieniał serwis skrzyń biegów na jakiś olej do automatycznych skrzyń biegów.

Nie pamiętam dokładnie szczegółów, ale nie podejrzewałbym żeby coś napsuli.

W każdym razie - nie byli to przypadkowi ludzie.

Dzisiaj zauważyłem jeszcze jeden error:

Address 03 -------------------------------------------------------

Controller: 8E0 614 517 A

Component: ABS/ESP allrad 1726

Coding: 04277

Shop #: WSC 06435

1 Fault Found:

01119 - Gear Recognition Signal

35-10 - - - Intermittent

Czy ABS/ESP może mieć jakiś związek z pracą skrzyni biegów ?

[br]Dopisany: 15 Czerwiec 2010, 23:41_________________________________________________Gadałem dzisiaj ze znajomym znajomego - fachowcem od skrzyń biegów i niestety, jest to grubsza sprawa.

Polecam ten artykuł - doskonale opisuje zarówno mój problem jak i jego przyczyny.

http://www.articlesbase.com/cars-articles/audi-a4-and-a6-torque-converter-problems-zf5hp19fl-and-fla-transmissions-350850.html

Dla potomnych wkleję także treść:

You are driving down the interstate on the way to visit an old friend. While you're listening to the radio and enjoying the open highway you suddenly feel something a little strange, perhaps like a slight engine surge. It does not happen again over the next half hour or so- you dismiss it as your imagination.

A little further along in your journey, you feel it again- this time it is accompanied by your check engine light illuminating. You feel a bit concerned, but the car isn't driving too badly, it just has this very occasional odd engine surge. Naturally, you decide to have it checked as soon as you get to where you are going. Here's what may be found...

As Audi's A4 and A6 models are starting to become a few years old, there are few problems that are being experienced with their transmissions. By far, the most common problem that is being seen at this point in time is an issue with the transmission's torque converter.

The problem typically starts with a check engine light coming on. While sometimes the actual drivability symptom is subtle, your vehicle's computer is able to detect it by comparing engine RPM with transmission input shaft RPM.

Often times, in addition to the light coming on, one will also notice an increase or fluctuation of RPM's at speeds above 45 miles per hour or so.

If access to a scan toll is available, either a VAG or Snap-on type with the correct European vehicle software, codes can be retrieved from the vehicle's computer in most cases.

Some of the codes that are normally found in the system include a code 18032 which is a MIL light request. This code simply means that the vehicle's computer has detected a problem and has illuminated the malfunction indicator light to let the driver know that something is amiss. This is a not so subtle warning to get the vehicle checked out.

The next two codes give a better indication of what the problem actually is. The first code that is often seen is a code 17125- torque converter clutch circuit performance. This code is set by the computer commanding converter clutch application but not seeing the appropriate drop in RPM that is associated with proper converter apply. Quite simply, the torque converter's clutch is slipping.

The second code that is usually observed is an OBD P0741- torque converter clutch stuck off. Similar to the previous code, excessive converter slippage is seen by the vehicle's computer. This code, however, usually results in the computer disabling the converter clutch's application altogether in an attempt to protect the transmission from further damage. All of this is usually going to require replacement of the torque converter.

Here's the nuts and bolts technical explanation of the root causes: ZF and Audi's original converter design utilized two rubber seals inside of the torque converter that were of questionable quality.

The two seals are responsible for sealing the hydraulic pressure that allows the torque converter clutch to engage and hold. One of the seals is a "lip" type that seals on the transmission input shaft and the other "o" ring type seal seals against the piston.

The material originally used was not up to the task when it came to dealing with the tremendous heat and pressure that occurs inside of a torque converter. Although Audi did release a second design input shaft lip seal, failures have been observed with those as well.

When the hydraulic pressure that is required to allow converter clutch application cannot be contained because of the faulty seals, the clutch will start to slip and usually destroy itself before too long.

When looking for a replacement converter to purchase from a remanufacturer, it is often helpful to ask them a few questions about their rebuilding procedures.

First off, you will want to find out if they are installing the latest design level seals as part of their torque converter rebuild- using original type seals will work for a while but will eventually lead to another premature failure. There now aftermarket replacements for these components that seem to be far superior to the factory parts.

Secondly, you will surely want to ask if the clutch itself is getting replaced. Believe it or not, this is not a given with some suppliers. The clutches in these particular units are of a multi-disk configuration. Replacing this entire multi disk set up is quite labor intensive and requires not only special tools but also a high level of skill- make sure your converter rebuilding company has both!

Naturally you will also want your rebuilder to replace any other components that normally wear out such as washers, bearings, one way clutches, and spline inserts. Most of the quality converter manufacturers will also pressure test and dynamically balance the unit once it is in the final stage of the rebuilding process.

Taking the time to find out that the job is getting done correctly is absolutely critical. As with any type of rebuilt or remanufactured automotive component, there can be varying levels of quality. With over 11 hours of labor involved in removing and reinstalling your A4 or A6's ZF5HP19 FLA transmission to replace the converter, it is surely a job that you will not want to do or have done more than once.

Read more: http://www.articlesbase.com/cars-articles/audi-a4-and-a6-torque-converter-problems-zf5hp19fl-and-fla-transmissions-350850.html#ixzz0r0ZJYVVC

Under Creative Commons License: Attribution

Opublikowano

Artykuł sprowadza się do tego o czym mówiłem, uszkodzony konwerter skrzyni biegów.

Opublikowano

panowie a ja mam taki problem. kurde auto ma przeleciane 135 tys udokumentowane i sprawdzone. olej wymieniony 2000 tys temu w skrzyni wraz z filtrem itd. a mam problem taki ze nie zawsze nieraz jak poprostu szybciej wyhamuje auto a tip jest np na 5 biegu to podczas zatrzymana auta jest takie wieksze szarpniecie:/ troche sie martwie co to moze byc moze ktos mi podpowie co zrobic albo czy da sie np vagiem zrobic jakis test skrzyni?

Opublikowano (edytowane)

brak sporo info zanim coś ktoś będzie w stanie podpowiedzieć

czy podpinałeś vaga?

wymiana oleju statyczna czy dynamiczna?

kto wymieniał olej?

jesli wymienił olej na nowy typ to czy masz nowy soft , jeśli stary olej-czyt. ten sam wlano to jaki to był - może jakaś faktura?

czy to jest szarpnięcie podczas redukcji biegu np.3 na 2 i ponownego przyspieszenia - bo ten typ tak ma w A6 C6 jest identyko - bo w tiptronikach z początkowych lat olej był zbyt gęsty i dlatego później 2 razy dokonywali zmiany oleju i przy najnowszym przy okazji zmienili soft skrzyni, co niby miało poprawić płynność redukcji biegów

dlatego właśnie bardzo ważne jest jaki olej został wlany do twojej skrzyni :cygaro:

Edytowane przez ZuKeRs
Opublikowano

olej wlany jest ATF nie podpinałem jeszcze vaga typowo zeby sprawdzic cos w GEARBOXie ale jak robilem ogolny test to nie ma bledów. powiedz mi jak sprawdzic soft i jak wgrac ewentualnie nowy soft z 3 na 2 tez delikatnie ale to delikatnie szarpnie ale mi chodzi o szarpniecie cos takiego jak np redukuje bo nagle zatrzymalem auto awaryjnie i tak jak by nie zdarzył wyredukowac biegi i szarpie mocniej i redukuje do 1 tak jak by elektrozawory poźno działały:/ da sie jakos zrobic test skrzyni VAGIem?

Opublikowano
olej wlany jest ATF

Dokładny symbol a nie "ATF" :E

Opublikowano

polecam ten watek przestudiowac - wszystkiego sie dowiesz odnosnie olejow do tiptronica

http://a4-klub.pl/vb/showthread.php?96012-B7-ASB-Wszystko-nt-oleju-ATF-do-skrzyni-tiptronic-JAX-6HP19-6HP19A&highlight=tiptronic+olej

znajdziesz tez info jak sprawdzic wersje softu

nic nie wspominales ze przed wymiana oleju miales problem z redukcja biegow,

jesli tak bylo a po wymianie oleju brak poprawy to wtedy trzeba drazyc temat zaworow, konwertera - ale tutaj tylko skrzynia na stol, vagiem nic nie zdzialasz

---------- Post added at 20:43 ---------- Previous post was at 20:42 ----------

dalej nie odpowiedziales na pytanie,

wymiana oleju byla statyczna czy dynamiczna ?

Opublikowano

wymiana byla statyczna... tip przed wymiana redukował z lekkim szarpnieciem ale koledzy ktorzy maja tip maja to samo i gosc od skrzyn powiedzial ze to tak ma byc a ja myslalem ze to wogole nie bedzie sie czuc zmian biegow gdyz nigdy nie mialem automata.

---------- Post added at 10:05 ---------- Previous post was at 09:57 ----------

a olej nie wiem jaki powiedzial ze taki jak leja w fabrykach

Opublikowano

jak wymiana statyczna to wymieniles polowe oleju :bag:

wiec teraz masz 50% stary olej i 50% nowy olej

---------- Post added at 17:21 ---------- Previous post was at 17:19 ----------

powinno sie przeprowadzic od 2 do 3 razy wymiane oleju statycznie i przy 3 probie wymiane filtra

wtedy mozna mowic ze wymieniles olej w skrzyni

---------- Post added at 17:23 ---------- Previous post was at 17:21 ----------

jesli chodzi o te zmiany biegow, rzeczywiscie ten typ tak ma ale ja po wymianie oleju i pomimo uciazliwej zimy zaobserwowalem jakby 50% poprawe w tych nie typowych momentach redukcji

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...