Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zegar radiowy w Audi A4 B6


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Operacja zakończona sukcesem - moduł wymieniony, antenka wróciła czyli zegar radiowy znów działa. Założyłem 8K0 919 145 A (zastępuje on modele 4B0 919 145 z końcówką A i B).

Po wymianie modułu "palma" nie wskoczyła od razu. Ustawiłem zegarek na 2:59 – o 3:01 nadal brak wskaźnika (przypomnę tutaj, że automatyczna próba synchronizacji w normalnym cyklu pracy odbiornika startuje zawsze o godz. 3:00). Wyjąłem klucze ze stacyjki, pozamykałem drzwi i poszedłem dalej grzebać w bagażniku. Po kilku minutach wróciłem aby sprawdzić co z "palmą" – w międzyczasie zostało odcięte zasilanie do zegarka i licznika km (po wyłączeniu zapłonu te wyświetlacze są zasilane jeszcze przez 30 sekund). Otworzyłem drzwi – terminal 30 przywrócił zasilanie wyświetlacza zegarka i okazało się, że „palma” wróciła.

Jeśli u kogoś kto ma zegar radiowy, wskaźnik synchronizacji nie pokazuje się - proponuję zacząć od sprawdzenia czy sterownik deski rozdzielczej podaje zasilanie dla modułu odbiorczego. Jeśli synchronizacja nie udaje się od dłuższego czasu, wystarczy otworzyć drzwi – powinno to zasilić moduł napięciem 5V (otworzenie drzwi = aktywacja terminala 30, na zegarach zasilone zostają wyświetlacz zegara i licznika kilometrów).

Pomiaru dokonujecie na wiązce elektrycznej modułu odbiornika - u siebie sprawdzałem z prawej strony za lampą. Ściągacie prawą tapicerkę bagażnika, wywalacie wzmaka (Avant, klucze 13 i 10) i tym samym uzyskujecie dostęp do kabelków. Nie powinno być problemu z identyfikacją - wiązka składa się z 3 przewodów:

- żółty (zasilanie 5V)

- brązowo/biały (masa)

- czerwono/zielony (sygnał)

wiazkzegrad1.JPG

wiazkzegrad2.JPG

Miernik do łapy i mierzymy (jedną końcówkę w kabel masy a drugą w zasilanie). Można albo przekłuć się przez izolację kabla (jeśli końcówki pomiarowe są wystarczająco ostre) albo ściągnąć trochę izolacji nożykiem (potem się to zaklajstruje taśmą izolacyjną). Teraz wystarczy otworzyć drzwi i na w/w obwodzie powinno pojawić się +5V – jeśli nie będzie, mamy uszkodzoną wiązkę (lub źle zakodowany sterownik zegarów). Jeśli napięcie będzie prawidłowe – możecie zamawiać w ASO nowy moduł (koszt to 150zł bez rabatu). Dodatkowo sprawdzamy drugi obwód (masa i sygnał) – przy prawidłowej synchronizacji napięcie będzie się tu stale zmieniać. Informacja o aktualnej godzinie jest podawana przez odpowiednią modulację sygnału (na mierniku będziemy to widzieć w postaci ciągłych skoków napięcia).

Jak dostać się do modułu…

Tapicerkę już mamy zdjętą. Zatem można odkręcić śruby mocujące zderzak do nadwozia (zwykła nasadka „10”):

moczderz.JPG

Odkręcamy śrubę mocującą tylną lampę (krzyżak) i wyciągamy ją:

lampa1.jpg

Teraz 2 śruby osłony nadkola (torx), i kolejne dwie za osłoną (torx) - obie na wysokości spojlera tylnego zderzaka, przy rancie nadkola.

Teraz wysuwamy spojler zderzaka („dokładkę”) z mocowań przy łączeniu z błotnikiem i możemy odchylać prawą stronę zderzaka do tyłu – mamy dostęp do modułu:

modulzegrad2.JPG

modulzegrad1.JPG

Moduł jest przykręcony do belki zderzaka przy pomocy 2-óch torxów „20”. Dzięki temu, że wyjęliśmy lampę po odchyleniu zderzaka mamy dostęp do śrub od góry (nie trzeba ściągać całego zderzaka). Jednak dostaniemy się tam tylko torxem „fajką” – jeśli nie dysponujemy takim, można pominąć demontaż lampy i od razu brać się za demontaż całego zderzaka.

GL & HF :)

Opublikowano

Świetny tutorial. Czuję, że na dniach palma wróci :>

Pozdrawiam.

Opublikowano

Ciekawe czy jak mam 1UA, to instalacja pod odbiornik fal radiowych już jest...

Opublikowano

panowie potrzebuje pomocy dzisiaj otworzyłem zderzak tak jak Bart-S opisał i mam ową antenę kostka przy niej również sprawdzona, rozebrałem licznik kostka 3 pinowa również podłączona a palemki dalej nie ma dodam ze kodowanie tez sprawdzone i jest dobre co może być nie tak ;(

Opublikowano

panowie potrzebuje pomocy dzisiaj otworzyłem zderzak tak jak Bart-S opisał i mam ową antenę kostka przy niej również sprawdzona, rozebrałem licznik kostka 3 pinowa również podłączona a palemki dalej nie ma dodam ze kodowanie tez sprawdzone i jest dobre co może być nie tak ;(

Podaje napięcie 5V? Na obwodzie sygnału masz ciągle zmieniające się napięcie?

Opublikowano

panowie potrzebuje pomocy dzisiaj otworzyłem zderzak tak jak Bart-S opisał i mam ową antenę kostka przy niej również sprawdzona, rozebrałem licznik kostka 3 pinowa również podłączona a palemki dalej nie ma dodam ze kodowanie tez sprawdzone i jest dobre co może być nie tak ;(

Podaje napięcie 5V? Na obwodzie sygnału masz ciągle zmieniające się napięcie?

kurcze nie oglądałem czy jest napięcie muszę to jeszcze raz zbadać doczytałem właśnie jak to sprawdzałeś posprawdzam i zobaczę czy jest :notworthy:[br]Dopisany: 10 Luty 2011, 16:44_________________________________________________rozebrałem jeszcze raz sprawdziłem napięcie dochodzi do kostki :wink4: wiec chyba mam ten moduł w zderzaku do wymiany tak :mysli:

Opublikowano

Mam nadzieję, że jeszcze nie poskładałeś bagażnika... Sprawdź obwód masa-sygnał i zobacz jakie tam jest napięcie (sprawdź 2 stany, przy włączonym zegarku i wyłączonym).

Opublikowano

Mam nadzieję, że jeszcze nie poskładałeś bagażnika... Sprawdź obwód masa-sygnał i zobacz jakie tam jest napięcie (sprawdź 2 stany, przy włączonym zegarku i wyłączonym).

no niestety bagażnik poskładany :przebiegly: ale obwód masa - sygnał też sprawdziłem było też również 5V i to bez przerwy ale przy zamkniętych drzwiach bo coś czytałem ze to ma sie na rzeczy a ty mówiłeś ze ma być przerywane napięcie więc nie wiem czy coś czasami nie jest pokiełbaszone :mysli:

Opublikowano

Sygnał radiowy jest modulowany przez spadek napięcia z 5V do około 1.5V. To jest tak, że w trakcie 1 sekundy napięcie jest obniżane przez okres 100 lub 200 milisekund - nie wiem jakiego miernika używasz, być może ze względu na krótki okres czasu może nie wykrywać tego spadku. Podawanie stałego 5V bez skoków również jest objawem uszkodzenia odbiornika - jednak aby to sprawdzić, potrzebny jest lepszy miernik. Szkoda, że nie sprawdziłeś jakie napięcie jest podawane gdy zegarek nie ma zasilania (po 30 sekundach od otwarcia/zamknięcia drzwi bez włączania zapłonu zegar traci zasilanie).

Opublikowano

Sygnał radiowy jest modulowany przez spadek napięcia z 5V do około 1.5V. To jest tak, że w trakcie 1 sekundy napięcie jest obniżane przez okres 100 lub 200 milisekund - nie wiem jakiego miernika używasz, być może ze względu na krótki okres czasu może nie wykrywać tego spadku. Podawanie stałego 5V bez skoków również jest objawem uszkodzenia odbiornika - jednak aby to sprawdzić, potrzebny jest lepszy miernik. Szkoda, że nie sprawdziłeś jakie napięcie jest podawane gdy zegarek nie ma zasilania.

a co to znaczy, że zegarek nie ma zasilania :mysli: no to będę to musiał jeszcze raz sprawdzić a co do miernika to był miernik elektroniczny ale sprawdzę to jeszcze raz :notworthy:

Opublikowano

Zanim otworzysz auto - przyjrzyj się desce rozdzielczej (nic nie jest zasilane). Jak otworzysz auto i drzwi - na zegarach zasilone zostają zegarek i licznik kilometrów dziennych. Jeśli przez 30 sekund nie włączysz zapłonu - to zasilanie zostanie odcięte.

W momencie gdy zegarek dostaje zasilanie (zapala się jego wyświetlacz na desce rozdzielczej) - zasilony zostaje także moduł odbiorczy w tylnym zderzaku.

Chodzi o to abyś sprawdził obwód masa-sygnał gdy zegarek ma zasilanie i gdy go nie ma.

Opublikowano

Zanim otworzysz auto - przyjrzyj się desce rozdzielczej (nic nie jest zasilane). Jak otworzysz auto i drzwi - na zegarach zasilone zostają zegarek i licznik kilometrów dziennych. Jeśli przez 30 sekund nie włączysz zapłonu - to zasilanie zostanie odcięte.

W momencie gdy zegarek dostaje zasilanie (zapala się jego wyświetlacz na desce rozdzielczej) - zasilony zostaje także moduł odbiorczy w tylnym zderzaku.

Chodzi o to abyś sprawdził obwód masa-sygnał gdy zegarek ma zasilanie i gdy go nie ma.

ok to jutro biorę miernik i jeszcze raz to postaram się zmierzyć :notworthy::wink4:

Opublikowano

Poniżej prawidłowy przebieg sygnału (przy 59 sekundzie - wtedy masz jedyną dłuższą przerwę, jest to marker przejścia do kolejnej sekwencji danych). Poza markerem, przez pozostałą część minuty spadek trwa zawsze 100 albo 200 milisekund.

sygOK.jpg

I jeszcze jeden przebieg - tak wygląda zakłócony sygnał:

sygNOK.jpg

Natomiast stałe napięcie 5V (bez spadków) lub jego całkowity brak oznacza uszkodzony moduł - oprócz tego 0V może świadczyć także o tym, że w sterowniku zegarów (Instruments - 17) zegar cyfrowy nie został uruchomiony (10 -Adaptacje, grupa 19 - wartość 1 oznacza uruchomienie zegara cyfrowego, 0 - jego brak).

Opublikowano

zmieniem w kodowaniu ostatnia cyfre z 0 na 1...czy dobrze rozumie ze antenka pojawi sie dopiero jak zlapie sygnal??

Opublikowano

Synchronizacja powinna rozpocząć się przy następnym zasileniu zegarka - kto wie, może jak teraz zejdziesz do auta, "palma" już będzie na miejscu :)

Zerknij jeszcze na swoje kody wyposażenia - masz U1A czy U2A?

Opublikowano

niestety spogladam na kody a tam U1A ...mam nieraz dosc tego golasa :wallbash:

Opublikowano

no i sprawdzone jeszcze raz te napięcia :wink4:

na kabel prądowy (żółty) i masa (brązowo biały) jest napięcie 5.24V ciągle

na kabel sygnałowy (czerwono zielony) i masa (brązowo biały) przychodzi również napięcie 5.24 przeskakujące na 5,25 i tak na przemian nawet jak się uruchomi zegar (otworzy drzwi) i w jednym momencie jest spadek napięcia do zera i ponownie wskakuje na 5.24 naprzemiennie z 5.25 pomiary na pewno nie są dokładne ale napięcie się zmienia

dodam ze mierzyłem to miernikiem słabej klasy (elektroniczny) do innego niestety nie mam dojścia ;( ale spadki były zauważalne choć bardzo małe

więc czy po takiej analizie da się stwierdzić czy moduł jest do wymiany :mysli:

Opublikowano

Przyjmuję, że jest to stałe napięcie 5V - spadki powinny być regularne do ok 1.5V. IMO walnięty odbiornik. 0V tylko w momencie odcięcia zasilania od odbiornika.

Opublikowano

Przyjmuję, że jest to stałe napięcie 5V - spadki powinny być regularne do ok 1.5V. IMO walnięty odbiornik. 0V tylko w momencie odcięcia zasilania od odbiornika.

no chyba to było właśnie jak się wyłączał (gasł) zegar czyli będę musiał się rozejrzeć za nowym modułem :( dzięki za podpowiedzi jak wymienię to się odezwę w temacie :wink4:

Opublikowano

Ty poszukaj modułu a ja rozejrzę się za jakimś miernikiem, który ogarnia takie pomiary :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...