Witam. Opiszę jak zdjąć, rozłożyć i wyczyścić kolektor ssący na przykładzie mojej A4 B8 2.0 tdi CAGC.
Pacjent:
Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem co trzeba odłączyć/zdemontować:
Na czerwono zaznaczyłem, śrubki, wtyczki nakrętki, przewody i wężyki jakie trzeba zdjąć/ odkręcić, a na zielono śruby których nie widać na fotce ale tam są. Te dwie gustowne czerwone linie to listwa paliwowa i przewód paliwowy które musimy zdemontować żeby móc wyjąć i odkręcić przede wszystkim kolektor. EGR i przepustnica mogą zostać je możemy zdjąć jak już sobie kolektor zrzucimy. Musimy rozłączyć też dwa przewody te z gumowymi końcówkami z pompy wtryskowej i poodkręcać uchwyty tych przewodów od kolektora. Odpinamy wszystkie wtyczki wtrysków, czujnika położenia klap, wtyczkę od EGR, przepustnicy - z niej także zdejmujemy dolot powietrza oczywista oczywistość. Dalej obie wtyczki z listwy wtryskowej, odłączamy także od niej wszystkie przewody paliwowe. Listwa siedzi na 2 śrubach torx z resztą jak i wszystkie inne śruby , które musimy odkręcić, każda torx nie pamiętam tylko rozmiaru. Po odpięciu wszystkich wtyczek możemy unieść swobodniej wiązkę do góry i wysunąć odkręconą listwę. I tu uwaga troszkę paliwa wyleci i z listwy i z przewodów paliwowych więc dobrze mieć jakąś szmatkę bądź mały pojemnik na zlewki.
Wspomniane wyżej przewód paliwowy i listwa do zdemontowania.
Jak pozbyliśmy się listwy to wyciągamy jeszcze wtyczki od świeć i możemy się śmiało zabierać za zdejmowanie kolektora bo wszystkie śruby mamy już na wierzchu a dokładnie 10 śrub i kolektor nam ładnie schodzi.
Blok po zdjęciu kolektora:
i sam kolektor:
Dolna uszczelka - u mnie nadała się na ponowne założenie:
Teraz rozpinamy kolektor z czujnikiem i siłownikiem:
Trzymają go 3 śruby widać po otworach, ale najpierw zdejmujemy sprężynkę z cięgna siłownika i rozpinamy samo cięgno. To taki kulowy zawias ala plastikowy wystarczy wyciągnąć ramię z kulowego stawu i po sprawie.
Sprężyna:
A w tym miejscu jest mocowana, tak jak czerwona linia, tak samo biegnie sprężyna od jednego uchwytu do drugiego, gdyby komuś potem się zapomniało:
A tu ramię które rozpinamy:
Kolejny krok to odkręcenie kolejnych też bodajże 10ciu śrub i mamy osobno górę i dół z klapami:
Na tym etapie zdejmujemy egr i przepustnicę i zabieramy się za czyszczenie.
Dół odrazu do moczenia - ja używam mocnego czyściwa Kajflex kajman cleaner. Przypuszczam, że w Polsce też to idzie dostać albo zamówić. Góra natomiast najpierw skrobanie z sadzy, a potem kąpiel przecieranie czyszczenie i tak w kółko aż będzie czysto. Z dołem trzeba trochę delikatniej ze względu na te klapy. A oto niezbędne narzędzie do takiej roboty
Trzeba się naszorować, bo o ile góra idzie szybko, bo to sama spalenizna, to dół jest o wiele wiele gorszy bo tam jest lepka smoła i idzie to jak krew z nosa....
I na koniec mam coś takiego:
Względnie czysto więc możemy składać wszystko spowrotem. Przecieramy blok silnika i odtłuszczamy w miejscu łączenia z kolektorem i oczywiście to samo robimy z kolektorem i uszczelkami jeżeli nadają się do powtórnego montażu. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności co demontaż więc nie będę już tego opisywał. Trzeba pamiętać żeby nie przesadzić z dokręcaniem śrub kolektora żeby nie zerwać czasem. O ile dobrze pamiętam to górę z dołem łączymy z siłą 10Nm a kolektor z blokiem 20Nm. Po złożeniu całości zostaje odpowietrzyć układ paliwowy choć nie jest to konieczne, ale ja dla świętego spokoju zrobiłem i tu procedura VCDS
Dla protokołu nie UDS:
[01 - Silnik]
[ustawienia podstawowe - 04]
Wybierz grupę "035"
[idź!]
[ON/OFF/Dalej]
Pompa załączona na 30 sek.
[Gotowe, Wróć]
Dla UDS:
[01 - Silnik]
[ustawienia podstawowe - 04]
Wybieramy komendę Transfer fuel pump (FP) test
Klikamy GO
Albo bez VCDS, pootwierać parę razy i zamykać drzwi wtedy załącza się automatycznie pompa.
Po tym, już na sam koniec ja jeszcze robiłem adaptacje przepustnicy, egr i klap kolektora, no a potem odpalenie autka i radość z misji zakończonej sukcesem. Całość zajęła mi 5 - 5,5 godziny z czyszczeniem. Mam nadzieję, że komuś przyda się mój poradnik. Powodzenia w czyszczeniu i pozdrawiam.