Jump to content
2 2
majster151

[TDI PD] Wałek Rozrządu i Dziwne odbijanie (dudnienie) w filtrze powietrza

Recommended Posts

Witam. Ostatnio zainteresowal mnei dziwny dzwiek dochodzacy z puszki filtra powietrza. Tak jak by cos odbijalo, jak by ktos sciagnal ten gorny przewod dolotowy z tego filtra to wlasnie tak odbija. U mnie odbija dosyc glosno razem z tym przewodem. Filtr wymieniony miesiac temu. Jest czym sie przejmowac?



CYTAT POSTA lukaszooo

Wyciągnąłem esencje z tych 14 stron dyskusji i jeszcze kilku innych tematów które nie mówią o niczym nowym. Mam nadzieje że ktos to doceni.


Zacznijmy od zrozumienia problemu.


"Hydro popychacze kasują luz pomiędzy zaworami, a krzywkami wałka rozrządu. Uszkodzone "szklanki" mogą nie trzymać ciśnienia (np. po nocy) i w momencie odpalenia potrzebują czasu by wzrosło w nich ciśnienie potrzebne do skasowania luzu. W momencie odpalenia słychać przez kilka sekund cykanie. Krzywki wtedy dostają po d*pie jak również same szklanki. Następną niesprawnością szklanek jest ich zawieszanie się. Jest to bardziej niebezpieczne, ponieważ jeśli się zablokuje w pozycji w której nie jest w stanie skasować luzu (zablokuje się gdy silnik jest bardzo rozgrzany) to ciągle krzywka będzie uderzała o szklankę aż do rozgrzania się silnika, natomiast jeśli zablokuje się gdy silnik jest jeszcze zimny to po rozgrzaniu zawór nie będzie się do końca domykał i możemy wypalić gniazdo zaworowe, w ten właśnie sposób powstaje objaw "dudnienia". W większości przypadków w głównej mierze wycierają się krzywki zaworów wydechowych ale nie jest to regułą. Do szklanek ciągle doprowadzany jest olej dzięki któremu mamy możliwość skasowania luzu, ale też ciągle je smaruje i zarazem utrzymuje właściwą temperaturę. Należy pamiętać, że sama głowica jest chłodzona cieszą z układu chłodzenia i olejem, który smaruje współpracujące elementy. Zawory wydechowe bardziej się nagrzewają, ponieważ gorące spaliny które są przez nie wypuszczane mocno je nagrzewają. Szklanki zaworów wydechowych wykonują większą pracę z racji skasowania większej różnicy tego zaworu gdy jest zimny i rozgrzany, ale nie uważam aby to miało jakiś większy wpływ na ich żywotność. Gdyby tak było to zawsze tylko one by ulegały uszkodzeniu lub wcześniejszemu zużyciu a tak nie jest."
Pretor.

Diagnoza:

-Jesli silnik pracuje jak traktor, nie równo pracuje, telepie sie jak galareta, możemy podejrzewać zużyte szklanki i wałek. Niestety przyczyn telepania sie silnika moze byc miliony, począwszy od poduszek silnika, dwumasa, pompek, a kończąc na uszczelniaczach PD, dlatego skupie sie tylko na szklankach i wałku.
- podstawowym objawem jest nierówno mierna praca silnika, czyli telepanie na boki.
- drugim objawem jest metaliczne cykanie/klepanie, moze występować nawet na postoju ale w szczególności przy kręceniu silnika powyżej 3 tys. RPM
- następnym objawem objawem (ale nie koniecznym) jest wyraźne dudnienie dochodzące z filtra powietrza. Gdy przyłożymy rękę do filtra powietrza czuć że powietrze dmucha zamiast ciągnąć. Jesli dudnienie ustepuje po przymknięciu klapki gaszącej na 70% mamy problem z wałkiem i szklankami.
- koledzy znaleźli dwie opcje, dudnienie może dochodzić ze źle zamontowanej puszki filtra (paru kolegów zostało w ten sposób naciągniętych na wymianę wałka a problem tkwij w puszcze filtra powietrza)
- łatwo da się zweryfikować jaki mamy problem przez rozpięcie plastikowej rury dolotu po prawej stronie silnika (łączenie na zapinkę) rozpinamy w tym miejscu dolot, odpalamy silnik, jeśli dudnienie dochodzi ze strony silnika wiemy ze problem leży w nim. Filmik na dole przedstawia opisane wyżej dudnienie.

TDI Camshaft failure 2006 Jetta BRM PD - YouTube

-gdy mamy jakie kolwiek podstawy przypuszczać zużycie szklanki i wałek zabieramy się do demontażu pokrywy zaworów. Odrazu powiem że uszczelka jesli nie zostanie zniszczona mechanicznie nie trzeba wymieniać przy każdym demontażu, trzeba pamiętać przy powrotnym montażu aby posmarować uszczelkę olejem a śrub nie dokręcać do oporu bo uszczelką popęka.
- Po zdjęciu pokrywy zwracamy uwagę na stan krzywek wałka rozrządu, powinien być stalowo błyszczący, i gładki. W skrajnych przypadkach krzywki będą rude i bardzo podrapane

Krzywki w eleganckim stanie po przebiegu ok 200 tysięcy
P2150601.jpgP2150597.jpgP2150603.jpg


krzywki zużyte
2013_08_31_09_39_34.jpg25032013712.jpg


- następna sprawa to szklanki, sprawdzamy je w ten sposób że gdy krzywka jest w górze, naciskamy gładkim śrubokrętem na szklankę. Powinna być twarda i ciężko sie uginać, jeśli ugina sie pod mała siłą lub stoi dęba jest do wymiany. W skrajnych przypadkach w szklankach robią się dziury co może spowodować całkowitą armagedoncje :wink:

DSC00768.jpg

25032013709.jpg Tak powinny wyglądać szklanki po 220 tysiącach

- kolejną bardzo ważną sprawą są broki wałka popychaczy (kolejna usterka przez którą mechanicy mogą naciągnąć nas na nie potrzebną wymianę wałka) Brok jest to zaslepka kanału olejowego który lubi wypadać, gdy wypadnie olej zamiast na rolki idzie bokiem przez co tracimy smarowanie. Paru kolegów twierdzi że wypadnięty brok również powoduje buczenie z filtra, osobiscie nie spotkałem sie z taką usterką więc nie potwierdzę tej wiedzy. Trzeba pamiętać ze wałki popychaczy są dwa a broków jest 4.


d02c2dd3ff68e087gen.jpg285670906_wa_eczek1.jpg


- brok sprawdzamy cienkim wygiętym drucikiem, wsadzamy drucik w miejsce broka, powinien wejsc ok 0,5cm jesli wchodzi dużo więcej drążymy temat próbując podpatrzeć lusterkiem. Sugerując sie wiedzą kolegów wypdnięty brok wklejamy na klej do śrub i podobno buczenie ma ustąpić.

Przyczyny wycierających sie wałków i zużytych szklanek

Co do przyczyny zużycia się szklanek i wałka rozrządu podepre sie opinią kolegi Pretora z którą zgadzam sie w 100%. "Główną przyczyną jest przeciąganie terminu wymiany oleju, stosowanie nie właściwego oleju, czasami jest tak, że oringi na PD puszczają i następuje rozcieńczenie oleju silnikowego ropą w wyniku czego olej traci swoje właściwości smarne i elementy ulegają zatarciu. Oringi PD zużywają się dlatego, że same PD ciągle pracują (ruszają się) przez ich felerne mocowanie (jest dociśnięty tylko z jednej strony w wyniku czego ciągle się kiwa na boki i zawsze gniazda PD jaki one same są wybite po przeciwnej stronie śruby mocującej PD). Następną sprawą jest to, że same krzywki zaworowe są bardzo wąskie w wyniku czego poddane są bardzo dużym obciążeniom jak i powierzchnie szklanek, dlatego szczególnie ważną sprawą jest stosowanie dobrego oleju i jego częsta wymiana. Ja nigdy dłużej nie jeżdżę na oleju niż 10k km (wymieniam ponad dwa razy w roku z racji przebiegów). Nie bez znaczenia jest także przebieg, nic nie jest wieczne i wszystko się zużywa, choć moim zdaniem, jeśli ktoś kupił by takie auto z tym silnikiem jako nowe i bardzo dbał o silnik (dobry olej, częsta wymiana) to nie było by problemu z wałkiem."

Części:

- hydro napinacze nr do AVF/AVX INA 420 0209 10. sztuk 8
Potrzebna wiedza:
Do VP szklanka ma numer 420 0109 10 i kosztuje ok 48zł (jest koloru metalicznego i dedykowana jest do starych 1.9 na pompie)
Do naszych PD numer 420 0209 10 kosztuje ok 66zł (jest koloru czarnego sprzedawcy wciskają że sa utwardzane .......)
Specyfikacja i nota serwisowa INA dot. szklanek http://www.schaeffle....0038_pl_pl.pdf

DSC_8569__61546.1351673120.800.600.jpg

- Wałek ori nr. 038109101R cene sprawdzałem osobiście w ASO dla zwykłego klienta 2392zł, przy max zniżkach 2150zł, dla pracownika 1800zł.
RUVILLE nr. EVR215404 cena ze strony inter cars 908zł. Wałek mozną wyrwać za 550zł
Według mojej osoby wymiana wałka na ori mija sie z celem ze wzgl. na jego cene. Alternatywą jest używany wałek z pewnego silnika o małym przebiegu lub właśnie wałek ruvilla na którym jeździ masa ludzi w tym i ja.

- Panewki. ori nr. 038103673B sztuk 10, ceny z ASO niestety nie znam
zamiennik 038103673C cena na forum ok 32zł
25032013702.jpgPanewki po 220 tysiącach przebiegu.

- Śruby nakrętki itp występują tylko w ASO. Co do ich wymiany wszystko zależy od własciciela, ja twierdze ze sruby mocujące PD, regulacyjne i kontrę, trzeba zawsze wymieniać, co do śrub mocujacych wałki, jesli wiem ze nie były nigdy odkręcane, nie wymieniam, w innym wypadku wszystko do wymiany.

-Śruby mocujące PD 10zł sztuk 4. muszą być zawsze nowe ponieważ dokręca sie je z duża siłą 12Nm+180st+90st
-Śruba regulacyjna PD 17zł sztuk 4. śruba regulacyjna ściśle współpracuje ze sworzniem kulistym i dlatego zawsze trzeba wymieniać je w komplecie.
25032013705.jpg
-Kontra śruby regulacyjnej PD 1,5zł sztuk 4.
25032013702.jpgPo lewej śruby mocujące PD i śruby regulacyjne, po prawej pozostałości uszczelnień i sworznie kuliste


- Śruby mocowania popychaczy pompo wtrysków 038 103 714A cena 11zł sztuk 8
fe20fe2ed7e808bbm.jpg
- śruba wałka pośredniego 038 103 714 ceny nie znam sztuk 10


- Zestaw naprawczy PD BOSCH 1417010997 sztuk 4, cena na forum ok 30zł
Występują dwa typy sworznia kulistego stary i nowy. Ciężko jest rozpoznać jeden od drugiego dlatego należy wymieniać sworzeń ze śrubą w komplecie

14032013693.jpgzestaw naprawczy PD + Szklanki INA

Zestaw zawiera cztery oringi (trzy uszczelniające PD i jeden mały do otworu sworznia kulistego), podkładkę pod PD, zabezpieczenie podkładki i sworzeń kulisty.

-Uszczelniacz wałka ori numer 038103085C cena: ok 30zł
Wszyscy wsadzają zamiennik firmy ELRING

Zaznaczam że ceny w każdym ASO mogą różnic, osobiście ori części zamawiam w ASO Skody do którego mam rzut beretem.
Jesli podałem zły numer części prosze o informacje.


Wymiana:

Wymiana jest dość prostą operacją ale nie będziemy zagłębiać sie w szczegóły ponieważ 90% forumowiczów i tak nie bedzie tego robiła samodzielnie. Podstawową sprawą jest fakt ze do wymiany nie trzeba zdejmować przodu ani zbytnio ingerować w rozrząd. Wszystko da sie ogarnąć bez zdejmowania przodu. Ceny za usługę wymianę wałka, szklanek, uszczelniaczy i całej reszty wahają sie w przedziale 300-1000zł według mnie odpowiednia ceną jest 350-400zł cena powyżej 600zł to zwykłe naciąganie bo roboty jest na 4 godzinki.
Według mojej opini wraz z wymianą wałka powinno wymienić sie olej i filtry. Po wymianie trzeba sprawdzić czy objawy ustąpiły i czy silnik równo pracuje a szklanki spełniają swoją rolę na wyższych obrotach. Trzeba pamiętać że na graty wydalismy ok 1500zł a gwarancja na czesci jest ważna tylko wtedy gdy wymienia je autoryzowany warsztat, dlatego pamiętajmy o paragonie i pisemnej gwarancji. Graty oprócz śrub itp bierzmy u jednego typa tak aby łatwiej było z gwarancją.


Na końcu chciał bym zaznaczyć że powyższą wypowiedz opierałem na własnym doświadczeniu, postach/cytatach i wypowiedziach kolegów z forum a w szczególności na przemyśleniach kolegi pretora.




Share this post


Link to post
Share on other sites

byc, moze slychac popychacze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może tak jak kolega pisał wałek i popychacze się już odzywają, a może - co będzie na pewno lepsze dla Ciebie, wypadły tzw. "broki" - zaślepki przewodu olejowego z listwy napędzającej pompowtryski. Tak czy tak trzeba zdjąć pokrywę zaworów i oblookać co jest powodem "dudnienia". Poszukaj na forum tematów - było juz o tym troche...


!!!AŁDI RULEZZZ!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak znajde chwile to nagram dzwiek mojego silnika podczas pracy*

moze cos ciekawego wywnioskujemy*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem podobny objaw, jeżdziłem tak rok czasu bo nie miałem świadomości, że to problem. Należy wymienić samoregulatory (szklanki). U mnie pomogło silnik stał się elastyczniejszy cichszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miałem podobny objaw, jeżdziłem tak rok czasu bo nie miałem świadomości, że to problem. Należy wymienić samoregulatory (szklanki). U mnie pomogło silnik stał się elastyczniejszy cichszy.

jaki miales przebieg przy wymiane szklanek ?*

Share this post


Link to post
Share on other sites
jak znajde chwile to nagram dzwiek mojego silnika podczas pracy*

moze cos ciekawego wywnioskujemy*

sugerowalbym pospieszyc sie z diagnoza. uszkodzone popychacze, prowadza do znisczenia walka rozrzadu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze tego nie nagralem ale z czego moze wynikac uszkodzenie ?*

Mam juz nalatane 220 tys.

Rozumiem ze na uszkodzenie sklada sie wiele rzeczy?Przebieg,kiepski olej,zbyt duze przebiegi miedzy wymianami.

Jakie sa koszta wymiany szklanek ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hydropopychacze kasuja luz zaworow.

jezeli ktorys ulega zuzyciu, blokuje sie. wtedy luz pomeidzy walkiem a zaworem nie jest kasowany, przez co walek uderza w popychacze, a to powoduje jego zuzycie i wraz z nim poglebia sile uderzenia i zuzyce walka.to rowniez wplywa na kondycje zaworow. poniewaz z wieksza sila uderzaja w gniazda a to rowniez powoduje ich wypracowanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hydropopychacze kasuja luz zaworow.

jezeli ktorys ulega zuzyciu, blokuje sie. wtedy luz pomeidzy walkiem a zaworem nie jest kasowany, przez co walek uderza w popychacze, a to powoduje jego zuzycie i wraz z nim poglebia sile uderzenia i zuzyce walka.to rowniez wplywa na kondycje zaworow. poniewaz z wieksza sila uderzaja w gniazda a to rowniez powoduje ich wypracowanie.

uUderzenia krzywek w popychacze slychac jako *to "mlaskanie" z rury filtra powietrza ?

Jak troche przyslonie klape gaszacą w EGR to silnik o wiele przyjemniej chodzi -gladko i dosc cicho*

Share this post


Link to post
Share on other sites

taki przymykanie dziala na tlumienie efektow akustycznych a nie na prace silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

tez tak mysle ale gdyby przyblokowal *klape i sprobowal jezdzic,to watpie zeby silnik trzymal parametry jak na calkiem otwartej klapie*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież przepływ powietrza będzie wtedy zakłócony i ograniczony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dlatgo przymykanie klapy wplywa nie tylko na akustyke *pracy silnika ale rowniez na jego poprawna prace*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.Zacznij od wersji optymistycznej i zobacz czy nie wypadły brodki.mi też pseudo mechanicy doradzali najlepiej wymienic silnik a mam Audi 2007 120 tys zjechane a oni o silniku.Sciagnełem pokrywe zaworów a tu brodki sobie leżą i sie śmieją.Włożone zapunktowane auto śmiga i żadnego dudnienia 40 min.roboty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimo tego ze jestem z zawodu mechanikiem nie bardzo wiem czego tam szukac*:nabijasie: *choc pokrywe glowicy sciagnac potrafie*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam .Po ściągnieciu pokrywy na końcówkach wału są takie małej wielkośći otworki skąd wypadają te nieszczesne brodki.gdzieś na forum niedawno widziałem ktoś nawet zamieścił fotki i tam jest to pokazane.Muszisz poszukac tego wątku

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzieki,zainteresuje sie tym blizej*

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaki miales przebieg przy wymiane szklanek ?*

Ostatni przegląd po niemcu w książce mam przy 179tyś( sprawdzone w serwisie) więc zakładam że wtedy było jeszcze ok, jak kupiłem było na liczniku 198tyś i już ten problem istniał, choć niezdawałem sobie z tego jeszcze sprawy, jezdziłem tak do 215tyś aż przypadkiem znajomy mechanik usłyszał dzwięk silnika i zakomunikował mi że jest coś nie tak z moim motorem (silnik ładnie palił nawet przy mrozach nie dymił i miał kopa ale nie był elastyczny nie dało się jechać na dwujce z małą prędkością i od 3,5 tyś obrotów przestawał ciągnąć) jest to mój pierwszy dizel więc myślałem że tak ma być. Po ściągnięciu pokrywy zaworów okazało się że wypadła "brodka" załozył to ustroistwo na miejsce i miało być git jednak niestety było bez zmian, zasugerował wymianę szklanek i dopiero po tym zabiegu jest rużnica oczywiście na lepsze, wałek uznał że jest ok.

---------- Post added at 18:23 ---------- Previous post was at 18:16 ----------

Jeszcze tego nie nagralem ale z czego moze wynikac uszkodzenie ?*

Mam juz nalatane 220 tys.

Rozumiem ze na uszkodzenie sklada sie wiele rzeczy?Przebieg,kiepski olej,zbyt duze przebiegi miedzy wymianami.

Jakie sa koszta wymiany szklanek ?

Jeszcze jedną przyczyną może być ropa w oleju dolegliwość silników z dpf-em... mnie wymiana szklanek kosztowała 1000 zł

Share this post


Link to post
Share on other sites
tez tak mysle ale gdyby przyblokowal *klape i sprobowal jezdzic,to watpie zeby silnik trzymal parametry jak na calkiem otwartej klapie*

nie zrozumiales. chodzilo o to, ze zanikanie nieprawidlowego dzwieku silnika, nie swiadczy ze problem znika i popychacze pracuja prawidlowo.

a fakt ze przymknieta klapa pogarsza warunki pracy silnika jest tak samo oczywisty jak proba biegania z zamknieta buzia i zatkanym nosem :cool1: wiec tego chyba nie musialem juz pisac...

---------- Post added at 18:41 ---------- Previous post was at 18:33 ----------

Witam.Zacznij od wersji optymistycznej i zobacz czy nie wypadły brodki.mi też pseudo mechanicy doradzali najlepiej wymienic silnik a mam Audi 2007 120 tys zjechane a oni o silniku.Sciagnełem pokrywe zaworów a tu brodki sobie leżą i sie śmieją.Włożone zapunktowane auto śmiga i żadnego dudnienia 40 min.roboty.

oczywiscie. a brak, zaslepek powoduje nieprawidlowa prace popychaczy i ich przyspieszone zuzycie i jak juz pisalem tez walka rozrzadu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja wogóle nie łapie o jaki dzwiek wam chodzi. Ja mam nalatane 270 tys i jedyne co mnie denerwuje to dziwny szum jak auto schodzi z obrotów.


895ba4956aca33e1m.jpg.ffde1e31cc58030bm.jpg.cc50a7a56d629e02m.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

skoro nie wiesz tzn ze ciebie nie dotyczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A ja wogóle nie łapie o jaki dzwiek wam chodzi. Ja mam nalatane 270 tys i jedyne co mnie denerwuje to dziwny szum jak auto schodzi z obrotów.

To chwal najwyrzszego,,,

---------- Post added at 19:55 ---------- Previous post was at 19:29 ----------

To chwal najwyrzszego,,,

Lub żyjesz w niewiedzy, ja tak miałem przez rok ;)

---------- Post added at 20:05 ---------- Previous post was at 19:55 ----------

Zaglądnij do filtra powietrza przy pracującym silniku, jeśli usłyszysz " dudnienie " to jest właśnie ten objaw....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po samym zdjeciu pokrywy glowicy mozna zobaczy w jakim stanie sa szklanki? Mniemam ze tak,skoro widac krzywki,ale chcialbym sie upewnic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Po samym zdjeciu pokrywy glowicy mozna zobaczy w jakim stanie sa szklanki? Mniemam ze tak,skoro widac krzywki,ale chcialbym sie upewnic.

Raczej nie zobaczysz jak nie wyciągniesz szklanek...,

Share this post


Link to post
Share on other sites

*krzywki walka napieraja na szklanki od gory-powinienem zobaczyc kazda z nich pod warunkiem ze bede mogl obracac walem korbowym.Jest tak ?*

Share this post


Link to post
Share on other sites

mozna jedynie znalezc luzne zaslepki, ew. zuzyte krzywki walka

Share this post


Link to post
Share on other sites
To chwal najwyrzszego,,,

---------- Post added at 19:55 ---------- Previous post was at 19:29 ----------

Lub żyjesz w niewiedzy, ja tak miałem przez rok ;)

---------- Post added at 20:05 ---------- Previous post was at 19:55 ----------

Zaglądnij do filtra powietrza przy pracującym silniku, jeśli usłyszysz " dudnienie " to jest właśnie ten objaw....

Czyli co rozkręcić filtr i wyciągnąć go a później odpalić furmankę i nasłuchiwać??

Ale jak byłem u Patroxa w EcuProject na hamowni to mówił, że wszystko jest ok i silnik ładnie pracuje itp.

Normalnie muszę temat obadać. Tylko wiecie jak to jest jak zacznę nasłuchiwać to zaraz będę myślał, że coś dudni :sad:


895ba4956aca33e1m.jpg.ffde1e31cc58030bm.jpg.cc50a7a56d629e02m.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
2 2

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...