Musashi Opublikowano 14 Marca 2012 Opublikowano 14 Marca 2012 Wymiana pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 tdi 16V m.in. BLB, BRE. Pacjent: silnik BLB 2005 rokObjaw: szarpanie w czasie przyspieszania, nierownomierna praca biegu jalowego, dym z rury wydechowej - szaro blekitny. tryb awaryjny po przekroczeniu 3000 rpm lub mniej, spowodowany blokowaniem kierownic turbiny.Diagnoza VAG/VCDS:zapisany blad w pamieci usterek: 16685 - 16688 - Cylinder 1 - 4 Misfire Detected 00575 - Intake Manifold Pressure: Control Limit Exceeded Bloki pomiarowe 023 ok +120, 013 ok +2,9 wartości te pojawiają się dla cylindra z uszkodzonym PD Jednak uprzedzam, że prawidłowe wartości bloków pomiarowych oraz brak błędów nie świadczą o sprawności pompowtryskiwaczy.Przed rozpoczęciem prac należy zgromadzić poniższe części oraz narzędziaI. Niezbędne części:1. Pompowtryskiwacze - w przypadku wymiany.Uwaga. Pompowtryskiwacze dostępne są do zakupu w różnych opcjach: Nowe w cenach oficjalnych 1600-2500 PLN/ szt. Bosch, ASO Ceny nieoficjalne ok 900 PLN/szt. Tańsze dostępne na allegro wyglądające i oferowane jako nowe, to z reguły używane po myciu lub regeneracji. IMHO Lepiej dać swoje do naprawy w autoryzowanym punkcie Bosch. Używane 250-400 PLN/szt. Sugeruję szukać niemytych lub najlepiej zdemontować je samemu. 2. Śruba mocująca zespól dźwigienek N 105 811 01 5 szt. 4,49/szt.3. Są 2 możliwości zebrania pozostałych części:a. zakup częściowo w ASO1. Śruba regulacyjna WHT 000 530 4 szt. 12,93/szt. ASO2. Śruba mocująca PD WHT 003 179 8 szt. 8,20/szt. ASO3. Sworzeń kulisty WHT 002 791 4 szt. 32,95/szt. ASO4. Zestaw uszczelniaczy Erling- 51 PLN/szt ( składa się z 3 oringów oraz końcówki kulistej) np. Intercars, Boschb. zakup zestawu naprawczego zawierającego części z pkt a - 120.00/szt. z ASO4. smar CRC - MO2S5. olej, który stosujemy w silniku.6. 100 ml oleju napędowegoUwaga! W przypadku demontażu pompowtryskiwaczy bezwzględnie należy wymienić śruby mocujące pompowtryskiwacze, mocujące oś dźwigienek oraz o-ringi. Każda z tych śrub jest jednorazowa i w przypadku ponownego montażu może ulec zerwaniu i doprowadzić do zniszczenia silnika. Warto również wymienić zużywające się sworzeń kulisty oraz śrubę regulacyjną.II. Niezbędne narzędzia oraz przyrządy1. Ściągacz T10163 2. Tuleje do osadzania o-ringów T101643. Nasadka spline M6 długi lub T10054 - do demontażu/montażu śrub mocujących PD4. 2036 i 2036/1 – przyrząd do montażu dźwigienek zaworowych5. VW 541/1A, VW541/5 – dźwignia do montażu dźwigienek zaworowych6. Nasadka spline 107. Klucz dynamometryczny o zakresie 3 Nm8. Klucz dynamometryczny o zakresie do 60 Nm.9. Podstawa magnetyczna10. Czujnik zegarowy11. Torx 30.12. klucz płaski 18.III. Kolejność prac.Demontaż1. Przed wymianą PD warto wymienić filtr paliwa. Następnie uruchomić silnik.2. Oględziny kupionych - PD.3. Wyczyścić włókniną ścierną powierzchnię stożka trzonka, przylegającą do stożka gniazda PD w głowicy4. Jeżeli będziemy montować używane pompowtryskiwacze, należy delikatnie usunąć stare o-ringi i korzystając z tulejek T10164 wymienić o-ringi. Oringi na tulejki nasuwać od strony węższej ku szerszej. O-ringi oraz powierzchnię tulejek przed wymiana posmarować wcześniej olejem silnikowym 5. Zdjąć pokrywę silnika.6. Zdemontować pokrywę paska rozrządu – 2 zatrzaski z lewej oraz 1 z prawej strony silnika na poniższej fotografii nr 30 i 31. Warto zabezpieczyć folia pasek rozrządu, aby w czasie prac nie pochlapać go olejem. 7. Odkręcić pokrywę zaworów w kolejności śrub 11 >> 1 wg numeracji przedstawionej na fotografii. Odłączyć od pokrywy zaworów, rurkę podciśnienia 20 oraz rurę odpowietrzenia 21 i odłożyć pokrywę.8. Poluzować śruby blokujące oraz wykręcić śruby regulacyjne dźwigienek PD, aż do zetknięcia sprężyny PD z odpowiednią dźwigienka. 9. Odkręcić śruby mocujące oś dźwigienek PD w kolejności 5,4,1 po ich odkręceniu pozostawić je w otworach osi, następnie na przemian, luzować śruby 4 i 2 również pozostawiając je na miejscu i zdemontować oś wraz z dźwigienkami i śrubami ( zapobiegają zsunięciu się dźwigienek). 10. Wyciągnąć z PD końcówkę kulista.11. Odłączyć konektory od PD, oraz świec żarowych, zwolnić zaczepy listwy sterującej PD i odłożyć ją delikatnie na lewą stronę silnika. 12. Odkręcić 2 śruby mocujące PD luzując je na przemian. 13. Zamontować ściągacz T10163 i następnie energicznie przesuwając do góry młotek wyciągnąć PD. Z reguły wychodzi za drugim pociągnięciem. Montaż14. Sprawdzić czystość gniazd, z reguły na powierzchni można sadzę lub grudki oleju. Wyczyścić szmatka nie pozostawiającą włosków.15. Zamontować do głowicy przyrząd 2036’16. W otwory paliwowe PD strzykawką ostrożnie można nalać ON.17. Wnętrze gniazda, o-ringi, oraz cały trzonek PD posmarować olejem.18. Każdą śrubę pokryć całą olejem.19. Ostrożnie umieścić w gniazdach PD ostrożnie. dokręcić śruby ale tylko do styku łbów z powierzchnią oporową PD.20. Dociskając dźwignią VW541 wcisnąć PD w gniazdo aż do charakterystycznego kliknięcia i nie puszczając dźwigni dokręcić śruby mocujące palcami aż do ich styku z powierzchnią oporową PD.21. Kluczem dynamometrycznym dokręcić śruby kolejno każdą momentem 3Nm, następnie dokręcić każdą 900, a następnie każdą dokręcić o 1800.22. Zamontować końcówkę kulista wcześniej umieszczając w jej gnieździe o-ring. Posmarować powierzchnię końcówki kulistej smarem MoS2.23. Krzywki wałka rozrządu sterujące PD powlec olejem.24. Popuścić lub wykręcić świece dla ułatwienia obracania walem, warto przy okazji je wymienić na nowe.25. Zamontować os z dźwigniami. Zwracam uwagę, że po umieszczeniu jej na łożu, oś będzie leżała krzywo, jednak zawsze jedna z dźwigienek jest oparta na krzywce walka a z drugiej strony na PD, przez co oś z jednej strony unosi się minimalnie do góry.26. Wkręcić do dźwigienek nowe śruby regulacyjne, tak aby dźwigienki nie dotykały PD lecz aby sworzeń kulisty oparł się na śrubie regulacyjnej, jednak nie można wkręcić jej za mocno, aby podczas dokręcania śrub osi dźwigienek nie zniszczyć PD.27. Dokręcić śruby 2 i 4 do styku osi z łożem, ( tłok jednego z PD zostanie wciśnięty). Następnie dokręcić z do niewielkiego oporu śruby w kolejności 1, 3,5 a następnie w identycznej kolejności momentem 20 Nm, po czym w tej samej kolejności dokręcić o kąt 900. Następnie dokręcić śruby 2 i 4 momentem 20Nm i następnie o kąt 900.28. Zaciągnąć ręczny, zablokować przednie prawe koło klinami, włączyć 4rty bieg, podnieść lewe przednie koło (podnośnikiem)29. Zamontować podstawę magnetyczną i czujnik zegarowy w niej. 30. Kręcić kołem obserwując, który z PD jest ściskany przez dźwigienkę.31. Ustawić nad ustalonym w pkt 27 PD, czujnik zegarowy, w pozycji maksymalnie ściśniętej.32. Kręcąc kołem obserwować wskazówkę czujnika. Wskazówka powinna wskazywać coraz większą wartość. W pewnym momencie powinna się zatrzymać. To pozycją największego ściśnięcia PD. Można delikatnie obrócić kołem czy faktycznie wskazówka czujnika już się nie ruszy. W przypadku gdy obrócimy za daleko. Nie cofamy tylko przestawiamy czujnik nad kolejną dźwigienkę. Kolejność pracy to 1,3,4,2.33. Demontujemy czujnik zegarowy.34. Kluczem imbusowym 6 w pozycji jak na fotografii, wkręcamy śrubę regulacyjną aż do wyczucia oporu. Klucz warto właśnie w tej pozycji zastosować ponieważ łatwiej wyczuć wzrost oporu.35. Przestawić imbus do normalnej pozycji i cofnąć śrubę o 1800 i przytrzymać ją w tej pozycji, i używając klucza nr 18 dokręcić nakrętkę kontrującą. Prawidłowa wartość to momentu dokręcenia to 30Nm. Z braku odpowiedniego klucza dokręciłem z czuciem ręką po czym skontrolowałem moment kluczem dynamometrycznym.36. Powtarzamy operacje kolejno dla każdego PD. Kolejność cylindrów to 1, 3, 4, 2.37. Wkręcić świece i dokręcić je momentem 11-12 Nm.38. Załączyć ich konektory elektryczne.39. Dogiąć ostrożnie konektory PD i wsunąć w PD.40. Polać olejem wszystkie elementy, tj. PD, wałki, itd.41. Zamontować pokrywę zaworów dokręcając śruby wg kolejności.42. Wsunąć wężyk podciśnienia króćca pokrywy zaworów.43. Podłączyć rurkę odpowietrzenia.44. Założyć pokrywę paska rozrządu.45. Kilku krotnie włączyć wyłączyć stacyjkę.46. Kręcić rozrusznikiem najdłużej 5-6sek.47. Przerwa ok 2 minut.48. Wracamy do pkt 44, powtarzamy kroki aż do uruchomienia silnika. W pewnym momencie usłyszymy że coś się zaczyna dziać. Jednak nie warto przedłużać pracy rozrusznika. Robimy przerwę dając odpocząć i rozrusznikowi i akumulatorowi. Proces odpowietrzania listwy zasilającej w paliwo dosyć długo trwa.49. Po uruchomieniu, silnik będzie pracować bardzo twardo, i może dymić. Sugeruję pozostawić go w spokoju na ok godzinę. Później jeżeli pracuje prawidłowo, od razu jedziemy w trasę, jeżeli wtryski są używane warto przejechać dłuższy odcinek na wysokich obrotach.Do czasu usunięcia niniejszego komunikatu, wątek jest w czasie opracowywania i uzupełniania fotografii.
hansman Opublikowano 19 Marca 2012 Opublikowano 19 Marca 2012 moze maly OT - ale chcialem pogratulowac Musashiemu profesjonalnego (jak zwykle) podejscia do przerabianego tematu. obecnie poszukuje warsztatu, ktory mi zregeneruje pompki i ze swojej strony moge napisac, ze pomimo ze jestem zielony w tym temacie, to jak zaczalem dzwonic po roznych warsztatach i pytac czy np mam zakupic oringi i sruby, czy sami to Panstwo zrobicie, to slyszalem w odpowiedzi, ze tego elementu wymieniac nie trzeba...albo ze dokrecanie srub odpowiednim momentem to bzdura, bo oni zawsze to robia "na czuja" juz w tylu samochodach i nikt nie narzeka... zeby ukazac skale niewiedzy, powiem ze obdzwonilem kilkanascie warsztatow (brak terminow!) w wawie i moze dwa maja 100% pojecie o temacie + Nadarzyn, reszta to jakas porazka...
Cocco Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 Witam, W swoim Audi A4 B7 z 2005r mam silnik 2.0 TDI BLB. Chciałem zapytać jakie tam mogą być pompowtryski? Byłem dzisiaj w zakładzie, który zajmuje się regeneracją i wymianą wtryskiwaczy i koleś mi powiedział, że mam pompowtryski Siemensa i, że ich się nie regeneruje tylko wymienia. Czy to jest prawdą? Zrobiłem badania VAGiem i tak wyglądają wartości w blokach 013 i 023: http://img831.imageshack.us/img831/2066/wtryski.jpg Ogólnie na wolnych obrotach zdarza się, że zaczyna telepać silnikiem Z góry dzięki za odpowiedź Pozdro
Musashi Opublikowano 16 Maja 2012 Autor Opublikowano 16 Maja 2012 W BLB jak i wszystkich 2.0 tdi 16V 140 KM montowanych w Audi są wtryski Boscha. Zmień warsztat! Moc jest? Jakie jest chwilowe zuzycie paliwa przy 90 km/h. Co do logów wygląda na początek końca wtrysków. 1
Cocco Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 Zbiera się ładnie, czasami tylko występuje efekt tak jakby turbina nic nie pompowała, ale gdy tego efektu nie ma autko ładnie się zbiera, Żadnego szarpania w czasie przyspieszania nie ma, tylko to, że czasami silnik przez chwile potelepie na wolnych obrotach. Co do zużycia paliwa to dzisiaj to sprawdzę (rozumiem, że chodzi o sprawdzenie spalania na 6 biegu przy 90 km/h?) Pozdramiam
Musashi Opublikowano 16 Maja 2012 Autor Opublikowano 16 Maja 2012 tak. plaska droga nie pod wiatr. najlepiej tempomat.
POPO Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 qurde musze zapodać moje logi bo mam nuwki sztuki siemensy
Cocco Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 tak. plaska droga nie pod wiatr. najlepiej tempomat. Sprawdziłem spalanie i na 6-tym biegu przy prędkości 90 km/h komputer pokazywał ok 5 l/100
Musashi Opublikowano 16 Maja 2012 Autor Opublikowano 16 Maja 2012 no to jeszcze w miarę. Filtr paliwa kiedy wymieniony?
Cocco Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 To właśnie będzie pierwsza czynność jaką wykonam, bo nie ma pojęcia kiedy był, i czy w ogóle był zmieniany. Dzięki za pomoc
Musashi Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 Jeżeli BIPy nie spadną, a nie nie ma oznak braku mocy, przygotowywałbym się na wymianę bądź regenerację wtrysków.
Wihajster Opublikowano 18 Maja 2012 Opublikowano 18 Maja 2012 tak. plaska droga nie pod wiatr. najlepiej tempomat. Sprawdziłem spalanie i na 6-tym biegu przy prędkości 90 km/h komputer pokazywał ok 5 l/100 to chyba kiepsko bo dzis sprawdzałem u siebie i jest 3,7-3,8
audiomaniak Opublikowano 18 Maja 2012 Opublikowano 18 Maja 2012 tak. plaska droga nie pod wiatr. najlepiej tempomat. Sprawdziłem spalanie i na 6-tym biegu przy prędkości 90 km/h komputer pokazywał ok 5 l/100 to chyba kiepsko bo dzis sprawdzałem u siebie i jest 3,7-3,8 Też pewnie dużo zależy jaki kto ma rozmiar kół
Wihajster Opublikowano 19 Maja 2012 Opublikowano 19 Maja 2012 tak. plaska droga nie pod wiatr. najlepiej tempomat. Sprawdziłem spalanie i na 6-tym biegu przy prędkości 90 km/h komputer pokazywał ok 5 l/100 to chyba kiepsko bo dzis sprawdzałem u siebie i jest 3,7-3,8 Też pewnie dużo zależy jaki kto ma rozmiar kół 17-stki 225:naughty:
audiomaniak Opublikowano 19 Maja 2012 Opublikowano 19 Maja 2012 u mnie 17-stki 225 spalanie ok 5L/100
H4mm3R Opublikowano 19 Lipca 2012 Opublikowano 19 Lipca 2012 Musashi a jak wygląda sprawa ustawiania PD w przypadku skrzyni multitronic ? Chodzi mi tu o pkt. 28 i dalej..
Yaqb Opublikowano 24 Lipca 2012 Opublikowano 24 Lipca 2012 Bardzo porzadny DIY. A nie lepiej by bylo przelac blok ON uzywajac vaga??? niz krecic az zaskoczy ??
Musashi Opublikowano 25 Lipca 2012 Autor Opublikowano 25 Lipca 2012 Musashi a jak wygląda sprawa ustawiania PD w przypadku skrzyni multitronic ? Chodzi mi tu o pkt. 28 i dalej.. niestety sobie nie pokrecisz trzeba zalozyc klucz na nakretkę koła pasowego na wale korbowym i kręcić. ze względu na małą ilość miejsca trzeba to robić albo od spodu, albo odsunąć przedni pas do położenia serwisowego.
H4mm3R Opublikowano 25 Lipca 2012 Opublikowano 25 Lipca 2012 Musashi a jak wygląda sprawa ustawiania PD w przypadku skrzyni multitronic ? Chodzi mi tu o pkt. 28 i dalej.. niestety sobie nie pokrecisz trzeba zalozyc klucz na nakretkę koła pasowego na wale korbowym i kręcić. ze względu na małą ilość miejsca trzeba to robić albo od spodu, albo odsunąć przedni pas do położenia serwisowego. I wszystko wiadomo, dzięki
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się