alest Opublikowano 31 Marca 2012 Opublikowano 31 Marca 2012 Temat: Naprawa zatrzasku podłokietnika w Audi A4 B6 Wiem że z tym problemem pękających zamknięć podłokietnika boryka się wielu z Was (w tym i ja) i nie wszyscy godzą się na półśrodki typu rzepy, zatrzaski meblowe i inne substytuty oryginalnego zapięcia. Proponuję Wam zatem naprawę według moje pomysłu (napisałem "mojego", ponieważ do chwili obecnej nie znalazłem by ktoś rozwiązał problem w ten sposó. Jestem przekonany, że rozwiązanie to przypadnie do gustu wszystkim tym, którzy chcą mieć oryginalne i niezniszczalne już zapięcie w swoim podłokietniku. - czas potrzebny do wykonania całej operacji szacuję na około 1 dla osoby mającej wprawę do 3 h dla totalnego amatora, - potrzebne narzędzia to kombinerki x2 lub mał imadełko + kombinerki, drobny pilnik płaski do metalu (może być większy iglak), suwmiarka, nożyk tapicerski, mały wkrętak płaski, piłka do metalu (dla naprawdę wprawnych majsterkowiczów szlifierka kątowa), - niezbędny materiał to drut stalowy, aluminiowy, mosiężny lub miedziany (im bardziej miękki tym łatwiejsza obróbka i modelowanie) długości około 12-14cm i średnicy fi 4mm, klej dwu składnikowy np. "poxipol" 1. zaczynamy od "odwarstwienia" poszycia klapki podłokietnika obitej tapicerką od samej podstawy klapki (uwaga nie trzeba wymontowywać z auta całego podłokietnika - wystarczy delikatne wypięcie zawiasu pokrywki i jej wyjęcie), do operacji "rozwarstwienia" proponowałbym użyć specjalnych pokrytych tworzywem dźwigni, ponieważ nie zostawiają najmniejszego śladu po użyciu (ja skorzystałem z yato - foto 1). poszycie trzyma się spodu klapki w sześciu okrągłych punktach i dwóch półokrągłych oraz sześciu zatrzaskach usytuowanych bezpośrednio po bokach okrągłych mocowań (patrzcie na fotki 2 i 15). Odwarstwienie zaczynamy od strony zawiasu (tył pokrywy), ponieważ w tym miejscu jest przyklejone w punktach o najmniejszej powierzchni. Wbrew pozorom przy użyciu szerokich dźwigni całość odchodzi bez najmniejszego problemu i nie pozostają przy tym żadne ślady, 2. po odwarstwieniu ukazują nam się dwa elementy spód klapki i góra z przytwierdzoną za pomocą zszywek tapicerskich z tapicerką podbitą gąbką. (na tym etapie widzimy jak prosta jest zmiana obicia góry podłokietnika np. jak ktoś ma materiał a chce zmienić na skórę lub odwrotnie, albo też chce zmienić samą tapicerką, ponieważ ma podartą lub poplamioną (uwaga zszywki tapicerskie wbite są na samym obrzeżu i mają długość 6mm - jeżeli będą dłuższe będą wyczuwalne pod tapicerką aż w końcu ją przetrą i uszkodzą), 3. teraz przystępujemy do właściwego etapu naprawy - tu popatrzcie na kolejne fotki, mówią po prostu same za siebie - wykorzystując dostępny drut wyginamy go wpierw na wzór U o prostych kątach, zaczynamy od przypasowania pod wymiar wcięć w spodzie podłokietnika - tam gdzie poruszają się "łapki" oryginalnego plastikowego zatrzasku (rozstaw mierzymy suwmiarką), następnie każdy z dłuższych boków rozginamy na zewnątrz pod kątem 90 stopni (uwaga: doświadczalnie dobrałem długość ramion na 16mm (foto 6) - jest ona optymalna i po ostatnim etapie modelowania czyli załamaniu nowego zawiasu oraz jego przyklejeniu pasuje zatrzask idealnie w fabrycznym miejscu), oczywiście na całym etapie pomagamy sobie możemy przykładając fragmenty połamanego zatrzasku (jako wzornika - foto 3-4) do którego przykładamy wyginany drut i sprawdzamy czy wszystko idzie dobrze (foto 5-7), następnie docinamy na odpowiednią długość końce wygiętego elementu tak by jednocześnie dały się wcisnąć w oczka gdzie chodził oryginalny zawias zatrzasku ale jednocześnie przyciąć je tak by po wpięciu nowy druciany zawias nie wyskoczył, następnie wspinamy wyprofilowany element i sprawdzamy jak się porusza i czy o nic nie haczy, jeżeli na tym etapie jest wszystko ok to wypinamy go i delikatnie nadajemy ostateczny kształt doginają oba ramiona lekko w dół (fotki 12 i 13) tak by ostatecznie dopasować go do kształtu mocowania fabrycznego zatrzasku, następnie od oryginalnego połamanego zatrzasku odcinamy nożykiem tapicerskim fragmenty plastikowych zawiasów (foto 3) i przykładamy do naszego nowo dorobionego drucianego zawiasu, jeżeli wszystko pasuje miejsce gdzie drut na całej długości styka się z plastikowym zatrzaskiem delikatnie wydrapujemy warstwę "gumowej" farby by dostać się do samego tworzywa, po dopasowaniu dajemy cieniutką warstwę kleju i "sadowimy" plastikowy uchwyt zatrzasku na nowo wykonanym zawiasie z drutu (foto 14), osobiście skorzystałem z poxipolu, ponieważ ma dość gęstą konsystencję i przez pierwsze dwie - trzy minuty można korygować klejone elementy (foto 14), oczywiście zarówno powierzchnia drutu jak i klejonego tworzywa musi być odtłuszczona, ważna uwaga! - na zdjęciu 6-9 zobaczycie, że drut na całej długości gdzie ma zostać przyklejony do plastiku został zeszlifowany do połowy swojej grubości (foto 7,12-13) - ten zabieg powoduje, że po pierwsze powierzchnia klejona zwiększa się około trzykrotnie, po drugie jest przez to miejsce by zamontować z powrotem sprężynkę zatrzasku, 4. po około pół godzinie od sklejenia ostrożnie przystępujemy do złożenia pokrywy podłokietnika, robimy to oczywiście bardzo ostrożnie i bez pośpiechu, dodam, że wcześniej należy wydłubać pozostałość kleju z 6-ciu gniazd gdzie fabrycznie wklejone były kołki pokrywki - stary klej jest twardy i najlepiej idzie jego usuwanie małym wkrętakiem płaskim, oczywiście na każdym etapie drobne korekty możemy wykonać poprzez dogięcie drutu lub użycie pilnika, 5. foto 14 przedstawia widok naprawionego i zamontowanego zapięcia, po zamontowaniu poszycia pokrywy nie jest widoczny naprawiany element, praktycznie nie ma opcji by unicestwić tak naprawiony zatrzask, ponieważ tak reanimowany zawias jest teraz jego najmocniejszym elementem, uwaga: ze względu na to, że mam problem z załączeniem fotek (około 10MB) całość mogę przesłać zainteresowanym na PW ...dzięki pomocy kolegi elmartinez udało mi się załączyć fotki
czarny Opublikowano 2 Kwietnia 2012 Opublikowano 2 Kwietnia 2012 skopresuj zdjęcia i po temacie:) ja swoj problem z tym rozwiązałem przez kupienie za 6 zł 2 zatrzaski z castoramy takie złote do tego wkrety malutkie i wszytsko trzyma na cacy jest regulacja trzymania zatrzasku itp:) wrzuce foto niedługo:)
alest Opublikowano 2 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 2 Kwietnia 2012 ja swoj problem z tym rozwiązałem przez kupienie za 6 zł 2 zatrzaski z castoramy takie złote do tego wkrety malutkie i wszytsko trzyma na cacy jest regulacja trzymania zatrzasku ...wiem, czytałem - wersja z zatrzaskami już była omówiona szczegółowo w innym wątku, ja jednak w tym temacie co podkreśliłem na wstępie proponuję rozwiązanie, które pozostawia podłokietnik w stanie wizualnym oryginalnym a jednocześnie sprawia, że raz na zawsze problem z pękającym zamknięciem zostanie w sposób prosty i definitywnie rozwiązany
piotrekf3ke Opublikowano 6 Kwietnia 2012 Opublikowano 6 Kwietnia 2012 Również kombinowałem ( na razie czysto teoretycznie ) z czymś podobnym. Widzę, że Ci się udało i nieźle to wygląda więc będzie trzeba pokombinować w ten sam sposób.
chester121 Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Opublikowano 18 Kwietnia 2012 witam gdzie dokladnie jest sprezynka zamocowana i jak ona dokladnie wyglada, bo u mnie chyba wypadla i przed przystapieniem do naprawy chce taka sprezynke dorobic. pzdr
alest Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2012 gdzie dokladnie jest sprezynka zamocowana i jak ona dokladnie wygladapzdr ...druciana sprężynka zamocowana jest na "ząbku", który schowany jest pod zatrzaskiem - patrz foto 1 i 2, natomiast co do wyglądu sprężynki to aby podejrzeć jaki dokładnie ma kształy i wymiary trzeba by zdemontować zatrzask (niestety zapomniałem zrobić fotkę tego elementu)...
deex Opublikowano 19 Kwietnia 2012 Opublikowano 19 Kwietnia 2012 tez mamuszkodzone zamykanie ,ale nie mam tego plastiku , idzie dokupic w aso gorna czasc podłokietnika .?
alest Opublikowano 19 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 19 Kwietnia 2012 idzie dokupic w aso gorna czasc podłokietnika .? ...jak najbardziej, bez problemu można dokupić ale cena naprawdę zniechęca - najtaniej znalazłem za 205zł, najdrożej za niecałe 225 ...
deex Opublikowano 21 Kwietnia 2012 Opublikowano 21 Kwietnia 2012 uuuu ... no to sporo sobie aso krzyczy no ale cos musze z tym zrobic dzieki za info kolego
Maryanoo Opublikowano 14 Maja 2012 Opublikowano 14 Maja 2012 Szkoda ze fotki tej sprezynki nie ma, chociaz tak pogladowo:) Zabieram sie wlasnie za podłokietnik i kurde 'helmut' wsio zniszczyl:/ Ani sprezynki nie ma, plastikowej raczki, kompletnie nic, tylko urwane zaczepy;/ Dumam chyba od dlugopisa cosdopasuje, bo przeciez mega mocna sprezynka nie musi byc:)
heretic Opublikowano 6 Czerwca 2012 Opublikowano 6 Czerwca 2012 <br /><br /> <br /><br /> Powyżej zdjęcia sprężynki, jak jutro zdążę to napiszę jej wymiary (niestety została w aucie)
tomaszw Opublikowano 2 Sierpnia 2012 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 Co oznacza "wystarczy delikatne wypięcie zawiasu pokrywki i jej wyjęcie" ? Jak to sie robi?
emimem18 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 a samego tego clipa do otwierania nigdzie nie kupie? Kupilem podlokietnik w opisie z uszkodzonym zatrzaskiem, ale niestety dotarl bez niego.
turzol Opublikowano 2 Sierpnia 2012 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 a samego tego clipa do otwierania nigdzie nie kupie? Kupilem podlokietnik w opisie z uszkodzonym zatrzaskiem, ale niestety dotarl bez niego. ten clip nie występuje jako część zamienna. Sama góra natomiast już tak, razem z clipem
emimem18 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 Opublikowano 2 Sierpnia 2012 no to bedzie trzeba jakies magnesowe zamykadlo zrobic. 200PLN wole wydac na cos innego
chester121 Opublikowano 6 Sierpnia 2012 Opublikowano 6 Sierpnia 2012 Zrobilem u siebie zgodnie z inst. I narazie smiga pieknie Dzieki Sent from my iPhone using Tapatalk
Gość Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 alest - może zrobisz Koledze z Forum ?
siemasz007 Opublikowano 29 Stycznia 2013 Opublikowano 29 Stycznia 2013 Podbijam pytanie przedmówcy ))
fishiart Opublikowano 7 Kwietnia 2013 Opublikowano 7 Kwietnia 2013 podłączam się do pytań.. jak właściwie zdemontować górną część podłokietnika od dolnej.. moja ma ułamany zawias, który dokleiłem.. podczas próby montażu "na wcisk" zawias pękł znów w tym samym miejscu. nie widzę zatem możliwości założenia tego elementu bez jakiegoś patentu.. pytanie moje zatem brzmi: jak to założyć rozbierać cały podłokietnik czy nie rozbierać.. co do tego plastiku zamykającego nasz podłokietnik to u mnie już go nie było jak auto kupiłem.. wystają tylko kawałeczki plastiku ze środka pokrywy niestety
Schmolke Opublikowano 7 Kwietnia 2013 Opublikowano 7 Kwietnia 2013 Dla klapy z chudymi zawiasami, z tzw wyżłobieniem pod telefon: odchylasz do tyłu i jak klapa będzie w pionie to próbuj ścisnąć zawiasy. Ogólnie są 2 typy klapek: Przykład dla Soul tkanina 8E0 864 245 A - grube zawiasy 8E0 864 245 N - chude zawiasy Kosz za nową ok 250zł
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się